Miksi en laihdu?!? Oikeesti ärsyttävää!
Sanotaan, että ikääntymisen aiheuttama aineenvaihdunnan hidastuminen olisi myytti, mutta minä-en-laihdu, vaikka liikun paljon eri sykealueilla, olen aina syönyt terveellisesti (olen todellakin perehtynyt asiaan), en käytä alkoholia ja juon vettä reilusti.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kertonut oleellisista asiaa. Kuinka pitkä olet ja paljonko painat?
165cm, 87kg.
Ap
Lopeta se proteiinin tankkaaminen. Kaikki ylimääräinen proteiini mitä elimistösi ei käytä lihaksen kasvatukseen menee rasvaksi ympärillesi. Et ole enää siinä iässä, että kehosi on suuntautunut lihaksen tekoon ylipäätään. Kehosi on nyt keskittynyt keräämään rasvaa, älä anna sille siihen mahdollisuutta. Tiedän että tänne tulee joku vinkumaan tähän nyt että olen väärässä, mutta koita. Maltilliset proteiinit 0.8g per tavoite kilomäärä ja se riittää, alkaa paino tippua. Energiantarve on 1500kcl päivinä milloin et tee mitään ja 1700kcl kun liikut.
Huoh... Mitä enemmän on ikää, niin sitä suurempi on proteiinin tarve.
Ja ottakaa ihmiset edes perusasioista selvää ennen kuin mitään neuvoja tänne huutelette.Lue vaikka tämä, niin tiedät enemmän:
https://www.hsy.fi/vesi-ja-viemarit/typpikuorma/miksi-proteiinia-ei-kan…
Kaikki, jotka kehottavat paljon liikkuvaa syömään noin vähän, ovat hakoteillä. Tuo sinun oma proteiinisuosituksesi on selvästi alle asiantuntijoiden ja ammattilaisten suositusten. Varsinkin, kun on kyse vielä ihmisestä, joka harrastaa lihaskuntoa eikä tahdo tietenkää lihasmassaa laihduttaa pois.
Aloittaja kertoo olevansa selvästi keskivartalolihava, vaikka voimailee ja liikkuu paljon. Hän kertoo syövänsä terveellisesti ja lisäksi paljon proteiinipitoista ruokaa. Ylimääräinen proteiini varastoituu kehoon rasvana. Jos hän ei syö muuten lihottavaa ruokaa ja liikkuu paljon, mikä selittää lihavuuden? Eipä tuossa yhtälössä ole paljon muuta syytä kuin liika proteiinin saanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Mitään muuta syytä ei ole. Kaikki muut syyt ovat tekosyitä.
Näinhän sitä tietysti aattelis, mut oon pitänyt ruokapäiväkirjaa nettisovelluksessa, ja sen mukaan jään kaloreissa reippaasti miinuksille.
Naurattikin, kun ohjelma ilmoitti 'olet kuluttanut liikunnalla tämän viikon aikana 4200 kcal, punnitse itsesi.' No, minähän tein työtä käskettyä ja kappas! Olin lihonut 0.5 kg!
Ap
Kuinka kauan olet laskenut kaloreita? Itse N47v, salitreenejä 4/vko, askeleet n 7000/pv, istumatyö, pituus 169cm, lähtöpaino 78. Olen laihtunut 4kg 7 viikossa 1800kcal ruokavaliolla.
Minulla samaa ongelmaa.
Paino nyt 90 kg 170 cm, 15 kg tippui viime vuonna, nyt ei millään. Olen laskenut kulutusta polarin kellolla, ja kaloreita 3 eri sovelluksella, mm. yazio ja fatsecret.
Nyt ostin tuollaisen Noom-sovelluksen kuurin 7 kuukaudeksi kun joku suositteli. Se määrittelee joka päivä kalorirajat joiden sisällä pitää pysyä jotta metabolia pysyy hyvänä. Olen syönyt liian vähän! Tuon mukaan ei saisi syödä alle 1400 kcal. Liikuntejen kanssa minun pitäisi syödä 1900 kcal mikä tuntuu todella vaikealta!
Liikun myös paljon, noin 2-5 tuntia liikuntapäivinä ja yritän saada 13 000 askelta päivässä.
Minulla on kilpirauhanen poistettu mikä vaikuttaa(on ollut vajaalla pari vuotta, ensi kuussa kontrolli) sekä pari muuta hormonaalista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni näyttää siltä että syöt aika runsaasti. 5 krt päivässä, ei vaikuta siltä että laihduttaisit. Itse syön kolmesti, ei ole välipalaa eikä iltapalaa.
