Miniä ei lähettänyt kutsua pojantyttäreni yo-juhliin, menen silti.
Meillä on ollut pitemmän aikaa skismaa miniän kanssa, koska hän haluaisi rajoittaa minun oikeuttani nähdä pojantytärtäni ja yleisesti viettää aikaa poikani ja perheen kanssa. Nyt viimeinen tippa oli tämä kutsun lähettämättömyys, utelin pojaltani miksi näin ja väitti jotenkin suurpiirteisesti että miniä halusi rajata kutsut vain lähiperheelle (eivätkö isovanhemmat kuulu siihen?)
En aio kunnioittaa miniän toivetta, sillä pojantyttäreni valmistuu ylioppilaaksi vain kerran ja haluan olla ikuistamassa juhlapäivää.
Kommentit (1007)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, mene vaan, kyse on sinun perheestäsi ap, lapsenlapsi on sinun perhettä kuten poikasikin. Kyllä sinulla on oikeus osallistua, ilman sinua ei olisi lapsenlastakaan.
No nyt on laiskaa trollausta.
Ap ei ole ko perhettä, eikä hänellä ole minkään valtakunnan oikeutta rikkoa perheen kotirauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole mitään oikeutta toisten perheiden juhliin, höntti.
Sehän on ap:n perhettä joka juhlii, tollo.
Kun ei ole.
Jos ei kutsuta, ei missään nimessä kannata mennä väkisin. Olipa syy miniässä, pojassa, anopissa tai vähän kaikissa, on tyylikkäitä olla menemättä.
Ylioppilas on jo nuori aikuinen, hän olisi kyllä esittänyt toiveen kutsua sinutkin, jos niin olisi halunnut. Tai tulisi erikseen käymään luonasi. Voit tehdä johtopäätöksiä siitä, jos päivän päähenkilö ei kutsu eikä tule kylään tai edes soita. Jos mulla olis ollu rakas mummo, jota ei olisi kutsuttu, olisin nostanut metelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt vaan mummot tajuta että teitä ei kaivata. Älkää menkö lähellekään lastenne perheitä. Pysytelkää erossa ja unohtakaa ne ihmiset. Ne ei kuulu enää teidän mummojen elämään.
Muista toi sitten kun itse olet mummu.
Ja tiedoksi sinulle, että monelle lapsen lapset ovat rakkaampia kuin omansa. Syynä osittain se, että ovat hoidattaneet lapsensa vierailla jo pienestä pitäen ja eläneet sitä ruljanssissa asuntovelkaisina vuosikaudet. (noin yleensä)Nyt eläkeläisenä heillä on aikaa ja tarve välittää ja tulla välitetyksi. Jos tämä asia on lapsen etu, niin kyllä antaisin sen mahdollisuuden ja miniänä pitäisin matalampaa profiilia, etenkin jos isä tukee tätä.
Eli ensin se oma lapsi on laiminlyöty kun tämä oli lapsi ja nyt sitten hänen ylitseen kävellään uudestaan, kun hän on aikuinen.
Täysin sairas kuvio ja syvää itsekkyyttä. Eikä ole lapsen etu, eikä lapsenlapsen etu.
Jatkuvasti ihmettelen noita vihamielisiä ajatuskuvioita, vihaa vanhempia ihmisiä kohtaan, nyt jun on pitkät hoitovapaat, kodinkoneet jokaisella on ihan eri lailla aikaa lapsille kuin vaikka 40 vuotta sitten.
Jokainen on vastuussa omista virheistään eikä niitä voi maksattaa muilla.
Eikä saa rakastaa lastenlapsiaan kun itse on pyörän tarakalla vienyt lapset hoitoon, painanut tehtaassa 8 h, pessyt pyykit talopesulassa, tiskannut käsin , ollut fyysisestikin väsynyt, tehnyt kuitenkin lastensa hyväksi omien kykyjensä mukaan parhaansa?
Oletko koskaan harkinnut keskusteluapua itsellesi?
Ymmärtämys ja empatia jossain määrin helpottaa ihmissuhteissa.Ai kasarilla/ysärillä? Salli mun nauraa.
Ei, ei saa ruveta korvaamaan omia mokiaan niin että talloo sen jo kertalleen laiminlyömänsä oman lapsensa.
