Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan raja toimeentulotuessa, asuminen

Vierailija
20.05.2023 |

Mitä tekisitte tilanteessaani? Olen ollut sairaspäivärahalla nyt vuoden,sitä ennen työtön vuoden. Olen yhden 8 v lapsen yh Helsingistä. Saamme toimeentulotukea vuokran osuuteen mitä asumistuki ei kata. Kelan mukaan vuokra saisi meiltä olla 870 e kk.Olen hakenut asuntoa jatkuvasti,minulla ei ole luottotietoja ex miehen aikaansaaman sotkun takia.Nykyisessä vuokra asunnossa asuimme jo kun olin vakituisessa työssä hoitoalalla,silloin vuokra tosin oli 120 e vähemmän kuin nyt (Sato vuokranatajana). Nyt sain asuntotarjouksen 250 e kk halvemmasta asunnosta kaupungilta. Ongelma on että siinäkin mene vuokra yli Kelan määrittelemän vuokran joten joutuisin maksamaan toimeentulotuesta sen 250 e kk ja elämään lapsen kanssa 500 eurolla kuukaudessa. Siitä pitäisi maksaa matkakortti, ruoka,puhelin ja netti. Jos jatkan nykyisessä asunnossa,Kela maksaa edelleen koko vuokran kun rajojen sisällä olevaa ei ole löytinyt :/ Lapseni on erityislapsi ja lääkärin todistus on että hän tarvitsee kasvaessaan oman huoneen joten etsin kolmiota...olen saanut juuri sovittua että jatkaisin syksyllä hoitoalan opinnot loppuun kuntoutustuella mutta toimeentulotukea tarvitaan siihen ruokaan jne. opinnot kestävät n vuoden keikkatöitä ei voi tehdä kun ne vähentävät tt tukea... enkä voi tehdä niin paljon töitä ettei tukea tarvitsisi hakea oman terveydentilan takia.

Mitä tekisitte jos olisitte minä? uskallanko ottaa riskin ja elää vuoden lapsen kanssa 500 eurolla? Se sisältää lapsilisän ja elatustuen. Meillä ei ole mitään tukiverkkoja keneltä saisin hätätilanteessa rahaa. Ehkä vuoden kuluttua voisin saada vakituisen työn, asua siinä halvemmassa asunnossa ja palkasta jäisi käteen niin etten joutuisi hakemaan tukia. Vaihtoehto on jäädä tähän nykyiseen ylikalliiseen asuntoon jonka vuokra sitten maksetaan kokonaan ja rahaa jäisi meille elämiseen minimitoimeentulotuen verran eli 740 e kk. sillä olemme nytkin tulleet toimeen jo 2 vuotta. Hullua on se että Kela maksaa mielummin tämän asunnon vuokran kuin 250 e kk halvemman asunnon...sosiaalityöntekijöni oli sitä mieltä ettei kannata muuttaa:/ muuttokulutkin ovat ongelma, ketään ei ole auttamaan muutossa enkä pysty lapsen kanssa kantamaan kirjahyllyä tai sänkyä...ajokorttia ei ole myöskään joten jonkun muuttofirman joudun palkkaamaan ja se maksaa koko kuun ruokarahat.

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin pois Helsingistä.

Vierailija
2/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän Kela maksaa mielllän muuton jos muuttaa halvempaan. Niillä on lista hyväksytyistä muuttofirmoista, pyydät heiltä tarjouksen ja kerrot sen Kelalla/sossulle.

Et tarvitse kolmiota, vaan kaksion, ehkä tilavamman sitten. Et ole eka etkä vika joka asuu itse olohuoneessa ja lapsi makkarissa. Pientä huonekalujen sijoittelua niin saat nukkumasopen olohuoneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se ei ole vaihtoehto lapsen isän ja oman koulun takia. ehkä myöhemmin kun valmistun mikäli se sopii lapsen isälle.

t: ap

Vierailija
4/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllähän Kela maksaa mielllän muuton jos muuttaa halvempaan. Niillä on lista hyväksytyistä muuttofirmoista, pyydät heiltä tarjouksen ja kerrot sen Kelalla/sossulle.

Et tarvitse kolmiota, vaan kaksion, ehkä tilavamman sitten. Et ole eka etkä vika joka asuu itse olohuoneessa ja lapsi makkarissa. Pientä huonekalujen sijoittelua niin saat nukkumasopen olohuoneeseen.

ei maksa kun uusi asunto menee Kelan rajan yli.tosiaab 870 e kk saa asunto maksaa. jos maksaa vaikka 890 e ei tukea tipu. asia on tarkastettu Kelasta ja sos työntekijältä joka ei sen vuoksi meille suosittele muuttoa.

Vierailija
5/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä järjetön maa. Kolmio kahdelle Helsingissä täysin veronmaksajien piikkiin. Eikä edes häpeä. Eletään akateemisten elintasoa mitään tekemättä.

Vierailija
6/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

isot kaksiot ovat myös haussa, mutta yli 870 ei saa nekään maksaa. meille tarjottiin kolmiota kaupungilta,ei kaksiota. lisänä on se että lapsi menee 2 luokalle ja sai juuri avustajan,jos vaihtaa koulua pelottaa miten kaikki järjestyy uudessa koulussa.

Vierailija
7/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa muuton kuluineen. Kilpailutat ja otat halvimman, lähetät tiedot kelalle ja he tekee maksusitoumuksen. Eli se ei ole ongelma. Toimeentulotuen normit on asumisen suhteen huomattavasti korkeammat kuin Kelan. Ne on tarkistettavissa verkosta. Lisäksi lapsen erityistarpeet otetaan huomioon asunnon kokoa mietittäessä. En nyt oikein hahmota mikä se ongelmasi oli tässä?

Vierailija
8/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä järjetön maa. Kolmio kahdelle Helsingissä täysin veronmaksajien piikkiin. Eikä edes häpeä. Eletään akateemisten elintasoa mitään tekemättä.

no itse olin ennen työttömyyttä amispohjalla töissä 20 vuotta ja rahaa jäi vuokran jälkeen tässä asunnossa 1000 kk....kyllä se yli 200 euroa mikä jäi enemmän oli meille iso raha.

Vierailija
9/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa muuton kuluineen. Kilpailutat ja otat halvimman, lähetät tiedot kelalle ja he tekee maksusitoumuksen. Eli se ei ole ongelma. Toimeentulotuen normit on asumisen suhteen huomattavasti korkeammat kuin Kelan. Ne on tarkistettavissa verkosta. Lisäksi lapsen erityistarpeet otetaan huomioon asunnon kokoa mietittäessä. En nyt oikein hahmota mikä se ongelmasi oli tässä?

Ei maksa. toimeentulotuen normien mukaan meidän asunto saa maksaa 870 e kk, se on juuri netissä nähtävissä taulukossa. joten tukea muuttoonkaan ei tipu.

Vierailija
10/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se ei ole vaihtoehto lapsen isän ja oman koulun takia. ehkä myöhemmin kun valmistun mikäli se sopii lapsen isälle.

Ei sun tarvitse lapsen isältä kysyä missä voit asua.

Vierailija
11/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et hae kaupungilta kaksiota ja lapsi saa makuuhuoneen?

Vierailija
12/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Vantaalla / Espoossa / Kirkkonummella tms. isä ja lapsi voivat vielä helposti tavata toisiaan. 

Vierailija
13/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tarvitse lapsen isältä kysyä missä voit asua.

meillä on vielä yhteishuoltajuus,vaikka minä olen pääasiallinen huoltaja. elatustuki tulee kelalta kun isä ei suostu maksamaan,vaikka on DI ja tienaa hyvin. hänellä on mielenterveysongelmia jonka vuoksi lapsi tapaa häntä valvotusti. sos tt mukaan muuttoon toiselle paikkakunnalle vaaditaan isän suostumus muutoin joudun itse maksamaan lapsen matkat Helsinkiin. minulla ei ole ajokorttia joten matkat edestakaisinx2 2xkk tulisi kalliiksi pidemmän matkan päästä. oma koulu vaatii myös läsnäoloa viikoittain ( hoitoala).

Vierailija
14/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut Vantaalla / Espoossa / Kirkkonummella tms. isä ja lapsi voivat vielä helposti tavata toisiaan. 

tämä asunto mikä minulle on tarjottu sijaitsee juurikin Espoossa,aloituksessa oli epäselvää se. Vantaalta en ole saanut tarjouksia. hintataso on tismalleen sama kuin Hekan asunnoissa keskimäärin Espoossa ja Vantaalla.

Vierailija
15/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et hae kaupungilta kaksiota ja lapsi saa makuuhuoneen?

haettu on..kaksioita on kaikista vaikein saada.

Vierailija
16/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskaltaisitteko muuttaa? tuleeko sillä 500 eurolla toimeen? pakollisia menoja on puhelin x 10e,10 e netti,matkakortti 85 e. eli yhteensä n 100 e kk. ruokaan ja vaatteisiin jäisi meillä 400 e kk. niin pitäisi elää ainakin vuosi.

Vierailija
17/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän vuokra-asunto ja Helsinki ei sovi samaan lauseeseen . Asunnot pitäisi aina osoittaa ympäryskunnista . Lapsi kyllä sopeutuu aina sinne missä koti on .

Vierailija
18/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka itsetuntosi antaa myöten elää veronmaksajien piikkiin? Suomessa aivan liian korkea avustustaso.

Vierailija
19/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka itsetuntosi antaa myöten elää veronmaksajien piikkiin? Suomessa aivan liian korkea avustustaso.

Mitä itse tekisit jos olisit yh ja sairastuisit?

Vierailija
20/114 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uusi asunto on halvempi kuin nykyinen, kyllähän siihen saa kelasta ihan samalla lailla tukea koko vuokraan, ja muuttokuluihin myös. Ainakin tuttavani sai. Kela toki silti edellyttää, että etsit koko ajan halvempaa asuntoa, mutta ei ole sun vika, jos sellaista et hakemisesta huolimatta saa.