Opiskelija valittaa köyhyyttä ja käyttää ruokaan 215 €/kk
Hänellä on myös kuntosalikortti, ostaa proteiinipirtelöitä, kissanruokaan menee 40 euroa kuussa, lisäksi kissalle ostetaan pöllyämätöntä erikoishiekkaa.
Kommentit (850)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikki kommentoijat väittävät jutun opiskelijan valittavan? Ei hän valita, jutussa kerrotaan periytyvästä köyhyydestä ja miten erilaista on opiskelu köyhän perheen lapsena verrattuna siihen, että voi luottaa vanhempien hätätilanteessa antamaan taloudelliseen apuun.
Koska kukaan ei oikeasti ole lukenut juttua. Asiat on niin kuin ne koetaan ja mutulla mennään.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Varmaan melkein puolet opiskelijoista köyhien lapsia. Miksi tämä henkilö kokee olevansa joku poikkeus? Opettelisi ensin käyttämään rahaa järkevämmin niin ei tarvisi surkutella kohtaloaan. Henkisen köyhyyden perinyt selvästi vanhemmiltaan. Kaikilla tuntemilla köyhillä ei todellakaan ole noin ankeaa asennetta elämään. Uhrin aseman omaksuminen on myrkkyä.
Hän käyttää rahaa järkevästi! Hän ei surkuttele eikä ole uhri. Päinvastoin. Huolehtii itsestään, opiskelee ja pyrkii eteenpäin. Ihanteellista!
Tässä ainoa henkisesti köyhä olet sinä.
Kyllä surkuttelee, kun ei pääse matkustelemaan eikä muka ole varaa talvitakkiinkaan. Mikä on aikamoinen vale jo, helposti saa takin kun jättää yhden kk:n salimaksun ja proteiinijuomat väliin. Mutta mielummin surkuttelee uuden takin puutteetta lehdessä. Tyhmä mikä tyhmä.
Piti oikein käydä lukemassa juttu uudelleen ja ei, hän ei surkuttele takin puutetta, hän vain toteaa tarvitsevansa syksyllä takin.
Kommenttisi jälkeen täytyykin todeta: trolli mikä trolli.Normaali ihminen menee töihin ja ostaa sen takin.
Kirppareilta saa ostettua kelpo talvitakin ihan edullisesti. Asennekysymys, jos ei muka pysty. On elettävä oman talouden mukaan: ei vuittonia jos on kirppistason budjetti.
Jos olisit lukenut jutun, tietäisit hänen tekevän vaateostoksensa kirpparilla. Eikä missään kohtaa sanonut, ettei pysty ostamaan takkia. Että te trollit ootte rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, tämä Monika saa kuukaudessa n. 1200€ käteen, vuokra (sis. sähkö ja vesi) on 405€? Ruokaan jää reilu 200€. Mihin se 600€ katoaa?
Oikeastiko se saa noin paljon rahaa?
Herranen aika mä olen tuolla summalla maksanut talolainan ja elättänyt lapsiakin.No ei saa. Herranen aika ihan kaikenko sä uskot mitä joku trolli nettiin keksii kirjoittaa?
Kyllä saa. Kertoi nostavansa yli 5000€ opintolainaa vuodessa, eli n. 450€/kk. Lisäksi kertoi saavansa muita tukia n. 600€/kk.
Yhteensä 1050€, vuokra, sähkö ja vesi oli 405€.
Hänelle jää siis 650€ kuukaudessa käytettäväksi mihin tahtoo, ja silti kokee elävänsä koyhyydessä.
Kaitpa sillä köyhällä on ( siis kenestä ap puhui) , pari isoa rakkia myös. Ilo olisi sitä myös hänellä syöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.
No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa.
Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.
Syö kerran päivässä opiskelijalounaan ja aamulla ja illalla puuroa?
Omana opiskeluaikana varsinkin miespuoliset opiskelijakaverit kyllä hyödynsi mahdollisuuden edulliseen lounaaseen, jotkut söi jopa kaksi kertaa päivässä linjastosta, eipä siinä kotona enää paljon rahaa kulu.Laskutaito? Vaikka söisi kahdesti päivässä opiskelijalounaan eikä mitään muuta, se satasen budjetti ylittyy reilusti.
Ilmeisesti mitä tahansa väitteitä voi heitellä ilman mitään alkeellista laskutaitoa ja vielä yläpeukkua satelee.
Jep. Toisekseen, se opiskelijalounas on ainakin nykyään niin kevyt, että edes minä näin pienikokoisena naisena en pysy sillä kylläisenä kuin maksimissaan jonkun kolme tuntia. Aterian proteiiniosa on nykyään yleensä tarkasti säännöstelty, niin että saa esim. yhden pihvin. Loppuateria pitää lastata täyteen perunaa ja kaaliraastetta ja mitä muuta siellä salaattipuolella sattuu olemaankaan. Yllättäen tämä kaaliraaste+perunakombo ei ole järin täyttävää, vaikka itse teen aika täysiä lautasellisia, että saa jotain vastinetta rahoilleen. Lähtökohtaisesti teen kuitenkin ruoat itse, sillä se tulee kyllä annoskohtaisesti laskettuna huomattavasti halvemmaksi, ja ennen kaikkea ruoka on ravitsemuksellisesti tasapainoisempaa. Kaalia ja porkkanaa on opiskelijallakin varaa raastaa salaatiksi itsekin.
Ei kai kukaan kotonakaan syö kuin yhden pihvin?!?
Tässä tapauksessa yksi pihvi voi olla joku alle 10cm halkaisijalta oleva jauhelihapihvi. Ei siellä mitään sisäfilettä tarjota.
Tai vaihtoehtoisesti kasvispihvi, jossa iso osa on jotain juuresraastetta tms, eli ei proteiinin saannin kannalta verrannollinen lihaan. Mutta joo, joka tapauksessa aika eri kaliiberia kuin se, millaisiksi suurin osa mieltää pihvin.
Kyllä niitä saa enemmän kuin yhden, älä jaksa trollata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 euroa ei kyllä paljoa ole jos syö terveellisesti ja monipuolisesti.
Yhdelle ihmiselle paljon.
Meillä reilu 100e enemmän ja sillä rahalla syö 4.Alapeukuttajat eivät osaa laittaa ruokaa vai miksi alapeukut?
Mulla on pitkäaikainen käsivamma, joten en mielelläni laita ruokaa, koska se pahentaa tuota vammaa. Lisäksi olen allerginen kaikkein halvimmille kasviksille, joten ne ovat pois laskuista.
Eli kaikki, jotka eivät laita ruokaa, eivät välttämättä ole tyhmiä tai laiskoja.
Tiedätkö varmasti, ettet ole tyhmä, oletko käynyt äo-testissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, tämä Monika saa kuukaudessa n. 1200€ käteen, vuokra (sis. sähkö ja vesi) on 405€? Ruokaan jää reilu 200€. Mihin se 600€ katoaa?
Herranen aika mä olen tuolla summalla maksanut talolainan ja elättänyt lapsiakin.No ei saa. Herranen aika ihan kaikenko sä uskot mitä joku trolli nettiin keksii kirjoittaa?
Kyllä saa. Kertoi nostavansa yli 5000€ opintolainaa vuodessa, eli n. 450€/kk. Lisäksi kertoi saavansa muita tukia n. 600€/kk.
Hänelle jää siis 650€ kuukaudessa käytettäväksi mihin tahtoo, ja silti kokee elävänsä koyhyydessä.
Taitaa olla henkisesti hyvin köyhä tapaus, lisäksi muitakin ongelmia jos ei tuollaista rahamäärää saa riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki satasella kuussa toimeentulevat voivat luetella tähän mitä syövät, muuten tuo jää pelkälle sanahelinän tasolle. Eikä mitään perunat on halpoja heittoja, vaan 2000 kcal päivässä monipuolista ruokaa. Mistä tarkalleen se koostuu?
Tässä taas tullaan tähän ruoka- ja kalorimäärään joka on jokaisella ihmisellä eri. Yhdelle riittää desi ruokaa kerralla, toiselle pitää olla 5 DL. Jos syö satasella kuukaudessa tuskin syö 2000 kcal päivässä. Minä syön noin 1000-1200 kcal päivässä keskimäärin ja ruokaan menee kuukaudessa noin 150€. Syön perunaa, vihanneksia paljon, vähän lihaa tai lihan korvikkeita. En syö leipää joka viikko joten en syö juustoa, kinkkua, makkaraa leivällä. Hedelmiä ostan joka toinen viikko noin 2€:lla. Herkkuihin menee edelleen liikaa, yritän pyristellä eroon jotta säästäisin 20-30€/kk.
Minulle 100€/kk on mahdollista.
Lihaksikas urheilija ei tällä ruokamäärällä pärjäisi mitenkään. Ihan turhaan taas verrataan euromääriä ja ruokamääriä.Sen enempää sinä kuin köyhätkään eivät elä raamatullisilla ihmeillä. Viidellä kalalla ja kahdella leivällä ei ruokita kansanjoukkoja, eikä vesi muutu sormia napsauttamalla viiniksi. Mene muualla trollaamaan.
Miksi tuo on mahdotonta uskoa? Minä tiedän montakin ihmistä jotka oikeasti syö noin desin kerralla, naisvaltaisilla työpaikoilla tätä näkee paljon. Ovat järkiään tosi hoikkia naisia, pienikokoisia eli keskivertoa lyhyempiä. Vanhoilla ihmisillä myös aineenvaihdunta hidastuu reippaasti iän myötä. Jos sinä et ole, ja urheilet, et tietenkään tuolla määrällä pärjää. Vai kuvitteletko että jokaisen pitää syödä iso kukkurallinen lautasellinen koosta ja aktiivisuudesta riippumatta? Sittenhän sinä olet keskivertoa tyhmempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kummallinen ja itsekäs valittaja. Sellaiselle ei pitäisi antaa palstatilaa lehdissä, nolaa vaan itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikki kommentoijat väittävät jutun opiskelijan valittavan? Ei hän valita, jutussa kerrotaan periytyvästä köyhyydestä ja miten erilaista on opiskelu köyhän perheen lapsena verrattuna siihen, että voi luottaa vanhempien hätätilanteessa antamaan taloudelliseen apuun.
Koska kukaan ei oikeasti ole lukenut juttua. Asiat on niin kuin ne koetaan ja mutulla mennään.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Varmaan melkein puolet opiskelijoista köyhien lapsia. Miksi tämä henkilö kokee olevansa joku poikkeus? Opettelisi ensin käyttämään rahaa järkevämmin niin ei tarvisi surkutella kohtaloaan. Henkisen köyhyyden perinyt selvästi vanhemmiltaan. Kaikilla tuntemilla köyhillä ei todellakaan ole noin ankeaa asennetta elämään. Uhrin aseman omaksuminen on myrkkyä.
Hän käyttää rahaa järkevästi! Hän ei surkuttele eikä ole uhri. Päinvastoin. Huolehtii itsestään, opiskelee ja pyrkii eteenpäin. Ihanteellista!
Kyllä surkuttelee, kun ei pääse matkustelemaan eikä muka ole varaa talvitakkiinkaan. Mikä on aikamoinen vale jo, helposti saa takin kun jättää yhden kk:n salimaksun ja proteiinijuomat väliin. Mutta mielummin surkuttelee uuden takin puutteetta lehdessä. Tyhmä mikä tyhmä.
Piti oikein käydä lukemassa juttu uudelleen ja ei, hän ei surkuttele takin puutetta, hän vain toteaa tarvitsevansa syksyllä takin.
Kommenttisi jälkeen täytyykin todeta: trolli mikä trolli.Normaali ihminen menee töihin ja ostaa sen takin.
Kirppareilta saa ostettua kelpo talvitakin ihan edullisesti. Asennekysymys, jos ei muka pysty. On elettävä oman talouden mukaan: ei vuittonia jos on kirppistason budjetti.
Jos olisit lukenut jutun, tietäisit hänen tekevän vaateostoksensa kirpparilla. Eikä missään kohtaa sanonut, ettei pysty ostamaan takkia. Että te trollit ootte rasittavia.
Kuitenkin vaatteisiin menee puolessa vuodessa 70e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänelle jää siis 650€ kuukaudessa käytettäväksi mihin tahtoo, ja silti kokee elävänsä koyhyydessä.Todella kummallinen ja itsekäs valittaja. Sellaiselle ei pitäisi antaa palstatilaa lehdissä, nolaa vaan itsensä.
Kyllä, moni fiksumpi opiskelukaveri nauraa jo hänen elämänhallintataidoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausitasolla tämä tarkoittaa sitä, että vuonna 2020 esimerkiksi yksinelävä henkilö oli tilastollisesti köyhä, jos hänen kuukausitulonsa oli 1277 euroa tai vähemmän.
Katso, oletko ”köyhyysrajan” alapuolella eli pienituloinen – taulukko näyttää rajat
Todellakin elää köyhyydessä eikä missään muussa varakkuustasossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuorempi ja opiskelin vielä, mulla oli samat tulot ja matkustelin silti muutaman kerran vuodessa. Vuokrakin oli kalliimpi. Ei selity ihan ruoan hinnan nousulla. Mulla ei kyllä ollut lemmikkejä joihin meni rahaa. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
215 e ei ole näillä ruoan hinnoilla mitenkään tuhlailua. Turha lyödä lyötyä.
No todellakin on. Miten yksi ihminen edes saa uppoamaan ruokaan noin paljon rahaa? Mulla on opiskelijana mennyt noin satanen kuussa.
Millon olet syönyt noin? Miten saat koko päiväksi ruokaa joka päivä 3 eurolla ja 30 sentillä?.
Syö kerran päivässä opiskelijalounaan ja aamulla ja illalla puuroa?
Omana opiskeluaikana varsinkin miespuoliset opiskelijakaverit kyllä hyödynsi mahdollisuuden edulliseen lounaaseen, jotkut söi jopa kaksi kertaa päivässä linjastosta, eipä siinä kotona enää paljon rahaa kulu.Laskutaito? Vaikka söisi kahdesti päivässä opiskelijalounaan eikä mitään muuta, se satasen budjetti ylittyy reilusti.
Ilmeisesti mitä tahansa väitteitä voi heitellä ilman mitään alkeellista laskutaitoa ja vielä yläpeukkua satelee.
Jep. Toisekseen, se opiskelijalounas on ainakin nykyään niin kevyt, että edes minä näin pienikokoisena naisena en pysy sillä kylläisenä kuin maksimissaan jonkun kolme tuntia. Aterian proteiiniosa on nykyään yleensä tarkasti säännöstelty, niin että saa esim. yhden pihvin. Loppuateria pitää lastata täyteen perunaa ja kaaliraastetta ja mitä muuta siellä salaattipuolella sattuu olemaankaan. Yllättäen tämä kaaliraaste+perunakombo ei ole järin täyttävää, vaikka itse teen aika täysiä lautasellisia, että saa jotain vastinetta rahoilleen. Lähtökohtaisesti teen kuitenkin ruoat itse, sillä se tulee kyllä annoskohtaisesti laskettuna huomattavasti halvemmaksi, ja ennen kaikkea ruoka on ravitsemuksellisesti tasapainoisempaa. Kaalia ja porkkanaa on opiskelijallakin varaa raastaa salaatiksi itsekin.
Ei kai kukaan kotonakaan syö kuin yhden pihvin?!?
Tässä tapauksessa yksi pihvi voi olla joku alle 10cm halkaisijalta oleva jauhelihapihvi. Ei siellä mitään sisäfilettä tarjota.
Tietysti jauhelihapihvi. Yksi on aivan normaali määrä naiselle etenkin pienikokoiselle kuten itsestäsi kerroit. Sinulla selvästi pahoja ongelmia ruokailuissa kun et hallitse annosmääriä lainkaan.
Kyllä meidän lounailla saa sitä paitsi aina ottaa 2-3 pihviä, en usko Helsingin Yliopiston olevan poikkeus.
Tampereella ainakaan ei saa. Pihveissä lähes poikkeuksetta on tuo 1 kpl rajoitus, pyöryköitä ja kalapuikkoja ym saa yleensä ottaa ehkä kolme. Itse syön kasvisruokaa, ja vaikka ne kasvispihvit usein on ihan maukkaita, niin ei se yksi ohut pihvi kovin kauan nälkää pidä. Onneksi olen hyvä kokkaamaan ja asun lähellä yliopistoa, joten harvemmin on tarvetta käydä ruokalassa syömässä, ja usein käynkin siellä lähinnä siksi, että välillä on kiva käydä opiskelutovereiden kanssa yhdessä syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sujuvasti jätit mainitsematta että elättää itsensä ja kisssansa osin lainan turvin. Tuohon tilalle työtön ja valittaisi maha pyöreänä ettei saa riittävästi rahaa ja yhteiskunta elättäisi kokonaan. Opiskelijana kyseinen henkilö on ahkera ja lisäksi kuntosalilla käymällä huolehtii omasta terveydestään.
Kuntosaliajan voisi käyttää johonkin yleishyödylliseen. Nyt vaan istutaan kuntopyörän satulassa ja lähetellään naamakuvia Tik Tokiin...
Niin, että väärin kuntoiltu...?
Laitapa nyt ne asiat joita köyhä opiskelija saa tehdä ja paljonko saa siihen kulua rahaa. Lisäksi, mitä ei saa missään tapauksessa sinun mielestäsi tehdä, koska silloin ei voi olla oikeasti köyhä. Ihan kiinnostaa mitkä ne "sallitut" asiat mielestäsi ovat. Millaista ruokaa saa syödä ja paljonko siihen saa mennä rahaa. Esimerkkejä kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänelle jää siis 650€ kuukaudessa käytettäväksi mihin tahtoo, ja silti kokee elävänsä koyhyydessä.Kuukausitasolla tämä tarkoittaa sitä, että vuonna 2020 esimerkiksi yksinelävä henkilö oli tilastollisesti köyhä, jos hänen kuukausitulonsa oli 1277 euroa tai vähemmän.
Katso, oletko ”köyhyysrajan” alapuolella eli pienituloinen – taulukko näyttää rajat
90 % opiskelijoista elää köyhyydessä. Hänellä vielä erityisen halpa vuokra eikä silti riitä rahat kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänelle jää siis 650€ kuukaudessa käytettäväksi mihin tahtoo, ja silti kokee elävänsä koyhyydessä.Kuukausitasolla tämä tarkoittaa sitä, että vuonna 2020 esimerkiksi yksinelävä henkilö oli tilastollisesti köyhä, jos hänen kuukausitulonsa oli 1277 euroa tai vähemmän.
Hänen on täysib mahdollista nostaa tulotasoaan menemällä töihin. Niin ne muutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön, opiskeleva palstamaisteri täällä hei. Minulla on 3 eri ammattia, enkä ole päässyt edes siivoojaksi. Ei kutsuta edes haastatteluun. Mihin voin mennä töihin?
WTF? Onko sulla rankat diagnoosit, 250 kg painoa vai miksei sua palkata? Olet poikkeus.
Ei ole diagnoosia, eikä ylipainoa. Eivät tietäisi, vaikka olisikin, koska eivät sitä hakemuksesta näe. Haastatteluun eivät kutsu, että voisivat muodostaa mielipiteen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä johtuu, mutta nämä kokoomustrollit saavat itselläni verenpaineen ihan tappiin, vaikka itse kuulun keskiluokkaan.
Sama. Mulle tulee tässäkin ketjussa sairastavasta myrkkysäkistä ihan fyysisesti niin paha olo, että pakko lopettaa nyt tään ketjun lukeminen. Pitää vähän aikaa ottaa kontaktia terveisiin ihmisiin, tuommoinen sielun sairaus kuin tuolla yhdellä tuntuu olevan aiheuttaa varmaan syöpää jos sille altistuu kovin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin joku väitti, että jutun tyttö saa käteen 1200€ kuussa ja nyt puhutaan 1050€. Lukekaapa juttu nyt vielä uudestaan ja laskekaapa vielä myös uudestaan. Tyttöhän sanoi elävänsä opintolainalla. Ei käy yhtään kateeksi ja varmasti raha on tiukemmassa kuin monella muulla opiskelijalla. Jutun pointti oli se, että vanhemmat eivät voi auttaa häntä rahallisesti kuten monia opiskelijoita autetaan.
Minä olen monta kertaa kertonut mitä syön viikon aikana tällä palstalla ja joka kerta minut tyrmätään töykeästi että ei kukaan voi noin syödä, valehtelen ja jätän kertomatta jotain. Syön noin 1000-1200 kcal/pv. Se on kulutukseni näillä sairauksillani kun en pysty liikkumaan kuin pakolliset. Pakkotilanne saada myös ylipainoa pois. Mutta enää en viitsi vaivaa nähdä kun minua ei uskota.
T:eri