Isä sidottu kiinni sänkyyn
Isä muutti hoitokotiin kevään alusta, taustalla kotona pärjäämättömyyttä, muutamaan kertaan tuotu poliisisaattueellakin kotiin. Tehtiin raskas päätös ja isä sai paikan vähän kauempaa kuin oltaisiin haluttu, mutta se oli ainoa vapaa. Isä ei sinne itse olisi millään halunnut mennä, ja täysin ymmärsin.
Noh, pari kuukautta siellä asumisen jälkeen saatiin tieto että lääkäri oli määrännyt isälle magneettivyö-luvan. Eli isä saataisiin sitoa kiinni koska vaan halutaan. Puhelimessa hoitaja vakuutteli, että kyseessä on vain äärimmäinen varotoimi, eikä käytetä kuin henkeä uhkaavassa tilanteessa.
Eilen oltiin porukalla käymässä, ei ilmoitettu tulosta ja jo ovella hoitaja oli tosi hätääntyneen näköinen kun sanottiin ketä oltiin tulossa tapaamaan. Mentiin huoneeseen ja siellä isä makasi lantiolta ja nilkoista sidottuna. Ihan rauhallinen oli kun tultiin, hoitaja siinä koitti selittää jotain agressiivisuudesta samalla kun siivosi ihan hirveän sotkuista huonetta. Siinä kohtaa menetin kyllä malttini, isä ei ikinä ole ollut uhkaava meitä lapsia kohtaan, kenelläkään ei ole mitään kunnon näyttöä siittä että isä olisi vaaraksi muille siellä asuville.
Ilmoitin heti että teen tästä valituksen. Emme ole muutenkaan tyytyväisiä hoitokodin toimimiseen ja tämä oli viimeinen niitti. Tämän talon piti olla juuri se parempi paikka isälle, kuin kotona olo. Kenen kotona joutuu sänkyyn sidotuksi?
Kommentit (595)
Ei täällä voi eikä kannata hoitovirheistä, potilaiden huonosta kohtelusta tai hoidon epäkohdista keskustella. Täällä on paljon hoitajia. Selittelevät ja puolustelevat toinen toisiaan.
Sitomisen lisäksi olisin erittäin huolissani huoneen sekavuudesta. Selvittäisin tarkkaan miten sitomistilanne on toteutettu. Minusta tilanne on huolestuttava ja vaatii selvitystä. Olen itse tehnyt kantelun ja voittanut sen. Suosittelen samaa.
Jos ja kun hoitajamitoitusta halutaan lisätä se samalla tarkoittaa sitä että yhä harvempi saa paikkaa hoivakodista. Kun hoitajien määrää ei voi lisätä vähennetään asiakkaiden määrää.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ymmärrän kyllä täysin, että hoitoalalla työskentely on haastava ammatti, eikä esim. minusta siihen olisi. Omaishoitajana olin kolmisen vuotta ja hoidin näkövammaista, sydänsairasta diabeetikkoa ja tiesin taistelevani vain aikaa vastaan.
Silti. Rakkaus saa ihmisen tekemään asioita. Hoitoalalla täytyy pystyä lukitsemaan empatia itsestään ulos, koska nää on vaan zombeja ja petipaikka on niillä vaan lainassa ja 50 muuta vaippaan tarpeensa tehnyttä just soittaa kelloa. Mä en tiedä miten se onnistuu pelkkänä ammattina ja millainen ihminen sen pystyy tekemään.
Kyllä siitä kunnon palkat pitää saada, mutta keskittyisitte ennemmin siihen, miten saatte työympäristöstänne paremman kaikille, enemmän ihmisiä töihin, ettei alimitoiteta osastoa ja polteta henkilökuntaa loppuun.
Hei ihan oikeasti nyt, miten sä kuvittelet että rivityöntekijä pystyy vaikuttamaan hoitajamitoitukseen?
Pystyyhän rivityöntekijä kiukuttelemaan palkoistaan ja lakkoilemaankin.
Mä en kestäisi olla töissä, joissa näen oman tulevaisuuteni niin karusti kuin hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä ne vyöluvat monesti ovat ihan aiheellisia ja kaikkien turvaksi, vaikkei omaiset uskoisikaan...
Niin. Onhan se rajua kun ihmisen joutuu sitomaan sänkyyn kiinni. On kuitenkin rasittavaa, jos joku yrittää koko ajan lähteä hortoilemaan jonnekin. Vanhukset ovat meidän hoitajien vastuulla, emmekä me voi vahtia yhtä ihmistä koko aikaa. Joskus näitä hortoilijoita on useampi kerralla.
Pelkkä hortoilukaan ei kuitenkaan olisi ehkä niin paha ongelma, mutta kun siihen liittyy usein kaikenlaista sekavaa käyttäytymistä ja jopa aggressiivisuutta hoitajia ja/tai muita asukkaita kohtaan. Omaiset eivät läheskään aina aggressiivisuudesta tiedä eivätkä usko, kun siitä kertoo.
Yksi vaihtoehto on, että vanhukset saisivat tehdä mitä haluavat eikä kukaan estäisi. Lopputuloksena olisi, että vanhuksia lähtisi haahuilemaan ulkoilmaan ilman päämäärää, ja muita asukkaita kohtaan tapahtuva väkivalta lisääntyisi selvästi. Me hoitajat olisimme tietenkin tässä tilanteessa muualla ehkä vain tarkkailemassa tilannetta.
Toinen vaihtoehto on, että omaiset hoitavat vanhuksensa täysin itse. Uskon, että tämä vaihtoehto ei monelle kelpaisi.
Tämä. Hortoileva, muistisairas vanhus saattaa eksyä naapurin huoneeseen ja pahoinpidellä tämän hengiltä. Onhan näitä juttuja ollut julkisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äitini asuessa hoitokodissa huomasin miten surkeaa se hoito on. Todellakin tekisin valituksen ja nostaisin kunnon metelin asiasta. Ja aina ilmoittamatta vierailulle.
Hoitajissa ja heidän vanhusten käsittelytaidoissaan on myös valtavia eroja.Tuo on tärkeää, että vierailulle mennään ilmoittamatta. Silloin saa paremman kuvan siitä millaista hoito on.
Kuka ylipäätään ilmoittaa, että tulee käymään omaisen luona? Siellä hoitokodissahan he ovat. Jos tulee poikkeuksellisesti lääkärillä käyntiä, hoivakoti on niistä ilmoittanut. Eikä me käynnillä jääty seuraamaan hoitotoimenpiteitä. Meidän omainen oli päivät huoneessaan lukkojen takana, mutta siksi, että liikkuvat muistisairaat oli koko ajan menossa muiden huoneisiin.
Arvokas lähtö kirjoitti:
Tuo eutanasia olisi parempi vaihtoehto kuin potilaalta nesteytyksen evääminen.
En ymmärrä, miten kukaan hoitoammattilainen voi olla eutanasiaa vastaan ja mieluimmin katsoo vierestä kun potilas kuolee hitaasti ja juotavaa kerjäten.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä voi eikä kannata hoitovirheistä, potilaiden huonosta kohtelusta tai hoidon epäkohdista keskustella. Täällä on paljon hoitajia. Selittelevät ja puolustelevat toinen toisiaan.
Sitomisen lisäksi olisin erittäin huolissani huoneen sekavuudesta. Selvittäisin tarkkaan miten sitomistilanne on toteutettu. Minusta tilanne on huolestuttava ja vaatii selvitystä. Olen itse tehnyt kantelun ja voittanut sen. Suosittelen samaa.
Jos tilanteelle voisi jotakin keskustelussa pitäisi olla mukana heitä jotka tekee päätöksiä asioissa. Hoitajat ei todellakaan tee päätöksiä siitä voiko sitoa vai ei, miten huone järjestetään, kuinka usein se siivotaan jne.
Kantelut menee yleensä juuri näille ihmisille jotka asioista päättää joten hoitajanakin suosittelen niitä tomaisten ekemään.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ymmärrän kyllä täysin, että hoitoalalla työskentely on haastava ammatti, eikä esim. minusta siihen olisi. Omaishoitajana olin kolmisen vuotta ja hoidin näkövammaista, sydänsairasta diabeetikkoa ja tiesin taistelevani vain aikaa vastaan.
Silti. Rakkaus saa ihmisen tekemään asioita. Hoitoalalla täytyy pystyä lukitsemaan empatia itsestään ulos, koska nää on vaan zombeja ja petipaikka on niillä vaan lainassa ja 50 muuta vaippaan tarpeensa tehnyttä just soittaa kelloa. Mä en tiedä miten se onnistuu pelkkänä ammattina ja millainen ihminen sen pystyy tekemään.
Kyllä siitä kunnon palkat pitää saada, mutta keskittyisitte ennemmin siihen, miten saatte työympäristöstänne paremman kaikille, enemmän ihmisiä töihin, ettei alimitoiteta osastoa ja polteta henkilökuntaa loppuun.
Hei ihan oikeasti nyt, miten sä kuvittelet että rivityöntekijä pystyy vaikuttamaan hoitajamitoitukseen?
Mä en kestäisi olla töissä, joissa näen oman tulevaisuuteni niin karusti kuin hoitoalalla.
Eli pystyt vain aukomaan netissä päätä niille jotka vaihtaa sun sekavan, aggressiivisen vanhempasi paskavaipat? Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Arvokas lähtö kirjoitti:
En ymmärrä, miten kukaan hoitoammattilainen voi olla eutanasiaa vastaan ja mieluimmin katsoo vierestä kun potilas kuolee hitaasti ja juotavaa kerjäten.
Kuka hoitoammattilainen täällä on ollut eutanasiaa vastaan? Se nyt on vaan laissa kielletty. Ja tottakai juotavaa annetaan sitä pyytävälle, mitä sä sekoilet? Tiedätkö edes mitä tässä nesteytyksellä tarkoitetaan?
Täällä ei kukaan voi varmuudella tietää suuntaan tai toiseen onko hänet sidottu syystä vai turhaan. Typerää vihjailla että ihan varmasti on aggressiivinen. Onko teiltä oikeasti mennyt ohi se uutisointi,että vanhuksia käytännössä rääkätään joissain hoivakodeissa?
Minusta on kamalaa miten vanheneminen ja sairastuminen tuo mukanaan asenteen, ettei mitään puhetta tarvitse enää uskoa. Karkaaminen ja puheet kaltoinkohtelusta ovat aina jotain psykoottista hourailua, joka vaan kuuluu asiaan. Ei kuulu. Kukaan ei vaan keskity kuuntelemaan sitä vanhusta ja sitä,mitä esim. jatkuvan karkaamisen takana on.
Vierailija kirjoitti:
Kai se huone on sekaisin, jos vanhus on juuri saanut väkivaltaisen raivokohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vaarana, että alkaa kaivautua sieltä vyöstä ulos itse jalkojen suuntaan.
Tiedän tuolla tavalla kuolleen. Se oli kauhea turha tapaturma.
Viiden pitää olla niin laitettu, etttei pysty kaivautumaan alaspäin.
Toinen vaihtoehto olisi korkeat kalterit, jotka ei voisi kaatua ja neljäs oma huone, joka lukossa
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vaatimukset on tällä hetkellä niin suuret että väkeä töihin eu ole tulossa lisää.
Eli rakenteellinen vika koko hyvinvointihoitovaltion himmelissä. Mikä yllätys!
Siellä just hallitusta väännetään kasaan ja tämäkin asia on tapetilla. Ne 200:kin tulevat joskus vanhoiksi. Eivät vaan näe metsää puilta.
Ongelma ei ole vain rakenteellinen. Rakenteet ei synny itsestään vaan ne syntyy siitä millaisia päätöksiä tehdään. Päätöksiin taas vaikuttaa koko yhteiskunnan asenteet hoivaa ja hoitotyötä kohtaan. Nähdäänkö se tärkeänä osana toimivaa yhteiskuntaa vai nähdäänkö se vain kulueränä josta on vain jotenkin selvittävä mieluiten mahdollisimman halvalla. Meidän yhteiskunnassa vallitsee jälkimmäinen asenne. Sekään ei oikeastaan edes yllätä jos miettii suomalaista luonteenlaatua. Ei täällä muille oikein mitään hyvää haluta kunhan itse selvää jotenkin ja mieluiten niin että on mahdollisimman vähän tekemisissä ihmisten kanssa oli he omaisia tai muita ihmisiä.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Aloitukseen liittyen on tietenkin totta, että vanhuksilla tulee eteen tilanteita, jolloin ikääntyvää suututtaa ja saattaa käyttäytyä aggressiivisestikin. Edellinen ei kuitenkaan poista sitä seikkaa, että nykyään ylilääkitään vanhukset helppohoitoisiksi. Sängyssä makaava on huomattavasti helpompi hoidettava kuin pienen lapsen tapaan perässä juoksuttava.
