Ahdistuneisuushäiriön puhkeaminen uudelleen
Luulen, että näin on nyt käynyt.
Neljä vuotta sitten sain diagnoosin, söin lääkkeitä noin vuoden ja nyt olen pärjännyt monta vuotta ilman lääkkeitä, kaikki ollut hyvin.
Tiedän olevani uupunut, stressaan tulevia syksyn työkuvioita, talous ahdistaa. Olen välillä havainnut hetääväni yöllä ja usein mielessä silloin kuolemanpelko.
Eilen sitten tuli paniikkikohtaus päälle ihan kunnolla. Olin peloissani, olo ollut siitä asti ihan kamala.
Ahdistava olo, kurkkua kuristaa, olen väsynyt ja voimaton. Onko syytä lähteä hakemaan taas lääkitystä, vai voiko tämä mennä ohi itsellään?
Kommentit (108)
Paniikkikohtauksessa mulla tuli eilen puutumisen tunnetta. Tänään sitä tulee ajoittain ja sitten tuntuu, että sekoan kun edes mietin asiaa. Välillä syke nousee ihan pilviin.
Koska sinulla on ollut kohtauksia ennenkin tiedät miten olet niistä selviytynyt. Mitä lääkkeitä olet kohtauksiin käyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Koska sinulla on ollut kohtauksia ennenkin tiedät miten olet niistä selviytynyt. Mitä lääkkeitä olet kohtauksiin käyttänyt?
Mulla oli ahdistukseen käytössä escitalopram
Onko kellään tätä vetämätöntä oloa?
Miten saisi pois tätä ahdistusta. Koitan miettiä kaikkea mukavaa ja olla rauhallinen, mutta jostain se aina tulee huippuunsa. Lisäksi tiedän, että uuden kohtauksen tuleminen pelottaa.
Olen nyt välttänyt kofeiinia. Koitin nukkua pienet päiväunet , mutta aina kun pääsin uneen tuli ahdistus ja ponkaisin pystyyn
Voi sentään! Tsemiä, kaikki järjestyy!
Menkää mielisairaat lenkille ja lopettakaa lääkkeiden popsiminen niin siitä se tervehtyminen alkaa. Ihmetyttää miten tuntuu olevan muoti ilmiö ahdistua pienimmästäkin asiasta ehkä huomion saamisen takia. Ei ne asiat vatvomisesta muutu paremmaksi ja kun sen painaa nuppiinsa niin on tervehtyminen taattu. T: Keittiöpsykologi
Minulla on mennyt ohi itsestään, mutta eihän se mitään kivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mennyt ohi itsestään, mutta eihän se mitään kivaa ole.
Oliko voimaton ja vetämätön olo? Huomaan , että pelkään jo milloin seuraava kohtaus tulee. Tarkkailen liikaa itseäni, eikä se helpota oloa lainkaan.
Kun kohtaus tulee ekaa kertaa, voi olla tosissaan pelottava kokemus. itsestäni tuntui kuin sairauskohtauksen olis saanut
Ei kai ahdistus häiriöstä parane koskaan täysin eikä ainakaan pelkillä lääkkeillä. Lääkkeet hoitavat vain oireita. Pitäisi tietää mikä ahdistuksen aiheuttaa ja "hoitaa" sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ahdistus häiriöstä parane koskaan täysin eikä ainakaan pelkillä lääkkeillä. Lääkkeet hoitavat vain oireita. Pitäisi tietää mikä ahdistuksen aiheuttaa ja "hoitaa" sitä.
Tämän tiedän kyllä. Koitin itselleni hankkia terapeuttia , tuloksetta. Nyt elämäntilanne sellainen, että niin paljon kaikkea mikä sai taas ahdistuksen pintaan.
Kuinka kauaksi aikaa tässä jää seurailemaan meneekö ohi ? Tätä on nyt jatkunut n. 3 päivää, mutta tänään on ollu jo ihan siedettävä olo. Välillä tulee puristavaa tunnetta rintaan, sydämen tykytyksiä ja ruokahaluttomuutta.
Voiko ihan yleislääkäri kirjoittaa reseptin masennuslääkkeisiin , jos vien vanhat psykiatrin tekstit mukana vastaanotolle?
Mutta niin, eniten mietin, miten määritellään se pitkittynyt ahdistus, mihin lääkkeet aloitetaan. En koe , että 3 päivää on vielä ihan sitä.
Niin ja lisäyksenä edelliseen, toimintakyky on tällä hetkellä ihan ok. Eilen olin tosi väsynyt ja voimaton, mutta tänään olen jaksanut arkisia asioita. Suoriudun kyllä päivästä.
Suosittelen psykologin vastaanottoja, jotta oppisit säätelemään stressiäsi. Kun stressi nousee, ahdistusoireet usein uusivat. Se on kehon luonnollinen keino antaa hälytys pitkäkestoisesta kuormituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen psykologin vastaanottoja, jotta oppisit säätelemään stressiäsi. Kun stressi nousee, ahdistusoireet usein uusivat. Se on kehon luonnollinen keino antaa hälytys pitkäkestoisesta kuormituksesta.
Onko tällaisesta apua ilman lääkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tiedän kyllä. Koitin itselleni hankkia terapeuttia , tuloksetta. Nyt elämäntilanne sellainen, että niin paljon kaikkea mikä sai taas ahdistuksen pintaan.
Kuinka kauaksi aikaa tässä jää seurailemaan meneekö ohi ? Tätä on nyt jatkunut n. 3 päivää, mutta tänään on ollu jo ihan siedettävä olo. Välillä tulee puristavaa tunnetta rintaan, sydämen tykytyksiä ja ruokahaluttomuutta.
Voiko ihan yleislääkäri kirjoittaa reseptin masennuslääkkeisiin , jos vien vanhat psykiatrin tekstit mukana vastaanotolle?
Mutta niin, eniten mietin, miten määritellään se pitkittynyt ahdistus, mihin lääkkeet aloitetaan. En koe , että 3 päivää on vielä ihan sitä.
Voi, mutta se kirjoittaako, on hänen motivaatiostaan kiinni. Siihen et voi vaikuttaa itse millään tavalla.
Jaa-a vaikea sanoa. Mulla menee välillä itsestään ja välillä tarvii ne lääkkeet.