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Harrastan aerobista liikuntaa noin 8-10 tuntia viikossa (pyöräfriikki) olen 165 senttiä pitkä ja painan 57 kiloa ja olen 45-vuotias.
Ok. Miten syöt ennen treeniä? Minulla on ongelmia saada riittävästi energiaa, jotta jaksan treenin loppuun asti ilman että verensokeri laskee liikaa ja tulen huonovointiseksi.
Ap
Syön yleensä n. klo 10, klo 14 ja klo 17-18. Tänään söin ennen kuin lähdin ajamaan. Mutta tähän pitänee nyt täsmentää että syön rasvapainotteisesti eli minun polttoaineeni ei tule hiilihydraatista. Minulla ei ole verensokeriongelmia eikä virta lopu reidestä kesken pidemmänkään ajelun juuri tästä syystä.
Ongelma voi olla tuossa: "syön rasvapainotteisesti". Paljonko rasvaa syöt keskimäärin päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla samaa ongelmaa.
Paino nyt 90 kg 170 cm, 15 kg tippui viime vuonna, nyt ei millään. Olen laskenut kulutusta polarin kellolla, ja kaloreita 3 eri sovelluksella, mm. yazio ja fatsecret.
Nyt ostin tuollaisen Noom-sovelluksen kuurin 7 kuukaudeksi kun joku suositteli. Se määrittelee joka päivä kalorirajat joiden sisällä pitää pysyä jotta metabolia pysyy hyvänä. Olen syönyt liian vähän! Tuon mukaan ei saisi syödä alle 1400 kcal. Liikuntejen kanssa minun pitäisi syödä 1900 kcal mikä tuntuu todella vaikealta!
Liikun myös paljon, noin 2-5 tuntia liikuntapäivinä ja yritän saada 13 000 askelta päivässä.
Minulla on kilpirauhanen poistettu mikä vaikuttaa(on ollut vajaalla pari vuotta, ensi kuussa kontrolli) sekä pari muuta hormonaalista ongelmaa.
No nyt vaan teet kuten se sovellus sanoo. Mikään muuhan sulla ei ole ainakaan auttanut, joten turha kiertää kehää ja lyödä päätä jatkuvasti samaan puuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
165cm, 87kg.
Ap
Lopeta se proteiinin tankkaaminen. Kaikki ylimääräinen proteiini mitä elimistösi ei käytä lihaksen kasvatukseen menee rasvaksi ympärillesi. Et ole enää siinä iässä, että kehosi on suuntautunut lihaksen tekoon ylipäätään. Kehosi on nyt keskittynyt keräämään rasvaa, älä anna sille siihen mahdollisuutta. Tiedän että tänne tulee joku vinkumaan tähän nyt että olen väärässä, mutta koita. Maltilliset proteiinit 0.8g per tavoite kilomäärä ja se riittää, alkaa paino tippua. Energiantarve on 1500kcl päivinä milloin et tee mitään ja 1700kcl kun liikut.
Ja ottakaa ihmiset edes perusasioista selvää ennen kuin mitään neuvoja tänne huutelette.Lue vaikka tämä, niin tiedät enemmän:
Kaikki, jotka kehottavat paljon liikkuvaa syömään noin vähän, ovat hakoteillä. Tuo sinun oma proteiinisuosituksesi on selvästi alle asiantuntijoiden ja ammattilaisten suositusten. Varsinkin, kun on kyse vielä ihmisestä, joka harrastaa lihaskuntoa eikä tahdo tietenkää lihasmassaa laihduttaa pois.
Aloittaja kertoo olevansa selvästi keskivartalolihava, vaikka voimailee ja liikkuu paljon. Hän kertoo syövänsä terveellisesti ja lisäksi paljon proteiinipitoista ruokaa. Ylimääräinen proteiini varastoituu kehoon rasvana. Jos hän ei syö muuten lihottavaa ruokaa ja liikkuu paljon, mikä selittää lihavuuden? Eipä tuossa yhtälössä ole paljon muuta syytä kuin liika proteiinin saanti.
Jos katsoit ap:n ruokailut, niin ei niihin kaloreihin liikaa proteiinia mahdu. Sitä paitsi "proteiinipainotteinen" on aika suhteellinen käsite. Aamupalakaan hänellä ei proteiinia juuri sisältänyt, iltapalan rahka tuskin hirveästi sekään. Lounaan ja päivällisen koostumuksesta ja makroravinteista ei meillä ole juuri tietoa, mutta en jaksa uskoa, että sekään mitään proteiinilla mälläystä olisi.
Kaikissa näissä "en laihdu" ketjuissa ap a)antaa epämääräisen listauksen syömisistään. Ruoka pitää punnita, jos on ongelmaa laihtumisessa. Kourallinen pähkinöitä voi olla mitä vaan kaloreina, vaikka 400 kaloria.
B) ei ole dataa syödyn ruuan kalorimäärästä usealta viikolta
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut kuntosalitreeniä 2-4 krt/vko kolmisenkymmentä vuotta. Olen siis 'kaappi'. Rasva ei katoa, vaikka teen kävelylenkkejä, pyöräilen ja vesijuoksen kuntosalin lisäksi.
Ap
Syöt vääriä ruoka-aineita tai sitten yrität näyttää joltakin mihin sinun geenisi ja fysiikkasi ei voi muuntua ilman erikoisleikkauksia vaikka mitä tekisit. Mä olen huippukunnossa, mutta maha ja rinnat roikkuu, enkä mahda sille mitään ja luovutin aikoja sitten niiden kiinteytymisestä. Miehelle kelpaan ja se riittää.
N60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se jostain kertoo, jos koet että voimat loppuvat nopeasti treenatessa. Luultavasti sinun kannattaisi rajoittaa merkittävästi hiilihydraatin määrää ja lisätä rasvaa. Jonkinlainen pätkäpaasto ehkä nopeuttaisi tulosten syntymistä.
Juuri toistepäin. Pitäisi syödä enemmän hiilareita ennen treeniä.
Pari tuntia ennen treeniä kulho pastaa ja naudanliharagua, niin alkaa keho toimimaan. Rasvaa ei pidä pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
165cm, 87kg.
Ap
Ohhoh. No onhan tossa massaa. Olen saman pituinen ja 20kg kevyempi. En kyllä syökään viittä kertaa päivässä vaan 2-3. Olen kasvissyöjä joten salaatteja, kasviwokkeja ym. menee paljon. Syön myös leipää, pastaa ja perunaa silloin kun niitä tekee mieli. Annoskokoni ovat pieniä. Ei sun kuule nyt auta muuta kuin vähentää sitä syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
165cm, 87kg.
Ap
Eli 25-30 kiloa pois. Sanoit, että pätkäpaasto auttoi. Jatka sitä. Ylipäätään tuommoinen hyvä aika ikkuna jona aikana se päivän ruoka syödään, auttaa kehoa. Mitäs teitkään silloin, kun sait 3 kiloa pois? Jatka sitä. Laihtuminen järkevästi on pitkällinen prosessi.
Jätä myös ne kevyt juustot ja muut kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla samaa ongelmaa.
Paljon tuollainen kuuri tai tilaus 7 kuukaudeksi maksaa?
Koetko Noom-sovelluksesta olleen hyötyä?
Pitäisi omaa urakkaa aloitella.
Jokainen laihtuu ollessaan tarpeeksi pitkään tarpeeksi suurella kalorivajeella. Keskitysleireiltäkään ei ole kukaan tuhdissa kunnossa kotiutunut. Ja pidemmän päälle on ihan sama tuleeko ne vähät kalorit karkeista vai lihasta, kunhan niitä on tarpeeksi vähän. Tuo on ihan yksinkertaisesti fysiikkaa, vaikka ihmisten perusaineenvaihdunnassa onkin jonkin verran eroja ja erilaiset aineenvaihdunnan häiriöt ja sairaudet ja lääkitykset vaikuttaa asiaan sekä nälänsäätelyyn. Perussääntö on kuitenkin sama eikä kenenkään kroppa pidemmän päälle luo energiaa tyhjästä.
Jos painoa on 87kg niin yksinkertaisesti syöt liian paljon. Aikuisena ja etenkin vanhempana energiansaanti saa oikeasti olla melko pientä ettei paino nouse ja ainakin itselleni on lapsesta asti opetettu tukevan aamupalan ja säännöllisen syömisen tärkeyttä ja ison lautasellisen syöminen oli melkeinpä hyve ja terveen merkki. Näin vanhempana toimistotyöläisenä on vaan huomannut että nuo suositukset käy lähinnä kasvaville lapsille ja niille jotka tekee fyysistä työtä. Kun oppii oikeasti laskemaan kaloreita ja punnitsee kaiken syömänsä, sitä huomaa helposti miten helposti se 1500 kcal tulee täyteen. Itselleni oli lopulta helpointa skipata aamupala ja lounas kokonaan ja syödä sitten illemmalla vapaammin yksi suurempi annos. Tällaisella pätkäpaastolla pääsin myös tuosta itseä vaivanneesta huonosta olosta joka iski etenkin urheilun päätteeksi. Nykyään paastoiluun tottuneena en ole mitenkään tuskaisen nälkäinen paastotessa mutta jos joskus esimerkiksi huonosti nukkuneena on todella huono olo, syön esimerkiksi jogurtin tai banaanin pahimpaan heikotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Mitään muuta syytä ei ole. Kaikki muut syyt ovat tekosyitä.
Näinhän sitä tietysti aattelis, mut oon pitänyt ruokapäiväkirjaa nettisovelluksessa, ja sen mukaan jään kaloreissa reippaasti miinuksille.
Naurattikin, kun ohjelma ilmoitti 'olet kuluttanut liikunnalla tämän viikon aikana 4200 kcal, punnitse itsesi.' No, minähän tein työtä käskettyä ja kappas! Olin lihonut 0.5 kg!
Ap
Syöt varmasti ihan liian vähän ja yksipuolisesti.
Uskallatko yhtään avata edes yhden päivän aterioita? Vai onko tämä pelkkää tuollaista?Aamiaiseksi pari ohutta jälkiuunipalaa, sipaisu Oivariinia, pari siivua 17 % juustoa, kasviksia, 4 krt viikossa keitetty kananmuna, kuppi kahvia, kiivi.
Lounas ja päivällinen: iso kipollinen ruokaisaa salaattia tai kanaa/kalaa/10 % jauhelihaa + kasviksia. Salaatissa hyvälaatuista oliiviöljyä. Kourallinen pähkinöitä.
Välipalaksi omena. Jos menen töistä suoraan kuntoilemaan, syön lisäksi aamiaisen tyylisesti.
Iltapalaksi marjoja, rahkaa ja maustamatonta jugurttia.
Ap
Mä syön about näin paitsi etten vedä mitään pähkinöitä. Paino pysynyt samana vuosia, ei laihtumista. Fyysinen työ ja työmatkat pyörällä, viikonloppuisin uinti.
Se on fakta , että ap huijaat nyt kyllä jollakin tavalla itseäsi. Muuten tuo ei ole mahdollista painaa noin paljon.
Jos et syö paljoa kananmunia, kokeile koliinia (purkista, apteekki). Sen puutos voi hidastaa laihtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
165cm, 87kg.
Ap
Yksi mahdollisuus on kilpirauhasen vajaatoiminta, selvitettävissä verikokeilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla samaa ongelmaa.
Paljon tuollainen kuuri tai tilaus 7 kuukaudeksi maksaa?
Koetko Noom-sovelluksesta olleen hyötyä?
Pitäisi omaa urakkaa aloitella.
Satasen se äppi. Lisäksi voi ostaa liikunta- ja ruokaohjelman(yht. 36 eur. kirjalliset ohjeet ja jäävät itselle ). Jos meinaat ostaa, skippaa ekat tarjoukset niin se tarjoaa halvemmalla. Joku täällä kehui tuota ja oli kuulema tehonnut.
Ruokaohjelmassa jaotellaan ruoat 3 ryhmään, vihreitä(esim. kasvikset, hedelmät) saa syödä eniten, muita rajoitetaan tiettyyn kalorimäärään. Minulla tuo ei muuttunut miksikään, syön jo ennestään noita vihreitä eniten ja vain hieman noita muita, ne eivät tule lähellekään täyteen. Ainoa uusi juttu on tosiaan tuo että pitäisi syödä kaloreita enemmän, mihin en ole joka päivä vielä pystynyt.
Liikuntaohjeet on minusta hyvät, yritän monipuolistaa nyt liikuntaa, viime ajat on menneet liian yksipuolisesti oman lajin merkeissä, joka tosin on monipuolista sekin.
Englanti jos taittuu ja on valmis punnitsemaan itsensä ja ruokansa joka päivä(tai osaa muuten amerikkalaisilla mitoilla ilmaista määrät esim. puoli cuppia). Lisäksi luettavaa tulee joka päivä, aika typeria ja itsestään selviä juttuja, sellaisella amerikkalaisella tyylillä.
Lisäksi kerätään joka päivä kolikko, se ehkä vähän motivoi jatkamaan. On siellä olevinaan jotkin valmentajatkin joihin voi olla yhteydessä viestillä.
Viikon olen ollut tuolla, vielä ei ole vaikutusta.
Jos laskurit ja ruoan mittaaminen ei ole vielä tuttua, suosittelen fatsecretiä tai yaziota alkuun, ensimmäisessä on myös tsemppaava ryhmäkeskustelu, ihan suomalaista porukkaa. Ylipäätään suosittelen etsimään itselle sopivimmat vähäkaloriset ruoat jotka kuitenkin täyttää hyvin ja laskemaan hieman makrojakin.
Juuri toistepäin. Pitäisi syödä enemmän hiilareita ennen treeniä.