Miksi en laihdu?!? Oikeesti ärsyttävää!
Sanotaan, että ikääntymisen aiheuttama aineenvaihdunnan hidastuminen olisi myytti, mutta minä-en-laihdu, vaikka liikun paljon eri sykealueilla, olen aina syönyt terveellisesti (olen todellakin perehtynyt asiaan), en käytä alkoholia ja juon vettä reilusti.
Kommentit (170)
Erikoista, minulle tuli sellanen kuva, että syöt aika vähän liikkujaksi, varsinkin jos sinulla on hyvin lihasmassaa. Ihmisen koko ja kehonkoostumus vaikuttavat nekin ravinnon tarpeeseen. Millaista on arkiaktiivisuutesi? Istutko työpäivän tietokoneen äärellä vai oletko jalkojen päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni näyttää siltä että syöt aika runsaasti. 5 krt päivässä, ei vaikuta siltä että laihduttaisit. Itse syön kolmesti, ei ole välipalaa eikä iltapalaa.
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Harrastan aerobista liikuntaa noin 8-10 tuntia viikossa (pyöräfriikki) olen 165 senttiä pitkä ja painan 57 kiloa ja olen 45-vuotias.
Ok. Miten syöt ennen treeniä? Minulla on ongelmia saada riittävästi energiaa, jotta jaksan treenin loppuun asti ilman että verensokeri laskee liikaa ja tulen huonovointiseksi.
Ap
Syön yleensä n. klo 10, klo 14 ja klo 17-18. Tänään söin ennen kuin lähdin ajamaan. Mutta tähän pitänee nyt täsmentää että syön rasvapainotteisesti eli minun polttoaineeni ei tule hiilihydraatista. Minulla ei ole verensokeriongelmia eikä virta lopu reidestä kesken pidemmänkään ajelun juuri tästä syystä.
Sulla voi olla joku tai jotkut ruoka aineet jotka ei sovi ja se jumittaa aineenvaihdunnan ja rasva aineenvaihdunnan.
Yleensä iän myötä viljojen käsittelykyky heikkenee, ja se voi pitää jatkuvaa turvotusta yllä.
Myös liha on huonosti sulavaa ja happamoittaa kehoa.
Näihin ei oikein auta kun kokeilemalla, minkä jättäminen pois saa olon paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Mitään muuta syytä ei ole. Kaikki muut syyt ovat tekosyitä.
Näinhän sitä tietysti aattelis, mut oon pitänyt ruokapäiväkirjaa nettisovelluksessa, ja sen mukaan jään kaloreissa reippaasti miinuksille.
Naurattikin, kun ohjelma ilmoitti 'olet kuluttanut liikunnalla tämän viikon aikana 4200 kcal, punnitse itsesi.' No, minähän tein työtä käskettyä ja kappas! Olin lihonut 0.5 kg!
Ap
Syöt varmasti ihan liian vähän ja yksipuolisesti.
Uskallatko yhtään avata edes yhden päivän aterioita? Vai onko tämä pelkkää tuollaista?Aamiaiseksi pari ohutta jälkiuunipalaa, sipaisu Oivariinia, pari siivua 17 % juustoa, kasviksia, 4 krt viikossa keitetty kananmuna, kuppi kahvia, kiivi.
Lounas ja päivällinen: iso kipollinen ruokaisaa salaattia tai kanaa/kalaa/10 % jauhelihaa + kasviksia. Salaatissa hyvälaatuista oliiviöljyä. Kourallinen pähkinöitä.
Välipalaksi omena. Jos menen töistä suoraan kuntoilemaan, syön lisäksi aamiaisen tyylisesti.
Iltapalaksi marjoja, rahkaa ja maustamatonta jugurttia.
Ap
Ihan liian vähän! Salaattia lounaaksi JA päivälliseksi? Nyt oikeesti...
Paino sanalla 'ruokaisaa'. Mun mielestäni on aika sama, kasaanko lautaselleni erikseen kasvikset ja proteiinin, vai sekoitanko ne salaatiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sitä tietysti aattelis, mut oon pitänyt ruokapäiväkirjaa nettisovelluksessa, ja sen mukaan jään kaloreissa reippaasti miinuksille.
Naurattikin, kun ohjelma ilmoitti 'olet kuluttanut liikunnalla tämän viikon aikana 4200 kcal, punnitse itsesi.' No, minähän tein työtä käskettyä ja kappas! Olin lihonut 0.5 kg!
Ap
2 kg voi paino vaihdella ihan nesteistä.
Kyllä. Olen tästä tietoinen. Luulisi sitten, että viikkojen kuluessa paino myös laskisi. Vaan ei. Se jumittaa. Saatan onnistua pudottamaan parin kuukauden aikana max 3kg, mutta siihen se jää.
Todella turhauttavaa.Ap
Itseasiassa ihan mahdollinen tahti tuo, 3 kiloa pois meinaa noin 27000 miinuskaloria, ne jotka yhdessä hujauksessa onnistuvat tiputtamaan paljon painoa ovat joko äärimmäisen aktiivisia ja vähäruokaisia tai sitten lähtöpaino sekä päivittäinensaanti ja -tarve ovat niin suuria että jo normaalilla syömisellä saadaan aikaan merkittäviä kalorivajeita. Laihduttaminen käy sitä vaikeammaksi ja vaatii enemmän mitä lähemmäs normaalipainoa tullaan, kuulostaa hullulta mutta näin se vaan on.
No siis näissä laihdutussovelluksissa elopaino merkataan ohjelmaan ja se huomioidaan kaloreissa. Mulla on vielä matkaa ihannepainooni. Enkä ole aikeissakaan pudottaa painoa nopeasti. Haluan säilyttää lihakseni.
Mutta kun se lihas tarvitsee ravintoa säilyäkseen... Ja sinä et tunnut sitä ravintoa riittävästi antavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko päivittäisen kalorimääräsi näkyviin?
Tämä. Minä olen 50, ja laihtumista tapahtuu vasta, kun vuorokautinen kalorimäärä pysyy 800-1000/vrk. Ihan turha tulla kertomaan, että 1500 on minimi - paisun sillä kuin pullataikina. Liikuntana on koiralenkit 3 kertaa päivässä. Vähintään se 10 km tulee yhteensä.
Sinä oletkin pilannut aineenvaihduntasi, onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko päivittäisen kalorimääräsi näkyviin?
Keventäjä -sovelluksesta se näkyy. Minne näkyviin?
Ap
Hän tarkoitti tänne....
Et ole kertonut oleellisista asiaa. Kuinka pitkä olet ja paljonko painat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni näyttää siltä että syöt aika runsaasti. 5 krt päivässä, ei vaikuta siltä että laihduttaisit. Itse syön kolmesti, ei ole välipalaa eikä iltapalaa.
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Harrastan aerobista liikuntaa noin 8-10 tuntia viikossa (pyöräfriikki) olen 165 senttiä pitkä ja painan 57 kiloa ja olen 45-vuotias.
Ok. Miten syöt ennen treeniä? Minulla on ongelmia saada riittävästi energiaa, jotta jaksan treenin loppuun asti ilman että verensokeri laskee liikaa ja tulen huonovointiseksi.
Ap
Syön yleensä n. klo 10, klo 14 ja klo 17-18. Tänään söin ennen kuin lähdin ajamaan. Mutta tähän pitänee nyt täsmentää että syön rasvapainotteisesti eli minun polttoaineeni ei tule hiilihydraatista. Minulla ei ole verensokeriongelmia eikä virta lopu reidestä kesken pidemmänkään ajelun juuri tästä syystä.
Ok. Kiitos! Nopeita hiilareita oon vältellyt aina, koska taipumus verensokereiden heittelyyn on ollut riesanani lapsesta asti. Mut ehkä mä nyt alan luopua ruisleivästäkin sitten. Kokeillaan! Eli treeniä edeltävästi marjarahkaa pähkinöillä? Oliiviöljyä myös?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole kertonut oleellisista asiaa. Kuinka pitkä olet ja paljonko painat?
165cm, 87kg.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta.
Ei. TSH 1.5 T4V 16.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
2 kg voi paino vaihdella ihan nesteistä.
Kyllä. Olen tästä tietoinen. Luulisi sitten, että viikkojen kuluessa paino myös laskisi. Vaan ei. Se jumittaa. Saatan onnistua pudottamaan parin kuukauden aikana max 3kg, mutta siihen se jää.
Todella turhauttavaa.Ap
Itseasiassa ihan mahdollinen tahti tuo, 3 kiloa pois meinaa noin 27000 miinuskaloria, ne jotka yhdessä hujauksessa onnistuvat tiputtamaan paljon painoa ovat joko äärimmäisen aktiivisia ja vähäruokaisia tai sitten lähtöpaino sekä päivittäinensaanti ja -tarve ovat niin suuria että jo normaalilla syömisellä saadaan aikaan merkittäviä kalorivajeita. Laihduttaminen käy sitä vaikeammaksi ja vaatii enemmän mitä lähemmäs normaalipainoa tullaan, kuulostaa hullulta mutta näin se vaan on.
No siis näissä laihdutussovelluksissa elopaino merkataan ohjelmaan ja se huomioidaan kaloreissa. Mulla on vielä matkaa ihannepainooni. Enkä ole aikeissakaan pudottaa painoa nopeasti. Haluan säilyttää lihakseni.
Mutta kun se lihas tarvitsee ravintoa säilyäkseen... Ja sinä et tunnut sitä ravintoa riittävästi antavan.
Jaha. Ota näistä nyt selvä....
Ap
Stressaat asialla ihan liikaa. Jos et ole ihan selkeästi ylipainoinen, anna itsellesi rauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Ap
Ok. Kiitos! Nopeita hiilareita oon vältellyt aina, koska taipumus verensokereiden heittelyyn on ollut riesanani lapsesta asti. Mut ehkä mä nyt alan luopua ruisleivästäkin sitten. Kokeillaan! Eli treeniä edeltävästi marjarahkaa pähkinöillä? Oliiviöljyä myös?
Ap
Mistä vetoa, että sulla ei ole rahkeita ottaa tuollaisesta ruokavaliosta tarpeeksi selkoa, ja menet sitten vaan ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, minulle tuli sellanen kuva, että syöt aika vähän liikkujaksi, varsinkin jos sinulla on hyvin lihasmassaa. Ihmisen koko ja kehonkoostumus vaikuttavat nekin ravinnon tarpeeseen. Millaista on arkiaktiivisuutesi? Istutko työpäivän tietokoneen äärellä vai oletko jalkojen päällä?
Työni on kevyttä. Puolet työajasta olen koneella, mutta askeliakin tulee. Kotona kyllä touhuilen kaikenlaista ja liikuntasuorituksessa pyrin tasoon, jossa kulutan vähintään 400 kilokaloria tunnissa. Liikun lähes joka päivä jotenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Stressaat asialla ihan liikaa. Jos et ole ihan selkeästi ylipainoinen, anna itsellesi rauha.
Olen selkeästi ylipainoinen ja nimenomaan keskivartalolihava. Huolestuttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Ap
Ap
Mistä vetoa, että sulla ei ole rahkeita ottaa tuollaisesta ruokavaliosta tarpeeksi selkoa, ja menet sitten vaan ojasta allikkoon.
Ok. Pointtisi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että syöt liikaa. Kun ikää tulee, ruokaa ei tarvita enää yhtä paljon kuin aikaisemmin. Olen itse huomannut tämän. Pitäisi syödä vain ruoka-aikoina ja jättää kaikenlainen välinapostelu pois.
Ei ihme että ihmiset lihovat ja pysyvät lihavina, jos eivät usko tähän perusasiaan. Alapeukutuksista päätellen eivät usko, tai sitten vain huijaavat itseään.