Tällä on oma elämä, oma perhe ja sillä kaikella on rajat.
Se oma juna meni jo.
Ihmeellisiä nämä teidän perheet, kun niihin ei mummoja lasketa mukaan.
Tai omia, siskoja yms. Kovin on niukkaa. Omaan perheeseeni ainakin kuuluu lasteni lisäksi äitini, siskoni, veljeni ja siskoni lapsi.
Mutta sinä se sekstailet perheenjäsenesi kanssa ja äitisi on kaukainen sukulainen.. Luoja varjele mikä ajatusmaailma. 😂
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeesti miniällä ei ole oikeutta rajoittaa tyttärensä juhlien vieraslistaa.
Jos miniä maksaa ne juhlat niin eiköhän siinä joku oikeus ole ainakin vieraiden määrää rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole.
Lapsenlapsi ja poika ovat kyllä mummon perhettä.
En tiedä missä maailmassa sinä elät, jos eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Facebookissa parissa mökkiryhmässä ja pitkään ihmetellyt siellä isovanhempi-ikäisten kirjoittelua:
He kirjoittavat mm. että menevät "lapsenlastenSA luo kylään" - ko. lapsenlapset alle kouluikäisiä. Miten he päässään ajattelee, että ne lapsenlapsensa on ketään kutsuneet? Normaali muoto olisi, että sanoisi, että menen tyttären/pojan luo käymään.
Tai he jauhaa koko ajan, että mummon oma kulta jne. Aivna kuin siitä välistä puuttuisi se lapsen vanhempi.
Tuohon viimeiseen kappaleeseen kommentoin, että hyvänen aika sentään! Pitääkö tosiaan sanoa, että voi mummon tyttären oma tytär kulta. Ettet vaan tuntisi jääväsi vaille huomiota!
Ei niin, mutta isovanhemman ja lapsenlapsen välissä on tosiaan isovanhemman poika/tytär ja lapsenlapsn isä/äiti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittavat "tietävät" että aloittaja on ap. Jos näin on, niin täytyy todeta että ap:llä on erittäin paljon ongelmia ja vaikeuksia milloin mistäkin (paljon aloituksia). Myös ihmissuhde puolella. Tätä taustaa vasten on helppoa ymmärtää että tässä ylioppilasjuhla-keississäkin on suuria vaikeuksia. Kannattaisiko ketjun aloittajan, oli se kuka tahansa, syventyä miettimään omaa käytöstään. "Minä menen joka tapauksessa vaikka ei kutsuttukaan". Kuulostat itsekkäältä minähenkilöltä, ap tai joku muu.
Aloittaja = alkuperäinen = ap. Ap ei ole kenenkään tietyn henkilön nimimerkki vaan se tarkoittaa sen ketjun aloittajaa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä menisi juhliin, jos minua ei ole kutsuttu, vaikka juhlittava olisi lähisukulainen.
En myöskään kyselisi perään, miksi minua ei ole kutsuttu.
Eikä ne anopin ja miniän välit siitä parane, jos tupsahtaa kutsumatta paikalle.
Tässä ap:n tapauksessa lähettäisin rahalahjan (millä tavalla shekin nyt toimittaa, kun postiin ei voi luottaa?).
Shekin lunastaminen on nykyisin tehty todella hankalaksi. Joku vuosi sitten sain shekin merkkipäivän yhteydessä. Jouduin käymään kahdessa eri pankissa saaakseni rahasumman itselleni tai tilille ja molemmissa oli hyvin pitkä jonotus. Sen jälkeen konttorien määrä on entisestäänkin vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kuinka ei edes lapsen juhlissa pystytä aikuiset käyttäytymään ihmiseksi ja vedetään juhliin vuosien kaunat ja riidat.
Siinä mallia ja esimerkkiä lapselle.Suurin osa näistäkin kommenteista perustuu anopin haukkumiseen.
Miniät vain unohtavat, jos kysymys on lapsen ylioppilasjuhlista, he ovat pian itsekin anoppeja ja toivoisivatko he samanlaista kohtelua lapsensa puolisolta, miten itse kohtelevat miehensä sukua ja näitä anoppeja?Anopillani on kolme poikaa ja siis myös kolme miniää. Anoppini on ihan mukana nainen ja tullaan hyvin toimeen ja myös toisen miniän kanssa ja mielellään vietetään vapaa-aikaa yhdessä.
Ja sitten yhden miniän kanssa ilmapiiri on aina hyvin jännittynyt ja mikään ei mene hänen mielensä mukaan. Anoppi ei ole kuulema auttanut tarpeeksi lastenhoidossa ja lasten ja vanhempien lahjat ovat vääränlaisia ja hän osoittaa sen kaikille. On oikea minä, minä ihminen, ettei muutkaan viihdy hänen seurassaan ja se on tietysti muiden vika. Jopa veljesten ja apen välillä hiertää, tämän yhden miniän käytöksen vuoksi, kun käytös on kuin pahasen kakaran.
Nämäon niitä ihmisiä joiden mielestä muut ovat aina jotain heille velkaa. Olisihirveän tärkeää muistaa, että kukaan ei ole kenellekään velkaa mitään (jos nyt ei rahalainoista tai vastaavista puhuta), ja käyttäytyä sen mukaan. Miniän ei tarvitse ottaa niitä homeisia verhoja anoppia miellyttääkseen, eikä anoppi ole velkaa lastenhoitoa.
Normaaleissa ihmissuhteissa nämä asiat ovat ihan selviä, mutta ihmisen kanssa jolle muut ovat aina jotakin velkaa, ei voi olla normaalia ihmissuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, mene vaan, kyse on sinun perheestäsi ap, lapsenlapsi on sinun perhettä kuten poikasikin. Kyllä sinulla on oikeus osallistua, ilman sinua ei olisi lapsenlastakaan.
Ap ei ole ko perhettä, eikä hänellä ole minkään valtakunnan oikeutta rikkoa perheen kotirauhaa.
Itse trollaat, jos mummo ei muka ole perheenjäsen. Mitä se muka on, ellei perhettä!!?
Tollainen ajatus on itselleni ihan vieras, ettei perhe olisi perhettä.
Mahtaa teillä olla kylmää ja kolkkoa perhe-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole.
Eivät ole.
Reaalimaailmassa minä elelen, toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse trollaat, jos mummo ei muka ole perheenjäsen. Mitä se muka on, ellei perhettä!!?
Sukulainen.
Miten se sukulainen edes liittyy perhe-elämään???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole.
Mutta sitten kun nämä eivät kutsu mummoa yo-juhliin, vika onkin yhtäkkiä sen ulkopuolisen miniän????
Sopisin ylioppilaan kanssa lounaan tai kahvitteluhetken shamppanjoineen ja viettäisin juhlahetken kahdestaan iloisissa merkeissä ravintolassa tai kahvilassa. Herättää epäsopua ei-toivottuna jos menee juhliin. Olin hautajaisissa, missä vainaja nimenomaan oli kieltänyt erään henkilön osallistumisen hautajaisiinsa. Tämä henkilö ilmaantui kuitenkin kielloista huolimatta kirkkoon, ei toki muistotilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole.
Ei perhettä vaan sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä menisi juhliin, jos minua ei ole kutsuttu, vaikka juhlittava olisi lähisukulainen.
En myöskään kyselisi perään, miksi minua ei ole kutsuttu.
Eikä ne anopin ja miniän välit siitä parane, jos tupsahtaa kutsumatta paikalle.
Tässä ap:n tapauksessa lähettäisin rahalahjan (millä tavalla shekin nyt toimittaa, kun postiin ei voi luottaa?).Shekin lunastaminen on nykyisin tehty todella hankalaksi. Joku vuosi sitten sain shekin merkkipäivän yhteydessä. Jouduin käymään kahdessa eri pankissa saaakseni rahasumman itselleni tai tilille ja molemmissa oli hyvin pitkä jonotus. Sen jälkeen konttorien määrä on entisestäänkin vähentynyt.
Mummohan voi kysyä ylioppilaalta pankkitilin numeroa. Itse laitan lastenlapsille tilille muistamiset ( heidän toiveestaan) ja menen synttäreille/ rippijuhliin/ jouluna vain kukan kanssa.
Mutta onko aloittajan syytä muistaa ollenkaan jos hänet on syrjäytetty? Tai meillä olisi oletus isovanhempien tulevan ilman kummempaa kutsua mutta perheet on erilaisia.
Sit on juhlia joihin en kutsumatta mene, miniän synttärit, joku uraan/ valmistumiseen/ harrastukseen liittyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan anopiltani, joka tuli kutsumatta sunnuntaiaamuna seiskalta tutkimaan asuntoa jonka "me olimme ostaneet", siis hän mielestään.
Asunto oli minun ja mieheni hankkima, ihan säästöillä, palkoilla ja lainoilla. Anoppi ei millään tavalla osallinen koko asiaan, mutta niin vaan mielestään kuului kämpän omistajoiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että tilanteenne miniän kanssa on ollut haastava ja että olette erimielisiä siitä, miten teidän tulisi viettää aikaa poikasi ja perheesi kanssa. On ymmärrettävää, että olet pettyneenä ja loukkaantuneena siitä, ettei sinulle lähetetty kutsua pojantyttäresi yo-juhliin.
Kuitenkin on tärkeää käsitellä tilannetta harkiten ja pyrkiä rakentavaan ratkaisuun, joka edistää perheen hyvinvointia. Ensisijaisesti suosittelisin keskustelua poikasi ja miniäsi kanssa. Yritä selvittää rauhallisesti, miksi kutsua ei lähetetty sinulle ja ilmaise tunteesi tilanteeseen liittyen.
On mahdollista, että miniäsi todella halusi rajoittaa kutsut vain lähiperheelle, mutta sinun kannattaa ilmaista, että koet isovanhempana olevasi tärkeä osa perhettä ja haluat juhlistaa pojantyttäresi saavutusta. Yhdessä voitte ehkä löytää kompromissin, joka tyydyttää kaikkia osapuolia.
Tärkeintä on pyrkiä säilyttämään perhesuhteet ja löytää tapa, jolla voit osallistua tärkeisiin tapahtumiin, kuten yo-juhliin, samalla kun otetaan huomioon kaikkien perheenjäsenten tarpeet ja toiveet.
Ymmärrän, että haluat osallistua pojantyttäresi yo-juhliin, vaikka et ole saanut virallista kutsua. On kuitenkin tärkeää harkita tilannetta huolellisesti ennen päätöksen tekemistä.Ensisijaisesti suosittelisin yhteydenottoa poikaasi tai miniääsi ja keskustelua tilanteesta avoimesti. Selitä heille, että haluat olla läsnä ja juhlistaa tärkeää päivää yhdessä perheen kanssa. Kuuntele myös heidän näkemyksiään ja yritä ymmärtää, miksi sinulle ei ole lähetetty kutsua.
On mahdollista, että kutsun puuttuminen johtui väärinkäsityksestä tai kommunikaatio-ongelmasta. Keskustelu voi auttaa selventämään tilannetta ja löytämään yhteisen ratkaisun.
Jos he edelleen vastustavat läsnäoloasi, olisi tärkeää kunnioittaa heidän toivettaan. On tärkeää säilyttää perhesuhteet ja välttää konflikteja, jotka voivat vahingoittaa kaikkien osapuolten hyvinvointia.
Mikäli et pääse juhliin, voit silti osoittaa tukesi ja onnittelusi pojantyttärellesi muilla tavoilla. Voit esimerkiksi lähettää hänelle kirjeen, kortin tai lahjan juhlan kunniaksi. Tämä osoittaa, että välität hänestä ja arvostat hänen saavutustaan.
Muista, että perhesuhteet ovat arvokkaita, ja tilanteet voivat muuttua ajan myötä. Pyri pitämään yhteys perheeseesi ja rakentamaan siltoja ymmärryksen ja vuoropuhelun kautta.
Perhesuhteet ovat tallella. Nyt on vain tämä sukulainen ristinä.
1.Moos.2: 24. Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
Onkohan tuo kirja paras mahdollinen opas?
Efes. 5:22-24 "Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää ..
Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset."Sananl. 9:13 "Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä."
Nuo kaikki mainitut raamatun kohdat ovat ihan hyviä. Sekä miehen että naisen tulee lähteä lapsuudenkodista ja perustaa oma perhe puolison kanssa. Sitähän siinä tarkoitetaan.