Isä sidottu kiinni sänkyyn
Isä muutti hoitokotiin kevään alusta, taustalla kotona pärjäämättömyyttä, muutamaan kertaan tuotu poliisisaattueellakin kotiin. Tehtiin raskas päätös ja isä sai paikan vähän kauempaa kuin oltaisiin haluttu, mutta se oli ainoa vapaa. Isä ei sinne itse olisi millään halunnut mennä, ja täysin ymmärsin.
Noh, pari kuukautta siellä asumisen jälkeen saatiin tieto että lääkäri oli määrännyt isälle magneettivyö-luvan. Eli isä saataisiin sitoa kiinni koska vaan halutaan. Puhelimessa hoitaja vakuutteli, että kyseessä on vain äärimmäinen varotoimi, eikä käytetä kuin henkeä uhkaavassa tilanteessa.
Eilen oltiin porukalla käymässä, ei ilmoitettu tulosta ja jo ovella hoitaja oli tosi hätääntyneen näköinen kun sanottiin ketä oltiin tulossa tapaamaan. Mentiin huoneeseen ja siellä isä makasi lantiolta ja nilkoista sidottuna. Ihan rauhallinen oli kun tultiin, hoitaja siinä koitti selittää jotain agressiivisuudesta samalla kun siivosi ihan hirveän sotkuista huonetta. Siinä kohtaa menetin kyllä malttini, isä ei ikinä ole ollut uhkaava meitä lapsia kohtaan, kenelläkään ei ole mitään kunnon näyttöä siittä että isä olisi vaaraksi muille siellä asuville.
Ilmoitin heti että teen tästä valituksen. Emme ole muutenkaan tyytyväisiä hoitokodin toimimiseen ja tämä oli viimeinen niitti. Tämän talon piti olla juuri se parempi paikka isälle, kuin kotona olo. Kenen kotona joutuu sänkyyn sidotuksi?
Kommentit (595)
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ymmärrän kyllä täysin, että hoitoalalla työskentely on haastava ammatti, eikä esim. minusta siihen olisi. Omaishoitajana olin kolmisen vuotta ja hoidin näkövammaista, sydänsairasta diabeetikkoa ja tiesin taistelevani vain aikaa vastaan.
Silti. Rakkaus saa ihmisen tekemään asioita. Hoitoalalla täytyy pystyä lukitsemaan empatia itsestään ulos, koska nää on vaan zombeja ja petipaikka on niillä vaan lainassa ja 50 muuta vaippaan tarpeensa tehnyttä just soittaa kelloa. Mä en tiedä miten se onnistuu pelkkänä ammattina ja millainen ihminen sen pystyy tekemään.
Kyllä siitä kunnon palkat pitää saada, mutta keskittyisitte ennemmin siihen, miten saatte työympäristöstänne paremman kaikille, enemmän ihmisiä töihin, ettei alimitoiteta osastoa ja polteta henkilökuntaa loppuun.
Hei ihan oikeasti nyt, miten sä kuvittelet että rivityöntekijä pystyy vaikuttamaan hoitajamitoitukseen?
Pystyyhän rivityöntekijä kiukuttelemaan palkoistaan ja lakkoilemaankin.
Mä en kestäisi olla töissä, joissa näen oman tulevaisuuteni niin karusti kuin hoitoalalla.
Eli pystyt vain aukomaan netissä päätä niille jotka vaihtaa sun sekavan, aggressiivisen vanhempasi paskavaipat? Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi.
Ei kun mä olen vielä täysin ymmärtävä ja oikeustoimikelpoinen, joka harkitsi veljensä ottamista kotiin hänen muistisairautensa alkuaikoina, kun hän vielä ymmärsi kaiken, senkin, että tuossa on nyt oma veli ystävällisesti vaihtamassa kuivaa ylle ja housuja kun ei hän vessaan ehtinyt. Ennenkuin väärä lääkehoito ja jatkuvasti uusi ympäristö pahensi hänen sairauttaan ja sekavuuttaan. Tai omaisten vierailuista tehtiin hankalia sijoittamalla hoidettava satojen kilometrien päähän ja hoitopaikoissa lepositeisiin laitto teki hänestä aggressiivisen, koska sen verran tajusi, että nyt tehdään tahdonvastaisia asioita ja viedään kauemmas kotoa. Ja tietenkin vasta hoitopaikassa, jossa hänen lepositeisiin laittaminen ymmärrettiin ja sitten kuitenkin jätettiin laittamatta ja putosi sängystä murtaen lonkkansa, teki sängyssä siteissä makuuttamisesta jotenkin juridisesti oikean ratkaisun lyhyen loppuelämän ajaksi.
Anteeksi, jos pitkä lauserakenne tai henkilökohtainen esimerkki tekee siitä jotenkin haastavan ymmärtää. En mä sitä sano, etteikö sekava, aggressiivinen vanhempi kuulu jonnekin, mutta kun hoitokotikaan ei aina se paras paikka ole, kun ei osata kuitenkaan hoitaa muuta kuin lääkkeillä tai lepositeillä tai lukitun oven takana vankina pitämällä.
No tämä kirjoituksesi on ihan eri tasoa kuin se kiukutteluvittuilu.
Joku muuhan tuon hiustenvärjäyksen ja ylipainoisuuden otti henk. koht. Ihan sinua näkemättä :D
Mä vaan oon nähnyt aika monta persoonallisen hiusväristä hoitajaa, joilla ei raskas askel liiku, vaikka kello soi. Sisar hento valkoinen -idylli ei vastaa todellisuutta --- kuten ei monen hoitolaitoksen nettisivuston aurinkoinen idyllikään. Omaisten kannattaa perehtyä tarkkaan hoitopaikkaan, koska se on sitten se viimeinen pysäkki.
No nyt en taas ymmärrä yhtään mistä kenenkään ulkonäön vedit tähän. Eihän tollasen kanssa voi asiallisesti keskustella.
Tuolla aiemmin eräs kimmastui kun mainitsin hiuksiaan värjäävästä tantasta... Jopa niin, ettei saanut yhteen kommenttiin edes vastinetta kirjoitettua ;D
Ja samaan aikaan olen päivitellyt, miten neutraali hoitaja onkaan, kun pystyy olemaan työssään ulkopuolinen. Mutta ilmeisesti kiukustuukin heti? Ota näistä selvää...
En lukenut koko ketjua, käsittääkseni sitomiseen tarvitaan lääkärin ja omaisten lupa.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä voi eikä kannata hoitovirheistä, potilaiden huonosta kohtelusta tai hoidon epäkohdista keskustella. Täällä on paljon hoitajia. Selittelevät ja puolustelevat toinen toisiaan.
Sitomisen lisäksi olisin erittäin huolissani huoneen sekavuudesta. Selvittäisin tarkkaan miten sitomistilanne on toteutettu. Minusta tilanne on huolestuttava ja vaatii selvitystä. Olen itse tehnyt kantelun ja voittanut sen. Suosittelen samaa.
Kai se huone on sekaisin, jos vanhus on juuri saanut väkivaltaisen raivokohtauksen.
Tässä tyypillinen hoitajan asenne ja vastaus. Oletetaan, että vanhus on saanut raivarin ja sekoittanut huoneen. Ei edes harkita muita vaihtoehtoja. Vahvistusharha.
Tapahtumat on syytä tutkia huolellisesti, puolueettomasti ja ilman ennakkokäsityksiä.
Entä jos hoitohenkilökunnan suorittama kiinnipitotilanne ja sitomistilanne onkin epäonnistunut? Ei olekaan hallittu oikeita turvallisia otteita? Onko kiinniottamistilanne vaarantanut potilaan terveyden ja hengen?
Huoneen sekaisuus on mielestäni huolestuttavaa. Suosittelen kantelua.
Hoitajille ei kuulu siivous. Voit itse siivota isäsi huoneen käydessäsi, mikäli siivoustaso ei mielestäsi ole riittävä
Kannattaa laittaa 50 euroa pöydälle. Sen hoitaja kyllä siivoaa. Ja vanhus on sitten "piilottanut" jonnekin.
En sano etteikö noin kävisi, mutta kyllä dementikoilla on myös yleisesti harhoja että heiltä varastetaan tavaroita. Selvitteleppä siinä sitten mikä on totuus.
Kyse ei ollut dementikosta, vaan siitä jonka aiemmin mainitsin ja joka oli pyörätuolissa. Raha oli viety. Hoito heikkeni kyllä tapauksen jälkeen, kun siitä mainitsimme.
Dementoituneet pystyvät olemaan väkivaltaisia ja vanhukset jopa seksuaalisesti hyökkääviä toisia potilaita kohtaan ( vaikka terveinä olleey ihan asiallisia). Näitä useampi osastolla ja niukka henkilökunta niin minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita selaimeesi hakuna. Potilaan sitominen vuoteeseen. Laki on tiukka sihen ja jos lähiomainen suostuu,Huom! Lähiomainen.Saa kerralla pitää sidoksissa yöt tietyt yöt. Päivät sidotaan pyörätuoliin.Käsitäkseen Palvelutalo asumisiessaa se on kieletty jo? Kuka teillä on hänen lähiomainen?
Mitähän lakia olet lukenut? Meinaatko todellakin, että jos joku potilas tai laitoksessa asuva vanhus alkaa riehumaan ja käyttäytymään uhkaavasti, niin siinä tapauksessa aletaan omaisille soittelemaan ja kysymään lupaa sitomiseen? Höpö höpö. Laki kiinnipitämisestä on kyllä tiukka, se on totta. Mutta mitään omaisten hyväksyntää siihen ei tarvita.
Suomessa päättäjät sekä johtajat valittaa että ei ole rahaa pistää asioita kuntoon mutta samalla suomalaisten kokonaisveroaste on lähemmäs 50% ja yhteiskunta verottaa vielä yrityksiäkin sekä ottaa velkaa joka vuosi.
Suomessa on yksi maailman kovimmista verotuksista joten miten täällä voi olla yhteiskunnalla pulaa rahasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan ottaa isäsi itse omaishoidettavaksesi, näet sitten onko vyö tarpeen.
Eikös ap juuri antanut ymmärtää että ei siinä mitään vöitä tarvita?
Onkohan ap hoitanut isäänsä 24/7 ennen isän hoitokotiin joutumista? Tuskin. Ei niitä vöitä kovin heppoisin perustein määrätä. Isän aggressiivisuus on ehkä lisääntynyt hoitokotiin joutumisen vuoksi. Yhtäkkiä ympärillä on lukuisia tuntemattomia ihmisiä, tuttu koti on kadonnut. Mutta yhteiskunta ei mahdollista, että jokaisella vanhuksella olisi henkilökohtainen omahoitaja. Jos vanhus on aggressiivinen niin pakko on sitoa kiinni muiden ja oman turvallisuuden vuoksi. Ap voisi myös ottaa isänsä omaan kotiin hoidettavaksi sen sijaan, että käy keuhkoamassa "huonosta hoidosta".
Tässä maassa maksetaan veroja sen takia, että yhteiskunta tekisi osansa, eikä omaisten kontolle jäisi kaikki. Vanhuksia sidotaan ihan vaan senkin takia, kun hoitajia ei ole tarpeeksi, eikä ole vaihtoehtoja. Kenen kannalta se on oikein?
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä voi eikä kannata hoitovirheistä, potilaiden huonosta kohtelusta tai hoidon epäkohdista keskustella. Täällä on paljon hoitajia. Selittelevät ja puolustelevat toinen toisiaan.
Sitomisen lisäksi olisin erittäin huolissani huoneen sekavuudesta. Selvittäisin tarkkaan miten sitomistilanne on toteutettu. Minusta tilanne on huolestuttava ja vaatii selvitystä. Olen itse tehnyt kantelun ja voittanut sen. Suosittelen samaa.
Kai se huone on sekaisin, jos vanhus on juuri saanut väkivaltaisen raivokohtauksen.
Tässä tyypillinen hoitajan asenne ja vastaus. Oletetaan, että vanhus on saanut raivarin ja sekoittanut huoneen. Ei edes harkita muita vaihtoehtoja. Vahvistusharha.
Tapahtumat on syytä tutkia huolellisesti, puolueettomasti ja ilman ennakkokäsityksiä.
Entä jos hoitohenkilökunnan suorittama kiinnipitotilanne ja sitomistilanne onkin epäonnistunut? Ei olekaan hallittu oikeita turvallisia otteita? Onko kiinniottamistilanne vaarantanut potilaan terveyden ja hengen?
Huoneen sekaisuus on mielestäni huolestuttavaa. Suosittelen kantelua.
Hoitajille ei kuulu siivous. Voit itse siivota isäsi huoneen käydessäsi, mikäli siivoustaso ei mielestäsi ole riittävä
Kannattaa laittaa 50 euroa pöydälle. Sen hoitaja kyllä siivoaa. Ja vanhus on sitten "piilottanut" jonnekin.
En sano etteikö noin kävisi, mutta kyllä dementikoilla on myös yleisesti harhoja että heiltä varastetaan tavaroita. Selvitteleppä siinä sitten mikä on totuus.
Kyse ei ollut dementikosta, vaan siitä jonka aiemmin mainitsin ja joka oli pyörätuolissa. Raha oli viety. Hoito heikkeni kyllä tapauksen jälkeen, kun siitä mainitsimme.
Osaston vastaava (kuinka sattuikaan ;) 160 kg tukkansa värjännyt naishenkilö oli sitä mieltä, että piilotettu on. Ei vaan huoneesta löytynyt ja etsittiin kyllä joka paikasta, koska 160 euron ruhtinaallisesta käyttörahasta ei vanhuksen joutaisi viiskymppistä kadottaa.
Mä luulin et tää oli jotain kinky juttuja... Isä sidottuna sänkyy jne :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ap hoitanut isäänsä 24/7 ennen isän hoitokotiin joutumista? Tuskin. Ei niitä vöitä kovin heppoisin perustein määrätä. Isän aggressiivisuus on ehkä lisääntynyt hoitokotiin joutumisen vuoksi. Yhtäkkiä ympärillä on lukuisia tuntemattomia ihmisiä, tuttu koti on kadonnut. Mutta yhteiskunta ei mahdollista, että jokaisella vanhuksella olisi henkilökohtainen omahoitaja. Jos vanhus on aggressiivinen niin pakko on sitoa kiinni muiden ja oman turvallisuuden vuoksi. Ap voisi myös ottaa isänsä omaan kotiin hoidettavaksi sen sijaan, että käy keuhkoamassa "huonosta hoidosta".
Tässä maassa maksetaan veroja sen takia, että yhteiskunta tekisi osansa, eikä omaisten kontolle jäisi kaikki. Vanhuksia sidotaan ihan vaan senkin takia, kun hoitajia ei ole tarpeeksi, eikä ole vaihtoehtoja. Kenen kannalta se on oikein?
Jos vanhus on aggressiivinen ja väkivaltainen, ei siinä mikään jutustelu auta. Silloin on joko lääkittävä tai sidottava kiinni, ettei hoitaja tai joku toinen asukas saa turpiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se vaihtoehto sitten? Antaa kulkea vapaasti räyhäten? Ei niitä hoitajia sillä ainakaan lisää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se vaihtoehto sitten? Antaa kulkea vapaasti räyhäten? Ei niitä hoitajia sillä ainakaan lisää tule.
Eikä tästä ole edes kovin kauaa, kun joku sekava vanhus oli hoivakodissa pahoinpidellyt kuoliaaksi toisen vanhuksen. Tätäkö halutaan lisää?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa päättäjät sekä johtajat valittaa että ei ole rahaa pistää asioita kuntoon mutta samalla suomalaisten kokonaisveroaste on lähemmäs 50% ja yhteiskunta verottaa vielä yrityksiäkin sekä ottaa velkaa joka vuosi.
Suomessa on yksi maailman kovimmista verotuksista joten miten täällä voi olla yhteiskunnalla pulaa rahasta?
Ja joku siellä istuu suomalaisten eläkevarantojenkin päällä ja nostaa 100.000 kk palkkaa, vaikka sieltä olisi kyllä varaa ottaa muutama lantti vanhustenhoitoon ja kunnon hoitopaikkoihin, kun vanhukset itse ovat ne eläkkeetkin kerryttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos magneettivyötä ei koskaa saa käyttää, Ap voi sitten itse mennä istumaan isänsä viereen ja valvomaan sitä 24/7 ettei kiipeä laitojen yli, putoa ja muraa lonkkaansa tai lyö hoitajia ja muita potilaita. Siitä kyllä valitat varmasti jos isäsi kaatuu tmv tapahtuu ja satuttaa itsensä-
Useimissa laitoksissa se on kielletty. Sitä on myös laki kauan saa pitää huom! yöt sidotuna. Lisäksi jos yöt sidotaan vuode. Istuvat valveila ol ajan pyörätuolissa sidottuina. Asista neuvotellaan 1 lähiomaisen kanssa ja antaako luvan.Pyritään läkitsee läketä löyttyy kyllä.Niin ei tarvitse sitoa yölläkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus on aggressiivinen ja väkivaltainen, ei siinä mikään jutustelu auta. Silloin on joko lääkittävä tai sidottava kiinni, ettei hoitaja tai joku toinen asukas saa turpiinsa.
Niitä vanhuksia sidotaan vaikka eivät olisi aggressiivisia. Monissa hoitokodeissa ei pystytä täyttämään lakisääteistä hoitajien määrää suhteessa hoidettavien määrään ja ihan vaan sekin, että haluaa käydä "liian usein" vessassa voi olla sitomisen peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen jotenkin kuvittelee saavansa veroja maksamalla palveluja itselleen. Jos tuo on tavoite niin suosittelen mieluummin vakuutuksia. Jos taas tavoite on se että yhteiskunnassa kaikilla olisi ok oltavat voi verotuksella saada aikaan jotakin. Suomessa se tosin on hyvin hankalaa. Suomalainen ei halua etuja muille koska on muille kateellinen jos he saa jotakin. Suomalaiselle sopii parhaiten että hän hoitaa asiansa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tästä ole edes kovin kauaa, kun joku sekava vanhus oli hoivakodissa pahoinpidellyt kuoliaaksi toisen vanhuksen. Tätäkö halutaan lisää?
Ehkä se pahoinpidelty oli sidottuna. Tätäkö halutaan lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sitä luulisi mutta todellisuus on toista. Työskentelen Pohteen hv-alueella. Keväällä meille esiteltiin kunnon kalvosulkeiset, joista kävi ilmi 200-300 laitos- ja vuodepaikan lopettaminen pelkästään Pohteen alueella. Vanhusten, vammaisten ja psykiatristen potilaiden kotiin annettavaa hoitoa ja omaisten roolia sekä yhteisöllistä asumista lisätään. Jopa esim. päihdevieroituspotilaita pyritään hoitamaan kotona. Sairaalahoidossa olleet kotiutetaan nopeutetusti.
Vierailija kirjoitti:
Ettehän sitten valita kun papalta/mummolta murtuu lonkka kun hän kaatuu tai tippuu sängystä. Olen hoitajana sitä mieltä, että kävelevän ja rauhallisesti käyttäytyvän asukkaan liikkumista ei saisi rajoittaa. Käytännössä kuitenkin tällaisen asiakkaan liikkumista on pakko rajoittaa, koska kaatumistapauksissa omaiset, isot pomot, avi ja Valvira syyttelevät hoitajia. Kenenkään vieressä et pysty vahtimaan 24/7. Nimimerkillä kokemusta on.
Kuule kun se edellisen sukupolven vanhainkotiin pistämä vanhus lääkittiin sänkyyn, jotta olisi helpompi potilas. Nostettiin vielä laidat ylös. No, vanhukselle tuli vessahätä ja yritti laitojen yli pois sängystä. Ei päässyt vessaan, koska ylilääkittynä tipua tömähti lattialle ja lonkka murtui. Vasta tämän jälkeen oli aiheellista lääkitä puolitajuttomaksi, koska olisi muuten joutunut kärsimään kipua. Kuolema armahti.
Itse olisin hyväksynyt kaikki mahdolliset tapaturmat, jos vanhus olisi liikkua ilman ylilääkituystä.
Kirjoita selaimeesi hakuna. Potilaan sitominen vuoteeseen. Laki on tiukka sihen ja jos lähiomainen suostuu,Huom! Lähiomainen.Saa kerralla pitää sidoksissa yöt tietyt yöt. Päivät sidotaan pyörätuoliin.Käsitäkseen Palvelutalo asumisiessaa se on kieletty jo? Kuka teillä on hänen lähiomainen?