Isä sidottu kiinni sänkyyn
Isä muutti hoitokotiin kevään alusta, taustalla kotona pärjäämättömyyttä, muutamaan kertaan tuotu poliisisaattueellakin kotiin. Tehtiin raskas päätös ja isä sai paikan vähän kauempaa kuin oltaisiin haluttu, mutta se oli ainoa vapaa. Isä ei sinne itse olisi millään halunnut mennä, ja täysin ymmärsin.
Noh, pari kuukautta siellä asumisen jälkeen saatiin tieto että lääkäri oli määrännyt isälle magneettivyö-luvan. Eli isä saataisiin sitoa kiinni koska vaan halutaan. Puhelimessa hoitaja vakuutteli, että kyseessä on vain äärimmäinen varotoimi, eikä käytetä kuin henkeä uhkaavassa tilanteessa.
Eilen oltiin porukalla käymässä, ei ilmoitettu tulosta ja jo ovella hoitaja oli tosi hätääntyneen näköinen kun sanottiin ketä oltiin tulossa tapaamaan. Mentiin huoneeseen ja siellä isä makasi lantiolta ja nilkoista sidottuna. Ihan rauhallinen oli kun tultiin, hoitaja siinä koitti selittää jotain agressiivisuudesta samalla kun siivosi ihan hirveän sotkuista huonetta. Siinä kohtaa menetin kyllä malttini, isä ei ikinä ole ollut uhkaava meitä lapsia kohtaan, kenelläkään ei ole mitään kunnon näyttöä siittä että isä olisi vaaraksi muille siellä asuville.
Ilmoitin heti että teen tästä valituksen. Emme ole muutenkaan tyytyväisiä hoitokodin toimimiseen ja tämä oli viimeinen niitti. Tämän talon piti olla juuri se parempi paikka isälle, kuin kotona olo. Kenen kotona joutuu sänkyyn sidotuksi?
Kommentit (595)
Vierailija kirjoitti:
varmaan hätääntynyt kun sinne jätetty
ETKÖ ymmärrä, mitä luet? "hoitaja oli tosi hätääntyneen näköinen" kun tämä perhe meni katsomaan isää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varmaan hätääntynyt kun sinne jätetty
ETKÖ ymmärrä, mitä luet? "hoitaja oli tosi hätääntyneen näköinen" kun tämä perhe meni katsomaan isää!
Tämä oli ap:n tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarana, että alkaa kaivautua sieltä vyöstä ulos itse jalkojen suuntaan.
Tiedän tuolla tavalla kuolleen. Se oli kauhea turha tapaturma.
Viiden pitää olla niin laitettu, etttei pysty kaivautumaan alaspäin.
Toinen vaihtoehto olisi korkeat kalterit, jotka ei voisi kaatua ja neljäs oma huone, joka lukossa
Laki kieltää oven lukitsemisen. Se järki siinä on että tulipalossa ei ehtisi kaikkien ovia ehkä availla. Muuten voittaisi nämä kaikki muut systeemit.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ymmärrän kyllä täysin, että hoitoalalla työskentely on haastava ammatti, eikä esim. minusta siihen olisi. Omaishoitajana olin kolmisen vuotta ja hoidin näkövammaista, sydänsairasta diabeetikkoa ja tiesin taistelevani vain aikaa vastaan.
Silti. Rakkaus saa ihmisen tekemään asioita. Hoitoalalla täytyy pystyä lukitsemaan empatia itsestään ulos, koska nää on vaan zombeja ja petipaikka on niillä vaan lainassa ja 50 muuta vaippaan tarpeensa tehnyttä just soittaa kelloa. Mä en tiedä miten se onnistuu pelkkänä ammattina ja millainen ihminen sen pystyy tekemään.
Kyllä siitä kunnon palkat pitää saada, mutta keskittyisitte ennemmin siihen, miten saatte työympäristöstänne paremman kaikille, enemmän ihmisiä töihin, ettei alimitoiteta osastoa ja polteta henkilökuntaa loppuun.
Hei ihan oikeasti nyt, miten sä kuvittelet että rivityöntekijä pystyy vaikuttamaan hoitajamitoitukseen?
Pystyyhän rivityöntekijä kiukuttelemaan palkoistaan ja lakkoilemaankin.
Mä en kestäisi olla töissä, joissa näen oman tulevaisuuteni niin karusti kuin hoitoalalla.
Eli pystyt vain aukomaan netissä päätä niille jotka vaihtaa sun sekavan, aggressiivisen vanhempasi paskavaipat? Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi.
Ei kun mä olen vielä täysin ymmärtävä ja oikeustoimikelpoinen, joka harkitsi veljensä ottamista kotiin hänen muistisairautensa alkuaikoina, kun hän vielä ymmärsi kaiken, senkin, että tuossa on nyt oma veli ystävällisesti vaihtamassa kuivaa ylle ja housuja kun ei hän vessaan ehtinyt. Ennenkuin väärä lääkehoito ja jatkuvasti uusi ympäristö pahensi hänen sairauttaan ja sekavuuttaan. Tai omaisten vierailuista tehtiin hankalia sijoittamalla hoidettava satojen kilometrien päähän ja hoitopaikoissa lepositeisiin laitto teki hänestä aggressiivisen, koska sen verran tajusi, että nyt tehdään tahdonvastaisia asioita ja viedään kauemmas kotoa. Ja tietenkin vasta hoitopaikassa, jossa hänen lepositeisiin laittaminen ymmärrettiin ja sitten kuitenkin jätettiin laittamatta ja putosi sängystä murtaen lonkkansa, teki sängyssä siteissä makuuttamisesta jotenkin juridisesti oikean ratkaisun lyhyen loppuelämän ajaksi.
Anteeksi, jos pitkä lauserakenne tai henkilökohtainen esimerkki tekee siitä jotenkin haastavan ymmärtää. En mä sitä sano, etteikö sekava, aggressiivinen vanhempi kuulu jonnekin, mutta kun hoitokotikaan ei aina se paras paikka ole, kun ei osata kuitenkaan hoitaa muuta kuin lääkkeillä tai lepositeillä tai lukitun oven takana vankina pitämällä.
No tämä kirjoituksesi on ihan eri tasoa kuin se kiukutteluvittuilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvokas lähtö kirjoitti:
Tuo eutanasia olisi parempi vaihtoehto kuin potilaalta nesteytyksen evääminen.
En ymmärrä, miten kukaan hoitoammattilainen voi olla eutanasiaa vastaan ja mieluimmin katsoo vierestä kun potilas kuolee hitaasti ja juotavaa kerjäten.
Sekö on parempi että kerjäävä saa nestettä ja voi entistä pahemmin kun keho ei enää kykene toimimaan niinkuin pitäisi? Antaa nesteen kertyä vaan.
Täällähän on itse Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvokas lähtö kirjoitti:
En ymmärrä, miten kukaan hoitoammattilainen voi olla eutanasiaa vastaan ja mieluimmin katsoo vierestä kun potilas kuolee hitaasti ja juotavaa kerjäten.
Sekö on parempi että kerjäävä saa nestettä ja voi entistä pahemmin kun keho ei enää kykene toimimaan niinkuin pitäisi? Antaa nesteen kertyä vaan.
Turvotus on todella kivuliasta, kenellä on kunnolla kiristänyt niin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä voi eikä kannata hoitovirheistä, potilaiden huonosta kohtelusta tai hoidon epäkohdista keskustella. Täällä on paljon hoitajia. Selittelevät ja puolustelevat toinen toisiaan.
Sitomisen lisäksi olisin erittäin huolissani huoneen sekavuudesta. Selvittäisin tarkkaan miten sitomistilanne on toteutettu. Minusta tilanne on huolestuttava ja vaatii selvitystä. Olen itse tehnyt kantelun ja voittanut sen. Suosittelen samaa.
Kai se huone on sekaisin, jos vanhus on juuri saanut väkivaltaisen raivokohtauksen.
Tässä tyypillinen hoitajan asenne ja vastaus. Oletetaan, että vanhus on saanut raivarin ja sekoittanut huoneen. Ei edes harkita muita vaihtoehtoja. Vahvistusharha.
Tapahtumat on syytä tutkia huolellisesti, puolueettomasti ja ilman ennakkokäsityksiä.
Entä jos hoitohenkilökunnan suorittama kiinnipitotilanne ja sitomistilanne onkin epäonnistunut? Ei olekaan hallittu oikeita turvallisia otteita? Onko kiinniottamistilanne vaarantanut potilaan terveyden ja hengen?
Huoneen sekaisuus on mielestäni huolestuttavaa. Suosittelen kantelua.
Hoitajille ei kuulu siivous. Voit itse siivota isäsi huoneen käydessäsi, mikäli siivoustaso ei mielestäsi ole riittävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvokas lähtö kirjoitti:
Kuka hoitoammattilainen täällä on ollut eutanasiaa vastaan? Se nyt on vaan laissa kielletty. Ja tottakai juotavaa annetaan sitä pyytävälle, mitä sä sekoilet? Tiedätkö edes mitä tässä nesteytyksellä tarkoitetaan?
