Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk
Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.
Kommentit (850)
Mun koiranruoka maksaa 8 euroa pv. Olen köyhä ja itse syön herneitä ja kaurapuuuroa. Joo, aion ptää sen elossa :)
Eihän se allergioilleen mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti.
Yhdelle ihmiselle paljon.
Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?
1. perheenne lapset ovat varmasti pieniä. Aamiaisen syövät varmaankin ilmaiseksi päiväkodissa ja lounaan myös. Kalleimmillaan ovat jo pieniä koululaisia ja saavat vain ilmaisen lounaan koulussa.
2. ruokaa saa mutta terveellisyys varmaan jotain muuta. Makaronia ja ketsuppia lapsille ja kaksi kurkkuviipaletta siihen sivuun.
Lapset ovat koulussa, toinen on jo teini.
Emme syö makaronia ja ketsuppia.
Miksi on vaikea ymmärtää että toiset osaavat laittaa ruokaa edullisesti?Koska sä et ole antanu mitään viitteitä et sinäkään osaisit tehdä niin, sun neuvot on ihan puutaheinää eikä ollenkaan käyttökelposia edes sulle itelle, kuinka uskottavana sä haluisit et me pidetään sun ideoita?
Anteeksi mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan ihmisen tarpeita, niin järkevintä olisi säästää asioista joita ei välttämättä tarvitse, kuten kuntosali, viihde ja suoratoistopalvelut. Ihmettelen täällä kommentteja, joiden mielestä 200 euroa kuussa ruokaan olisi jokin iso raha, josta voisi paljon säästää. Oletteko milloin viimeksi käyneet ruokakaupassa?
Mielestäni Suomessa myös opiskelija ansaitsee jonkinlaisen elintason eikä tarvitse kituuttaa vedellä, perunoilla ja juureksilla kokoaikaisesti. Opiskeluvaihe on muutenkin raskas elämänvaihe eikä taloudellinen ahdinko varmasti lisää jaksamista tai uskoa tulevaisuuteen.
Hän syö mm proteiinipirtelöitä. Yhden sellausen hinnalla laittaisi chili sin carnea kahdeksi päiväksi.
Proteiinipirtelö maksaa about 20-30 senttiä jos käyttää laadukkaita proteiinijauheita, miten sä teet 20 sentillä chili con carnen?
Nythän ei ollut kyse itse jauheesta tehtävästä proteiinijuomasta, vaan valmiista pirtelöistä. Purkilla on hintaa päälle euro, kaupasta riippuen. Ja edellinen kirjoitti chili sin carne, mikä on kasvisruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?
1. perheenne lapset ovat varmasti pieniä. Aamiaisen syövät varmaankin ilmaiseksi päiväkodissa ja lounaan myös. Kalleimmillaan ovat jo pieniä koululaisia ja saavat vain ilmaisen lounaan koulussa.
2. ruokaa saa mutta terveellisyys varmaan jotain muuta. Makaronia ja ketsuppia lapsille ja kaksi kurkkuviipaletta siihen sivuun.
Miksi on vaikea ymmärtää että toiset osaavat laittaa ruokaa edullisesti?Aina nämä edullisuutta mainostavat ovat myös niitä joille täysin ylivoimaista avata sitä edullista ruokavaliotaan. Mainostetaan vain miten edullista. T
Jos ei tajua mitä on kotiruoka niin olkoon tajuamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on vaikea ymmärtää että toiset osaavat laittaa ruokaa edullisesti?Aina nämä edullisuutta mainostavat ovat myös niitä joille täysin ylivoimaista avata sitä edullista ruokavaliotaan. Mainostetaan vain miten edullista. T
Palstan kaalihullu syö pelkkää kaalia. Kaalikeittoa, kaalilettuja, kaalikakkua jne. Halpaa on ja kuulemma hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan ihmisen tarpeita, niin järkevintä olisi säästää asioista joita ei välttämättä tarvitse, kuten kuntosali, viihde ja suoratoistopalvelut. Ihmettelen täällä kommentteja, joiden mielestä 200 euroa kuussa ruokaan olisi jokin iso raha, josta voisi paljon säästää. Oletteko milloin viimeksi käyneet ruokakaupassa?
Mielestäni Suomessa myös opiskelija ansaitsee jonkinlaisen elintason eikä tarvitse kituuttaa vedellä, perunoilla ja juureksilla kokoaikaisesti. Opiskeluvaihe on muutenkin raskas elämänvaihe eikä taloudellinen ahdinko varmasti lisää jaksamista tai uskoa tulevaisuuteen.
Hän syö mm proteiinipirtelöitä. Yhden sellausen hinnalla laittaisi chili sin carnea kahdeksi päiväksi.
Proteiinipirtelö maksaa about 20-30 senttiä jos käyttää laadukkaita proteiinijauheita, miten sä teet 20 sentillä chili con carnen?
Nykyään taitaa olla lähempänä 80 senttiä, proteiinijauheet kallistu hetki sit aika roimasti, silti, toi jolle vastaat taitaa olla vähän "erityinen"
Hän joi valmiita pirtelöitå jotka maksaa tuplasti tuon mitä väität.
Ja chili SIN carne tehdään tummasta soijarouheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tajua mitä on kotiruoka niin olkoon tajuamatta.
Mun tekemä pitsa kotona tehtynä kotiruokana maksaa 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua triggeröi nämä nykynuorten valitukset miten heillä on niin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin ennen.
Nykyään opiskelijat saavat opintolainasta puolet anteeksi, kun valmistuvat aikataulussa. Ennen joutui maksamaan ihan kaiken opintolainasta takaisin.
Nykyään opiskelijat valittavat, että eivät saa vakituista työpaikkaa heti valmistuttuaan. Mitäpä veikkaatte siitä, miten helppoa ennen oli 90- luvun laman jälkeen saada töitä saati vakituista työtä?Nykyään oppikirjat ja muu materiaali ja tieto löytyy netistä. Sen kun istuu vaan takapuolellaan ja opettelee. Ei tarvitse juosta kirjastossa, ostaa oppikirjoja ja kirjoittaa kaikkea käsin.
Olen opiskellut noin 20 vuotta sitten ja opiskelen myös nyt yliopistossa. Väitän, että minulla on perspektiiviä tähän asiaan ja vara sanoa nämä asiat.
Ei tuo Monika ole mikään nykynuoren esimerkki.
Kaikki minun tuntemani opiskelijat käyvät töissä, hyödyntävät hyöty- ja opiskelijaliikuntaa ja asuvat joko kotonaan, solussa tai avoliitossa.
Hän on pikemminkin esimerkki syrjäytyneestä ohmisestä joka ei ole koskaan oikein päässyt elämään normaalia elåmåän eikä hahmota mitä se edes on.
Hyvä, jos suurin osa on toisenlaisia. Itse valitettavasti kohdannut jonkin verran tätä syytöstä, että ennen kaikki oli niin helppoa ja kaiken sai sormia napsauttamalla. Toivoisin, että sekä nuoret että me vanhemmat kävisimme avointa keskustelua siitä mitä elämä nuorena aikuisena oli ennen ja mitä se on nyt. Maailma muuttuu, mutta omat haasteet ja ongelmat ovat olleet jokaisella, joista on vain pitänyt selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.
No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa.
Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.
Vanhemmat ostaa viikonloppuna jääkaapin aina täyteen ja viikolla syödään lounas opiskelijaruokalassa. Doh. Eipä tuolla 3.30 juuri muuta saa kuin sen opiskelijalounaan ja niitäkin on tarjolla vain arkisin.
Sun matikka on aika stnan valikoivaa ja omituista. :' D
No se olikin parodian yritelmä joka taisi mennä ohi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubesta löytyy seikkaperäisiä reseptejä huokealle ja ravitsevalle opiskwlijaruoalle.
Martoilla on Penninvenyttäjän keittokirja josta löydät niitä lisää.
Googlessa on sitten kymmeniä tuhansia vinkkwjä lisää. Mm. Lidlillä on hyviä ohjeita, vielä miin että siellä on taejouksessa niitä kasviksia joita resepteissä on jolloin on edullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua triggeröi nämä nykynuorten valitukset miten heillä on niin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin ennen.
Nykyään opiskelijat saavat opintolainasta puolet anteeksi, kun valmistuvat aikataulussa. Ennen joutui maksamaan ihan kaiken opintolainasta takaisin.
Nykyään opiskelijat valittavat, että eivät saa vakituista työpaikkaa heti valmistuttuaan. Mitäpä veikkaatte siitä, miten helppoa ennen oli 90- luvun laman jälkeen saada töitä saati vakituista työtä?Nykyään oppikirjat ja muu materiaali ja tieto löytyy netistä. Sen kun istuu vaan takapuolellaan ja opettelee. Ei tarvitse juosta kirjastossa, ostaa oppikirjoja ja kirjoittaa kaikkea käsin.
Olen opiskellut noin 20 vuotta sitten ja opiskelen myös nyt yliopistossa. Väitän, että minulla on perspektiiviä tähän asiaan ja vara sanoa nämä asiat.
Kaikki minun tuntemani opiskelijat käyvät töissä, hyödyntävät hyöty- ja opiskelijaliikuntaa ja asuvat joko kotonaan, solussa tai avoliitossa.
Hän on pikemminkin esimerkki syrjäytyneestä ohmisestä joka ei ole koskaan oikein päässyt elämään normaalia elåmåän eikä hahmota mitä se edes on.
Hyvä, jos suurin osa on toisenlaisia. Itse valitettavasti kohdannut jonkin verran tätä syytöstä, että ennen kaikki oli niin helppoa ja kaiken sai sormia napsauttamalla. Toivoisin, että sekä nuoret että me vanhemmat kävisimme avointa keskustelua siitä mitä elämä nuorena aikuisena oli ennen ja mitä se on nyt. Maailma muuttuu, mutta omat haasteet ja ongelmat ovat olleet jokaisella, joista on vain pitänyt selvitä.
Minä opiskelin 1983-1991 ja kyllä oli huomattvaasti helpompaa silloin vaikka syvimpään lamaan valmistuinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa.
Ja kuinka monta vuotta siitä on aikaa? Oletko hahmottanut, että vuosi vuodelta kaikki kallistuu? Ruoka on kallistunut vieläpä 40% viimeksi kuluneen vuoden aikana.
Emme nyt elä samassa maailmassa, missä sinä (ja minä) elimme 90-luvulla. Outoa että jotkut eivät hahmota maaimman muuttuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍
Pelkkä peruna ei ole mikään ateria. Halpoja aineksiakin pitää ostaa useampia, jos haluaa elää.
Arvasin että joku tulee heti ketjuun tyrkyttämään perunoita, keittoja ja etenkin hernekeittoa.. En ollut tajunnut tosin että hernekeittokin on nykysin noin kallista! Jos kaksi purkkia söisi päivässä mikä vielä on tosi vähän niin ylittyisi se 3.3 euron raja,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tosiaan on toisenlaisia. Nämä toisen polven köyhät, joilla ei ole lapsuudesta opittua itsensä elättämisen kulttuuria, eivät myöskään hallitse kulutustaan. Valittavat köyhyyttä, mutta kun tarkemmin perkaa, löytyy kaikenlaisia muka pieniä kuluja mistä syntyy hyvinkin suuria summia. Yleisellä tasolla, ei juuri jutun köyhän kohdalla, on hirveän usein rakennekynsiä, suoratoistoja, osamaksuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä selviät 100 €/kk?
Antaisitko vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluasunnoissa ei asu kyllä kukaan tuntemani eikä kotonakaan. Toisaalta en asu korkeakoulukaupungissa. Töissä mahdollisuuksien mukaan. Useat ymmärtävät että opintovuoden aikana työssäkäynti on kuitenkin helposti opinnoista pois. Nykyään kun ei voi enää loputtomasti opintoja venyttää. Monican asunto oli muistaakseni 400 euroa mikä on halpa. Soluasunnot ovat kidutusta normaaleille ihmisille vaikka sitähän ei saa sanoa. Opiskelu vaikeutuu häiriöiden takia ja muuta sekasortoa. Pienen säästön takia ei kannata valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 215 euroa kuukaudessa ruokaan ole tämän hetken hinnoilla paljon. Ainakaan, jos tahtoo ruuan olevan myös terveellistä. Mahdollisimman mahdollisimman halvalla syöminen ei ole ylpeyden aihe. Enemmän arvostan sitä, että laittaa kehonsa hyvinvoinnin edelle ja käyttää rahaa ruokaan ja liikuntaharrastuksiin, jos niihin on varaa.
Mun tytär on 1 typ diabeetikko, opiskelija ja käyttää ruokaan n 300e/kk. Tekee kaikki ruuat itse, syö erittäin terveellisesti ja monipuolisesti, paljon kasviksia jne. Kun kerran töissä käy ja varaa on niin miksi ei, omalla rahalla saa tehdä mitä haluaa. Hyvä vaan että on kiinnostunut hyvästä ruuasta einä käytä rahojaan turhuuksiin
Opiskelija saa edullisen ja ravitsevan lounaan todella halvalla oppilaitoksesta. Hölmöä on olla käyttämättä tätä etua. Samoin opiskelija saa hyvin monenlaisista palveluista ja ostoista alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍
Melkoinen tuhlari kyllä olet kun et kasvata perunoitasi itse ja hernekeitotkin ostat valmiina. Vielä halvempaa se on kasvattaa herneetkin itse.
Niinpä! Nyt on muuten herneitten istutus aika. Eli multa ostoksille.. eikun hakemaan salaa multaa metsästä eihän tuo mullastakaan varmaan maksa.. Perunoitakin voi kuulemma kasvattaa ämpäreissä, opin jostain köyhä ketjusta missä oletettiin köyhien jaksavan kantaa olkaliinojen avulla ilmasia pakastimia kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.
Milloin? No käytännössä koko yliopisto-opintojeni ajan. Ensimmäiset vuodet hyödynsin koulun opiskelijahintaista ruokaa, joka olikin ainut lämmin ruoka jonka päivän aikana söin. Sitä söinkin sitten todella reilusti. Sitten kotona vedin itse tekemääni leipää, puuroa, jogurttia ja sellaisia. Ei tule kovin kalliiksi.
Eli et nyt elä.
Jos et oo huomannut, hinnat ovat pompanneet ylös.
Oon mäkin joskus 20 vuotta sitten syönyt halvemmalla.
Aina nämä edullisuutta mainostavat ovat myös niitä joille täysin ylivoimaista avata sitä edullista ruokavaliotaan. Mainostetaan vain miten edullista. T