Suomalainen broilerinliha - miksi se on yleensä kuivaa/sitkeää?
Kyse ei ole kypsennystavasta, siitä olen varma.
Ostan vain suurikokoista, mahdollisimman rasvaista broileria (yleensä paistileikettä), koska se on lihan laadun (maku, mureus) kannalta lupaavinta. Mutta tämäkään ei aina takaa haluamaani laatua.
Tietääkö joku, miksi broileri Suomessa on joskus erittäin mureaa, mutta yleensä kuivaa tai jopa sitkeää?
Suomalainen naudanliha on sitkeää, koska se tulee yleensä lypsylehmistä, jotka eivät varsinaisesti sovi lihantuotantoon. Broilerin sitkeyttä en kuitenkaan ymmärrä.
Kommentit (119)
Kana ja broileri eli kananpoika ovat eri asioita. Kananliha on sitkeää, kun taas broileri on mureaa ja mehukasta.
Broilerin kasvu on perimän pakottamaa, mutta ei vastaa sen omaa tarvetta (liikunnan puute). Voiko olla, että broileri on osittain sopeutunut tähän huijaukseen. Se pitäisi jalostaa uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen broileri/kana on mehukkaita mitä olen koskaan maistanut
🤣
Vierailija kirjoitti:
Maku on ok. Laitoin lihaliemeen (4 paistileikettä vähässä keitinvedessä) pestyä ex-Uncle Ben -Jasmiinirisiä, ja kun riisi oli hautunut, lisäsin vähän soijakastiketta, broilerimaustetta, ja meijerivoita.
Mutta on tää liha parempaakin ollut! Laatu heikentynyt ehkä vuodessa, parissa. Rehu heikkolaatuisempaa, kiin ennen??
Hommaa airfryer, ei sitkisty! Liian pitkä paistoaika tuo sitkeyttä!
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on jenkeistä ja aina valittaa tästä suomalaisesta broilerista. Ja ihan totta se kyllä on, on jotenkin kuivempaa ja sitkeämpää. Olen aina ajatellut, että onko se vaan vähärasvaisempaa, jokin jalostettu lajike kuluttajien mieltymyksiin vai mistä on kyse?
Helppo uskoa!
Oon kans miettiny, ovatko aliravittuja... Se vaatisi huonoa rehua ja/tai huonoa ruokahalua. Esim. niin, että rehusta on työlästä saada riittävästi energiaa ("köyhä" koostumus), se ei ole maittavaa, tms. Saavat kuitenkin vapaasti syödä, ja suomalaiset huolehtivat eläimistään hyvin.
Jos suomalaiset saa edullisesti jotain sitkeämpää sukulinjaa, koska siinä on joku tuotannollinen etu, ja koska suomalaiset kuluttajat ovat harvinaisen vaatimattomia?
Vierailija kirjoitti:
What is woody breast?
https://www.chickencheck.in/faq/woody-breast-chicken/
Poikiko raha tuloksia?
Nyt en kyl tiie voinko enää syödä "Woody Woodpeckeriä..." (Nakke Nakuttaja -broileria).
_Miksi se on sitkeää jo ennen, kuin teet siitä sitkeämpää?_
Broilerin rintapalat on yleensä aika kuivia, ja jos ne leikkaa pitkittäisuuntaisesti ne voi vaikuttaa sitkeiltä.
Paistaminen voi epäonnistua liian pitkän tai liian lyhyen kypsymisajan takia. Kypsymismenetelm vaiktttaa mureuteen. Osa broilerina myytävistä tipuista voi olla kanaa.
Broileri on lihotuskana ja kana on vuoden ajan muninut ja sitten teurastettu.
USAssa vain pieni prosentti tuotantoa, ja se karsitaan tuotantolinjalla pois! Suomessa ilmiö, ainakin jonkinasteisena, läpäisee seulan.
Suosittelen ostamaan jyväbroileria, siinä paketissa (vihreä pohja) on 2kpl paino noin 380g.
Ota huoneenlämpöön 30 min. ennen paistamista, leikkaa roipe pois ja ruskista voissa sitten 200 asteiseen uuniin pellillä leivinpaperin päällä ja paista 20 min.
Leikkaa varuilta puoliksi ja varmista kypsyys. Laita folioon odottamaan syömistä. Voi olla tunninkin ja syödään vaikka vähän jäähtyneenä ei ole kuivaa. Lisänä sopii esim. valmis tsatsiki.
Vierailija kirjoitti:
Broilerin rintapalat on yleensä aika kuivia, ja jos ne leikkaa pitkittäisuuntaisesti ne voi vaikuttaa sitkeiltä.
Paistaminen voi epäonnistua liian pitkän tai liian lyhyen kypsymisajan takia. Kypsymismenetelm vaiktttaa mureuteen. Osa broilerina myytävistä tipuista voi olla kanaa.
Broileri on lihotuskana ja kana on vuoden ajan muninut ja sitten teurastettu.
Kyllä - mutta on vielä erikseen olemassa ongelma, joka ei liity kypsennykseen.
Suomalaiset on liian tottuneita huonoon.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ostamaan jyväbroileria, siinä paketissa (vihreä pohja) on 2kpl paino noin 380g.
Ostin kerran, oli todella mautonta.
Velveting tekniikalla (onko tälle suomennosta?) ei liha kuivu, vaikka olisi suikaloitukin.
Kyllä on taas ongelmat kun ei osata valmistaa kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What is woody breast?
https://www.chickencheck.in/faq/woody-breast-chicken/Poikiko raha tuloksia?
University researchers will continue to investigate the potential triggers of the development of this condition, along with evaluation of production practices that will help reduce the severity of woody breast. Ongoing research also includes evaluation of genes associated with the condition, developing biomarkers to predict the condition when animals are young. Other work includes developing remediation strategies for use of woody breast meat in processed products."
Jos ongelma olisi perinnöllinen, se olisi jo karsittu?
En halua syödä epänormaalia lihasta edes nesteensä kera.
Kaikissa kanoissa, joita olen kaupasta ostanut, on virheellinen kypsennysohje. Kana jää epämiellyttäväksi ja liian raa'aksi. Oikea paistoaika omalle uunille pitää löytää kokeilemalla.
Valmistakaa broileri itse kotona. Kun opettelee paistamaan lihan oikein, se on erittäin mureaa ja helposti paloiteltavaa. Esimerkiksi rintafileen tulee olla sisältä tasaisen vaaleaa. Kun punerrus on hävinnyt, liha on kypsää, yhtään pidempään ei saa paistaa. Broilerinkoivet taas saa hauduttaa pidempäänkin ja herkkua on.