Ihan turha ryhtyä vääntämään ettei ihmistä tapeta kiduttaen, koska itse kuolema tapahtuu nestevajauksesta seuraavan tapahtumaketjun vuoksi sisäelimien toiminnan pettämiseen. Muka luonnollinen kuolema - PAH.
Kyse oli siitä, että miksi hoitohenkilökunta vastustaa eutanasian mahdollistavaa lakia. Sairaanhoitajan ammattiin ei empatia sovi, mutta luulisi ettei sentään sadistit hoida. Luulisi joka ainoan hoitotyötä tekevä kannattavan eutanasian laillistamista potilaan ja itsensä vuoksi.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ymmärrän kyllä täysin, että hoitoalalla työskentely on haastava ammatti, eikä esim. minusta siihen olisi. Omaishoitajana olin kolmisen vuotta ja hoidin näkövammaista, sydänsairasta diabeetikkoa ja tiesin taistelevani vain aikaa vastaan.
Silti. Rakkaus saa ihmisen tekemään asioita. Hoitoalalla täytyy pystyä lukitsemaan empatia itsestään ulos, koska nää on vaan zombeja ja petipaikka on niillä vaan lainassa ja 50 muuta vaippaan tarpeensa tehnyttä just soittaa kelloa. Mä en tiedä miten se onnistuu pelkkänä ammattina ja millainen ihminen sen pystyy tekemään.
Kyllä siitä kunnon palkat pitää saada, mutta keskittyisitte ennemmin siihen, miten saatte työympäristöstänne paremman kaikille, enemmän ihmisiä töihin, ettei alimitoiteta osastoa ja polteta henkilökuntaa loppuun.
Vaatimukset on tällä hetkellä niin suuret että väkeä töihin eu ole tulossa lisää.
Eli rakenteellinen vika koko hyvinvointihoitovaltion himmelissä. Mikä yllätys!
Siellä just hallitusta väännetään kasaan ja tämäkin asia on tapetilla. Ne 200:kin tulevat joskus vanhoiksi. Eivät vaan näe metsää puilta.
Ongelma ei ole vain rakenteellinen. Rakenteet ei synny itsestään vaan ne syntyy siitä millaisia päätöksiä tehdään. Päätöksiin taas vaikuttaa koko yhteiskunnan asenteet hoivaa ja hoitotyötä kohtaan. Nähdäänkö se tärkeänä osana toimivaa yhteiskuntaa vai nähdäänkö se vain kulueränä josta on vain jotenkin selvittävä mieluiten mahdollisimman halvalla. Meidän yhteiskunnassa vallitsee jälkimmäinen asenne. Sekään ei oikeastaan edes yllätä jos miettii suomalaista luonteenlaatua. Ei täällä muille oikein mitään hyvää haluta kunhan itse selvää jotenkin ja mieluiten niin että on mahdollisimman vähän tekemisissä ihmisten kanssa oli he omaisia tai muita ihmisiä.
Ja kun eläkeläinen ei tuota enää yhteiskunnalle työllään, niin kaikki yli 70 v. hoidetaan hieman eri tavalla kuin ne, joista vielä saataisiin muutama veroeuro enemmän. Kuluerä vs. tuottavuus. Siksi kannattaa tehdä se hoitotahto vielä silloin kun järki pelaa.
Rakenteet on pääosin luonut ne aikaisemmat sukupolvet ja asenteetkaan ei vuosikymmenissä ole juuri mihinkään muuttuneet joten kyllä ongelma on myös vähän se että sitä mitä kylvää niin sitä myös niittää.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Hei ihan oikeasti nyt, miten sä kuvittelet että rivityöntekijä pystyy vaikuttamaan hoitajamitoitukseen?
Mä en kestäisi olla töissä, joissa näen oman tulevaisuuteni niin karusti kuin hoitoalalla.
Eli pystyt vain aukomaan netissä päätä niille jotka vaihtaa sun sekavan, aggressiivisen vanhempasi paskavaipat? Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi.
Ei kun mä olen vielä täysin ymmärtävä ja oikeustoimikelpoinen, joka harkitsi veljensä ottamista kotiin hänen muistisairautensa alkuaikoina, kun hän vielä ymmärsi kaiken, senkin, että tuossa on nyt oma veli ystävällisesti vaihtamassa kuivaa ylle ja housuja kun ei hän vessaan ehtinyt. Ennenkuin väärä lääkehoito ja jatkuvasti uusi ympäristö pahensi hänen sairauttaan ja sekavuuttaan. Tai omaisten vierailuista tehtiin hankalia sijoittamalla hoidettava satojen kilometrien päähän ja hoitopaikoissa lepositeisiin laitto teki hänestä aggressiivisen, koska sen verran tajusi, että nyt tehdään tahdonvastaisia asioita ja viedään kauemmas kotoa. Ja tietenkin vasta hoitopaikassa, jossa hänen lepositeisiin laittaminen ymmärrettiin ja sitten kuitenkin jätettiin laittamatta ja putosi sängystä murtaen lonkkansa, teki sängyssä siteissä makuuttamisesta jotenkin juridisesti oikean ratkaisun lyhyen loppuelämän ajaksi.
Anteeksi, jos pitkä lauserakenne tai henkilökohtainen esimerkki tekee siitä jotenkin haastavan ymmärtää. En mä sitä sano, etteikö sekava, aggressiivinen vanhempi kuulu jonnekin, mutta kun hoitokotikaan ei aina se paras paikka ole, kun ei osata kuitenkaan hoitaa muuta kuin lääkkeillä tai lepositeillä tai lukitun oven takana vankina pitämällä.
Joku muuhan tuon hiustenvärjäyksen ja ylipainoisuuden otti henk. koht. Ihan sinua näkemättä :D
Mä vaan oon nähnyt aika monta persoonallisen hiusväristä hoitajaa, joilla ei raskas askel liiku, vaikka kello soi. Sisar hento valkoinen -idylli ei vastaa todellisuutta --- kuten ei monen hoitolaitoksen nettisivuston aurinkoinen idyllikään. Omaisten kannattaa perehtyä tarkkaan hoitopaikkaan, koska se on sitten se viimeinen pysäkki.
Ettehän sitten valita kun papalta/mummolta murtuu lonkka kun hän kaatuu tai tippuu sängystä. Olen hoitajana sitä mieltä, että kävelevän ja rauhallisesti käyttäytyvän asukkaan liikkumista ei saisi rajoittaa. Käytännössä kuitenkin tällaisen asiakkaan liikkumista on pakko rajoittaa, koska kaatumistapauksissa omaiset, isot pomot, avi ja Valvira syyttelevät hoitajia. Kenenkään vieressä et pysty vahtimaan 24/7. Nimimerkillä kokemusta on.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Joku muuhan tuon hiustenvärjäyksen ja ylipainoisuuden otti henk. koht. Ihan sinua näkemättä :D
Mä vaan oon nähnyt aika monta persoonallisen hiusväristä hoitajaa, joilla ei raskas askel liiku, vaikka kello soi. Sisar hento valkoinen -idylli ei vastaa todellisuutta --- kuten ei monen hoitolaitoksen nettisivuston aurinkoinen idyllikään. Omaisten kannattaa perehtyä tarkkaan hoitopaikkaan, koska se on sitten se viimeinen pysäkki.
No nyt en taas ymmärrä yhtään mistä kenenkään ulkonäön vedit tähän. Eihän tollasen kanssa voi asiallisesti keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä voi eikä kannata hoitovirheistä, potilaiden huonosta kohtelusta tai hoidon epäkohdista keskustella. Täällä on paljon hoitajia. Selittelevät ja puolustelevat toinen toisiaan.
Sitomisen lisäksi olisin erittäin huolissani huoneen sekavuudesta. Selvittäisin tarkkaan miten sitomistilanne on toteutettu. Minusta tilanne on huolestuttava ja vaatii selvitystä. Olen itse tehnyt kantelun ja voittanut sen. Suosittelen samaa.
Kai se huone on sekaisin, jos vanhus on juuri saanut väkivaltaisen raivokohtauksen.
Tässä tyypillinen hoitajan asenne ja vastaus. Oletetaan, että vanhus on saanut raivarin ja sekoittanut huoneen. Ei edes harkita muita vaihtoehtoja. Vahvistusharha.
Tapahtumat on syytä tutkia huolellisesti, puolueettomasti ja ilman ennakkokäsityksiä.
Entä jos hoitohenkilökunnan suorittama kiinnipitotilanne ja sitomistilanne onkin epäonnistunut? Ei olekaan hallittu oikeita turvallisia otteita? Onko kiinniottamistilanne vaarantanut potilaan terveyden ja hengen?
Hoitajille ei kuulu siivous. Voit itse siivota isäsi huoneen käydessäsi, mikäli siivoustaso ei mielestäsi ole riittävä
Kannattaa laittaa 50 euroa pöydälle. Sen hoitaja kyllä siivoaa. Ja vanhus on sitten "piilottanut" jonnekin.
Kertokaa mulle että miksi suomessa asiat on näin surkealla tasolla vaikka me maksamme veroja aivan älyttömästi? Miksi autoteitä ei saada kuntooon ja miksi autoilua ei juurikaan tueta vaikka autoilijat maksaa veroja todella paljon?
Miksi sairaanhoito ja vanhustenhoito ei toimi vaikka maksamme veroja todella paljon?
Minne ne verorahat menee kun niitä ei laiteta sairaanhoitoon,vanhustenhoitoon,tieverkostoon.. jne?
Aivan hemmetin kurja juttu toi ap viesti ja pistää vihaksi!
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa 50 euroa pöydälle. Sen hoitaja kyllä siivoaa. Ja vanhus on sitten "piilottanut" jonnekin.
En sano etteikö noin kävisi, mutta kyllä dementikoilla on myös yleisesti harhoja että heiltä varastetaan tavaroita. Selvitteleppä siinä sitten mikä on totuus.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Idyllien ei kuulukaan vastata todellisuutta. Miten vielä vuonna 2023 joku voi kuvitella, että hoitajat olisivat jotain Florence Nightingaleja? Hoitajan työ on samalla tavalla palkkatyötä kuin mikä tahansa muukin työ. Vaikka poliisi, bussinkuljettaja, sähköasentaja tms. On tietysti kiva, jos työstään tykkää, mutta yleensä ihmiset käyvät töissä elättääkseen itsensä ja perheensä.
Kun henkilö tekee kuolemaa, ei pysty enää nielemään, refleksit hävinneet, kostutetaan suuta, lääkitään, muttei laiteta tippaa.
Tästä oli suvussamme tapaus, läheinen kuoli alzheimerin taudin loppuvaiheeseen, luuta ja nahkaa, nielemiskyky jo viikkoja huono, oli jonkinlaisessa horroksessa, suuta kostutettiin.
Yksi sai sairaalassa ( potilas oli siellä pitkäaikaishoidossa) semmosen raivokohtauksen tippaa vaatiessaan että lääkäri ja hoitajat saattoivat hänet ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarana, että alkaa kaivautua sieltä vyöstä ulos itse jalkojen suuntaan.
Tiedän tuolla tavalla kuolleen. Se oli kauhea turha tapaturma.
Viiden pitää olla niin laitettu, etttei pysty kaivautumaan alaspäin.
Toinen vaihtoehto olisi korkeat kalterit, jotka ei voisi kaatua ja neljäs oma huone, joka lukossa
Laki kieltää oven lukitsemisen. Se järki siinä on että tulipalossa ei ehtisi kaikkien ovia ehkä availla. Muuten voittaisi nämä kaikki muut systeemit.
Varsinaisia järjen jättiläisiä.
Ovia ei voi lukita tulipalon vuoksi, mutta potilas voidaan sitoa sänkyynsä. Ei ehditä avaamaan huoneen lukkoja, mutta tulipalon sattuessa ehdittäisiin auttamaan sänkyyn sidottuna liikuntakykynsä menettänyt potilas irti ja/tai siirtämään turvaan.
Sidotaan potilas sänkyynsä, koska hän voi olla väkivaltainen. Kuka suojelee sänkyynsä sidottua potilasta muiden potilaiden väkivallalta?
Varmasti on perusteltua sitoa tai lääkitä potilas sänkyynsä, mutta sitä ei saisi tehdä vain sen vuoksi, että on helpompaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan ottaa isäsi itse omaishoidettavaksesi, näet sitten onko vyö tarpeen.
Eikös ap juuri antanut ymmärtää että ei siinä mitään vöitä tarvita?
Onkohan ap hoitanut isäänsä 24/7 ennen isän hoitokotiin joutumista? Tuskin. Ei niitä vöitä kovin heppoisin perustein määrätä. Isän aggressiivisuus on ehkä lisääntynyt hoitokotiin joutumisen vuoksi. Yhtäkkiä ympärillä on lukuisia tuntemattomia ihmisiä, tuttu koti on kadonnut. Mutta yhteiskunta ei mahdollista, että jokaisella vanhuksella olisi henkilökohtainen omahoitaja. Jos vanhus on aggressiivinen niin pakko on sitoa kiinni muiden ja oman turvallisuuden vuoksi. Ap voisi myös ottaa isänsä omaan kotiin hoidettavaksi sen sijaan, että käy keuhkoamassa "huonosta hoidosta".
Ja kun eläkeläinen ei tuota enää yhteiskunnalle työllään, niin kaikki yli 70 v. hoidetaan hieman eri tavalla kuin ne, joista vielä saataisiin muutama veroeuro enemmän. Kuluerä vs. tuottavuus. Siksi kannattaa tehdä se hoitotahto vielä silloin kun järki pelaa.