Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneisuushäiriön puhkeaminen uudelleen

Vierailija
22.05.2023 |

Luulen, että näin on nyt käynyt.

Neljä vuotta sitten sain diagnoosin, söin lääkkeitä noin vuoden ja nyt olen pärjännyt monta vuotta ilman lääkkeitä, kaikki ollut hyvin.

Tiedän olevani uupunut, stressaan tulevia syksyn työkuvioita, talous ahdistaa. Olen välillä havainnut hetääväni yöllä ja usein mielessä silloin kuolemanpelko.

Eilen sitten tuli paniikkikohtaus päälle ihan kunnolla. Olin peloissani, olo ollut siitä asti ihan kamala.

Ahdistava olo, kurkkua kuristaa, olen väsynyt ja voimaton. Onko syytä lähteä hakemaan taas lääkitystä, vai voiko tämä mennä ohi itsellään?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku kokeillut tuota Nettiterapiaa?

Vierailija
42/108 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuhaile jotain mukavaa. Kirjoita.. Ulkoile.

Viilennä jalkoja kylmällä vedellä.. Muista syödä terveellisesti, nuku mitä pystyt.. käy suihkussa ja pese hampaat. Ja muista hengittää

Jos ei päivässä parissa mene ohi 'omahoidolla, niin kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut vaikeitakin kausia, mutta silloin oon yrittänyt tehdä mieluisia juttuja. Liikunta varsinkin auttaa henk koht tosi paljon. Alkoholin ja kofeiinin poisjättäminen toinen. Hormonaalista ehkäisyä en halua käyttää. Yritän kaikintavoin jättää ahdistuksen taka-alalle ja kun tulee ahdistuskohtaus niin miettiä että se on vaan tunne, jonka nimi on ahdistus ja se menee kyllä pois. Joo helpommin sanottu ku tehty...

Perhostaputus on myös hyvä ja hengitysharjoitukset nukkumaan mennessä. Enkä katso/lue mitään ahdistavaa, vaan ainoastaan kevyitä juttuja.

Voimia!

Vierailija
44/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuli kohtaus, tai ainakin luulen niin.

Tein normaalisti kotitöitä kunnes yht äkkiä kättäni alkoi pistellä, olin varma, että jotakin kamalaa tapahtuu. Menin ulos hengittelemään ja purskahdin itkuun, ihan kuin en olisi täällä lainkaan. Tilanne oli aika äkkiä hallussa, mutta on vaan niin inhottava olo.

Vierailija
45/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein normaalisti kotitöitä kunnes yht äkkiä kättäni alkoi pistellä, olin varma, että jotakin kamalaa tapahtuu. Menin ulos hengittelemään ja purskahdin itkuun, ihan kuin en olisi täällä lainkaan. Tilanne oli aika äkkiä hallussa, mutta on vaan niin inhottava olo.

Voi sua lääkitystä suosittelen kyllä. Onko sulla ketään läheistä johon voit ottaa yhteyttä kun tulee tuo olo?

Vierailija
46/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sua lääkitystä suosittelen kyllä. Onko sulla ketään läheistä johon voit ottaa yhteyttä kun tulee tuo olo?

Emoji jäi pois, outoa kun ne välillä näkyy ja välillä häviää, tulee ihan typerän näköistä viestiä.

Tää on vähän epämääräinen vinkki, mutta jos kellään sun läheisellä on bentsoja käytössä, niin kysy pari niitä. Ota vaikka puolikas jos ahdistus alkaa iskeä ja voi olla, että sen toisen puolikkaan olemassaolo jo helpottaa, kun tiedät että sen ottamalla voit saada kohtauksen ohi.

Vierailija
47/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asut?

Vierailija
48/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emoji jäi pois, outoa kun ne välillä näkyy ja välillä häviää, tulee ihan typerän näköistä viestiä.

Tää on vähän epämääräinen vinkki, mutta jos kellään sun läheisellä on bentsoja käytössä, niin kysy pari niitä. Ota vaikka puolikas jos ahdistus alkaa iskeä ja voi olla, että sen toisen puolikkaan olemassaolo jo helpottaa, kun tiedät että sen ottamalla voit saada kohtauksen ohi.

Juu kyllä se lääkäri aika on vain varattava. Jotenkin sekin jännittää, pelkään, että tämä onkin jotain muuta, vaikka tiedostan elämäntilanteeni tällä hetkellä hyvin haastavaksi, paljon muutoksia tulossa ja murehdin niitä jo etukäteen. Vaikka asiat on puhuttu halki perheessä, eikä mitään huolta oikeasti ole esim. Talouden kannalta.

On mulla ystäviä kelle soittaa. Juuri soittelin kun tuo olo alkoi.

Ketään sellaista en tunne jolla olisi bentsoja

Vierailija
49/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asut?

Miksi tämä kiinnostaa?

Vierailija
50/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noiden kohtausten jälkeen voi väsyttää niin mahdottomasti.

En koira taistella kohtausta vastaan, mutta koitan pitää ajatukset kasassa ja ajatella, että tämä tila ei ole pysyvä, kohta helpottaa.

Lisäksi olen kokenut helpottavaksi mennä ulos , happi kulkee ja saa hengitettynä syvään.

Vierailija
51/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi näiden kohtausten jälkeen olen tosi herkkänä ja itku tulee.

Vierailija
52/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteiden tunteminen voimalla väsyttää, jos niistä ei saa sopivia hormoneja. Pelkoahan noissa on mukana, joten taistele-pakene-jähmety -syklin läpikäyminen moneen kertaan väsyttää.

Jos tunne itsessään ei helpota siellä taustalla kohtauksen jälkeen, ei siitä saa kaikkia hyötyjäkään vaikka olisi selvinnyt hengissä.

Yksi yleinen väärinkäsitys on että sairauksissa tunteet elävät samalla tavalla kuin terveydeksi kutsutuissa tiloissa. Idea on juuri siinä, että sairaudeksi määritellyssä tilassa tapahtuu enemmän kuin terveydeksi määritellyssä. Vaikka pelkoreaktio olisi samankaltainen.

Vierailija
53/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin jo aamulla hieman raskasta oloa rinnan päällä, myös käsi tuntui välillä puuttuneelle. Nyt kohtauksen jälkeen nekin oireet tuntuivat häviävän.

Pelottavaa tänään teki kohtauksesta se, että olin yksin. Viime kerralla mulla oli puoliso täällä kun se tapahtui. Hän on pystynyt tekeen etätöitä , mutta tänään lähti työpaikalle. Ehkä se laukaisi tämän. En ole ennen pelännyt olla yksin

Vierailija
54/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitysharjoitukset, rentoutukset , katso esim YouTube

Vierailija
55/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini voi pahentaa oireita. Jos pystyy, niin kannattaa olla ilman.

Vierailija
56/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ennen hengitysharjoitusten olevan sellaista wellness-hapatusta, josta ei käytännössä ole mitään apua oikeissa mielenterveysongelmissa. Hämmästyin kun huomasin, että oikeasti jo muutama syvä hengitys katkaisee alkavan ahdistuskohtauksen. Eli käytännössä otetaan syvään henkeä, pidätetään hengitystä jonkin aikaa ja puhalletaan rauhallisesti ulos. Toistetaan muutaman kerran. Tätä kannattaa ainakin kokeilla, ei maksa mitään.

Vierailija
57/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ahdistus häiriöstä parane koskaan täysin eikä ainakaan pelkillä lääkkeillä. Lääkkeet hoitavat vain oireita. Pitäisi tietää mikä ahdistuksen aiheuttaa ja "hoitaa" sitä.

Kyllä ahdistuneisuushäiriöön on parantavaa hoitoa myös. Mielenterveysongelmilla vaan on joskus tapana uusiutua

Vierailija
58/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin ennen hengitysharjoitusten olevan sellaista wellness-hapatusta, josta ei käytännössä ole mitään apua oikeissa mielenterveysongelmissa. Hämmästyin kun huomasin, että oikeasti jo muutama syvä hengitys katkaisee alkavan ahdistuskohtauksen. Eli käytännössä otetaan syvään henkeä, pidätetään hengitystä jonkin aikaa ja puhalletaan rauhallisesti ulos. Toistetaan muutaman kerran. Tätä kannattaa ainakin kokeilla, ei maksa mitään.

Auttaa todellakin. Ja ajatuskuvioiden muutos. Tähän hetkeen keskittyminen ja maadoittuminen erittäin tärkeää.

Vierailija
59/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuo rauhassa hengittäminen aktivoi huimauksen, en voi tehdä sitä ollenkaan kun on paha ahdistus päällä.

Vierailija
60/108 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vedätte nappuloita. Ne lääkket on myrkkyä. Itse poltan blossin ja helpottaa. Kohta yli  kolmekymmentävuotta eikä ikinä ollut mt-oireita. Revi siitä hullu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi