Työttömät kertokaa (muut EI SAA vastata)! Kannattiko ottaa osa-aika työ, mitä seurasi taloudellisesti?
Tää on teoreettinen kysymys koska en ole saanut vielä mitään työtä, olen työmarkkinatuella siis työtön. Jos sattuisi saamaan esim. kesätyön joka on osa-aikatyö, ja palkka kaupanalan tes. Niin kannattiko se sit kuitenkaan viimekädessä teillä muilla? Jäikö käteen mitään? En edes tiedä mikä mun veroprosentti on, koska mulla on muutosverokortti Kelan tuen takia, ja se pitää sit tehä uusiksi. Pääsishän sitten irti orjuutuslaitoksesta(te-tsto) mutta, tuntuu että teksi sit hyväntekeväisyyttä jollekkin firmalle. Palkka tulis olemaan jotain 1100 euroo .Ei vois otta vastaan kokoaika työtä jos sattuis löytymään ainakaan noin vain. 1100 /kk brutto. Siitä verot. Ja todennäkösesti en hakis soviteltua työttömyyskorvausta, mut sen näkee sitten...
Kannattiko teillä, paljon kuulee etä oli ihan turha homma....
huom. en saa/hae asumistukea tällä hetkellä joten se ei ongelma, ehkä myöhemmin.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Kelan työttömyystuella saa kuukaudessa bruttona tienata max. 300 euroa ilman, että se vähentää tukea. Sen jälkeen jokaista tienattua bruttoeuroa kohden tukea lasketaan 50%.
Jos siis vaikka tienaat bruttona 1 000 euroa, siitä vähennetään ensin tuo 300 euroa, jolloin jää 700 euroa. Siitä 700 eurosta sitten vähennetään 50%, josta saadaan summa, joka vähennetään työttömyystuesta. Eli tässä tapauksessa 1 000 euron bruttopalkkaa saaneelta vähenee tuesta 350 euroa. Ja verot ym. pakolliset kulut otetaan vielä sen jälkeen.
Sen voi siis itse laskea ja päättää, että kannatttaako.
Itse teen työttömyystuen ohessa vaihtelevasti 20-95 tuntia töitä kuukaudessa. Jotain plussaa siitä sitten aina jää käteen. Ainakin tiettyyn summaan asti.
Tällä laskutoimituksella saa laskettua, paljonko saa työttömyystukea osa-aikatyön ohessa ja missä kohtaa työttömyystuki lakkaa kokonaan.
Itse olen laskenut, että työttömyystuki lakkaa, kun tienaa reilun tonnin kuukaudessa.
Eihän työssäkäyvälle työttömyystukia tietenkään enää makseta. Ja Kelan työttömyystuki on niin pieni, että jo osa-aikatyön palkka on sitä summaa vastaava.
Olen työtön, mutta en ole saanut edes osa-aikatyötä. Pikemminkin seuraava mahdollinen pieni mahdollisuus olisi lyhytaikainen, mutta kokoaikainen työpätkä, noin kuukauden homma. Mitähän sellaisesta seuraa? Palkka olisi 11e ja vähän päälle per tunti.
Työttömyys varmaan katkeaa siksi aikaa mutta mitenköhän asumistuki kun se on nyt laskettu vaan työmarkkinatuen varaan, tuleekohan takaisinmaksettavaa :/
Vierailija kirjoitti:
No mä en saisi vastata, kun en ole enää työtön mutta vastaanpa silti.
Taloudellisesti sillä hetkellä ei kannattanut, mutta myöhemmän harkon kannalta kannatti.
Olen nyt kolme vuotta tehnyt samaa työtä kokopäiväisessä työsuhteessa eri työnantajalla. En usko, että olisin saanut tätä työpaikkaa, jos ei olisi ollut aikaisempaa työkokemusta samoista tehtävistä.
Myöhemmän harkon =myöhemmän jatkon
Vierailija kirjoitti:
Pääsäännön lisäksi sovitellulla päivärahalla on enimmäis- ja vähimmäismäärä.
Enimmäismäärä riippuu siitä, mikä on ansiopäivärahasi perusteena oleva palkka. Soviteltu ansiopäiväraha lapsikorotuksineen ei voi yhdessä työtulon kanssa olla enemmän kuin perustepalkkasi. Jos tulosi sovittelussa ovat suuremmat kuin perustepalkkasi, ei päivärahaa jää maksettavaksi. Tämän säännön tarkoitus on varmistaa, että työn tekeminen on aina kannattavampaa kuin työttömyys. Enimmäismäärää laskettaessa ei huomioida suojaosaa.
minkä ihmeen ansiopäivärahan? Mitään ansiopäiväraaa en ole eläessäni nähnyt enkä koskaan tule näkemää. Työmarkkinatuella olen ja tulen aina olemaan, näin ne on saaneet kieroiltua kohdallani. Siis työmarkkinatukni perusteena on 0 euroa. Mites ny? Mitää lapsia ei ole. Tääki työ ois pari kk.
Ärsyttää vaan sokkona otta, ja sit kohta tajuta että jos lopettaa , eessä on 3 kk karenssi ja myöhemmin tän sekoilun takia ikuiskarenssi. Siis kuolema.
Ja sitten vielä ap:lle sellainen fakta kaupan alasta, että sopparit tehdään monesti juurikin 20-25/h viikko, mutta todellisuudessa töitä tulee kyllä olemaan enemmänkin, kesällä saattaa päästä helposti täysille tunneille. Minä esim. aloitin juuri kesätyöt kaupassa 20 h/viikko -sopparilla, mutta työhaastattelussa pomo sanoi suoraan, että kesällä tulee kyllä olemaan enemmänkin töitä.
Jos tienaa osa-aikatyöstä n. 1 500 euroa kuussa, ei saa enää työttömyystukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä kiinnostaa myös.
Tosin kokemusta on siitä että minulla oli vakituinen osa-aikatyö joka ei soveltunut. Töitä oli liian sirpaleisista. Aamulla 2 h ja illalla 2 h esim.
Sitten vaihdoin keikkatyöhön ja sain karenssin 3 kk.
Keikkatyö ei poikinut tarpeeksi lisätunteja ja työ oli älyttömän raskasta (tehdassiivous).
Haen töitä siivousalalta mutta en ole löytänyt.
On se aikamoista touhua, että karenssia pukkaa, kun ihminen haluaa päättää omasta elämästään itse. 😂
Tuota 3 kk:n karenssia ei taida enää olla, vaan maksimi on 45 päivää. Mutta käytännössä sekin on 3 kk, koska 45 päivän jälkeen joutuu vielä 1 kuukauden ajan täyttämään työttömyysilmoitusta, ennen kuin saa mitään korvauksia. Kannattaa siis aina ensin laskea, että selviääkö väh. 3 kk säästöillään, ennen kuin tekee muutoksia työelämässään.
Vakityö, oli se tuntimäärä kuinka vähäinen tahansa, on tosiaan työvoimaviranomaisille joku toteemipaalu, jonka eteen kumarrutaan, vaikka siitä keikkatyöstä saisi jopa enempi tunteja ja palkkaa. 😂 Vikahan on siis päättäjätasolla eli hallituksessa ym.
Työttömän vapautta vaihtaa työpaikkoja pitäisi helpottaa, jopa kannustaa vaihtamaan. Karenssin antaminen sellaisessa kohtaa pitäisi kokonaan loppua. Karenssit nyt ei todellakaan "kannusta" mihinkään. Eikä kukaan jatka paskassa duunissa. Miksi sellaisesta rangaistaan, että vaihtaa toiseen duuniin? En todella tajua.
Elämästä saa päättää itse kun elä omilla tienesteillä. Jos elää almuilla niin ei saa päättää itse
Näinhän se on. Mutta jos mietitään sitä kannustavuutta, niin ei se ainakaan kannusta mitään tekemään, jos jo osa-aikatyössä käyvän työpaikan vaihdosta rangaistaan karenssilla.
Karenssit on työnantajapuolta varten. Huonoista työpaikoista on vaikeampi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin nyt vastaan vaikka ei saa, mutta siis aikoinaan tein osa-aikatöitä ja otin kaiken vastaan mitä tarjottiin ja yhteen paikkaan sitten päädyin pariksi päivää sijaiseksi ja se vain jatkui ja jatkui kunnes siitä tuli vakituinen työ.
Mulla on AMK tutkinto. Olen ollut 4 kertaa palkkatukityössä, työkokeilussa ja sijaisena 3 kertaa. Nyt olen menossa hakemaan sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön, mutta en ole saanut edes osa-aikatyötä. Pikemminkin seuraava mahdollinen pieni mahdollisuus olisi lyhytaikainen, mutta kokoaikainen työpätkä, noin kuukauden homma. Mitähän sellaisesta seuraa? Palkka olisi 11e ja vähän päälle per tunti.
Työttömyys varmaan katkeaa siksi aikaa mutta mitenköhän asumistuki kun se on nyt laskettu vaan työmarkkinatuen varaan, tuleekohan takaisinmaksettavaa :/
Työttömyys katkeaa silloin ainoastaan tuoksi kuukaudeksi.
Asumistuki katkeaa vasta, jos olet yli 3 kk töissä. Olin itsekin joskus 3 kk vuorotöissä kokoaikaisesti ja asumistuki tuli normaalisti sen ajan. Jos työsuhde olisi päivänkin kauemmin kestänyt, en olisi saanut asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä ap:lle sellainen fakta kaupan alasta, että sopparit tehdään monesti juurikin 20-25/h viikko, mutta todellisuudessa töitä tulee kyllä olemaan enemmänkin, kesällä saattaa päästä helposti täysille tunneille. Minä esim. aloitin juuri kesätyöt kaupassa 20 h/viikko -sopparilla, mutta työhaastattelussa pomo sanoi suoraan, että kesällä tulee kyllä olemaan enemmänkin töitä.
Hyvä pointti! Kaupan ala on juuri tätä: sopparit ovat 20-25-30 tuntia/viikko. Käytännössä saa tehdä jopa 40 tuntia viikossa, jatkuvasti jos vain jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihmisarvon kannalta. Työttömänä on luuseri
Kannattaa muutenkin aina.
Pelkkä työkokemus on plussaa ja tulevissa työhaastatteluissa osoittaa että haluat tehdä töitä.
Työnantajat tuntuvat pitävän plussana työnhaussa sitä ettei ole ollut kauaa työttömänä tai on osa-aikainen. Mikä ymmärrettävää toisaalta, haluavat työlle motivoituneen tekijän.
Omalla kohdallani kannatti sillä aiemmin olin nollatuloinen ja vaimoni elätti täysin meidät. Nyt teen osa-aikaista ja minullakin on tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys katkeaa silloin ainoastaan tuoksi kuukaudeksi.
Asumistuki katkeaa vasta, jos olet yli 3 kk töissä. Olin itsekin joskus 3 kk vuorotöissä kokoaikaisesti ja asumistuki tuli normaalisti sen ajan. Jos työsuhde olisi päivänkin kauemmin kestänyt, en olisi saanut asumistukea.
Asumistuen kanssa onkin nyt helpompaa. Ennen minun piti joka kuukausi ilmoittaa tulot asumistukea varten. Tein keikkaluontoisia lyhyitä sijaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin nyt vastaan vaikka ei saa, mutta siis aikoinaan tein osa-aikatöitä ja otin kaiken vastaan mitä tarjottiin ja yhteen paikkaan sitten päädyin pariksi päivää sijaiseksi ja se vain jatkui ja jatkui kunnes siitä tuli vakituinen työ.
Mulla on AMK tutkinto. Olen ollut 4 kertaa palkkatukityössä, työkokeilussa ja sijaisena 3 kertaa. Nyt olen menossa hakemaan sairaslomaa.
Jossain kohtaa se kamelin selkä katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsäännön lisäksi sovitellulla päivärahalla on enimmäis- ja vähimmäismäärä.
Enimmäismäärä riippuu siitä, mikä on ansiopäivärahasi perusteena oleva palkka. Soviteltu ansiopäiväraha lapsikorotuksineen ei voi yhdessä työtulon kanssa olla enemmän kuin perustepalkkasi. Jos tulosi sovittelussa ovat suuremmat kuin perustepalkkasi, ei päivärahaa jää maksettavaksi. Tämän säännön tarkoitus on varmistaa, että työn tekeminen on aina kannattavampaa kuin työttömyys. Enimmäismäärää laskettaessa ei huomioida suojaosaa.
minkä ihmeen ansiopäivärahan? Mitään ansiopäiväraaa en ole eläessäni nähnyt enkä koskaan tule näkemää. Työmarkkinatuella olen ja tulen aina olemaan, näin ne on saaneet kieroiltua kohdallani. Siis työmarkkinatukni perusteena on 0 euroa. Mites ny? Mitää lapsia ei ole. Tääki työ ois pari kk.
Ärsyttää vaan sokkona otta, ja sit kohta tajuta että jos lopettaa , eessä on 3 kk karenssi ja myöhemmin tän sekoilun takia ikuiskarenssi. Siis kuolema.
No eihän sitä ansiosidonnaista päivärahaa saa, jos ei liity työttömyyskassaan.
Kun asia on näin, että tähänkin ketjuun tulevat väkisin työlliset kertomaan miten työttömät ovat luusereita, niin mitä luulette, tekeekö entistä enemmän mieli liittyä "mukavaan" joukkoonne? Itse aiheutatte sen että työlliset koetaan- no, sellaisiksi kuin tässäkin ketjussa vaikutate olevan- eli ylimielisiksi pikkusieluiksi. Että työnvieroksuntaa? Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Työlliset yli-ihmiset eivät nähtävästi ymmärrä ap:n toivetta että vain työttömät vastaisivat.
Näin vaikka selvästi mielestään ovat ylimaallisen älykkäitäkin?
Vielä 20 vuotta sitten ihmisen tajusi, että vain työ poikii lisää töitä ja jostain on alotettava oli se miten likaista ja kurjaa tai tylsää tahansa. Töihin ei menty viihtymään vaan tekemään töitä sillä toiveella, että seuraava duuni on hieman paremmin palkattu ja helpompi kuin edellinen ja niin yleensä käykin kun kokemus karttuu ja fiksusti miettii nousujohteisesti siirtonsa. Ja jos ei mitään ole tarjolla parempaa niin sitten tehdään ihan mitä vain kunhan pysyy liikkeessä sitä parempaa mahdollisuutta odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyään aika turha homma. Ennen oli suojaosuus 300e ja sen jälkeen puolet palkasta vähennettiin päivärahasta. Nyt sovelletaan jotain enimmäismäärähommaa ja palkka plus soviteltu päiväraha voi olla yhteensä maksimissaan päivärahan perusteena olevan palkan verran. Joten ei usein kannata. Olen itse tehnyt siitä huolimatta nyt tässä pari vuotta, kun tykkään työpaikasta. Mutta ei kannata taloudellisesti. Viime kuussakin olisi pitänyt tuon suojaosuuden kanssa tulla 490e, tuli 49e.
Sääntöä perustellaan sillä, että työnteon pitää olla aina kannattavaa. Joka kuukausi vi tuttaa. Uskon, että nimenomaan tästä on kyse, kun puhutaan siitä, että osa-aikatyötä ei kannata ottaa vastaan. Saisin aivan kirjaimellisesti suunnilleen saman, jos en tekisi mitään.
Eikö tätä suojaosuutta enää ole?
Sitä ei sovelleta silloin, kun sovelletaan tuota enimmäishommaa.
Paljonko niitä tunteja voi sitten olla?
Itse en pysty tällä hetkellä kokoaikatöihin ja mietin osa-aikatyötä? Mitä osa-aikatyötä kannattas tehdä siis tunnit?
Olipa hölmö kysymys. Sitä työtä tietenkin, mitä työtä itse haluat ja jaksat tehdä.
Ei työn tekeminen ole halun tai jaksamisen asia. Aikuisen ihmisen on velvollisuus elättää itsensä omalla työllään, vaikka kuinka väsyttäisi tai ei haluttaisi. Yhteiskunta ei elätä jatkossa niitä joita ei huvita nähdä vaivaa.
5 makoilijaa alapeukuttaneet tätä jo.
Vierailija kirjoitti:
Kun asia on näin, että tähänkin ketjuun tulevat väkisin työlliset kertomaan miten työttömät ovat luusereita, niin mitä luulette, tekeekö entistä enemmän mieli liittyä "mukavaan" joukkoonne? Itse aiheutatte sen että työlliset koetaan- no, sellaisiksi kuin tässäkin ketjussa vaikutate olevan- eli ylimielisiksi pikkusieluiksi. Että työnvieroksuntaa? Miksiköhän?
No miten työttömällä olisi kokemusta siitä, kannattaako?
No mä en saisi vastata, kun en ole enää työtön mutta vastaanpa silti.
Taloudellisesti sillä hetkellä ei kannattanut, mutta myöhemmän harkon kannalta kannatti.
Olen nyt kolme vuotta tehnyt samaa työtä kokopäiväisessä työsuhteessa eri työnantajalla. En usko, että olisin saanut tätä työpaikkaa, jos ei olisi ollut aikaisempaa työkokemusta samoista tehtävistä.