Tohtorinhattu herättää raivoa?
Tuli huomattua tässä hiljattain työtutun karonkassa, että niin se vaan tohtorinhattukin herättää raivoa. Mentiin jatkoille baariin ja heti tuli yksi selittämään, että häntä ottaa päähän kun jotkut käyttää tohtorinhattua (oli ihan kädessä, sisällä kun oltiin). Kyseli kaikenlaista myös omasta erikoisalastani, tivaten vastauksia triviakysymykseen. Ylipäätään jos kysyy vaikka, miksi asiaa X käytetään ja vastaat järjestyksessä syyt A, B ja C niin olet hänen mielestään idiootti niin kauan, kunnes olet vastannut sen syyn C, jota hän haki takaa ja joka on todennäköisesti ainoa, jonka hän itse tietää. Hänen en myöskään osannut mitään, koska duunarina osaa tehdä tehdä asiaa X paremmin kuin minä. Siihen vastasin, että tottakai osaa, koska se ei kuulu minun toimenkuvaani. Häntä ärsytti meidän karonkkaporukka niin paljon, että sanoi, että vetäisi turpiin, jos olisi 20 v nuorempi. Tässä vaiheessa poistuin kohteliaasti toiseen kohtaan baaritiskiä.
Ajattelin, että no jopa oli taas purkaus ja jatkoin siinä iltaa. Ei mennyt kauaa, kun kaveri tulee uudestaan selittämään ja pitää lopulta pyytää baarimikkoa viemään pois. Sitten baarista lähtiessä ajattelin, että kävelenpä kotiin niin saa raitista ilmaa. No eikö matkallakin satunnaiset ihmiset huutele homoksi.
Sitä jäin vaan miettimään, että mikä ihme se on, että herättää niin paljon raivoa? Jos tuntuu, että se on niin tärkeä niin miksei hanki itse ja toisaalta jos ärsyttää muilla niin pakko sitä on katsoa. Tohtorinhatut ovat niin äärimmäisen harvinainen näky katukuvassa, että kai sitä yhden hetken kestää, jos jotkut ovat karonkasta tulossa.
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuota sanottiin herravihaksi
Tosin silloin koulutettuja pidettiin kyllä arvossa. Ei ollut rokotekriitikoita.
Toiset on tuollaisia. Ihmiset tosin aika huonosti ymmärtää milloin tohtorinhatun edes saa. Tässä vastikään oltiin karonkan jälkeen jatkoilla baarissa ja melko montaa oli onniteltu väitöksen johdosta, jos olivat tilaamassa jotain baaritiskillä. Ei hokastu, että ehkä nimenomaisesti se väittelijä eli juhlakalu on porukasta ainoa, jolla ei ole tohtorinhattua.
Vierailija kirjoitti:
Toiset on tuollaisia. Ihmiset tosin aika huonosti ymmärtää milloin tohtorinhatun edes saa. Tässä vastikään oltiin karonkan jälkeen jatkoilla baarissa ja melko montaa oli onniteltu väitöksen johdosta, jos olivat tilaamassa jotain baaritiskillä. Ei hokastu, että ehkä nimenomaisesti se väittelijä eli juhlakalu on porukasta ainoa, jolla ei ole tohtorinhattua.
Ihan perus, että erityisesti naisia tullaan iskemään ja häiritsemään, jos ovat juhlavaatteissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus, että erityisesti naisia tullaan iskemään ja häiritsemään, jos ovat juhlavaatteissa
Jos tohtori on punainen vaate niin naistohtori se vasta onkin. On paljon miehiä, joiden itsetunto ei kestä sitä, että nainen pärjää ammatillisesti.
Minä käytän tohtorinhattua päivittäin, huomaan kyllä miten ihmiset kateellisina katselevat. Raitiovaunussa ja kesäkuumalla se on oikein kätevä.
Kukin taaplaa tavallaan. Itse haluan olla itseni koko ajan. Siksi en voisi kuvitellakaan olevani esim. poliisi, jonka täytyy käyttää univormua työssään. Tai olla lääkäri, koska olet lääkäri koko ajan - tavallaan. Siispä en aio ikinä lukea tohtoriksi, koska en halua osallistua tohon väittelytilaisuushömppään. Mua kauhistuttaa kaikki perinteet ja rituaalit (esim. ristinmerkit jumalanpalveluksissa). Kaikki tollanen on mulle käsittämätöntä toimintaa.
Minulla oli kyllä ihan päinvastainen kokemus kun olin tulossa promootiosta. Jopa monet teinit onnitteli. Bussissa joku öyhöttäjä sai tappelun aikaiseksi jonkun muun kanssa, mutta ehti onnitella minua lakista ennen sitä.
Pitäisiköhän järjestää "ulkoiluta tohtorinhattua -päivä" ?
Etiketin mukaistahan se ei ole, mutta aloituksen ja joidenkin kommenttien mukaan se voisi olla aiheellista ja hauskaa.
Harmi kyllä, omista tuttavistakin vain harvalla edes on hattu, vaikka tutkinto onkin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän järjestää "ulkoiluta tohtorinhattua -päivä" ?
Etiketin mukaistahan se ei ole, mutta aloituksen ja joidenkin kommenttien mukaan se voisi olla aiheellista ja hauskaa.
Harmi kyllä, omista tuttavistakin vain harvalla edes on hattu, vaikka tutkinto onkin.
Sellainen itseasiassa onkin: Floran päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kukin taaplaa tavallaan. Itse haluan olla itseni koko ajan. Siksi en voisi kuvitellakaan olevani esim. poliisi, jonka täytyy käyttää univormua työssään. Tai olla lääkäri, koska olet lääkäri koko ajan - tavallaan. Siispä en aio ikinä lukea tohtoriksi, koska en halua osallistua tohon väittelytilaisuushömppään. Mua kauhistuttaa kaikki perinteet ja rituaalit (esim. ristinmerkit jumalanpalveluksissa). Kaikki tollanen on mulle käsittämätöntä toimintaa.
Saanko kysyä mikä olet ammatiltasi?
Väittelin, mutten hankkinut tohtorinhattua. Miksi maksaa 600 euroa turhakkeesta, jota käyttää vain kerran?
Vierailija kirjoitti:
Väittelin, mutten hankkinut tohtorinhattua. Miksi maksaa 600 euroa turhakkeesta, jota käyttää vain kerran?
Kuinka niin kerran? Monta kertaa vuodessa tulee käytettyä.
Lähetin väiteltyäni silloiselle poikakaverille kuvan, jossa mulla oli vain tohtorinhattu päässä. Tykkäsi.
OTT
Olen koulutukseltani TkT ja minulla on ainakin ihan tyhmännäköinen tohtorinhattu. Ei kehtaisi sitä pitää missään. Maksoi aikanaan tosipaljon, mutta mitään käyttöä sille ei ole löytynyt.
Olihan se aikanaan ihan hyvä fiilis, kun valmistui tekniikan tohtoriksi, sitä en kiellä, mutta näin jälkikäteen, eipä se tekona oli mikään ihmeellinen asia nykyään. Ainakaan en pidä sitä suurimpana saavutuksena omassa elämässäni.
Teekkarinhattu oli paljon parempi, kun siinä oli se pitkä tupsu. Sinänsä en ollut kovin hyvä teekkari, koska en ryypännyt tarpeeksi.
Itsellä ollut tohtorinhattu noin 15 vuotta. Tuolla se on laatikossa hyllyllä. Muutaman kerran olen ottanut laatikostaan vain katsoakseni minkä näköinen se hattu olikaan. Ei ole tarvinnut missään. Asun ulkomailla missä tohtorit eivät käytä hattua, väitöstilaisuudet eivät ole juhlavia, eikä karonkkaa tunneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista tässä pohdin, että miksi ylipäänsä kuljeskella baarissa tohtorihatun kanssa?
Kuten aloituksessa sanottiin, niin meillä oli karonkan jatkot. Karonkkaan on tapana tuoda tohtorinhattu ja niin oli monella muullakin.
Ja menitte sitte sellaiseen baariin missä ei ole narikkaa?
Itse en toki ole ollut kuin yhdessä karonkassa, ja silloin ne joilla oli tohtorihattu veivät sen hotelliin ja osa vaihtoi samalla rennompiin vaatteisiin.
Minä olen ollut kymmenissä, myös vastaväittäjänä, enkä ole kyllä törmännyt, että käytäisiin kotona välissä. Karonkasta mennään yleensä kävemällä tai taksilla porukalla jonnekin paikkaan. Esimerkiksi tällä kertaa mentiin taksilla. Jos kotona lähtee käymään niin siinähän menee koko ilta, kun kukin vuorollaan menee käymään kotona, vaihtaa vaatteet ja tulee takaisin.
Ap
Etkä silti ole onnistunut kerryttämään tuon enempää järkeä. Kuvittelet yksittäisen känniääliön takia, että ne naurettavat hatut (kyllä, sitä ne ovat, tohtorin arvo sen sijaan ei) herättäisivät raivoa.
Taisit vastauksellasi todistaa aloituksen pointin?
Ap
Suomessa se tohtorin arvo melkeintä miinusta työmarkkinoilla.
Toisin on keski-euroopassa.
Ettäs tiedät homo :D
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän tohtorinhattua päivittäin, huomaan kyllä miten ihmiset kateellisina katselevat. Raitiovaunussa ja kesäkuumalla se on oikein kätevä.
Olet varmaan se duunariperheestä luokkahypyn tehnyt tuttavamme, joka oikeasti muistaa mainita joka toisessa lauseessa olevansa väitellyt tohtori ja pitää oikeasti tohtorinhattua arkivaatteiden kanssa.
Huomionhakuinen narsistinen ihminen.
Muistan hieman vastaavan tapauksen, kun joku tuli kerran haastamaan riitaa ylioppilaslakin vuoksi.