Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät kertokaa (muut EI SAA vastata)! Kannattiko ottaa osa-aika työ, mitä seurasi taloudellisesti?

Vierailija
21.05.2023 |

Tää on teoreettinen kysymys koska en ole saanut vielä mitään työtä, olen työmarkkinatuella siis työtön. Jos sattuisi saamaan esim. kesätyön joka on osa-aikatyö, ja palkka kaupanalan tes. Niin kannattiko se sit kuitenkaan viimekädessä teillä muilla? Jäikö käteen mitään? En edes tiedä mikä mun veroprosentti on, koska mulla on muutosverokortti Kelan tuen takia, ja se pitää sit tehä uusiksi. Pääsishän sitten irti orjuutuslaitoksesta(te-tsto) mutta, tuntuu että teksi sit hyväntekeväisyyttä jollekkin firmalle. Palkka tulis olemaan jotain 1100 euroo .Ei vois otta vastaan kokoaika työtä jos sattuis löytymään ainakaan noin vain. 1100 /kk brutto. Siitä verot. Ja todennäkösesti en hakis soviteltua työttömyyskorvausta, mut sen näkee sitten...
Kannattiko teillä, paljon kuulee etä oli ihan turha homma....
huom. en saa/hae asumistukea tällä hetkellä joten se ei ongelma, ehkä myöhemmin.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuesta menee 20% veroa, pienestä palkasta ei juuri mitään. Se on kannustavaa.

Vierailija
62/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOL etsii tälläkin hetkellä rakennussiivoojia. Ei muuta kuin hommiin. Taatusti tulee yli tuon tonnisata kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä haukkuvat työlliset ei tässä nyt ymmärrä, että tällä hetkellä työtön on voinut aiemmin olla pitkäänkin töissä ja omata enemmän työkokemusta kuin tällähetkellä töissäoleva märkäkorva.

Vierailija
64/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihmisarvon kannalta. Työttömänä on luuseri

Kannattaa muutenkin aina.

Pelkkä työkokemus on plussaa ja tulevissa työhaastatteluissa osoittaa että haluat tehdä töitä.

Suomessa on siis reilusti yli 500 000 luuseria, eikä määrä tule enää koskaan laskemaan, vaan päin vastoin. Suomesta häviää joka vuosi työpaikkoja.

Vierailija
65/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuesta menee 20% veroa, pienestä palkasta ei juuri mitään. Se on kannustavaa.

Työnantajamaksuja menee melkein 10%, vaikka varsinainen veroprosentti olisi nolla. Pienillä tuloilla verotuksella on tosi vähän merkitystä. Jos tienaa vaikka tonnin, siitä 10% veroa on satasen. Jos vero laskee yhdeksään prosenttiin, käteen jäävä osuus nousee kympin.

Vierailija
66/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SOL etsii tälläkin hetkellä rakennussiivoojia. Ei muuta kuin hommiin. Taatusti tulee yli tuon tonnisata kuussa.

Eihän siinä muuta ongelmaa ole kun vaan se, että ei tule valituksi. Vai käykö, että kaikki sadat tuhannet työttömät tullaan rakennussiivoojaksi heti huomenna, ja palkkaa se tonnisata euroa jokaiselle, onko siivottavia rakennuksiakaan niin paljoa, entä sollilla rahaa maksaa palkkaa?

Vierailija
67/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä muuta ongelmaa ole kun vaan se, että ei tule valituksi. Vai käykö, että kaikki sadat tuhannet työttömät tullaan rakennussiivoojaksi heti huomenna, ja palkkaa se tonnisata euroa jokaiselle, onko siivottavia rakennuksiakaan niin paljoa, entä sollilla rahaa maksaa palkkaa?

Juu eikä niitä SOL:n kohteita oo kaikkialla...

Vierailija
68/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työttömyysrahan pitäisi loppua kokonaan terveiltä, kun ovat olleet 2 vuotta työttömänä. Sitten tulisi vuoden tauko. Jos ei pääsisi töihin, saisi tuen uudestaan 6kk tauon jälkeen ja sitten 5kk jälkeen taas vuoden tauko. Terveitä ihmisiä pitäisi ajaa töihin.

Vakavasti sairaana olleena on pöyristyttävää kuinka terveillä on tekosyitä miksi jonkin työn tekeminen ei heille kelpaa.

Kyllä mäkin mielyiten olisin taiteilija, mutta rahan tulo on siinä niin epävarmaa, että mun on aikuisena elätettävä itseni muulla.

Holhousyhteiskunnan loppu ajaa ihmiset mihin tahansa työhön!

Vierailija
69/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä työttömyysrahan pitäisi loppua kokonaan terveiltä, kun ovat olleet 2 vuotta työttömänä. Sitten tulisi vuoden tauko. Jos ei pääsisi töihin, saisi tuen uudestaan 6kk tauon jälkeen ja sitten 5kk jälkeen taas vuoden tauko. Terveitä ihmisiä pitäisi ajaa töihin.

Vakavasti sairaana olleena on pöyristyttävää kuinka terveillä on tekosyitä miksi jonkin työn tekeminen ei heille kelpaa.

Kyllä mäkin mielyiten olisin taiteilija, mutta rahan tulo on siinä niin epävarmaa, että mun on aikuisena elätettävä itseni muulla.

Entä ikärasismi. Yli 60-vuotiaita hyväkuntoisia ei huolita töihin? Mitäs heille tehdään?

Vierailija
70/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä stanan tollo tajua että työttömyys johtuu siitä että ihmisiä ei vaan oteta töihin!!

4 paikkaa kuukaudessa haettava, mihinkään ei pääse!!!

Vierailija
71/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tarjottiin pimeitä töitä.

En ottanut mutta nyt alkaa kiinnostaa.

Vierailija
72/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä stanan tollo tajua että työttömyys johtuu siitä että ihmisiä ei vaan oteta töihin!!

Ei ne kaikki ymmärrä.

Luulevat että töihin vaan mennään. Kävellään sisään yms.

Vierailija
73/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä kiinnostaa myös.

Tosin kokemusta on siitä että minulla oli vakituinen osa-aikatyö joka ei soveltunut. Töitä oli liian sirpaleisista. Aamulla 2 h ja illalla 2 h esim.

Sitten vaihdoin keikkatyöhön ja sain karenssin 3 kk.

Keikkatyö ei poikinut tarpeeksi lisätunteja ja työ oli älyttömän raskasta (tehdassiivous).

Haen töitä siivousalalta mutta en ole löytänyt.

On se aikamoista touhua, että karenssia pukkaa, kun ihminen haluaa päättää omasta elämästään itse. 😂

Tuota 3 kk:n karenssia ei taida enää olla, vaan maksimi on 45 päivää. Mutta käytännössä sekin on 3 kk, koska 45 päivän jälkeen joutuu vielä 1 kuukauden ajan täyttämään työttömyysilmoitusta, ennen kuin saa mitään korvauksia. Kannattaa siis aina ensin laskea, että selviääkö väh. 3 kk säästöillään, ennen kuin tekee muutoksia työelämässään.

Vakityö, oli se tuntimäärä kuinka vähäinen tahansa, on tosiaan työvoimaviranomaisille joku toteemipaalu, jonka eteen kumarrutaan, vaikka siitä keikkatyöstä saisi jopa enempi tunteja ja palkkaa. 😂 Vikahan on siis päättäjätasolla eli hallituksessa ym.

Työttömän vapautta vaihtaa työpaikkoja pitäisi helpottaa, jopa kannustaa vaihtamaan. Karenssin antaminen sellaisessa kohtaa pitäisi kokonaan loppua. Karenssit nyt ei todellakaan "kannusta" mihinkään. Eikä kukaan jatka paskassa duunissa. Miksi sellaisesta rangaistaan, että vaihtaa toiseen duuniin? En todella tajua.

Mikä ihmeen rangaistus se on, että ei anneta ilmaista rahaa tilanteessa, jossa itse aiheuttaa sen, että ei saa palkkaa?

Vierailija
74/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on nykyään aika turha homma. Ennen oli suojaosuus 300e ja sen jälkeen puolet palkasta vähennettiin päivärahasta. Nyt sovelletaan jotain enimmäismäärähommaa ja palkka plus soviteltu päiväraha voi olla yhteensä maksimissaan päivärahan perusteena olevan palkan verran. Joten ei usein kannata. Olen itse tehnyt siitä huolimatta nyt tässä pari vuotta, kun tykkään työpaikasta. Mutta ei kannata taloudellisesti. Viime kuussakin olisi pitänyt tuon suojaosuuden kanssa tulla 490e, tuli 49e.

Sääntöä perustellaan sillä, että työnteon pitää olla aina kannattavaa. Joka kuukausi vi tuttaa. Uskon, että nimenomaan tästä on kyse, kun puhutaan siitä, että osa-aikatyötä ei kannata ottaa vastaan. Saisin aivan kirjaimellisesti suunnilleen saman, jos en tekisi mitään.

Eikö tätä suojaosuutta enää ole?

Sitä ei sovelleta silloin, kun sovelletaan tuota enimmäishommaa.

Paljonko niitä tunteja voi sitten olla?

Itse en pysty tällä hetkellä kokoaikatöihin ja mietin osa-aikatyötä? Mitä osa-aikatyötä kannattas tehdä siis tunnit?

Ei ole sidottu tunteihin, mutta jos työ on sopiva sinulle, niin onhan se hieno askel paremman tulevaisuuden kannalta. Vaikka se ei rahatilannetta juurikaan auta.

Minkä paremman tulevaisuuden?

Vierailija
75/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikki ymmärrä.

Luulevat että töihin vaan mennään. Kävellään sisään yms.

Minä tein noin. Menin sanomaan tutulle, että vakityö on päättymässä, firman omistaja jää eläkkeelle. Tuttu sanoin, että hänen työnantajansa on etsinyt perhevapaasijaista, mutta ei ole löytänyt sopivaa. Soitin sille työnantajalle, kerroin tilanteen (tämä kaverin työnantaja tiesi silloisen työnantajani) ja sitten vaihdoin työpaikkaa kuukauden lopussa, vaikka vanhassa firmassa olisi ollut vielä pari kuukautta töitä.

Yksi ainoa puhelinsoitto ja sain uuden työn. Vuonna 2023.

Vierailija
76/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahallisesti EI TODELLAKAAN ole kannattanut. Mutta oman henkisen hyvinvoinnin kannalta on EHDOTTOMASTI kannattanut. Minusta on tullut paljon energisempi, iloisempi ja sosiaalisempi. Valitsisin siis myös uudelleen osa-aikaisen työn, vaikka saisin lähes saman rahan tekemättä mitään. Sinänsä hassua, koska töissä pitäisi käydä nimenomaan rahan takia, mutta tällä hetkellä jos vain rahaa ajattelee, niin ei se kannata...

Vierailija
77/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa kirjoittamaan hiukan ohi aiheen, en siis ollut osa-aikatöissä vaan kesäkuussa keikkalaisena (työssäolopäiviä kertyi noin 15). Olin valmistunut ammattikoulusta toukokuun lopulla ja ilmoittautunut työttömäksi. Sain soviteltua työttömyyspäivärahaa niiltä arkipäiviltä, jolloin en ollut töissä.

Asumistukea en voinut lakkauttaa, sillä vuokranmaksu piti suorittaa kuukauden alussa ja palkan saisin vasta seuraavan kuukauden aikana. Eikä toisekseen ollut tietoa olenko töissä vain päivän, sillä jokaiselle päivälle tehtiin erikseen työsopimus ja jokainen päivä sovittiin aina erikseen. Saatoin saada soiton aamulla puolikahdeksalta "Pääsetkö töihin 8-16".

No palkkaa sain noin 1500€, sillä veroprosenttini oli täysi nolla. Sitten tuli Kelalta kirje, ja vaatimus maksaa 3kk asumistuet takaisin (touko-heinäkuu). Tein tuosta oikaisuvaatimuksen, joka oli täysin hyödytön. Eipä tuosta rahallisesti mitään hyötynyt, mutta onneksi sain sentään tärkeää työkokemusta omalta alaltani. Ketuttaa silti vieläkin!

Vierailija
78/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wannabe kokkari näkee unta 😁

Edelleenkin: työnantaja ottaa mieluiten töihin jo töissä olevan, kuin työttömän, varsinkin jos työtön aika cv:ssä on pitkä.

Miten työtön vain menee töihin?

Työnantajahan sen päättää kenet ottaa töihin.

Ja apn kysymykseen: kyllä, osa-aika työ kannattaa.

Itse olin osa-aika töissä reilu 5 v sitten parisen vuotta.

Vapaapäivänä sain aivoinfarktin ja tuohon työhön en ole enää kykenevä, vaikka haluaisin (ihana työpaikka, pomo ja työkaverit).

Vak.yhtiö koulutti uusiksi mutta koulutuksen aikana selvisi, että en sitäKÄÄN työtä pysty tekemään.

Olin vuoden työttömänä koska työkyvyttömyyseläkkeelle en pääse (on kallis verrattuna työmarkkinatukeen), mutta nyt olen ihan toisella alalla osa-aika töissä.

Ja kyllä se kannattaa; palkka ja soviteltu työttömyystuki on n. 1400€ nettona.

As.tukea ei saada koska puoliso tienaa nettona n. 2 krt enemmän kuussa kuin minä.

Vierailija
79/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnainen työ oli itselleni hankala kun olin alle kolme vuotiaan kanssa kotona ja otin satunnaisia vuoroja vastaan vuokravälityksen kautta silloin, kun sain lapselle hoitajan . Tästä seurasi yleensä kirje Kelasta , olet tietojemme mukaan aloittanut työn ja pyydämme tekemään selvitykset a ja b . Monta kertaa jouduin hakemaan asumis ja toimeentulotukea uudestaan jopa yhden työvuoron vuoksi . Sitten sai taas odotella ja miettiä saako laskut ajallaan maksettua . Osa-aikatyö voi olla ehkä helpompi jos pystyy arvioimaan ennalta paremmin tulonsa .

Työuran kannalta tietysti kaikki työnteko on plussaa kun cv:ssä näyttää kaikki työ hyvältä ja keikkatyöt samaan paikkaan voi niputtaa olin vuosina se-tämä tässä firmassa

Vierailija
80/84 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsäännön lisäksi sovitellulla päivärahalla on enimmäis- ja vähimmäismäärä.

Enimmäismäärä riippuu siitä, mikä on ansiopäivärahasi perusteena oleva palkka. Soviteltu ansiopäiväraha lapsikorotuksineen ei voi yhdessä työtulon kanssa olla enemmän kuin perustepalkkasi. Jos tulosi sovittelussa ovat suuremmat kuin perustepalkkasi, ei päivärahaa jää maksettavaksi. Tämän säännön tarkoitus on varmistaa, että työn tekeminen on aina kannattavampaa kuin työttömyys. Enimmäismäärää laskettaessa ei huomioida suojaosaa.

minkä ihmeen ansiopäivärahan? Mitään ansiopäiväraaa en ole eläessäni nähnyt enkä koskaan tule näkemää. Työmarkkinatuella olen ja tulen aina olemaan, näin ne on saaneet kieroiltua kohdallani. Siis työmarkkinatukni perusteena on 0 euroa. Mites ny? Mitää lapsia ei ole. Tääki työ ois pari kk.

Ärsyttää vaan sokkona otta, ja sit kohta tajuta että jos lopettaa , eessä on 3 kk karenssi ja myöhemmin tän sekoilun takia ikuiskarenssi. Siis kuolema.

No eihän sitä ansiosidonnaista päivärahaa saa, jos ei liity työttömyyskassaan.

Huokaus.

On myös oltava vähintän 26vko vähintään 18h viikossa töissä.

Ei riitä että maksaa jotain vaan on tehtävä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä