Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?!? Oikeesti ärsyttävää!

N58
23.05.2023 |

Sanotaan, että ikääntymisen aiheuttama aineenvaihdunnan hidastuminen olisi myytti, mutta minä-en-laihdu, vaikka liikun paljon eri sykealueilla, olen aina syönyt terveellisesti (olen todellakin perehtynyt asiaan), en käytä alkoholia ja juon vettä reilusti.

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuluta enemmän kuin syöt = laihdut. Se on niin yksinkertaista, ihan oikeasti. 

No, jos viitsit tätä ketjua lukea, ei taida olla.

Vierailija
122/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvin oleellinen asia olisi mittauttaa rauta-arvot, siis ferritiinit, vaikka Hb olisi hyväkin. Matala ferritiinit aiheuttaa juuri tuollaista voimattomuutta treenin aikana ja huonontaa lihasten kehittymistä ja aineenvaihduntaa, koska keho ei hapetu, eikä siis pääse polttamaan energiaa. Usein myös valvottaa, mikä sekin lihottaa. Arvon pitäisi olla vähintään 50 yli sata olisi tavoite. Naiset hyvin harvoin saavat ravinnosta tarpeeksi rautaa (kuluu mm. menkkoihin ja liikuntakin kuluttaa) tai se ei imeydy, eli purkista lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko päivittäisen kalorimääräsi näkyviin?

Tämä. Minä olen 50, ja laihtumista tapahtuu vasta, kun vuorokautinen kalorimäärä pysyy 800-1000/vrk. Ihan turha tulla kertomaan, että 1500 on minimi - paisun sillä kuin pullataikina. Liikuntana on koiralenkit 3 kertaa päivässä. Vähintään se 10 km tulee yhteensä.

Komppaan tätä! Sama juttu, ikää 55v, ja painoa yli 100kg. Kalorit oltava alle 1000, useita viikkoja, ennen kuin alkaa tapahtua mitään.

Vierailija
124/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvin oleellinen asia olisi mittauttaa rauta-arvot, siis ferritiinit, vaikka Hb olisi hyväkin. Matala ferritiinit aiheuttaa juuri tuollaista voimattomuutta treenin aikana ja huonontaa lihasten kehittymistä ja aineenvaihduntaa, koska keho ei hapetu, eikä siis pääse polttamaan energiaa. Usein myös valvottaa, mikä sekin lihottaa. Arvon pitäisi olla vähintään 50 yli sata olisi tavoite. Naiset hyvin harvoin saavat ravinnosta tarpeeksi rautaa (kuluu mm. menkkoihin ja liikuntakin kuluttaa) tai se ei imeydy, eli purkista lisää.

Ferritiini 98. Syön rautaa edelleen ylläpitoannoksena.

Hyvä kun toit tämän esille. Vaiettu ja alidiagnosoitu ongelma.

Ap

Vierailija
125/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Minä olen 50, ja laihtumista tapahtuu vasta, kun vuorokautinen kalorimäärä pysyy 800-1000/vrk. Ihan turha tulla kertomaan, että 1500 on minimi - paisun sillä kuin pullataikina. Liikuntana on koiralenkit 3 kertaa päivässä. Vähintään se 10 km tulee yhteensä.

Komppaan tätä! Sama juttu, ikää 55v, ja painoa yli 100kg. Kalorit oltava alle 1000, useita viikkoja, ennen kuin alkaa tapahtua mitään.

Liityn valitettavasti joukkoon tummaan! Ihan järkyttävää, mutta ilman nälkäkuuria ei tipu yhtään. Painotus sanalla _yhtään_!

N52

Vierailija
126/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasarvot tsekattu? Ne vaikuttavat merkittävästi laihtumisen helppouteen. Vaikka olisi viitearvoissa, mutta alarajoilla.

Vierailija
127/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liityn valitettavasti joukkoon tummaan! Ihan järkyttävää, mutta ilman nälkäkuuria ei tipu yhtään. Painotus sanalla _yhtään_!

N52

Uskon, että hormonitoiminnalla on osuutensa perusaineenvaihdunnassa. Toisilla enempi, toisilla vähempi. Ekan kerran tutustuin lihomiseen synnytettyäni ekan lapseni. Sain kuitenkin pudotettua ylim. kilot suht helposti alle kolmikymppisenä. Toinen raskaus toi tullessaan tuplasti enemmän kiloja, jotka kuitenkin onnistuin karistamaan nekin. Vaihdevuodet ovat sitten kerryttäneet nykyisen kuorman, eivätkä meinaa lähteä millään!

Ap

Vierailija
128/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kilpirauhasarvot tsekattu? Ne vaikuttavat merkittävästi laihtumisen helppouteen. Vaikka olisi viitearvoissa, mutta alarajoilla.

On tsekattu. Raudanpuutteisena T4V tipahti alarajalle, mut nyt jo noussut arvoon 16. Ferritiini 98.

TSH normaali.

Ap

Vierailija
129/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hyvin harvoin" on täysin liioiteltua. Suurin osa naisista ei syö mitään rautalisää koska saavat ravinnosta kaiken tarvittavan. Eikä valvominen itsessään lihota vaan se, että syö enemmän kun on jatkuvasti hereillä.

Ohis

Vierailija
130/170 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 149 cm pitkä 48 v nainen, laihdun vain jos syön 900 kaloria päivässä, sillä kalorimäärällä laihdun 500 grammaa/ viikko tahtia.

Liikuntapäivänä laihduttaessa saan syödä 1100-1200 kaloria jos treeni on rankka.

Olen laihduttanut 65 kg ja kilot poissa 7 vuotta jo.

Joten tiedän tasan tarkkaan kuinka kalorinkulutukseni menee.

Viimeksi söit 1400 kcal/ pv jonkun valelääkärin ohjeille.

Mitä ihmettä! 1400 kaloria on PERUSkulutukseni kun EN laihduta, jos syön enemmän, alan lihota.

Puhuin siis LIHDUTUS kaloreita! Hanki lukutaito!

Vierailija
131/170 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Miten sulla AP on esim. unen kanssa? Nukutko hyvin ja tarpeeksi? Unen määrällä ja laadulla, stressillä ja palautumisella ja on suuri merkitys painon hallinnassa. Itse olen omassa elämässä huomannut, että uniongelmien myötä paino on noussut ja painon pudottaminen erittäin hankalaa.

Vierailija
132/170 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvin harvoin" on täysin liioiteltua. Suurin osa naisista ei syö mitään rautalisää koska saavat ravinnosta kaiken tarvittavan. Eikä valvominen itsessään lihota vaan se, että syö enemmän kun on jatkuvasti hereillä.

Ohis

Maailmanlaajuisesti n. 20 % naisista kärsii raudanpuutteesta. Pelkästään hedelmällisessä iässä olevista naisista jopa puolet saattaa kärsiä raudanpuutteesta.

Riittämättön uni vaikuttaa kortisolitasoihin (stressihormoni). Toki se voi lisätä naposteluakin.

"Kortisolin ollessa koholla, se estää insuliinin toimintaa soluissa ja kohottaa verensokeri tasoa, jolloin myös paino nousee. Jatkuvasti koholla oleva kortisoli lisää riskiä sairastua diabetekseen sekä häiritsee elimistön immuunijärjestelmää."

https://www.synlab.fi/tietopankki/kortisoli/

Eri

Vierailija
133/170 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Miten sulla AP on esim. unen kanssa? Nukutko hyvin ja tarpeeksi? Unen määrällä ja laadulla, stressillä ja palautumisella ja on suuri merkitys painon hallinnassa. Itse olen omassa elämässä huomannut, että uniongelmien myötä paino on noussut ja painon pudottaminen erittäin hankalaa.

En ole ap mutta minulla paha unettomuus eikä paino tipu millään. Ei tarvitse kuin pari yötä nukkua hyvin niin paino tippuu niin että alusvaatteet pyörii päällä.

Vierailija
134/170 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoon puolittaminen pudotti minulla painoa. En tiedä muista.

Vierailija
135/170 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään, joo. Mut monta vuotta meni kehnoilla unilla raudanpuutteisena. Uskon, et oma aineenvaihdunta hidastui huomattavasti tuolloin ja kestää ikuisuuden palautua.

Ap

Vierailija
136/170 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoskoon puolittaminen pudotti minulla painoa. En tiedä muista.

Toimii varmasti, jos annoskoot on alunperin kookkaita. Mun tapauksessani siitä ei ole kyse.

Ap

Vierailija
137/170 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paasto. Se on ainoa vastaus mutta et halua sitä kuulla.

Viikko syömättä ja olet varmasti laihempi ja niin, että sen oikeasti huomaa siitä, miten vaatteet mahtuu päälle.

Vierailija
138/170 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo. 

Vierailija
139/170 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea, mutta miksi sinun pitäisi laihtua? Väsyttää? Nukut huonosti? Et jaksa liikkua? jne?

Vierailija
140/170 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressitila. Jos sitä lähdetään kuormittamaan lisää, laihdutus ei onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän