Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk
Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.
Kommentit (850)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 215 euroa kuukaudessa ruokaan ole tämän hetken hinnoilla paljon. Ainakaan, jos tahtoo ruuan olevan myös terveellistä. Mahdollisimman mahdollisimman halvalla syöminen ei ole ylpeyden aihe. Enemmän arvostan sitä, että laittaa kehonsa hyvinvoinnin edelle ja käyttää rahaa ruokaan ja liikuntaharrastuksiin, jos niihin on varaa.
Mun tytär on 1 typ diabeetikko, opiskelija ja käyttää ruokaan n 300e/kk. Tekee kaikki ruuat itse, syö erittäin terveellisesti ja monipuolisesti, paljon kasviksia jne. Kun kerran töissä käy ja varaa on niin miksi ei, omalla rahalla saa tehdä mitä haluaa. Hyvä vaan että on kiinnostunut hyvästä ruuasta einä käytä rahojaan turhuuksiin
Opiskelija saa edullisen ja ravitsevan lounaan todella halvalla oppilaitoksesta. Hölmöä on olla käyttämättä tätä etua. Samoin opiskelija saa hyvin monenlaisista palveluista ja ostoista alennusta.
Opiskelijoille on jopa oma K-etukortti jolla saa lisäalennuksen.
Kalliita proteiinipirtelöitä hieman ihmettelin. Kissan ymmärrän, koska kissalla on turvallinen koti ja lemmikistä on seuraa. Yksiössä asuminen on kallista, solussa olisi varmasti edullisempaa.
Mukavaa, että hänellä on opiskelupaikka yliopistossa ja arvostin seinän tietosanakirjoista otettuja koristeita. Opin nelivuotiaana lukemaan ja tietosanakirjat olivat erittäin kiinnostavaa luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuu rivarissa joren voisi myös kasvattaa pienimuotoisesti syötävää.
Rahan takia ei todellakaan kannata, kaikkien lannoitteiden, siementen ja välineiden ostamisen jälkeen kilohinta nousee paljon korkeammaksi kuin kaupasta ostettuna.
Kun sen mullankin voi tuottaa itse, käyttää lannoitteena kompostimullan lisäksi nokkosvettä, kananmunankuoria ja hevonkakkaa saa ilmaiseksi.
Perunat voi idäträä lidlin alle euron perunapussista.
Siemeniä, taimia ja välineitä on ihan jarkuvasti ilmaiswksi tarjolla mm Torissa ja Roskalavalla. Sieltä minäkin ne opn hankkinut.
Taimenvaihtotorit on myös halpoja.
Eli ensin sen opiskelijan pitää vielä ostaa kompostori jotta saa ns. ilmaista multaa? Miten ison perunapenkin oikein ajattelit sijoittaa rivitalon pihalle? Seinänaapuritkin on taatusti innoissaan hevosenpaskan levittämisestä hajuetäisyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.
No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa.
Ja kuinka monta vuotta siitä on aikaa? Oletko hahmottanut, että vuosi vuodelta kaikki kallistuu? Ruoka on kallistunut vieläpä 40% viimeksi kuluneen vuoden aikana.
Emme nyt elä samassa maailmassa, missä sinä (ja minä) elimme 90-luvulla. Outoa että jotkut eivät hahmota maaimman muuttuvan.
40%? Otitko nyt kaljan hinnan esimerkiksi laskelmiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan ihmisen tarpeita, niin järkevintä olisi säästää asioista joita ei välttämättä tarvitse, kuten kuntosali, viihde ja suoratoistopalvelut. Ihmettelen täällä kommentteja, joiden mielestä 200 euroa kuussa ruokaan olisi jokin iso raha, josta voisi paljon säästää. Oletteko milloin viimeksi käyneet ruokakaupassa?
Mielestäni Suomessa myös opiskelija ansaitsee jonkinlaisen elintason eikä tarvitse kituuttaa vedellä, perunoilla ja juureksilla kokoaikaisesti. Opiskeluvaihe on muutenkin raskas elämänvaihe eikä taloudellinen ahdinko varmasti lisää jaksamista tai uskoa tulevaisuuteen.
Hän syö mm proteiinipirtelöitä. Yhden sellausen hinnalla laittaisi chili sin carnea kahdeksi päiväksi.
Jos ne proteiinipirtelöt on laskettu tohon 215 euroon, niin ei hän niitä paljoa juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuu rivarissa joren voisi myös kasvattaa pienimuotoisesti syötävää.
Rahan takia ei todellakaan kannata, kaikkien lannoitteiden, siementen ja välineiden ostamisen jälkeen kilohinta nousee paljon korkeammaksi kuin kaupasta ostettuna.
Kun sen mullankin voi tuottaa itse, käyttää lannoitteena kompostimullan lisäksi nokkosvettä, kananmunankuoria ja hevonkakkaa saa ilmaiseksi.
Perunat voi idäträä lidlin alle euron perunapussista.
Siemeniä, taimia ja välineitä on ihan jarkuvasti ilmaiswksi tarjolla mm Torissa ja Roskalavalla. Sieltä minäkin ne opn hankkinut.
Taimenvaihtotorit on myös halpoja.
Eli ensin sen opiskelijan pitää vielä ostaa kompostori jotta saa ns. ilmaista multaa? Miten ison perunapenkin oikein ajattelit sijoittaa rivitalon pihalle? Seinänaapuritkin on taatusti innoissaan hevosenpaskan levittämisestä hajuetäisyydelle.
Kompostoreja saa ilmaiseksi
Mulla on lavakauluksissa ja ämpäreissä perunaa. Niitä on suunnilleen noin 2 m x 3 m ja me saadaan siitä neljän hengen perunat.
Palanut hevonkakka ei kuule haise yhtään. Mulla on sellaista ihan jätesäkissä.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinipirtelöt/-jogurtit on täysiä turhakkeita Samoin energiajuomat. Ikinä en ole moisia tarvinnut.
Opiskelija syö ruokalassa alle kolmella eurolla pvä vaikka 7 pvää viikossa pk-seudulla.
Kananmunat ei paljon maksa eikä kasvispitoinen ruoka kunhan katsoo että käytettävät kasvikset maksavat alle 5€/kg. Plussaetuja opiskelija saa enemmän kuin työssä käyvä joten kertyvä etu tuottaa nopeammin pienen alennuksen kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan ihmisen tarpeita, niin järkevintä olisi säästää asioista joita ei välttämättä tarvitse, kuten kuntosali, viihde ja suoratoistopalvelut. Ihmettelen täällä kommentteja, joiden mielestä 200 euroa kuussa ruokaan olisi jokin iso raha, josta voisi paljon säästää. Oletteko milloin viimeksi käyneet ruokakaupassa?
Mielestäni Suomessa myös opiskelija ansaitsee jonkinlaisen elintason eikä tarvitse kituuttaa vedellä, perunoilla ja juureksilla kokoaikaisesti. Opiskeluvaihe on muutenkin raskas elämänvaihe eikä taloudellinen ahdinko varmasti lisää jaksamista tai uskoa tulevaisuuteen.
Hän syö mm proteiinipirtelöitä. Yhden sellausen hinnalla laittaisi chili sin carnea kahdeksi päiväksi.
Jos ne proteiinipirtelöt on laskettu tohon 215 euroon, niin ei hän niitä paljoa juo.
Mahdoton tuetää kun hänhän käy äitinsä lanssa kaupassa ia äiti maksaa.
Joka tapaulsessa rahan haaskausta juoda tuollaisia.
Näin kesäaikaan on helppoa idättää herneitä. Herneenversoista saa helposti ja halvalla vihreää lautaselle. Eikä siihen tarvita edes multaa, ja onnistuu ikkunalaudallakin jos ei ole parveketta tai pihaa.
Minä maksoin aikoinaan pätkätöillä opintolainani pois. Pienissä erissä se hitaasti kului pois. Viimeisen erän taisin maksaa pois hieman alle 40- vuotiaana. Sellaista se elämä on. Harva saa täydellisiä ratkaisuja ja on pakko tehdä valintoja mistä luopuu ja mistä ei. En kadu opintolainan nostoa enkä opiskelujani.
Vierailija kirjoitti:
Minua triggeröi nämä nykynuorten valitukset miten heillä on niin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin ennen.
Nykyään opiskelijat saavat opintolainasta puolet anteeksi, kun valmistuvat aikataulussa. Ennen joutui maksamaan ihan kaiken opintolainasta takaisin.
Nykyään opiskelijat valittavat, että eivät saa vakituista työpaikkaa heti valmistuttuaan. Mitäpä veikkaatte siitä, miten helppoa ennen oli 90- luvun laman jälkeen saada töitä saati vakituista työtä?Nykyään oppikirjat ja muu materiaali ja tieto löytyy netistä. Sen kun istuu vaan takapuolellaan ja opettelee. Ei tarvitse juosta kirjastossa, ostaa oppikirjoja ja kirjoittaa kaikkea käsin.
Olen opiskellut noin 20 vuotta sitten ja opiskelen myös nyt yliopistossa. Väitän, että minulla on perspektiiviä tähän asiaan ja vara sanoa nämä asiat.
Ei saa puolta valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kolmio kuudelle instassa viikon ruuat satasella listassa olivat : Riisi, broilerikastike ja salaatti ( ei ollut tarkemmin eritelty mitä salaatissa)
makaronilaatikko ja raaste
hernewokki
kebabkiusaus, salaatti
riisipuuro ja hillo
Kolme syöjää on pikkulapsia, mutta tosta lähti kanssa myös miehelle eväät. Teini syö koulussa yhden ruuan arkipäivinä
Ja mitään muuta ei perheessä syödä päivän aikana. Eikä viikon. Hyvin sä vedät.
Monen keskustelijan lähtökohta on suorastaan opiskelijavihamielinen. Vaikka joku opiskelija kituuttaisi 50 eurolla kuussa, häntäkin varmasti syyllistettäisiin väärästä alavalinnasta, yhteiskunnan elätiksi, siitä että saa ilmaisen koulutuksen, siitä että pitäisi tehdä töitä, siitä ettei pitäisi tehdä töitä opintojen ohella, pitäisi jo olla perhettä, opiskelee liian hitaasti, opiskelee huonosti, jne. jne. jne. Opiskelija ei voi koskaan voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍
Pelkkä peruna ei ole mikään ateria. Halpoja aineksiakin pitää ostaa useampia, jos haluaa elää.
Arvasin että joku tulee heti ketjuun tyrkyttämään perunoita, keittoja ja etenkin hernekeittoa.. En ollut tajunnut tosin että hernekeittokin on nykysin noin kallista! Jos kaksi purkkia söisi päivässä mikä vielä on tosi vähän niin ylittyisi se 3.3 euron raja,
Kuka hullu Tokmannilta ostaa hernekeittoa kun Lidlistä sen saa puolet halvemmalla. Halloo.......
Tämä on tätä suomalaista elintasoköyhyyttä. Muualla maailmassa tuollaisesta köyhyydestä voi vain haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina varaa nipistää. Irtoperunat maksaa noin 6senttiä/kpl. Jauhelihakeitolla elää kolme päivää ja maksaa 4€. Tokmannilta saa hernekeittoa 5purkkia 10€. Jos ei ole rahaa niin pakko karsia kuluja. Melkein jokaisen tuotteen voi vaihtaa halvempaan 👍
Pelkkä peruna ei ole mikään ateria. Halpoja aineksiakin pitää ostaa useampia, jos haluaa elää.
Arvasin että joku tulee heti ketjuun tyrkyttämään perunoita, keittoja ja etenkin hernekeittoa.. En ollut tajunnut tosin että hernekeittokin on nykysin noin kallista! Jos kaksi purkkia söisi päivässä mikä vielä on tosi vähän niin ylittyisi se 3.3 euron raja,
Sieltähän se tuli.
Keitot ja perunat ei kelpaa.
Paljon ravintoaineita on perunassa? Ei sillä tai teidän makaroneilla ja ketsupillä elä, hiukset lähtee päästä. Mutta tärkeempää onkin vaan kai että köyhät kituuttaa eikä vahingossakaan nauti esim ruuasta.
Kyllä 200 e suurinpiirtein menee kuussa ruokaan, vaikka kokkaisi itse hyvin halpaa kotiruokaa. Mä syön aamulla puuroa ja illalla itse tekemääni leipää ja silti menee tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Monen keskustelijan lähtökohta on suorastaan opiskelijavihamielinen. Vaikka joku opiskelija kituuttaisi 50 eurolla kuussa, häntäkin varmasti syyllistettäisiin väärästä alavalinnasta, yhteiskunnan elätiksi, siitä että saa ilmaisen koulutuksen, siitä että pitäisi tehdä töitä, siitä ettei pitäisi tehdä töitä opintojen ohella, pitäisi jo olla perhettä, opiskelee liian hitaasti, opiskelee huonosti, jne. jne. jne. Opiskelija ei voi koskaan voittaa.
Tuo malliopiskelija käyttää ruokaan rahaa 215 euroa kuussa ka sen lisäksi vielä äiti ostaa hänelle paljon ruokaa.
Eli kyllä hän ihan oikeasti törsää ruokaan.
Enkä ymmärrä miksi hänellä pitää olla kuntosalikortti kun Helsingissä oikeasti on helppo liikkua monipuolisesti muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti.
Yhdelle ihmiselle paljon.
Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.Ette varmaan syö kovinkaan monipuolisesti ja terveellisesti.
Jos on omaa pihaa tai viljelypalsta, niin voi kasvattaa osan ruoasta itse. Ja esim. tomaattejakin voi kasvattaa parvekkeella, niin ei tarvitse ostaa kaupasta aina.
Mutta eivät kaikki tee niin.
Minullakin kuluu ruokakauppaan nykyään yllättävän paljon rahaa. Tietysti jos ostaisi aina vain halvimpia aineita kuten perunaa, kaalia ja tonnikalaa, ruokalasku pienenisi, mutta kun on tottunut myös herkuttelemaan.
Sieltähän se tuli.
Keitot ja perunat ei kelpaa.