Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla on huono ilmapiiri. Kuinka pitkään uudessa työssä kannattaa sinnitellä?

Vierailija
20.05.2023 |

Aika nopeasti selvisi työpaikan ilmapiiriongelmat. Vaihto kaduttaa, mutta vanhaan työhön ei ole paluuta, kun työt on järjestelty uusiksi. Kuinka kauan kannattaa uudessa työssä yrittää rimpuilla ettei nopea vaihto herätä ihmettelyä? Ottaa joka päivä päähän mennä töihin, kun käytös siellä on epäasiallista.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kaikkein vaarallisinta, että jossain vaiheessa alkaa uskomaan, että kaikki on omaa syytä. Manipulointi on niin voimakasta ja samoja asioita toistetaan päivästä toiseen. 

Tuo on muuten totta. Kysyessäni apua en saa ohjeita. Jälkikäteen kyllä ihmetellään miten voi olla etten tiennyt asiaa, jos toimin oman järkeilyn perusteella ja tulokseen ollaan tyytymättömiä. Ei tuollainen voi olla vaikuttamatta mielialaan, vaikka ymmärrän käytöksen olevan asiatonta, kun on uusi työntekijä kyseessä. Aiemmin olen saanut kehuja siitä, että selvitän muilta asioita ja hoidan niitä reippaasti. Nyt samasta toiminnasta tulee rajua dissaamista.

Vierailija
82/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikromanageroiva pomo on pahin.

Vieläkin pahempi on mikromanageeraava työkaveri, jolla ei ole mitään suurempaa statusta kuin muillakaan. Mun työpaikalla tällainen on, enkä ymmärrä, millä perusteella hän on tämän oudon tyylin itselleen ottanut. Hyökkäävä, vittumainen, jos häneltä tohtii jotain kysyä. Olen miettinyt, onko joku kuningatar, joka on päätynyt suorittavan tason tehtäviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kaikkein vaarallisinta, että jossain vaiheessa alkaa uskomaan, että kaikki on omaa syytä. Manipulointi on niin voimakasta ja samoja asioita toistetaan päivästä toiseen. 

Tuo on muuten totta. Kysyessäni apua en saa ohjeita. Jälkikäteen kyllä ihmetellään miten voi olla etten tiennyt asiaa, jos toimin oman järkeilyn perusteella ja tulokseen ollaan tyytymättömiä. Ei tuollainen voi olla vaikuttamatta mielialaan, vaikka ymmärrän käytöksen olevan asiatonta, kun on uusi työntekijä kyseessä. Aiemmin olen saanut kehuja siitä, että selvitän muilta asioita ja hoidan niitä reippaasti. Nyt samasta toiminnasta tulee rajua dissaamista.

En ole aiemmin ollut työpaikalla mykkäkoulun kohteena, jos olen tehnyt jonkun mielestä virheen. Nyt sekin on koettu, että minua vain vältellään, kun toimintaan ollaan pettyneitä. Todella hämmentävää käytöstä.

Vierailija
84/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesko aloitus tästä? Ainakin kolmas.

Aihe on tärkeä. Taidat olla työpaikkakiusaaja?

Sinun kaltaiset ilkimykset toittovat: asiat riitelevät, eivät ihmiset.

Ja tuota hokemalla voidaan kiusata työkaverit hulluuden partaalle

Olen hiukan eri mieltä tästä asiasta. Olen sitten varmaan työpaikkakiusaaja kun uskallan sanoa mielipiteeni työasioista. Neurotyypilliset ihmiset eivät osaa erottaa asia-asioita henkilökohtaisuuksista ja vetävät herneen nenään milloin mistäkin. Mutta siinäpähän vetäkööt, minä haluan että asiat sujuvat ja hommat saadaan tehtyä.

Vierailija
85/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hiukan eri mieltä tästä asiasta. Olen sitten varmaan työpaikkakiusaaja kun uskallan sanoa mielipiteeni työasioista. Neurotyypilliset ihmiset eivät osaa erottaa asia-asioita henkilökohtaisuuksista ja vetävät herneen nenään milloin mistäkin. Mutta siinäpähän vetäkööt, minä haluan että asiat sujuvat ja hommat saadaan tehtyä.

Tämä kommentti ei oikein avaudu, ellet kerro millaisten asioiden takia ristiriitoja töissä syntyy.

