Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömänä työpaikkakiusaamisen takia. Onko kiusaamisvapaita työpaikkoja? Mitä ne ovat?

Vierailija
22.05.2023 |

Olen erittäin motivoitunut tekemään töitä, mutta en ole millään tavalla motivoitunut olemaan työpaikkakiusattavana. Tämä on kuitenkin kohtaloni joka työpaikassa johon menen. Kun tämä työpaikkakiusaaminen sallitaan Suomessa, niin en tiedä jaksanko enää edes hakea töitä. Onko muita samassa tilanteessa? Jos meitä on paljon, niin tämä kiusaamisen salliminen on kansantaloudellinen tappio.

Ja tosiaan, onko kiusaamusvapaita työpaikkoja tai -aloja, ja jos on niin mitä ne ovat?..

Kommentit (171)

Vierailija
161/171 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että työpaikkakiusaamista löytyy Suomesta tutkimusten mukaan paljon, mutta vauva-foorumin mukaan sitä ei ole, on vain teeskentelyä. Tai puhetta syntyy vain näistä teeskentelijöistä, vaikka kiusaamiseen muka uskotaankin.

Vierailija
162/171 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat eristää, puhuu selän takana ja kun tulet samaan tilaan vaikenevat ja hymyilevät toisilleen ja lähtevät seurastasi pois.

Suoranaista v...lua myös ja vallan käyttöä.

Tässä vain jotain.

Eli ap, et ole yksin. Kohtalotovereita löytyy.

Toisaalta kätevää, jos näin saa aina vallattua kahvihuoneen sohvineen ja nojatuoleineen yksin itselleen. Saa sitten rauhassa surffata kännykällä eikä tarvitse pitää seuraa kenellekään. Saa syödä yksin kaikki herkut. Kun muut pakenevat sinua jonnekin käytäville ja koville tuoleille ja muihin epämukaviin paikkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/171 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on yleensä henkilön oma keksimä asia jota ei tietenkään työpaikalla tapahdu. Näin olen kuullut sanottavan.

Vierailija
164/171 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota konetuliase seuraavan kerran töihin kaveriksi kyllä kiusaajat kaikkoaa

Vierailija
165/171 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että kanttia vaatii. Pitää kuitenkin käyttäytyä ok ja olla valmis sanallisesti perustelemaan asiansa, ei pelkkä huutelu ja jurnuttelu auta, se luo vastustusta.

Vierailija
166/171 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vaihtoehto on yksinkertaisesti vaihtaa työpaikkaa. Korkeakoulutus ja työympäristö missä on selkeä johtaminen toimii. Jos työnjohto ei toimi tai luotetaan vaan itseohjautuvuteen niin asetelma on valmis -> Luodaan nokkimisjärjestys jossa vahvin on äänekkäin eikä lahjakkain.

Itse olen joutunut sietämään rasistisia ja seksitisiä keskusteluita, naisten mollaamista ja vähättelyä. Myös sitä nähnyt paljon että ihmiset etenee ilman pätevyyttä, esim. sukulaissuhteilla tai kun on vaan ns. hyvä tyyppi ja oikeasti lahjakkaiden ura estetään, niitä hiljennetään ja ideat varastetaan. Paranee vaihtamalla, jos ei muuten pysty vaikuttamaan.

Vierailija
167/171 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaisin miettiä onko vika itsessä jos tapahtuu joka työpaikassa. Oletko esimerkiksi poikkeuksellisen herkkä? Tai ehkä sulla on tapana vaikka järjestää kaikki tavarat uudelleen heti ekana työpäivänä ja arvostella kaikki hyväksi havaitut rutiinit siellä uudessa työpaikassa? Meille palkattiin tuollainen henkilö joka aidosti koki työpaikkakiusaamisen sen kun hänelle sanottiin että älä nyt kaikkea myllää kun muut ei löydä enää mitään tavaroita.

Ehkä sinulle ap sopisikin yksinyrittäjyys, tai jokin etätöinä pääosin tehtävä homma?

Huh huh mikä kommentti. Eli jos ap on jotenkin erilainen tai herkkä niin saa kiusata ja ainoa vaihtoehto työskennellä yksin. Koskaan ei ole oikeutta kiusata, oli ihminen sitten millainen tahansa, eikä ongelmanratkaisu voi olla se että erilaiset ihmiset vaan työskentelemään yksin ja thats it.

Minä kysyisin, että minkä ap kokee kiusaamiseksi? Meillä esimerkiksi on työpaikalla henkilö, jonka käytökseen kaikki ovat aivan totaalikyllästyneitä. Kukaan ei häntä kiusaa millään tavalla. Kaikki vain ärsyttää ja hän kokee tämän kiusaamisena. Toinen kysymykseni kuuluu, miksi kahdenkymmenen muun pitää sopeutua tuon yhden ihmisen käytökseen ja tapoihin? Miksi hänen ei tarvitse sopeuttaa omaa käytöstään ja toimintaansa vastaamaan enemmän sitä mitä muut on?

