Miksi en laihdu?!? Oikeesti ärsyttävää!
Sanotaan, että ikääntymisen aiheuttama aineenvaihdunnan hidastuminen olisi myytti, mutta minä-en-laihdu, vaikka liikun paljon eri sykealueilla, olen aina syönyt terveellisesti (olen todellakin perehtynyt asiaan), en käytä alkoholia ja juon vettä reilusti.
Kommentit (170)
Halusin julkituoda oman tilanteeni juuri siksi, kun kovin helposti heitellään näitä "syöt liikaa, mitään muuta syytä ei ole lihomiselle" -juttuja.
Tässä ketjussa kuitenkin tuotiin myös esiin, että syön liian vähän! Jännä.
Oltuani 20 v sitten Painonvartijoissa, sain kuulla että liikun liikaa!
Miksi siis yhtälö 'syö vähemmän kuin kulutat' ei pidäkään paikkaansa?
Ap
Mun mielestäni näyttää siltä että syöt aika runsaasti. 5 krt päivässä, ei vaikuta siltä että laihduttaisit. Itse syön kolmesti, ei ole välipalaa eikä iltapalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että syöt liikaa. Kun ikää tulee, ruokaa ei tarvita enää yhtä paljon kuin aikaisemmin. Olen itse huomannut tämän. Pitäisi syödä vain ruoka-aikoina ja jättää kaikenlainen välinapostelu pois.
Kiitos. En välitä kommentoida, koska et selvästikään vaivautunut lukemaan ketjua. Ymmärrän.
Hyvää päivänjatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni näyttää siltä että syöt aika runsaasti. 5 krt päivässä, ei vaikuta siltä että laihduttaisit. Itse syön kolmesti, ei ole välipalaa eikä iltapalaa.
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Mitään muuta syytä ei ole. Kaikki muut syyt ovat tekosyitä.
Näinhän sitä tietysti aattelis, mut oon pitänyt ruokapäiväkirjaa nettisovelluksessa, ja sen mukaan jään kaloreissa reippaasti miinuksille.
Naurattikin, kun ohjelma ilmoitti 'olet kuluttanut liikunnalla tämän viikon aikana 4200 kcal, punnitse itsesi.' No, minähän tein työtä käskettyä ja kappas! Olin lihonut 0.5 kg!
Ap
Syöt varmasti ihan liian vähän ja yksipuolisesti.
Uskallatko yhtään avata edes yhden päivän aterioita? Vai onko tämä pelkkää tuollaista?Aamiaiseksi pari ohutta jälkiuunipalaa, sipaisu Oivariinia, pari siivua 17 % juustoa, kasviksia, 4 krt viikossa keitetty kananmuna, kuppi kahvia, kiivi.
Lounas ja päivällinen: iso kipollinen ruokaisaa salaattia tai kanaa/kalaa/10 % jauhelihaa + kasviksia. Salaatissa hyvälaatuista oliiviöljyä. Kourallinen pähkinöitä.
Välipalaksi omena. Jos menen töistä suoraan kuntoilemaan, syön lisäksi aamiaisen tyylisesti.
Iltapalaksi marjoja, rahkaa ja maustamatonta jugurttia.
Ap
Ihan liian vähän! Salaattia lounaaksi JA päivälliseksi? Nyt oikeesti...
Laitatko päivittäisen kalorimääräsi näkyviin?
Terveellistäkin ruokaa voi yksinkertaisesti syödä liikaa. Tätä ei moni suostu ymmärtämään ja hyväksymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Mitään muuta syytä ei ole. Kaikki muut syyt ovat tekosyitä.
Näinhän sitä tietysti aattelis, mut oon pitänyt ruokapäiväkirjaa nettisovelluksessa, ja sen mukaan jään kaloreissa reippaasti miinuksille.
Naurattikin, kun ohjelma ilmoitti 'olet kuluttanut liikunnalla tämän viikon aikana 4200 kcal, punnitse itsesi.' No, minähän tein työtä käskettyä ja kappas! Olin lihonut 0.5 kg!
Ap
2 kg voi paino vaihdella ihan nesteistä.
Kyllä. Olen tästä tietoinen. Luulisi sitten, että viikkojen kuluessa paino myös laskisi. Vaan ei. Se jumittaa. Saatan onnistua pudottamaan parin kuukauden aikana max 3kg, mutta siihen se jää.
Todella turhauttavaa.Ap
Itseasiassa ihan mahdollinen tahti tuo, 3 kiloa pois meinaa noin 27000 miinuskaloria, ne jotka yhdessä hujauksessa onnistuvat tiputtamaan paljon painoa ovat joko äärimmäisen aktiivisia ja vähäruokaisia tai sitten lähtöpaino sekä päivittäinensaanti ja -tarve ovat niin suuria että jo normaalilla syömisellä saadaan aikaan merkittäviä kalorivajeita. Laihduttaminen käy sitä vaikeammaksi ja vaatii enemmän mitä lähemmäs normaalipainoa tullaan, kuulostaa hullulta mutta näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Halusin julkituoda oman tilanteeni juuri siksi, kun kovin helposti heitellään näitä "syöt liikaa, mitään muuta syytä ei ole lihomiselle" -juttuja.
Tässä ketjussa kuitenkin tuotiin myös esiin, että syön liian vähän! Jännä.
Oltuani 20 v sitten Painonvartijoissa, sain kuulla että liikun liikaa!
Miksi siis yhtälö 'syö vähemmän kuin kulutat' ei pidäkään paikkaansa?
Ap
Ihminen ei ole kone, siinä syy miksi tuo yhtälö ei pidä paikkaansa niin yksioikoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile esim myfittnespal-sovellusta. Syöt liikaa kulutukseesi nähden
Kiitos. Kokeilenpa tätä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minä olen 50, ja laihtumista tapahtuu vasta, kun vuorokautinen kalorimäärä pysyy 800-1000/vrk. Ihan turha tulla kertomaan, että 1500 on minimi - paisun sillä kuin pullataikina. Liikuntana on koiralenkit 3 kertaa päivässä. Vähintään se 10 km tulee yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Harrastan aerobista liikuntaa noin 8-10 tuntia viikossa (pyöräfriikki) olen 165 senttiä pitkä ja painan 57 kiloa ja olen 45-vuotias.
Kaikki laihtuu kun on energiahävikki. Muu olisi fysiikan lakien vastaista. Eli ohje on että laske! Varmasti tippuu paino.
Vierailija kirjoitti:
Keventäjä -sovelluksesta se näkyy. Minne näkyviin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Harrastan aerobista liikuntaa noin 8-10 tuntia viikossa (pyöräfriikki) olen 165 senttiä pitkä ja painan 57 kiloa ja olen 45-vuotias.
Ok. Miten syöt ennen treeniä? Minulla on ongelmia saada riittävästi energiaa, jotta jaksan treenin loppuun asti ilman että verensokeri laskee liikaa ja tulen huonovointiseksi.
Ap
Minä olen myös sitä mieltä että kaikki laihdutusruokavaliot, joissa energiaa tulee 1500 kcal tai yli ovat paskanjauhantaa. Mulle 1500 on ylläpitoa eikä laihdutusta. Ehkä toi määrä toimii 100 kiloiselle mutta ei ihmiselle joka on hyvin lähellä tavoiteoainoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minä olen 50, ja laihtumista tapahtuu vasta, kun vuorokautinen kalorimäärä pysyy 800-1000/vrk. Ihan turha tulla kertomaan, että 1500 on minimi - paisun sillä kuin pullataikina. Liikuntana on koiralenkit 3 kertaa päivässä. Vähintään se 10 km tulee yhteensä.
Ok. Tämä saattaa pitää kohdallani paikkansa myös, sillä pätkäpaasto on ollut tähän asti ainoa toimiva juttu. Keventäjiin liityttyäni otin jälleen iltapalan kuvioihin mukaan ja painonpudotus pysähtyi oitis.
Ap
Jos olet laihtunut 3 kg kahdessa kuukaudessa, niin sehän on tosi hyvin!
Painan itse 100 kg enkä silti laihdu millään vaikka luulisi, että tässä vaiheessa irtoaa vielä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Paljonko liikut?
Ap
Aha, no tämä selittää, niinkuin juuri ylempänä totesin että homma hankaloituu normaalipainossa. Se mitä syöt ja kulutat nyt on aikalailla se mitä se vaatii että pysyy noissa mitoissa. Tuossa koossa ei voi syödä kuin sen 1400+liikutut kalorit edes pysyäkseen samassa painossa. Jotain on kuitenkin syötävä ja toisaalta pitäisi saada aikaan kalorivajetta, vaikea yhtälö kun päivittäinen saantiraja on jo valmiiksi alhainen ja liikunnalla loppujen lopuksi ei montaa sataa päivässä saa poltettua jos ei tee todella raskasta työtä. Sinun ei auta kuin malttaa tuon hitaan tahdin kanssa, mutta jos yhtään lohduttaa niin pudotettavien kilojen määrä ei liene suuri.
Ongelma on siinä, että syöt liikaa. Kun ikää tulee, ruokaa ei tarvita enää yhtä paljon kuin aikaisemmin. Olen itse huomannut tämän. Pitäisi syödä vain ruoka-aikoina ja jättää kaikenlainen välinapostelu pois.