Vierailija
86/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tilanne ilmapiirin osalta toivoton?

Pystytkö vaikuttamaan siihen vain rivityöntekijänä, vai onko mahdollisuutta päästä vaikuttamaan enemmän?

Työläs rastihan tuollainen ilmapiirin parantaminen on, ja käytännössä onnistuakseen edellyttää joidenkin lähtemistä.

En koe pystyväni vaikuttamaan asioihin. En edes saa tarpeeksi tietoja hoitaakseeni töitäni hyvin. En saa kysymyksiin vastauksia ja joudun arvailemaan mitä pitäisi milloinkin tehdä ja miten.

Luulit, että työpaikoilla on joku äitihahmo joka pitää sinua koko aikaa kädestä kiinni? Työelämässä ei kaikkea sanoitteta valmiiksi vaan joutuu ihan oikeasti ottamaan asioista selvää, oppimaan virheiden ja erehdyksien kautta, jne. Sitä tarkoittaa omatoiminen, jota valehtelit haastattelussa olevasi?

Onpa julma vastaus. Ei voi olla omatoiminen ennen kuin on oppinut perusasiat töistä. Miksi kaikki pitäisi oppia virheiden kautta? Joskus on tilanne, että ei voi edes tietää, mitä kysymyksiä pitäisi kysyä, jotta työssä pääsee eteen päin. Jos työpaikalla ei ole aikaa perehdytykseen, se stressaa kaikkia, uutta työntekijää, joka tekee virheitä tai ei mitään, ja vanhoja työntekijöitä, jotka joutuvat korjaamaan virheet ja valittavat, ettei uusi tee mitään.

Ap, onko mahdollista ottaa asiaa puheeksi esihenkilön kanssa. Kysyt, että mitä sinulta tarkasti ottaen odotetaan ja miten tavoitteeseen on mahdollista päästä mahdollisimman nopeasti. Keskustelussa ei syytellä ketään, keskustellaan eteen tulleista ongelmista ja etsitään niihin konkreettinen ratkaisu.

Työpaikalla ei ole tällaiseen halukkuutta. Esimies vain sanoi, että he luulivat että tehtävä olisi ollut helpompi ottaa haltuun itsenäisesti. Opastamiseen ei kuulemma ole resursseja eikä kollegoja saisi avunpyynnöillä häiritä.

Aiemmin hyvin itsenäisissäkin työtehtävissä joku on alkuun perehdyttänyt työpaikan käytäntöihin. Tukea on yleensä kollegoiden kesken annettu puolin ja toisin, vaikka tehtävät olisivat olleet erilaisia.

Tämä tilanne tuntuu hyvin absurdilta. Mistä uusi ihminen tyhjästä tietäisi miten asioita hoitaa työpaikan käytäntöjen mukaisesti?

Jos saa tehdä itsenäisesti niin silloin saa keksiä omat käytännöt :-)

Vierailija
87/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tilanne ilmapiirin osalta toivoton?

Pystytkö vaikuttamaan siihen vain rivityöntekijänä, vai onko mahdollisuutta päästä vaikuttamaan enemmän?

Työläs rastihan tuollainen ilmapiirin parantaminen on, ja käytännössä onnistuakseen edellyttää joidenkin lähtemistä.

En koe pystyväni vaikuttamaan asioihin. En edes saa tarpeeksi tietoja hoitaakseeni töitäni hyvin. En saa kysymyksiin vastauksia ja joudun arvailemaan mitä pitäisi milloinkin tehdä ja miten.

Luulit, että työpaikoilla on joku äitihahmo joka pitää sinua koko aikaa kädestä kiinni? Työelämässä ei kaikkea sanoitteta valmiiksi vaan joutuu ihan oikeasti ottamaan asioista selvää, oppimaan virheiden ja erehdyksien kautta, jne. Sitä tarkoittaa omatoiminen, jota valehtelit haastattelussa olevasi?

Onpa julma vastaus. Ei voi olla omatoiminen ennen kuin on oppinut perusasiat töistä. Miksi kaikki pitäisi oppia virheiden kautta? Joskus on tilanne, että ei voi edes tietää, mitä kysymyksiä pitäisi kysyä, jotta työssä pääsee eteen päin. Jos työpaikalla ei ole aikaa perehdytykseen, se stressaa kaikkia, uutta työntekijää, joka tekee virheitä tai ei mitään, ja vanhoja työntekijöitä, jotka joutuvat korjaamaan virheet ja valittavat, ettei uusi tee mitään.

Ap, onko mahdollista ottaa asiaa puheeksi esihenkilön kanssa. Kysyt, että mitä sinulta tarkasti ottaen odotetaan ja miten tavoitteeseen on mahdollista päästä mahdollisimman nopeasti. Keskustelussa ei syytellä ketään, keskustellaan eteen tulleista ongelmista ja etsitään niihin konkreettinen ratkaisu.

Työpaikalla ei ole tällaiseen halukkuutta. Esimies vain sanoi, että he luulivat että tehtävä olisi ollut helpompi ottaa haltuun itsenäisesti. Opastamiseen ei kuulemma ole resursseja eikä kollegoja saisi avunpyynnöillä häiritä.

Aiemmin hyvin itsenäisissäkin työtehtävissä joku on alkuun perehdyttänyt työpaikan käytäntöihin. Tukea on yleensä kollegoiden kesken annettu puolin ja toisin, vaikka tehtävät olisivat olleet erilaisia.

Tämä tilanne tuntuu hyvin absurdilta. Mistä uusi ihminen tyhjästä tietäisi miten asioita hoitaa työpaikan käytäntöjen mukaisesti?

Jos saa tehdä itsenäisesti niin silloin saa keksiä omat käytännöt :-)

Ei valitettavasti saa. Organisaation ulkopuolelle näkyvän työn jäljen pitäisi kuulemma olla samanlaista riippumatta siitä kuka tehtävän on hoitanut. Ei oikein onnistu ilman opastusta.

Vierailija
88/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloita se uuden työn hakeminen per heti

Vierailija
89/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinnittelin kuutisen vuotta kunnes meinasi mennä henki. Älkää tehkö samaa virhettä kuin minä, lähtekää lipettiin kun vielä voitte.

Vierailija
90/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti ei oikein avaudu, ellet kerro millaisten asioiden takia ristiriitoja töissä syntyy.

No, esimerkiksi Ville on tehnyt asian A. Minä sanon että asiaa A pitäisi muuttaa jotta saataisiin tehtyä asia B -> herne nenään.

Tai, Kalle on tehnyt jonkin suunnitelman ja esittelee sitä teamille. Minä kysyn että miksi joku juttu on tehty näin, eikö sen voisi tehdä myös näin -> herne nenään.

Vierailija
91/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esimerkiksi Ville on tehnyt asian A. Minä sanon että asiaa A pitäisi muuttaa jotta saataisiin tehtyä asia B -> herne nenään.

Tai, Kalle on tehnyt jonkin suunnitelman ja esittelee sitä teamille. Minä kysyn että miksi joku juttu on tehty näin, eikö sen voisi tehdä myös näin -> herne nenään.

Onko Kallen tavassa hoitaa asioita siis jokin pielessä vai haluatko vain käydä keskustelua eri vaihtoehdoista hoitaa asia?

Vierailija
92/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aiemmin ollut työpaikalla mykkäkoulun kohteena, jos olen tehnyt jonkun mielestä virheen. Nyt sekin on koettu, että minua vain vältellään, kun toimintaan ollaan pettyneitä. Todella hämmentävää käytöstä.

Ovatko muut kokeneet uutena työntekijänä tällaista kohtelua? Minulle ollaan vihaisia siitä, etten entuudestaan tunne työpaikan käytäntöjä, mutta myös haluttomia opastamaan.

Vierailija
93/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko muut kokeneet uutena työntekijänä tällaista kohtelua? Minulle ollaan vihaisia siitä, etten entuudestaan tunne työpaikan käytäntöjä, mutta myös haluttomia opastamaan.

Kyllä. Takana todennäköisesti pitkään jatkuneet ongelmat työpaikalla joka alkaa purkautua mitä ihmeellisimmin keinoin. Ennen niin hyvästä tyypistä muodostuu kaikkia vihaava mörkö. Meillä ei perehdytetty oikeastaan koskaan ketään kunnolla, jokainen tuli tekemään samat virheet ihan vain koska esimiehet eivät vaivautuneet perehdyttämään kunnolla. Tilanteen mukaan näille virheille sitten päällystön puolelta naurettiin, huudettiin tai oltiin niinkuin ei olisi mitään väliä tai ihmeteltiin että miten ei muka oltu perillä asioista ja päiviteltiin kuinka huonoja työntekijöitä ollaan kun ei itse jotain uutta asiaa olla tajuttu. Aikaa myöten yleinen pettymys ja viha alkoivat kasvamaan ja ikävä kyllä se useasti purkautuu myös uusiin tekijöihin. On väärin että perehdyttäminen jätetään työkavereiden harteille joilla on jo omat työt valmiiksi olemassa eikä siitä perehdyttämisestä kuitenkaan saa edes parempaa palkkaa. Älä ota henkilökohtaisesti ja vaihda vaikka työpaikkaa jos menee liian rankaksi kestää.

Vierailija
94/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Takana todennäköisesti pitkään jatkuneet ongelmat työpaikalla joka alkaa purkautua mitä ihmeellisimmin keinoin. Ennen niin hyvästä tyypistä muodostuu kaikkia vihaava mörkö. Meillä ei perehdytetty oikeastaan koskaan ketään kunnolla, jokainen tuli tekemään samat virheet ihan vain koska esimiehet eivät vaivautuneet perehdyttämään kunnolla. Tilanteen mukaan näille virheille sitten päällystön puolelta naurettiin, huudettiin tai oltiin niinkuin ei olisi mitään väliä tai ihmeteltiin että miten ei muka oltu perillä asioista ja päiviteltiin kuinka huonoja työntekijöitä ollaan kun ei itse jotain uutta asiaa olla tajuttu. Aikaa myöten yleinen pettymys ja viha alkoivat kasvamaan ja ikävä kyllä se useasti purkautuu myös uusiin tekijöihin. On väärin että perehdyttäminen jätetään työkavereiden harteille joilla on jo omat työt valmiiksi olemassa eikä siitä perehdyttämisestä kuitenkaan saa edes parempaa palkkaa. Älä ota henkilökohtaisesti ja vaihda vaikka työpaikkaa jos menee liian rankaksi kestää.

Ikävää että toimintatavat muodostuvat tuollaisiksi. Minulla ei ole ketään perehdyttämässä. Esimiestä ei kiinnosta eikä myöskään samaa työtä tekeviä kollegoja. En ymmärrä miten voidaan rekrytoida joku ja ajatella että hän aivan itsestään oppisi uuden työn.

Uusi työpaikka on varmaan hyvä ajatus, mutta voi mennä pitkään ennen kuin sellainen löytyy. Työpaikan vaihtaminen ei todellakaan kannattanut.

Vierailija
95/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin uuteen työpaikkaan ja ensimmäisten päivien aikana huomasin työilmapiirin olevan todella huono. Jatkuvaa vittuilua ja vähättelyä.

Muutama päällepäsmäri jatkoi tätä vittuilua tasaseen tahtiin, ilmoitin tästä esimiehelle, ei mitään vaikutusta.

Päätin ottaa kovemmat keinot käyttöön.

Vittuilin takaisin, kyseenalaistin koko ajan heidän sanomiset, en tervehtinyt, arvostelin koko ajan heidän tekemisiään.

Lopputulos...saan olla nykyään rauhassa.

Vierailija
96/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin luokalla, jossa oli huono luokkahenki. Se ei lähtenyt vuodessa paranemaan. Pahinta on, että tunsin heti alussa, ettei tämä ole hyvä! Toivoin, että ajan kanssa asiat jostain syystä helpottaisi.

Vierailija
97/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin niin että irtisanoutuisin heti ja en laittaisi tuota työpaikkaa ollenkaan ansioluetteloon. Alkaisin vain heti etsiä uutta työtä ja säveltäisin jonkin selityksen siihen, miksi jätin sen aikaisemman työn vaikka ei ollut uutta paikkaa tiedossa.

Vierailija
98/99 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, käytöstä jota ei käsitä lainkaan. Se, ettei sanota, jos toimii eri tavalla, kuin on ollut tapana, vaikka ei edes kerrota, mikä on ollut tapana. Korkeintaan v ittuillaan ja pyöritellään silmiä. Todennäköisesti olen työpaikallani korkeimmin koulutettu, mutta ajatustenluku- kurssia suorittamissani opinnoissa ei valitettavasti ole ollut. Ehkä noilla toisen koulutuksen saaneilla on opintopisteet siitäkin.

Vierailija
99/99 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä heti sairausloman kautta pois 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi