Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät kertokaa (muut EI SAA vastata)! Kannattiko ottaa osa-aika työ, mitä seurasi taloudellisesti?

Vierailija
21.05.2023 |

Tää on teoreettinen kysymys koska en ole saanut vielä mitään työtä, olen työmarkkinatuella siis työtön. Jos sattuisi saamaan esim. kesätyön joka on osa-aikatyö, ja palkka kaupanalan tes. Niin kannattiko se sit kuitenkaan viimekädessä teillä muilla? Jäikö käteen mitään? En edes tiedä mikä mun veroprosentti on, koska mulla on muutosverokortti Kelan tuen takia, ja se pitää sit tehä uusiksi. Pääsishän sitten irti orjuutuslaitoksesta(te-tsto) mutta, tuntuu että teksi sit hyväntekeväisyyttä jollekkin firmalle. Palkka tulis olemaan jotain 1100 euroo .Ei vois otta vastaan kokoaika työtä jos sattuis löytymään ainakaan noin vain. 1100 /kk brutto. Siitä verot. Ja todennäkösesti en hakis soviteltua työttömyyskorvausta, mut sen näkee sitten...
Kannattiko teillä, paljon kuulee etä oli ihan turha homma....
huom. en saa/hae asumistukea tällä hetkellä joten se ei ongelma, ehkä myöhemmin.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on nykyään aika turha homma. Ennen oli suojaosuus 300e ja sen jälkeen puolet palkasta vähennettiin päivärahasta. Nyt sovelletaan jotain enimmäismäärähommaa ja palkka plus soviteltu päiväraha voi olla yhteensä maksimissaan päivärahan perusteena olevan palkan verran. Joten ei usein kannata. Olen itse tehnyt siitä huolimatta nyt tässä pari vuotta, kun tykkään työpaikasta. Mutta ei kannata taloudellisesti. Viime kuussakin olisi pitänyt tuon suojaosuuden kanssa tulla 490e, tuli 49e.

Sääntöä perustellaan sillä, että työnteon pitää olla aina kannattavaa. Joka kuukausi vi tuttaa. Uskon, että nimenomaan tästä on kyse, kun puhutaan siitä, että osa-aikatyötä ei kannata ottaa vastaan. Saisin aivan kirjaimellisesti suunnilleen saman, jos en tekisi mitään.

Eikö tätä suojaosuutta enää ole?

Sitä ei sovelleta silloin, kun sovelletaan tuota enimmäishommaa.

Paljonko niitä tunteja voi sitten olla?

Itse en pysty tällä hetkellä kokoaikatöihin ja mietin osa-aikatyötä? Mitä osa-aikatyötä kannattas tehdä siis tunnit?

Olipa hölmö kysymys. Sitä työtä tietenkin, mitä työtä itse haluat ja jaksat tehdä.

Ei työn tekeminen ole halun tai jaksamisen asia. Aikuisen ihmisen on velvollisuus elättää itsensä omalla työllään, vaikka kuinka väsyttäisi tai ei haluttaisi. Yhteiskunta ei elätä jatkossa niitä joita ei huvita nähdä vaivaa.

Vierailija
22/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 tunnilla elää jo. Siihen päälle ei saa tukia, mutta ei tarviikaan. En suostuisi ottamaan kaupasta töitä alle tuon. Pahimmillaan siinä voi käydä niin, että teet yhden vuoron viikossa ja se on stressaavaa, kun ei pysy millään kärryllä omista töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä

Otin paikasta jossa halusin työskennellä

Nyt on täydet tunnit ja olen edennyt uusiin tehtäviin

Kunnpaikkoja avautuu niin mielellään ottavat kinkun joka. Tunnetaan

:D

Taidat olla mehevä näky työpaikalla?

Vierailija
24/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattavinta on ripotella osa-aikatöitä eri kuukausille niin, ettei tienaa enempää 300 euroa bruttona kuukautta kohden. Koska sen jälkeen tuki alkaa laskea jokaista palkkaeuroa kohden puolella. Jäähän siitäkin edelleen, mutta vain puolet. Reilun tonnin kun tienaa, ei saa työttömyystukea lainkaan sellaisessa kuussa.

Vierailija
25/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatti olla osa-aikatöissä vaikka olin töissäkin. Tosin itse tein keikkoja ja sain soviteltua ansiosidonnaista. . Sain siten kuitenkin enemmän rahaa kuin työttömänä ja parasta oli se, että palkka tulee silloin kun pitää eikä sitä tarvitse hakea erikseen ja jännittäää tuleeko se nyt joku päivä vai ei. Loppujen lopuksi sain sovitellun päivärahan kanssa melkein yhtä paljon käteen kuin kokoaikaisessa työssä ollessanikin. Ja en mä olis jaksanut olla täysin irti  työelämästä, ei se ole mun juttu. Nyt oon töissä kokoaikaisesti. 

Vierailija
26/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitää töitä kannata tehä.

Vierailija
27/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä kiinnostaa myös.

Tosin kokemusta on siitä että minulla oli vakituinen osa-aikatyö joka ei soveltunut. Töitä oli liian sirpaleisista. Aamulla 2 h ja illalla 2 h esim.

Sitten vaihdoin keikkatyöhön ja sain karenssin 3 kk.

Keikkatyö ei poikinut tarpeeksi lisätunteja ja työ oli älyttömän raskasta (tehdassiivous).

Haen töitä siivousalalta mutta en ole löytänyt.

On se aikamoista touhua, että karenssia pukkaa, kun ihminen haluaa päättää omasta elämästään itse. 😂

Tuota 3 kk:n karenssia ei taida enää olla, vaan maksimi on 45 päivää. Mutta käytännössä sekin on 3 kk, koska 45 päivän jälkeen joutuu vielä 1 kuukauden ajan täyttämään työttömyysilmoitusta, ennen kuin saa mitään korvauksia. Kannattaa siis aina ensin laskea, että selviääkö väh. 3 kk säästöillään, ennen kuin tekee muutoksia työelämässään.

Vakityö, oli se tuntimäärä kuinka vähäinen tahansa, on tosiaan työvoimaviranomaisille joku toteemipaalu, jonka eteen kumarrutaan, vaikka siitä keikkatyöstä saisi jopa enempi tunteja ja palkkaa. 😂 Vikahan on siis päättäjätasolla eli hallituksessa ym.

Työttömän vapautta vaihtaa työpaikkoja pitäisi helpottaa, jopa kannustaa vaihtamaan. Karenssin antaminen sellaisessa kohtaa pitäisi kokonaan loppua. Karenssit nyt ei todellakaan "kannusta" mihinkään. Eikä kukaan jatka paskassa duunissa. Miksi sellaisesta rangaistaan, että vaihtaa toiseen duuniin? En todella tajua.

Elämästä saa päättää itse kun elä omilla tienesteillä. Jos elää almuilla niin ei saa päättää itse

Vierailija
28/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on nykyään aika turha homma. Ennen oli suojaosuus 300e ja sen jälkeen puolet palkasta vähennettiin päivärahasta. Nyt sovelletaan jotain enimmäismäärähommaa ja palkka plus soviteltu päiväraha voi olla yhteensä maksimissaan päivärahan perusteena olevan palkan verran. Joten ei usein kannata. Olen itse tehnyt siitä huolimatta nyt tässä pari vuotta, kun tykkään työpaikasta. Mutta ei kannata taloudellisesti. Viime kuussakin olisi pitänyt tuon suojaosuuden kanssa tulla 490e, tuli 49e.

Sääntöä perustellaan sillä, että työnteon pitää olla aina kannattavaa. Joka kuukausi vi tuttaa. Uskon, että nimenomaan tästä on kyse, kun puhutaan siitä, että osa-aikatyötä ei kannata ottaa vastaan. Saisin aivan kirjaimellisesti suunnilleen saman, jos en tekisi mitään.

Eikö tätä suojaosuutta enää ole?

Sitä ei sovelleta silloin, kun sovelletaan tuota enimmäishommaa.

Paljonko niitä tunteja voi sitten olla?

Itse en pysty tällä hetkellä kokoaikatöihin ja mietin osa-aikatyötä? Mitä osa-aikatyötä kannattas tehdä siis tunnit?

Olipa hölmö kysymys. Sitä työtä tietenkin, mitä työtä itse haluat ja jaksat tehdä.

Ei työn tekeminen ole halun tai jaksamisen asia. Aikuisen ihmisen on velvollisuus elättää itsensä omalla työllään, vaikka kuinka väsyttäisi tai ei haluttaisi. Yhteiskunta ei elätä jatkossa niitä joita ei huvita nähdä vaivaa.

Heh. 

Mulla on kaikki kokemuslisät, paljon ylitöitä, kokoaikatyö varhaiskasvatuksessa , ja asumistukea  silti ( vaikka asun halvalla alueella). Yhteiskunnalla voisi olla velvollisuus määrittää sellaiset palkat, että ne riittävät elämisen kustannuksiin

Vierailija
29/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihmisarvon kannalta. Työttömänä on luuseri

Kannattaa muutenkin aina.

Pelkkä työkokemus on plussaa ja tulevissa työhaastatteluissa osoittaa että haluat tehdä töitä.

Ja olet siis itsekin työtön luuseri, kuten ap tahtoi eli että vain työttömät vastaavat?

Vierailija
30/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin osa-aikatyön vuonna 2020 alkuvuodesta. Tessin alin palkkaluokka... Bruttopalkka osa-aikaisena oli jotain 1200.

2021 sain täydet tunnit ja työnantaja otti oppisopimukseen. Palkkaluokka ja palkka nousi peräti kahteen tonniin.

2022 työnkuva muutettiin vastuullisemmaksi ja palkkaa nostettiin puoli tonnia.

2023 palkkaa nostettiin edelleen 150€.

Mulle kävi siis ihan hyvin!

Vierailija
31/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työlliset yli-ihmiset eivät nähtävästi ymmärrä ap:n toivetta että vain työttömät vastaisivat. 

Näin vaikka selvästi mielestään ovat ylimaallisen älykkäitäkin? 

Vierailija
32/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä kiinnostaa myös.

Tosin kokemusta on siitä että minulla oli vakituinen osa-aikatyö joka ei soveltunut. Töitä oli liian sirpaleisista. Aamulla 2 h ja illalla 2 h esim.

Keikkatyö ei poikinut tarpeeksi lisätunteja ja työ oli älyttömän raskasta (tehdassiivous).

On se aikamoista touhua, että karenssia pukkaa, kun ihminen haluaa päättää omasta elämästään itse. 😂

Tuota 3 kk:n karenssia ei taida enää olla, vaan maksimi on 45 päivää. Mutta käytännössä sekin on 3 kk, koska 45 päivän jälkeen joutuu vielä 1 kuukauden ajan täyttämään työttömyysilmoitusta, ennen kuin saa mitään korvauksia. Kannattaa siis aina ensin laskea, että selviääkö väh. 3 kk säästöillään, ennen kuin tekee muutoksia työelämässään.

Vakityö, oli se tuntimäärä kuinka vähäinen tahansa, on tosiaan työvoimaviranomaisille joku toteemipaalu, jonka eteen kumarrutaan, vaikka siitä keikkatyöstä saisi jopa enempi tunteja ja palkkaa. 😂 Vikahan on siis päättäjätasolla eli hallituksessa ym.

Työttömän vapautta vaihtaa työpaikkoja pitäisi helpottaa, jopa kannustaa vaihtamaan. Karenssin antaminen sellaisessa kohtaa pitäisi kokonaan loppua. Karenssit nyt ei todellakaan "kannusta" mihinkään. Eikä kukaan jatka paskassa duunissa. Miksi sellaisesta rangaistaan, että vaihtaa toiseen duuniin? En todella tajua.

Elämästä saa päättää itse kun elä omilla tienesteillä. Jos elää almuilla niin ei saa päättää itse

Eli jos pomosi päättää antaa sulle potkut, niin voit päättää itse, jäätkö töihin?

Vierailija
33/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattavinta on ripotella osa-aikatöitä eri kuukausille niin, ettei tienaa enempää 300 euroa bruttona kuukautta kohden. Koska sen jälkeen tuki alkaa laskea jokaista palkkaeuroa kohden puolella. Jäähän siitäkin edelleen, mutta vain puolet. Reilun tonnin kun tienaa, ei saa työttömyystukea lainkaan sellaisessa kuussa.

Se laskee enemmän, kun sovelletaan palkan ja päivärahan perusteensa olevan palkan yhteismäärää ja suojaosaa ei huomioida. Tietyssä pisteessä se on euro per euro.

Vierailija
34/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä kiinnostaa myös.

Näinhän se on. Mutta jos mietitään sitä kannustavuutta, niin ei se ainakaan kannusta mitään tekemään, jos jo osa-aikatyössä käyvän työpaikan vaihdosta rangaistaan karenssilla.

Vierailija
35/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti ehdottomasti. Saan palkkaa nyt kuitenkin yli tuplasti enemmän kuin työmarkkinatukea sain. Puolisoni tulojen vuoksi työmarkkinatuki olikin myös ainoa saamani tuki.

Vierailija
36/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet kokoaikaiseksi kotisiivoojaksi Freskalle. Ne etsii jatkuvasti tekijöitä. Ja saat enemmän kuin 1100e/kk.

Vierailija
37/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nyt vastaan vaikka ei saa, mutta siis aikoinaan  tein osa-aikatöitä ja otin kaiken vastaan mitä tarjottiin ja yhteen paikkaan sitten päädyin pariksi päivää sijaiseksi ja se vain jatkui ja jatkui kunnes siitä tuli vakituinen työ. 

Vierailija
38/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa, jo  verojen takia. Korvausta veroprosentti on huikea, työtulossa  samasta summasta huomattavasti matalami. Lisäksi työ kerryttää eläkettä.

Vierailija
39/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön mutta vastaan silti. Itse tein osa-aikahommia ja hain kelan tukea päälle. Palkkaa n. 1000e/kk ja työttömyystukea parisataa päälle. Asumistukeenkin olin kelvollinen, joten yhteensä kelasta sai 400~e kuussa. Eikä ollut edes mikän ruljanssi, koska kela saa tulot nykyään tulorekisteristä, joten tuen päätös tuli parissa päivässä.

Joten vastaan että kannattaa. Kyllä siinä saa 500e enemmän mitä pelkillä tuilla.

Vierailija
40/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti, koska soviteltu päiväraha on yllättävän hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi