Isä sidottu kiinni sänkyyn
Isä muutti hoitokotiin kevään alusta, taustalla kotona pärjäämättömyyttä, muutamaan kertaan tuotu poliisisaattueellakin kotiin. Tehtiin raskas päätös ja isä sai paikan vähän kauempaa kuin oltaisiin haluttu, mutta se oli ainoa vapaa. Isä ei sinne itse olisi millään halunnut mennä, ja täysin ymmärsin.
Noh, pari kuukautta siellä asumisen jälkeen saatiin tieto että lääkäri oli määrännyt isälle magneettivyö-luvan. Eli isä saataisiin sitoa kiinni koska vaan halutaan. Puhelimessa hoitaja vakuutteli, että kyseessä on vain äärimmäinen varotoimi, eikä käytetä kuin henkeä uhkaavassa tilanteessa.
Eilen oltiin porukalla käymässä, ei ilmoitettu tulosta ja jo ovella hoitaja oli tosi hätääntyneen näköinen kun sanottiin ketä oltiin tulossa tapaamaan. Mentiin huoneeseen ja siellä isä makasi lantiolta ja nilkoista sidottuna. Ihan rauhallinen oli kun tultiin, hoitaja siinä koitti selittää jotain agressiivisuudesta samalla kun siivosi ihan hirveän sotkuista huonetta. Siinä kohtaa menetin kyllä malttini, isä ei ikinä ole ollut uhkaava meitä lapsia kohtaan, kenelläkään ei ole mitään kunnon näyttöä siittä että isä olisi vaaraksi muille siellä asuville.
Ilmoitin heti että teen tästä valituksen. Emme ole muutenkaan tyytyväisiä hoitokodin toimimiseen ja tämä oli viimeinen niitti. Tämän talon piti olla juuri se parempi paikka isälle, kuin kotona olo. Kenen kotona joutuu sänkyyn sidotuksi?
Kommentit (595)
Miksi isä tuotiin silloin poliisisaattueessa kotiin, kun asui kotonaan. Että ei ole agressivinen tyyppi. Älä nyt pu ap pa,,, skaa . Ota kotiisi asumaan ,kun on niin ok ihminen.
Ettäs kehtaatkin valehdella. Olisitko itse siellä hoitaja,kun pitäis pelätä näitä päälle käyviä?.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Ymmärrän kyllä täysin, että hoitoalalla työskentely on haastava ammatti, eikä esim. minusta siihen olisi. Omaishoitajana olin kolmisen vuotta ja hoidin näkövammaista, sydänsairasta diabeetikkoa ja tiesin taistelevani vain aikaa vastaan.
Silti. Rakkaus saa ihmisen tekemään asioita. Hoitoalalla täytyy pystyä lukitsemaan empatia itsestään ulos, koska nää on vaan zombeja ja petipaikka on niillä vaan lainassa ja 50 muuta vaippaan tarpeensa tehnyttä just soittaa kelloa. Mä en tiedä miten se onnistuu pelkkänä ammattina ja millainen ihminen sen pystyy tekemään.
Kyllä siitä kunnon palkat pitää saada, mutta keskittyisitte ennemmin siihen, miten saatte työympäristöstänne paremman kaikille, enemmän ihmisiä töihin, ettei alimitoiteta osastoa ja polteta henkilökuntaa loppuun.
Hei ihan oikeasti nyt, miten sä kuvittelet että rivityöntekijä pystyy vaikuttamaan hoitajamitoitukseen?
Pystyyhän rivityöntekijä kiukuttelemaan palkoistaan ja lakkoilemaankin.
Mä en kestäisi olla töissä, joissa näen oman tulevaisuuteni niin karusti kuin hoitoalalla.
Eli pystyt vain aukomaan netissä päätä niille jotka vaihtaa sun sekavan, aggressiivisen vanhempasi paskavaipat? Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi.
Ei kun mä olen vielä täysin ymmärtävä ja oikeustoimikelpoinen, joka harkitsi veljensä ottamista kotiin hänen muistisairautensa alkuaikoina, kun hän vielä ymmärsi kaiken, senkin, että tuossa on nyt oma veli ystävällisesti vaihtamassa kuivaa ylle ja housuja kun ei hän vessaan ehtinyt. Ennenkuin väärä lääkehoito ja jatkuvasti uusi ympäristö pahensi hänen sairauttaan ja sekavuuttaan. Tai omaisten vierailuista tehtiin hankalia sijoittamalla hoidettava satojen kilometrien päähän ja hoitopaikoissa lepositeisiin laitto teki hänestä aggressiivisen, koska sen verran tajusi, että nyt tehdään tahdonvastaisia asioita ja viedään kauemmas kotoa. Ja tietenkin vasta hoitopaikassa, jossa hänen lepositeisiin laittaminen ymmärrettiin ja sitten kuitenkin jätettiin laittamatta ja putosi sängystä murtaen lonkkansa, teki sängyssä siteissä makuuttamisesta jotenkin juridisesti oikean ratkaisun lyhyen loppuelämän ajaksi.
Anteeksi, jos pitkä lauserakenne tai henkilökohtainen esimerkki tekee siitä jotenkin haastavan ymmärtää. En mä sitä sano, etteikö sekava, aggressiivinen vanhempi kuulu jonnekin, mutta kun hoitokotikaan ei aina se paras paikka ole, kun ei osata kuitenkaan hoitaa muuta kuin lääkkeillä tai lepositeillä tai lukitun oven takana vankina pitämällä.
No tämä kirjoituksesi on ihan eri tasoa kuin se kiukutteluvittuilu.
Joku muuhan tuon hiustenvärjäyksen ja ylipainoisuuden otti henk. koht. Ihan sinua näkemättä :D
Mä vaan oon nähnyt aika monta persoonallisen hiusväristä hoitajaa, joilla ei raskas askel liiku, vaikka kello soi. Sisar hento valkoinen -idylli ei vastaa todellisuutta --- kuten ei monen hoitolaitoksen nettisivuston aurinkoinen idyllikään. Omaisten kannattaa perehtyä tarkkaan hoitopaikkaan, koska se on sitten se viimeinen pysäkki.
Idyllien ei kuulukaan vastata todellisuutta. Miten vielä vuonna 2023 joku voi kuvitella, että hoitajat olisivat jotain Florence Nightingaleja? Hoitajan työ on samalla tavalla palkkatyötä kuin mikä tahansa muukin työ. Vaikka poliisi, bussinkuljettaja, sähköasentaja tms. On tietysti kiva, jos työstään tykkää, mutta yleensä ihmiset käyvät töissä elättääkseen itsensä ja perheensä.
Entäs ne hoitajat, jotka eivät suostuneet ottamaan koronarokotuksia ja kävivät hoitamassa sänkyihin sidottuja, koska palkka kyllä kelpasi ja vanhukset, no, ne kuolee muutenkin?
Tekivät töitä saadakseen palkkaa. Kuten suurin osa muistakin työssäkäyvistä. Työnantaja päättää, palkkaako rokottamattoman vai ainoastaan rokotettuja. Turha syyttää hoitajaa, että työnantaja on palkannut hänet.
Tuo on hyvä, että peset nyt kädet. Edes nyt :D
Olisiko sun mielestä rokottamattoman pitänyt sanoa, että en tule töihin? Siitähän olisi tullut karenssi.
Itse ravintola-alalla työskentelevänä ja potentiaalisesti satoihin ihmisiin päivittäin altistuneena ei mulla ollut mitään ongelmia ottaa useita koronapiikkejä tai pitää maskeja tai olla lomautettuna tai työttömänä ihan ilman palkkaa asian takia.
Hygieniasta tarkassa työpaikassa kuten sairaala tai hoitokoti pitäisi työntekijälläkin ihan itsellä olla jotain tajua siitä, mihin on töihin menossa ja onko vastuussa kuinka monen ihmisen hengestä tai edes omastaan. Tapettiinhan vanhuksia hoitopaikkoihin just sen takia, että jonkun oma älli ei riittänyt ottamaan rokotetta, koska miljoonat sairastui tai kuoli, mutta HOITOALAN IHMINEN ei vaan tajua omasta hommastaan mitään.rokote ei estänyt tartuttamasta tautia, ainoastaan vähensi riskiä saada vakavampi tauti. Eli yhtä tyhjän kanssa oli pakko rokottaminen
Potilaan kannalta rokottamaton hoitaja oli pienempi riski kuin rokotettu. Rokottamaton pyrki kaikin keinoin välttämään taudin saamista. Rokotettu luotti virallisten tietojen perusteella rokotteen suojaan ja eli normaalisti. Vasta myöhemmin todettiin ettei rokote estä tartuntaa vaan lievittää taudin oireita, joten rokotetut saattoivat saada ja levittää lieväoireista koronatartuntaa.
Just on ketjussa hoitsut todistelleet, että lääkärit ovat oikeassa ja vain ja ainoastaan sen mukaan mennään. Kuinka ei siis lääkärien suosittelema koronarokotus kelvannut, vaan vieläkin etsitään lieventäviä asianhaaroja asiaan, joka pitäisi olla kyseenalaistamaton, jos ko. töissä meinaa olla.
Jälkitutkinnat ja -viisaudet erikseen. Mä kävin vierailuilla neljästi rokotettujen luona ja itse olin vain kolmesti rokotettu. Silti mä elän, en ole saanut koronaa ja nää muut kuoli, koska olivat hoitopaikoissa altistumassa suljetussa ympäristössä hoitajille, jotka vähättelevät hygieniaa ja rokotteita.
Ja yksi yhdistävä tekijä olit sinä. Onko testattu ettet ole koskaan saanut koronatartuntaa?
Jos tuolla lailla lähdetään syyttelemään, niin kannattaisi ensin katsoa peiliin.
Kulta hyvä, mä en ole niitä, jotka lähtevät kyläilemään vanhusten ja ihmisten luo, joista välitän, ilman omaa terveystarkastusta. Jotkut ketjussa ovat alan töissä ja eivät välitä kuin omasta palkkakarenssistaan, muttei se peili heille näy. Paitsi ehkä siinä, että "tää uusi hiusväri on sitten makee."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä ne vyöluvat monesti ovat ihan aiheellisia ja kaikkien turvaksi, vaikkei omaiset uskoisikaan...
Omaiset tietävät hämmentävän usein kaiken paremmin kuin lääkärit. Jäi mieleen sekin tapaus, jossa omaiset yrittivät vaatia nesteytystä kuolevalle potilaalle tajuamatta, että siitä on pelkkää haittaa. "Mutta kun, ettehän te nyt voi jättää hoitamatta ja kuihduttaa nestehukkaan!"
Silloin on hyvä pysähtyä miettimään, onko omaisille puhuttu riittävästi ja avattu, miksi toimitaan niin kuin toimitaan. Kyllä ne omaisetkin ymmärtävät, kun kerrotaan, että munuaiset eivät enää toimi, suonia ei löydy, nesteytys ei auta.
Toisekseen vanhuksia kyllä sidotaan myös aivan aiheettomasti ja ihan siksi, että hoitajilla ei ole aikaa kohdata heitä. Minun isä oli sidottuna kiinni, koska "riehui". No, hän oli yrittänyt herättää hoitajan huomiota, että tämä tulisi hänen luokseen. Hän ei pystynyt puhumaan eikä yltänyt soittokelloon.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan kesätöissä hoitokodissa ja ne entiset leppoisat papparaiset saattoivat dementikkoina olla erittäin vaarallisia muille hoitokodin asukkaille. Ei se magneettivyö ollut pappoja pelastamassa, se mahdollisti sen, että muiden ei tarvinnut pelätä väkivaltaa.
Tämä on niin totta joka päivä. Terv hoitaja
Magneettivöitä ei ikinä käytetä jos ei ole ihan pakko ja niitä lupia ei kovin kevyesti myönnetä. Varmasti vaikea omaisena sisäistää tämä asia, mutta joskus itsemääräämisoikeutta on pakko rajoittaa ja jos isäsi on aikaisemminkin poliisisaattuella tuotu kotiin, on ihan helppo ymmärtää, miksi magneettivyöt sairauden edetessä alkaa olla tarpeen. Voimia sinulle omaisena, mutta magneettivyöt on ihan oikeasti tarkoitettu sekä isäsi että muiden (sekä asukkaiden että henkilökunnan) turvallisuudeksi. Kyse voi olla esim. kaatumariskistä, hoitotoimien vastustelusta (moni vanhus puree, potkii ja lyö) tai aggressiivisuudesta muita asukkaita kohtaan.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että suurin osa kansasta haluaa tehdä ennemmin itsarin kuin joutua suomalaiseen "hoito"kotiin.
No miksi eivät sitten sitä tee? Ja miksi omaiset eivät hoida, vielä 1970-luvulla oli ihan normaalia, että rakastava perhe huolehti omista vanhuksista, vaikkä nämä huutelivat hävyttömyyksiä ja löivät. Minusta on outoa valittaa jostain hoitokodista, kun jokaisella on mahdollisuus palkata työtön kotiinsa hoitamaan vanhusta ja itse hoitaa illat, yöt ja viikonloput.
Siksi koska eutanasia ei ole vielä sallittu. Onneksi kohta on, niin ihmiset saavat arvokkaan lähdön, eikä tarvitse alistua "hoitajien" nöyryytettäväksi.
Hyvä kysymys kyllä tuo miksi omaiset eivät auta vanhuksiaan, vaan lemppaavat nämä "rangaistuslaitokseen" sosiopaattien armoille.
Saako kuka tahansa työtön ryhtyä hoitajaksi?
Kysehän ei ollut siitä, että se työtön palkattaisiin sairaanhoitajaksi tai edes lähihoitajaksi.
Jossain vaiheessa ikääntyvän yksin asumisesta tulee liian epävarmaa ja vanhus pistetään vanhainkotiin. Ennen vanhainkotiin joutumista vanhukselle voisi rahatilanteen mukaan palkata "lapsenvahdin", jolloin vanhus voisi elää pidempään kotonaan. Tämän vanhusta valvomaan palkatun henkilön ei tarvitse olla sairaanhoitaja tai lähihoitaja vaan voisi hyvinkin olla minkä tahansa alan työtön. Yleensä vanhuuden alkuongelmiin riittää aikuinen henkilö, joka estää vanhusta toimimasta epänormaaliin tapaan (esim. lähtemästä ulos ilman asianmukaista vaatetusta, sytyttämästä tulipaloa, aiheuttamasta vesivahingoa, jne) ja avustaa normaaleista rutiineista suoriutumisessa ja soittaa tarvittaessa apua.
Moni muistisairas vanhus pärjää vielä kotona, jos asuu puolisonsa kanssa ja puolisolla ei ole muistisairautta. Omaishoitajanakin pärjää ihan vaikka kirvesmies.
Omaishoitaja "pärjää" uhraamalla elämänsä 24/7 ja saa siitä hieman päälle 400 euroa/kk. 2 vrk vapaata/kk, jona aikana on järjestettävä hoitaja tai hoitopaikka.
Hoitsun palkka ja työtehtävä... tai sairaala/hoitopaikka vrk-hinta... niin vertaapa tuohon.
Niin? Tässähän oli kyse vain siitä, että joku olisi kotona asuvalle vanhukselle "lapsenvahtina" sen sijaan, että tarvittaisiin laitospaikka koulutettuine hoitajineen. Ei vanhuksenkaan "lapsenvahdilla" tarvitse olla hoitoalan koulutusta. Ihan kuten ei tarvitse olla omaishoitajallakaan.
Aiemmin oli viesti, että anti-vaxxer hoitsu tarvitsee ne karenssirahansa, koska tukka pitää saada värjättyä. Omaishoitaja tai henkilökohtainen avustaja ei näemmä tarvitse, vaikka omainen tekee kenties kolme kertaa pidempää päivää kuin kortistosta repäisty hoitsu?
Tässä threadissa ei ole puhuttu mitään rokotteista, karenssista eikä tukan värjäämisestä. Joten sun kommenttisi on nyt sitten väärässä threadissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan ottaa isäsi itse omaishoidettavaksesi, näet sitten onko vyö tarpeen.
Eikös ap juuri antanut ymmärtää että ei siinä mitään vöitä tarvita?
Ai, miksiköhä sitä isää poliisisaattuessa kotiin tuotiin,kun asui kotonaan.😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä ne vyöluvat monesti ovat ihan aiheellisia ja kaikkien turvaksi, vaikkei omaiset uskoisikaan...
Omaiset tietävät hämmentävän usein kaiken paremmin kuin lääkärit. Jäi mieleen sekin tapaus, jossa omaiset yrittivät vaatia nesteytystä kuolevalle potilaalle tajuamatta, että siitä on pelkkää haittaa. "Mutta kun, ettehän te nyt voi jättää hoitamatta ja kuihduttaa nestehukkaan!"
Silloin on hyvä pysähtyä miettimään, onko omaisille puhuttu riittävästi ja avattu, miksi toimitaan niin kuin toimitaan. Kyllä ne omaisetkin ymmärtävät, kun kerrotaan, että munuaiset eivät enää toimi, suonia ei löydy, nesteytys ei auta.
Toisekseen vanhuksia kyllä sidotaan myös aivan aiheettomasti ja ihan siksi, että hoitajilla ei ole aikaa kohdata heitä. Minun isä oli sidottuna kiinni, koska "riehui". No, hän oli yrittänyt herättää hoitajan huomiota, että tämä tulisi hänen luokseen. Hän ei pystynyt puhumaan eikä yltänyt soittokelloon.
Mistä tiedät, että isäsi toimi näin herättääkseen huomion, jos hän ei pysty puhumaan? Varmasti omaisena lohdullinen ajatus, mutta tosiasia on se, että jos ihminen huutaa, potkii, puree ja pyrkii laitojen yli vaikka ei pysty kävelemään, on hänet laitettava magneettivöihin oli käytöksen taustalla mikä tahansa. Hän on tällöin vaaraksi itselleen sekä muille. Hoitajat ovat olemassa siksi, että sinun ei itse tarvitse nähdä omaisestasi tätä puolta. Se on kipeä totuus, eikä se hyssyttelemällä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äitini asuessa hoitokodissa huomasin miten surkeaa se hoito on. Todellakin tekisin valituksen ja nostaisin kunnon metelin asiasta. Ja aina ilmoittamatta vierailulle.
Hoitajissa ja heidän vanhusten käsittelytaidoissaan on myös valtavia eroja.
Haukkuisit siis kaikki hoitajat joita sinä päivänä on paikalla alimpaan maanrakoon, jopa heidän olemassaolonsa kyseenalaistaen? Näitä omaisia on aivan liikaa jotka eivät osaa asiallisesti kohdata muita ihmisiä, jotka tekevät työtään.
Kuinka he kehtaavat raivota toisen, vieraan ihmisen työpaikalla? Asiallisia kysymyksiä esittäen, yhteistyöllä asiat varmasti selviäisivät. Onneksi suurin osa omaisista on näitä fiksuja ihmisiä, joiden kanssa keskustelemalla asiat sujuvat hyvin. Voimia kaikille jotka tuolla raskaalla alalla olette!
Mitä siihen sanoisit ap, kun isäsi reuhoisi siellä sängyssään ja putoaisi loukaten itsensä. Vai luuletko ,että hoitajia riittää jokaista hoidettavaa vieressä vartioimaa. Kokeileppa muutama päivä ihan itse ja vie isäsi viikoksi kotiisi. Ihana kesä ja isillä+ sinulla ihana loma.
Mun mummo toimi omaishoitajana muistisairaalle puolisolleen, eli ukilleni. Alkuun oli unohtelua. Normaali juttelu väheni, puhe muuttui harvasanaiseksi ja koostui lähinnä kirosanoista. Sairauden edetessä alkoi karkailu, levoton käytös ja lopulta oli käynyt käsiksi mummoon. Ukki muuttui ihan eri ihmiseksi ja oli selvää, ettei arvaamattomaksi muuttuneen kanssa voinut mummo pärjätä. Ukki pääsi hoitokotiin. Kertaakaan kukaan meistä läheisistä ei kyseenalaistanut ukin ajottaista sitomista. Olihan se vaikeaa hyväksyä, että sairaus romutti ukin persoonan, mutta ei sitä harmitusta ole syytä hoitajiin purkaa.
Eutanasia saisi tulla Suomeenkin.
Sillä tavalla ihmettelen tätä magneettivyöjuttua, että yleensä ne kädet sidotaan eikä jalat. Tämä taitaa olla jokin aivan uusi vyö?
Miksi levottoman vanhuksen vieressä olevan pitäisi olla koulutukseltaan hoitaja? Esim. vartijoilla on siihen huomattavasti soveltuvampi koulutus. Ja muutenkin jos hoitajia ei ole tulossa lisää niin miksi valvonta tehtäviin ei heitä palkattaisi?
Omaiset ei tajua että muistisairaudet muuttaa ihmisen täysin.
Vierailija kirjoitti:
Dementian aiheuttama psykoosi.
Mieti jos itse heräsit oudosta paikasta sidottuna, ehkä pissat vaipassa, siinä voi ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei ole sairaanhoitajan älyllä varustettua, niin olettaisi hänen isänsä harhailleen ja jonkun huomanneen, että tarvitsee apua kotiin pääsemiseksi. Mikäli poliisisaattuella kotiin tuomisessa olisi ollut kyse jonkinasteisesta väkivaltaisuudesta, niin melkoisella varmuudella oletan, että poliisit olisivat kodin sijaan vieneet putkaan.
Valitettavasti eksyminen tutuilla reiteillä voi olla yksi vanhenemisen oireista. Ollaan eksyksissä, mutta ei kehdata pyytää apua.
Kysyitkö hoitsulta liittyykö sitomiskeissiin jotain seksuaalista ulottuvuutta? Monet nykykäppänät ovat innostuneet sitomisleikeistä ja kaikenlaisesta kinkyilystä vasta vanhalla iällä, kun niistä on yhteiskunnallisen muutoksen myötä kadonnut stigma ja toisaalta dementian myötä turhat estot ovat kadonneet. Minunkin yhdeksänkymppinen vaarini käy monta kertaa vuodessa Berliinissä revittämässä reikäänsä, eikä ujostele kertoa seikkailuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei ole sairaanhoitajan älyllä varustettua, niin olettaisi hänen isänsä harhailleen ja jonkun huomanneen, että tarvitsee apua kotiin pääsemiseksi. Mikäli poliisisaattuella kotiin tuomisessa olisi ollut kyse jonkinasteisesta väkivaltaisuudesta, niin melkoisella varmuudella oletan, että poliisit olisivat kodin sijaan vieneet putkaan.
Valitettavasti eksyminen tutuilla reiteillä voi olla yksi vanhenemisen oireista. Ollaan eksyksissä, mutta ei kehdata pyytää apua.
Poliiseilla ei ole aikaa jahdata harhailevia vanhuksia. Jos heidät täytyy toimittaa kotiin ei siihen tarvita poliisia. Jos taas tarvitaan arvio hoidosta tai sitä että asiakas viedään hoitoon soitetaan paikalle lähetetään ambulanssi. Poliisi tulee paikalle jos häntä tarvitaan esim. varmistamaan kuljettamisen turvallisuus.