YLE: Rikkaille nauraminen kyllästyttää ja on väsynyttä - nyt olisi aika nauraa tyhmille ja aineille köyhille
Ylen Kulttuuricoctailin essee kyseenalaistaa nykyisen kulttuurin jossa nauretaan rikkaille sillä rikkaille nauraminen on esseen kirjoittajan mukaan kulunutta ja nähtyä, sen sijaan tulisi antaa tilaa nauraa köyhille ja tehdä pilaa ja komediaa heistä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän köyhistä junteista tehdään komediaa jatkuvasti. Always Sunny in Philadelphia yksi hyvä esimerkki.
Samoin HBO:N loistava Shameless.
Vierailija kirjoitti:
Kuva ihmisyydestä kapenee, jos kerta toisensa jälkeen tietyt ihmisryhmät sivuutetaan tai heitä kuvataan silotellusti, kirjoittaa Tuomas Karemo esseessään.
Joo, tuossa oli vähän tuollainen pikkunäppärä yritys perustella heikompien kiusaamista avarakatseisuudella. Oli kyllä aika tuskaisen väkinäinen koko artikkeli. Teki selvästi mieli provosoida, mutta kirjoittaja ei oikein uskaltanut. Lopputulos oli sitten vähän omituista jankutusta.
Eihän se ole se sairaus, köyhyys, rumuus tms jolle nauretaan.
Vaan hyvä, että heistä = meistä tehdään katsottavaksi kokonaisia ihmisiä vikoinemme ja puutteinemmkin. Ei pyhimyksiä.
Joskus joku voi olla köyhä, ruma, tyhmä ja ilkeä yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan nauraa sairaille.
Toivottavasti sairastut itse vakavasti niin katsotaan vieläkö naurattaa.
Naurattaa jo nyt, kun pääsin ihosi alle. Aika ilkeätä toivoa toisen sairastua vakavasti. Edes minä en tuollaista toivo, vaikka sairaille haluan nauraa. Eikö hävetä?
Ei hävetä, olisit sen ansainnut.
Ansaitsen sairastua vakavasti, koska haluan haluan nauraa sairaille? Aika tylyä. Toivotko samaa esim. rikkaille nauraville?
Kyllä ansaitset, sairaudet eivät ole naurun aihe vai luuletko että esim. rintasyöpä tai ALS on "hankittu" tahallaan ja sulla on oikeus nauraa heille.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole se sairaus, köyhyys, rumuus tms jolle nauretaan.
Vaan hyvä, että heistä = meistä tehdään katsottavaksi kokonaisia ihmisiä vikoinemme ja puutteinemmkin. Ei pyhimyksiä.
Joskus joku voi olla köyhä, ruma, tyhmä ja ilkeä yhtäaikaa.
Kyllä köyhien puutteet ovat tapetilla aika paljon. Köyhiin suhtaudutaan halveksivasti, väheksyvästi ja säälien. Pitää teeskennellä hyvin päättäväisesti, jos ei sitä huomaa. Tuota asennetta pitäisi pyrkiä hävittämään, ei vahvistamaan huumorin avulla.
Rikkaat ja menestyneet sen sijaan nauttivat elämässään arvostuksesta, kunnioituksesta ja hyvinvoinnista. He ovat jalustalla, turvassa.
Emme ole tasavertaisia ihmisiä. Siksi kaikkia ei voi kohdella samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa jo nyt, kun pääsin ihosi alle. Aika ilkeätä toivoa toisen sairastua vakavasti. Edes minä en tuollaista toivo, vaikka sairaille haluan nauraa. Eikö hävetä?
Ansaitsen sairastua vakavasti, koska haluan haluan nauraa sairaille? Aika tylyä. Toivotko samaa esim. rikkaille nauraville?
En tiennytkään että sairaus ja rikkaus ovat synonyymejä keskenään.
Mautonta nauraa huonommassa asemassa oleville. Eihän köyhät ole ahneita. Rikkaathan ne ahneita on.
Onhan paljon huumoriohjelmia, joissa köyhiä. Ei niissä sille köyhyydelle naureta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ansaitset, sairaudet eivät ole naurun aihe vai luuletko että esim. rintasyöpä tai ALS on "hankittu" tahallaan ja sulla on oikeus nauraa heille.
En luule, että nuo sairaudet on hankittu tahallaan, enkä luule, että minulla on oikeutta nauraa heille, mutta haluan nauraa heille. Vastaisitko kysymykseeni myös.
Vierailija kirjoitti:
Mautonta nauraa huonommassa asemassa oleville. Eihän köyhät ole ahneita. Rikkaathan ne ahneita on.
Paremmassa asemassa olevalle ei ole siis mautonta nauraa. Ymmärsinkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luule, että nuo sairaudet on hankittu tahallaan, enkä luule, että minulla on oikeutta nauraa heille, mutta haluan nauraa heille. Vastaisitko kysymykseeni myös.
Rikkaille nauraminen on aivan eri asia kuin sairaille nauraminen. ps. Vain aivoton idiootti haluaa nauraa sairaille. En kommentoi asiaa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Minä nauran ainakin niille köyhille, joilla on asuntolainaa vielä jäljellä.
Kiva juttu jos sinä olet niin äveriäs että olet voinut ostaa asunnon ilman lainaa.
Missä semmoset ohjelmat on joissa rikkaille nauretaan. Enemmänhän niille pokkuroidaan.
Minä tässä nauran hallituksen tuleville leikkauksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaille nauraminen on aivan eri asia kuin sairaille nauraminen. ps. Vain aivoton idiootti haluaa nauraa sairaille. En kommentoi asiaa enempää.
Ei se välttämättä ole eri asia. En myöskään kommentoi asiaa enempää.
Se etteivät ns. vähäosaiset saisi olla komediahahmoja vain kieltää osan heidän inhimillisyydestään. Olen itse Köyhä(tm), läheiseni ovat köyhiä ja sairaita, asun köyhällä alueella. Onhan tässä paljon komediaa ympärillä. Köyhät voivat olla ahneita lusmuja, epärehellisiä kehveleitä, tyhmänrehellisiä tosikkoja, traagisesti väärään ympäristöön syntyneitä oman elämänsä Hyacinth Bucketeja, ihan mitä vaan.
Tietysti komedian sävy vaikuttaa paljon. Suomalainen komedia on perinteisesti tehty kansan tasolta eikä ylhäältäpäin alemmille yhteiskuntaluokille nauraen. Uuno Turhapurokin on työtävieroksuva likainen pummi, mutta kukaan ei erehtyisi luulemaan Turhapuroa miksikään porvaripropagandaksi.
"Roudasta rospuuttoon" taitaa olla yksi TV-historian kehutuimmista sketseistä. Joku sketsin nopealla vilkaisulla katsova voisi väittää, että siinä pilkataan maalaisia, alkoholiongelmaisia ja itsetuhoisia ihmisiä kaurismäkeläisen suomalaisen elokuvan lisäksi, mutta sketsin absurdi huumori kyllä menee kaikkien tuollaisten määreiden yli.