Vierailija
168/171 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin, miksi ap triggeröi muut työyhteisön jäsenet epätoivoiseen tekoon. Jotainhan täytyy olla vialla kun noin aina syntyy kiusaamistilanne. Onko joku ärsyttävä ulkonäköpiirre? Huonot hampaat, paha hajua? Tai käyttäytymishäiriö tai luonnevika joka saattaa työtoverit raivoon. Kannattaa kyllä katsoa pieliin kun on tällainen toistuva tilanne.

Vierailija
169/171 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyisin, miksi ap triggeröi muut työyhteisön jäsenet epätoivoiseen tekoon. Jotainhan täytyy olla vialla kun noin aina syntyy kiusaamistilanne. Onko joku ärsyttävä ulkonäköpiirre? Huonot hampaat, paha hajua? Tai käyttäytymishäiriö tai luonnevika joka saattaa työtoverit raivoon. Kannattaa kyllä katsoa pieliin kun on tällainen toistuva tilanne.

Höpöhöpö, jos yrityksessä ei ole toimivaa työnjohtoa niin alkaa sakinhivutus kikat olla yleisiä. Roskasakin sekaan ei kannata jäädä, on niitä hyviäkin työpaikkoja!

Olen nähnyt kyllä pahanhajuisia, huonohampaisia ja provoja luonnehäiriöitä mutta sinne ne vaan uppoo kun on järjestys ja hyvä henki

Vierailija
170/171 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras vaihtoehto on yksinkertaisesti vaihtaa työpaikkaa. Korkeakoulutus ja työympäristö missä on selkeä johtaminen toimii. Jos työnjohto ei toimi tai luotetaan vaan itseohjautuvuteen niin asetelma on valmis -> Luodaan nokkimisjärjestys jossa vahvin on äänekkäin eikä lahjakkain.

Itse olen joutunut sietämään rasistisia ja seksitisiä keskusteluita, naisten mollaamista ja vähättelyä. Myös sitä nähnyt paljon että ihmiset etenee ilman pätevyyttä, esim. sukulaissuhteilla tai kun on vaan ns. hyvä tyyppi ja oikeasti lahjakkaiden ura estetään, niitä hiljennetään ja ideat varastetaan. Paranee vaihtamalla, jos ei muuten pysty vaikuttamaan.

Katoin Netflixistä Downton Abbey sarjaa ja se maailma siellä palvelijoiden keskuudessa oli sellainen mihin kaipaan. Oikeasti kuri ja rajat, kaikkia ohjataan isällisesti mutta auktoriteetilla miten käyttäytyä jos juoruilee esimerkiksi. Ja herrasväen puolella taas pidin siitä ettei heidän tarvinnut olla kenenkään kyläläisten "moukkien" keskellä, vaan saivat seurustella linnassaan "kaltaistensa" kanssa. 

Mistä löydän työpaikan missä on herrasväkeä, kuri ja järjestys? Oikeasti ihan vakavissani haluan tietää.

Vierailija
171/171 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan nämä itse kiusaajia, jotka vähättelevät tällaista kiusattujen kokemusta? Että mitäs ovat sellaisia kuin ovat. Mistä te tiedätte ihan varmasti sen toisen kokemuksen? Olen ollut työpaikkakiusattu, ja olen aivan varma että vika ei ollut minussa. Tästä todisteena oli se, että toinenkin työkaverini koki samaa kiusaamista tämän yhden mätäpaiseen takia. Hän ei vakituisena uskaltanut ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, vaan kehoitti minua ottamaan yhteyttä. En ruvennut siihen, vaan mieluummin lopetin määräaikaisen työn. Esimies kyllä tykkäsi minusta, ja olisi halunnut että jatkan. Sanoin työn lopettamisen syyksi suoraan kyseisen henkilön käyttäytymisen. Uudessa työpaikassa en kokenut kiusaamista, mutta jotenkin se jätti jälkensä. Olin iloinen kun sekin työpaikka päättyi. Kuinka paljon menee hukkaan hyviä työntekijöitä kun kiusaaja-psykopaatteja ei saada heivattua pois työpaikoilta?<

Vika ei koskaan ole kiusatussa, mutta valitettavasti Suomessa suositaan extroverttejä ja tilaa ottavia persoonia. Järjestelmä mahdollistaa kiusaamisen, koska kukaan ei uskalla puolustaa kiusattua, eikä pomoa kiinnosta, taidot puuttuvat tai on pomo vain vallan vuoksi, sekä itsekin kiusaaja. Kiusaaja tavoittelee usein valtaa toisten kustannuksella. Hän voi olla ns."hauska tyyppi", joka kiusaa vitsin varjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän