Miten te (muut) kasvissyöjät selviätte seuraavanlaisesta tilanteesta?
Minulle on tulossa vieras muutamaksi päiväksi (en ole kutsunut, mutta on kuitenkin tervetullut vieras). Olen itse ollut kasvissyöjä koko ikäni enkä ole koskaan vielä joutunut tilanteeseen, jossa minun tulisi huomioida "lihansyöjä"-henkilö. Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos valmistan pelkkää kasvisruokaa vieraalleni?
Kommentit (118)
Teet sitä ruokaa mitä itsellesikin tekisit. Sekasyöjä tulee aivan hyvin toimeen kasvisruualla.
Tarjoat mitä itsekin söisit. Ei lihanpuutteeseen kuole.
Teen ihan sitä ruokaa mitä normaalistikin, jos vieras välttämättä haluaisi liharuokaa niin hän voi itse tilata sitä niistä lukuisista ravintoloista, jotka ovat tässä lähellä. En kuitenkaan usko, että lähipiirissäni olisi sellaisia ihmisiä, joille parin päivän kasvissyönti olisi mikään ongelma.
Menkää yhdessä kauppaan. Vieras ostaa,mitä haluaa.
Normaalille ihmiselle kaksi päivää ilman lihaa ei ole ongelma eikä mikään.
Olisiko vaikeaa kysyä tulevalta vieraalta?
Tuttusi on luultavasti sekasyöjä eikä 100% lihansyöjä. Ja hän on varmasti useasti elämässään syönyt luvattomia ruokia kuten risottoa, puuroa, pinaattilettuja jne.
Voit toki syöttää hänelle sitä samaa mitä itsekin syöt, mutta varaudu siihen, ettei vatsansa välttämättä kykene sulattamaan sitä samaa mitä sinun vatsasi ja hän saa siitä itselleen mm. vatsanväänteitä.
Ei taida olla kovinkaan tervetullut/toivottu vieras sitten kumminkaan? ...
Reilumpaa olisi etukäteen keskustella asiasta tämän vieraan kanssa, jotta hän voi sitten ottaa mukaan jotain sellaista, mitä itse syö ja mistä tehdä itselleen jotain syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kahdessa päivässä, mutta ehkä kuitenkin haluat miettiä tuota lausetta hieman pidempään. Ei ole normaalitilanne jos syömänsä ruoan lisäksi täytyy ottaa pillereitä tukemaan ravintoaineiden saantia.
Jos teet hyvää ruokaa, ei ongelmia.
Ravintolaan sit jos et osaa tehdä hyvää ruokaa.
Ei ole epäkohteliasta. Kun vieras viipyy kuitenkin muutaman päivän, voit tietenkin kysyä häneltä haluaako maitoa kahviinsa tai jotain leikkelettä/juustoa aamulla leipänsä päälle, jos et siis maitotuotteita itse käytä. Tämäkään ei mitenkään välttämätöntä, mutta jos oikei
vieraanvarainen haluat olla.
Miksi teet asiasta ongelman? Laita sille etukäteen viesti, jossa kysyt millaista syötävää toivoo, käykö kasvisruoka kun olet itse kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kahdessa päivässä, mutta ehkä kuitenkin haluat miettiä tuota lausetta hieman pidempään. Ei ole normaalitilanne jos syömänsä ruoan lisäksi täytyy ottaa pillereitä tukemaan ravintoaineiden saantia.
Miksi ihmeessä tarvitsee ottaa pillereitä? Kyllä mä osaan kokata ravintorikasta kasvisruokaakin. Kasvisruokavalio on vielä helpompi toteuttaa kuin vegaaniruokavalio.
kai se lihansyöjä kasvisruokaakin syö, kunhat et tuputa vegemukajuustpja ja muuta ällötystä. Veikkaan, että kaikille uppoaa hyvä kasvisruoka sotkujen sijaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet asiasta ongelman? Laita sille etukäteen viesti, jossa kysyt millaista syötävää toivoo, käykö kasvisruoka kun olet itse kasvissyöjä.
Noinhan sitä pitäisikin toimia, mutta varmaankaan tuossa tilanteessa sekasyöjävieras ei tohdi sanoa kasvissyöjäisännälle/emännälle suoraan mitä ajattelee, vaan kärsii sitten hiljaa tilanteesta.
Ostakaa pizzaa tai kebappia jonain päivänä tai tilatkaa kotiin valmista kunkin maun mukaan. Jos et keksi itse ruokia. Ostaisin max kinkkuleikettä ja juustoa, jos on joku koripalloilijatyylinen tai asenteellinen mies kyseessä. Kysyisin myös ihan itse henkilöltä.
Tekisin ruoaksi soijarouhemakaronilaatikkoa= halpaa ja erittäin hyvää, kun maustaa oikein. Tai soijabolognese, sama homma, eikä erota lihasta, jos ei mainosta asiaa.
Muu-makkaraa paloina paistaen ja keittoon lisäten saa maukasta makkarakeittoa, joka kelpaa lihansyöjällekin. Tai voi ostaa makkarapaketin ja samalla tavalla lisätä paistetut palat vasta lautaselle.
Siis kasvisruokaa vai vegaaniruokaa? Onko tarjolla kuitenkin maitoa, juustoa, voita, kananmunia, kalaa jne? Aloituksessa ei ainakaan lukenut että vegaani.
Voithan sinä laittaa illalliseksi vaikka uunilohta ja fetasalaattia ja uusia perunoita. Varmasti maistuu sekasyöjälle.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa pizzaa tai kebappia jonain päivänä tai tilatkaa kotiin valmista kunkin maun mukaan. Jos et keksi itse ruokia. Ostaisin max kinkkuleikettä ja juustoa, jos on joku koripalloilijatyylinen tai asenteellinen mies kyseessä. Kysyisin myös ihan itse henkilöltä.
Tekisin ruoaksi soijarouhemakaronilaatikkoa= halpaa ja erittäin hyvää, kun maustaa oikein. Tai soijabolognese, sama homma, eikä erota lihasta, jos ei mainosta asiaa.
Muu-makkaraa paloina paistaen ja keittoon lisäten saa maukasta makkarakeittoa, joka kelpaa lihansyöjällekin. Tai voi ostaa makkarapaketin ja samalla tavalla lisätä paistetut palat vasta lautaselle.
Hetkinen? Sanoiko ap että kysymyksessä on miespuolinen vieras?
Olen sekasyöjä, joka ei syö juuri ikinä lihaa. Syön varsin kasvispainotteista ruokaa, kalaa kyllä, munakkaita ja rahkaa ja jugurttia. Mutta vihaan kaikenlaisia soijatuotteita kuten tofua, samoin soijamaitoa, niitä kasvismukajuustoja, härkistä ym. En vain pysty niitä syömään.
Ei ehkä epäkohteliasta, mutta voisit kuitenkin huomioida hänen ruokavalionsa. Osta jääkaappiin vierasvaraksi vaikka makkaraa. Siitä voi helposti paloitella ruoan sekaan, esimerkiksi jos teet jotakin pataruokaa, niin valmistat kaksi annosta, toinen kasviksilla toinen makkaralla. Lihaa ei kannata ostaa, jos et ole sitä aiemminkaan käsitellyt. Entä kala?