Kenen tehtävä olisi tuoda esiin vanhusten huono kohtelu? Eikös se eräs suoraselkäinen hoitaja yrittänyt, mutta työkaverit eivät tainneet tukea. Taisi menettää työpaikkansa ja uuden saaminen vaikeutui, koska hän sai hankalan työntekijän maineen. Mikään ei muuttunut, eikä mitään epäkohtaa myönnetty, koska työkaverien mielestä hoitajan mainitsemia epäkohtia ei ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Eli pystyt vain aukomaan netissä päätä niille jotka vaihtaa sun sekavan, aggressiivisen vanhempasi paskavaipat? Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi.
Ei kun mä olen vielä täysin ymmärtävä ja oikeustoimikelpoinen, joka harkitsi veljensä ottamista kotiin hänen muistisairautensa alkuaikoina, kun hän vielä ymmärsi kaiken, senkin, että tuossa on nyt oma veli ystävällisesti vaihtamassa kuivaa ylle ja housuja kun ei hän vessaan ehtinyt. Ennenkuin väärä lääkehoito ja jatkuvasti uusi ympäristö pahensi hänen sairauttaan ja sekavuuttaan. Tai omaisten vierailuista tehtiin hankalia sijoittamalla hoidettava satojen kilometrien päähän ja hoitopaikoissa lepositeisiin laitto teki hänestä aggressiivisen, koska sen verran tajusi, että nyt tehdään tahdonvastaisia asioita ja viedään kauemmas kotoa. Ja tietenkin vasta hoitopaikassa, jossa hänen lepositeisiin laittaminen ymmärrettiin ja sitten kuitenkin jätettiin laittamatta ja putosi sängystä murtaen lonkkansa, teki sängyssä siteissä makuuttamisesta jotenkin juridisesti oikean ratkaisun lyhyen loppuelämän ajaksi.
Anteeksi, jos pitkä lauserakenne tai henkilökohtainen esimerkki tekee siitä jotenkin haastavan ymmärtää. En mä sitä sano, etteikö sekava, aggressiivinen vanhempi kuulu jonnekin, mutta kun hoitokotikaan ei aina se paras paikka ole, kun ei osata kuitenkaan hoitaa muuta kuin lääkkeillä tai lepositeillä tai lukitun oven takana vankina pitämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se huone on sekaisin, jos vanhus on juuri saanut väkivaltaisen raivokohtauksen.
Tässä tyypillinen hoitajan asenne ja vastaus. Oletetaan, että vanhus on saanut raivarin ja sekoittanut huoneen. Ei edes harkita muita vaihtoehtoja. Vahvistusharha.
Tapahtumat on syytä tutkia huolellisesti, puolueettomasti ja ilman ennakkokäsityksiä.
Entä jos hoitohenkilökunnan suorittama kiinnipitotilanne ja sitomistilanne onkin epäonnistunut? Ei olekaan hallittu oikeita turvallisia otteita? Onko kiinniottamistilanne vaarantanut potilaan terveyden ja hengen?
Huoneen sekaisuus on mielestäni huolestuttavaa. Suosittelen kantelua.
Vierailija kirjoitti:
Arvokas lähtö kirjoitti:
Sekö on parempi että kerjäävä saa nestettä ja voi entistä pahemmin kun keho ei enää kykene toimimaan niinkuin pitäisi? Antaa nesteen kertyä vaan.
Hyvinvointialueiden visiona on vähentää laitos- ja vuodepaikkoja reilusti. Tämä tarkoittaa, että yhä useampi saa itse hoitaa vanhuksensa. Vanhusten yhteisöllistä asumista lisätään, saavat pitää huolta toinen toisistaan.
Eli rakenteellinen vika koko hyvinvointihoitovaltion himmelissä. Mikä yllätys!
Siellä just hallitusta väännetään kasaan ja tämäkin asia on tapetilla. Ne 200:kin tulevat joskus vanhoiksi. Eivät vaan näe metsää puilta.