Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk

Vierailija
21.05.2023 |

Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009555815.html

Kommentit (850)

Vierailija
61/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.

No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. 

Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.

Milloin? No käytännössä koko yliopisto-opintojeni ajan. Ensimmäiset vuodet hyödynsin koulun opiskelijahintaista ruokaa, joka olikin ainut lämmin ruoka jonka päivän aikana söin. Sitä söinkin sitten todella reilusti. Sitten kotona vedin itse tekemääni leipää, puuroa, jogurttia ja sellaisia. Ei tule kovin kalliiksi.

Se 3,3 euroa menee lähes kokonaan sitten siihen opiskelijalounaaseen. Ei kuulosta edelleenkään uskottavalta, että ei muuta syö.

Vierailija
62/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ajatellaan ihmisen tarpeita, niin järkevintä olisi säästää asioista joita ei välttämättä tarvitse, kuten kuntosali, viihde ja suoratoistopalvelut. Ihmettelen täällä kommentteja, joiden mielestä 200 euroa kuussa ruokaan olisi jokin iso raha, josta voisi paljon säästää. Oletteko milloin viimeksi käyneet ruokakaupassa?

Mielestäni Suomessa myös opiskelija ansaitsee jonkinlaisen elintason eikä tarvitse kituuttaa vedellä, perunoilla ja juureksilla kokoaikaisesti. Opiskeluvaihe on muutenkin raskas elämänvaihe eikä taloudellinen ahdinko varmasti lisää jaksamista tai uskoa tulevaisuuteen.

Hän syö mm proteiinipirtelöitä. Yhden sellausen hinnalla laittaisi chili sin carnea kahdeksi päiväksi.

Proteiinipirtelö maksaa about 20-30 senttiä jos käyttää laadukkaita proteiinijauheita, miten sä teet 20 sentillä chili con carnen?

Nykyään taitaa olla lähempänä 80 senttiä, proteiinijauheet kallistu hetki sit aika roimasti, silti, toi jolle vastaat taitaa olla vähän "erityinen"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa. 

Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.

Vanhemmat ostaa viikonloppuna jääkaapin aina täyteen ja viikolla syödään lounas opiskelijaruokalassa. Doh. Eipä tuolla 3.30 juuri muuta saa kuin sen opiskelijalounaan ja niitäkin on tarjolla vain arkisin. 

Vierailija
64/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuu rivarissa joren voisi myös kasvattaa pienimuotoisesti syötävää.

Se on merkittävästi kalliimpaa kasvattaa itse, ihan kaikki jotka tekee niin tietää sen, sie puhut pas kaa.

Nyt on taas ultrajärkevät jutut, huhhuh!

Vierailija
65/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ostaa viikonloppuna jääkaapin aina täyteen ja viikolla syödään lounas opiskelijaruokalassa. Doh. Eipä tuolla 3.30 juuri muuta saa kuin sen opiskelijalounaan ja niitäkin on tarjolla vain arkisin. 

Sun matikka on aika stnan valikoivaa ja omituista. :' D

Vierailija
66/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kamalaa törsäystä kun ruokaan menee seitsemän euroa päivässä.

On kyllä törmäystä, itse elän pienituloisena ja en todellakaan käytä 200 euroa ruokaostoksiin. Tarjoukset hyödyntäen pärjää paljon pienemmällä summalla.

Pidemmän päälle ei ole terveellistä syödä vain keitettyä makaronia.

Vierailija
67/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaliin elämään kuuluu, että syö useammin kuin kerran päivässä lounaan. Ainakin mulle tulee illalla vielä sröen verran nälkä, että vähintään joku keitto pitää syödä. Pelkkä leipäkin, joka sekin maksaa, vaatii päällisiä ja joku munakas ei ole ilmainen sekään.

Vierailija
68/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin? No käytännössä koko yliopisto-opintojeni ajan. Ensimmäiset vuodet hyödynsin koulun opiskelijahintaista ruokaa, joka olikin ainut lämmin ruoka jonka päivän aikana söin. Sitä söinkin sitten todella reilusti. Sitten kotona vedin itse tekemääni leipää, puuroa, jogurttia ja sellaisia. Ei tule kovin kalliiksi.

Se 3,3 euroa menee lähes kokonaan sitten siihen opiskelijalounaaseen. Ei kuulosta edelleenkään uskottavalta, että ei muuta syö.

Jos on hintatasot jostain 20+ vuoden takaa niin helposti onnistuu :D

Kuten netissä aika usein tämänkaltaisissa ketjuissa kun jostain saa monta tölkkiä tonnikalaa eurolla tai kilotolkulla riisiä ja makaronia toisella. 

Vierailija
69/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se haastavaa pysyä alle 400€:n, kaljojen ja röökien kanssa.

Vierailija
70/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että 200€/kk ruokaan on opiskelijalta paljon, mutta työssäkäyvältä vähän...? Itse sinkkuna (lapsi harvoin kotona) en pärjäisi tuolla summalla. Talousostokset (ruoka, hygienia, paperit, pesuaineet) vievät nykyään vähintään 300/kk. Nykyhinnoilla. Eli n10€/pv. Enkä edes syö mitenkään hyvin tai laadukkaasti,enkä ikinä ulkona, töissäkin on eväät. Välillä tuntuu, etteivät nämä "nuukat" ole rehellisiä tai realistisia...

Opiskelijalounas Unicafessa maksaa 2,85€, vegaanilounas 2,95€. Kyllä 215€/kk on aika paljon opiskelijalle. 

Hyödyntämällä kauden kasviksia ja vihanneksia saa myös kauppalaskua pienemmäksi. Proteiinipirtelöt ovat varsin kalliita ja turhia.

Vierailija
71/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. 

Yhdelle ihmiselle paljon.

Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.

Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?

1. perheenne lapset ovat varmasti pieniä. Aamiaisen syövät varmaankin ilmaiseksi päiväkodissa ja lounaan myös. Kalleimmillaan ovat jo pieniä koululaisia ja saavat vain ilmaisen lounaan koulussa. 

2. ruokaa saa mutta terveellisyys varmaan jotain muuta. Makaronia ja ketsuppia lapsille ja kaksi kurkkuviipaletta siihen sivuun. 

Lapset ovat koulussa, toinen on jo teini.

Emme syö makaronia ja ketsuppia.

Miksi on vaikea ymmärtää että toiset osaavat laittaa ruokaa edullisesti?

Vierailija
72/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa: tyhmä ei ymmärrä lukemaansa ja tuomitsee ja neuvoo sen pohjalta muita.

10/10

Vierailija
73/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkomaa voisi jossakin tv-ohjelmassa kertoa mitä hän ostaa kaupasta ja miten niistä valmistaa ruuat kahdeksi-kolmeksi viikoksi kun käytössä on 20€.

Kansan valitsema kansanedustaja Sarkomaa: "20€: lla ostaa vaikka monen viikon ruuat."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4503f497-6d4d-488d-87fb-0289daa8a…

Vierailija
74/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti. 

Yhdelle ihmiselle paljon.

Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.

Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?

1. perheenne lapset ovat varmasti pieniä. Aamiaisen syövät varmaankin ilmaiseksi päiväkodissa ja lounaan myös. Kalleimmillaan ovat jo pieniä koululaisia ja saavat vain ilmaisen lounaan koulussa. 

2. ruokaa saa mutta terveellisyys varmaan jotain muuta. Makaronia ja ketsuppia lapsille ja kaksi kurkkuviipaletta siihen sivuun. 

Lapset ovat koulussa, toinen on jo teini.

Emme syö makaronia ja ketsuppia.

Miksi on vaikea ymmärtää että toiset osaavat laittaa ruokaa edullisesti?

Koska sä et ole antanu mitään viitteitä et sinäkään osaisit tehdä niin, sun neuvot on ihan puutaheinää eikä ollenkaan käyttökelposia edes sulle itelle, kuinka uskottavana sä haluisit et me pidetään sun ideoita?

Vierailija
75/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varaa yksiössä asumiseen, lemmikkiin ja kuntosaliin, jääkaappi on täynnä, ruokakulut korkeat. Ja tämäkö muka köyhä? Millainen mielikuva tällä tytöllä on palkansaajien elämästä, että se olisi yhtä juhlaa ja törsäämistä, vai?

Vierailija
76/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua triggeröi nämä nykynuorten valitukset miten heillä on niin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin ennen.

Nykyään opiskelijat saavat opintolainasta puolet anteeksi, kun valmistuvat aikataulussa. Ennen joutui maksamaan ihan kaiken opintolainasta takaisin.

Nykyään opiskelijat valittavat, että eivät saa vakituista työpaikkaa heti valmistuttuaan. Mitäpä veikkaatte siitä, miten helppoa ennen oli 90- luvun laman jälkeen saada töitä saati vakituista työtä?

Nykyään oppikirjat ja muu materiaali ja tieto löytyy netistä. Sen kun istuu vaan takapuolellaan ja opettelee. Ei tarvitse juosta kirjastossa, ostaa oppikirjoja ja kirjoittaa kaikkea käsin.

Olen opiskellut noin 20 vuotta sitten ja opiskelen myös nyt yliopistossa. Väitän, että minulla on perspektiiviä tähän asiaan ja vara sanoa nämä asiat.

Vierailija
77/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan takia ei todellakaan kannata, kaikkien lannoitteiden, siementen ja välineiden ostamisen jälkeen kilohinta nousee paljon korkeammaksi kuin kaupasta ostettuna.

Vierailija
78/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua triggeröi nämä nykynuorten valitukset miten heillä on niin vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin ennen.

Nykyään opiskelijat saavat opintolainasta puolet anteeksi, kun valmistuvat aikataulussa. Ennen joutui maksamaan ihan kaiken opintolainasta takaisin.

Nykyään opiskelijat valittavat, että eivät saa vakituista työpaikkaa heti valmistuttuaan. Mitäpä veikkaatte siitä, miten helppoa ennen oli 90- luvun laman jälkeen saada töitä saati vakituista työtä?

Nykyään oppikirjat ja muu materiaali ja tieto löytyy netistä. Sen kun istuu vaan takapuolellaan ja opettelee. Ei tarvitse juosta kirjastossa, ostaa oppikirjoja ja kirjoittaa kaikkea käsin.

Olen opiskellut noin 20 vuotta sitten ja opiskelen myös nyt yliopistossa. Väitän, että minulla on perspektiiviä tähän asiaan ja vara sanoa nämä asiat.

Ei tuo Monika ole mikään nykynuoren esimerkki.

Kaikki minun tuntemani opiskelijat käyvät töissä, hyödyntävät hyöty- ja opiskelijaliikuntaa ja asuvat joko kotonaan, solussa tai avoliitossa.

Hän on pikemminkin esimerkki syrjäytyneestä ohmisestä joka ei ole koskaan oikein päässyt elämään normaalia elåmåän eikä hahmota mitä se edes on.

Vierailija
79/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on nykyään kallista, mutta edelleen 215 euroa elintarvikkeisiin on paljon. Älä viitsi lässyttää joutavuuksia.

Vierailija
80/850 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan takia ei todellakaan kannata, kaikkien lannoitteiden, siementen ja välineiden ostamisen jälkeen kilohinta nousee paljon korkeammaksi kuin kaupasta ostettuna.

Kun sen mullankin voi tuottaa itse, käyttää lannoitteena kompostimullan lisäksi nokkosvettä, kananmunankuoria ja hevonkakkaa saa ilmaiseksi.

Perunat voi idäträä lidlin alle euron perunapussista.

Siemeniä, taimia ja välineitä on ihan jarkuvasti ilmaiswksi tarjolla mm Torissa ja Roskalavalla. Sieltä minäkin ne opn hankkinut.

Taimenvaihtotorit on myös halpoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan