Ahdistuneisuushäiriön puhkeaminen uudelleen
Luulen, että näin on nyt käynyt.
Neljä vuotta sitten sain diagnoosin, söin lääkkeitä noin vuoden ja nyt olen pärjännyt monta vuotta ilman lääkkeitä, kaikki ollut hyvin.
Tiedän olevani uupunut, stressaan tulevia syksyn työkuvioita, talous ahdistaa. Olen välillä havainnut hetääväni yöllä ja usein mielessä silloin kuolemanpelko.
Eilen sitten tuli paniikkikohtaus päälle ihan kunnolla. Olin peloissani, olo ollut siitä asti ihan kamala.
Ahdistava olo, kurkkua kuristaa, olen väsynyt ja voimaton. Onko syytä lähteä hakemaan taas lääkitystä, vai voiko tämä mennä ohi itsellään?
Kommentit (108)
Masennuslääkkeitä usein määrätään herkemmin. Koska esim bentsoihin jää helpolla koukkuun, niitä pitäisi käyttää vain silloin, kun ihan välttämätöntä
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääkkeitä usein määrätään herkemmin. Koska esim bentsoihin jää helpolla koukkuun, niitä pitäisi käyttää vain silloin, kun ihan välttämätöntä
Jää koukkuun vain jos on tietynlainen ihminen.
Lääkäri ei sitä päätä tai tiedä. Hän vain päättää kenelle antaa ja kenelle ei. Ihminen itse ei liity asiaan mitenkään. Ainoastaan lääkäri ja hänen mielipiteensä on relevanttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapia
Tehokasta, jos on kykyä ja kapasiteettiä prosessosida saamaansa tietoa ja harjoitteita. Netttiterapeutti seuraa ja tukee tekemistä.
Siellä ei ole mitään, mitä ei löytäisi muutamasta kirjasta. Tehokkuus voi tulla vaikka tulosten vääristelystä, jos et omasta kokemuksestasi puhu. Moni ei saa apua koska ongelma ei ratkea tekemällä kotitehtäviä ja pohdiskelemalla asioita.
Onko tässä nettiterapiassa oikeasti esim videon välityksellä hoitokontaktia?
On. Siinä mielessä se on erilaista kuin itsekseen työskentely, koska siitä tulee merkintä terveydenhuollon rekistereihin ja on vastavuoroisuutta edes vähän.
Haittana tietysti se, että terapiasta ei pääse eteenpäin jos on vaikka itsetuhoisuutta edes ajatuksen tasolla. Ei siis tarvita kuin rehellisyyttä ja boom, olet out of treatment niin kauan kunnes joku toinen päättää toisin.
Osalta on hankala saada selville, mikä heidän koulutuksensa on. Eroaa siis siltäkin osin face to face-kontakteista, koska muilta voi saada helpommin tiedon siitä, keitä he ovat ja mikä heidän koulutuksensa todellisuudessa on. Nimittäin JulkiTerhikistä löytyy ihan viimeistään Kanta-kirjausten perusteella koulutus, jos työntekijä kieltäytyy uppiniskaisesti vastaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä hakisin, sekä saikkuu et lääkkeet. Ja elämänmuutos, koska sairastuu muuten uudestaan?
Kerrotko vielä miten haet itsellesi toimivat tavat?
Väärennät paperit jos ei parin kerran jälkeen ala tapahtua? Osoitat aseella ja kiristät? Heität paskasangollisen työntekijän päälle?
Mulla ahdistus aiheutti mm: huimausta, epätodellista oloa, itseni tarkkailua jatkuvasti, tuntui, että kohta tapahtuu jotain pahaa, sydämen tykytykset ... Varmaan oli muutakin...
Lääkitys auttoi onneksi
Tilanne päivitystä. Olo on selkeästi parempi. Ei ole ollut kohtauksia eikä itkuisuutta. Hyvin vahvasti yhdistän tämän hormoniehkäisyyn, jonka lopetin.
Ihan mahdotonta päästä pikaisesti. Täällä menee jopa heinäkuun puolelle