40 % suomalaisesta aikuisista ei osaa uida
Sanottiin kymppiuutisissa. Miten voi olla mahdollista täällä tuhansien järvien maassa? Huolestuttavaa.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Ähhlämeitä on jo niin helvetisti.
Ja ne pask*vat veteen! Uimarannat pilalla!!
Viime kesinä on ainakin Tampereen ja HellSinkin seuduilla jouduttu sulkemaan uimarantoja kolibakteerin takia! Sehän on ulosteperäinen bakteeri ja syy sen esiintymiseen on selvä!
Vierailija kirjoitti:
Minä opin sillai uimaan viisvuotiaana kun veli tönäs uimahallissa syvään päätyyn niin pakko oli jotenki räpiköijä ettei hukkunu. Siperia opettaa.
Pikkulapsena olin räpistellyt rantavesissä kellukkeen kanssa, mutta sitten isäni heitti minut laiturin päästä syvään veteen. Opin tosi nopeasti uimaan! Ja edelleen käyn säännöllisesti uimassa, ei tullut mitään traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä minäkän osaa jonkun määritelmän mukaan jos aikarajat ja tietty tekniikka vaatimuksena. Jotain vapaauinnin kaltaista vetelen kyllä hissukseen vaikka tunnin ajan uimahallissa.
Ei siinä ole mitään aikarajaa eikä erityistä tekniikkavaatimusta, paitsi että yhtäjaksoisesti pitää uida 200 metriä josta 50 metriä selällään.
Onhan siinä tekniikkavaatimus jos selällään pitää uida. Eikö vedestä tai avannosta pääse ilman selkäuintia?
Luulisin selkäuinnin olevan vaatimuksessa mukana siksi, että selällään on paljon kevyempi uida, jos on tarve odotella vedessä apua pidempään.
Kannattaa ehdottomasti opetella myös ns. pelastautumisuinti ( selällään ). Sillä jaksat pisimpään, jos tarve sattuu yllättämään!
Vierailija kirjoitti:
Painuvat pohjaan kuin kivi? Muuten jos osaa kellua, niin pääsee uimaan vaikka selkää
Varsinkin isopyllyinen nainen kelluu selällään, itsestään aivan optimaalisessa asennossa.
Laihan miehen kehon rakenne on erilainen, mutta kai hekin osaavat kellua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt, miten moni ketjussa on OK uimataidottomuuden kanssa eikä ole kiinnostunut opettamaan lapsiaankaan uimaan kunnolla. Uiminen on taito kuin pyöräily, mutta se voi pelastaa hengen jos joutuu veden varaan.
Niinpä. Lisäksi se on ylipainoisille ja nivelvaivaisille tosi hyvä kuntoilumuoto. Kokonaisvaltaista liikuntaa. Halpaa kuin makkara. Ja kivaa.
Mutta jos ei viitsi niin ei viitsi.
Minulla on vahvat miinuslasit ja hajataitteisuutta. Ilman laseja en pysty uimahallissa liikkumaan. Mitkään uimalasit ei tilannetta pelasta, sillä niissä ei ole läheskään samanlaiset linssit mitä silmälaseissa on. Omat silmät ei vaihtoon sopeudu vaan minua pyörryttää ja oksettaa. Saan hyvin helposti lihaskramppeja ja uidessa niitä tulee poikkeuksetta. Kokeile itse uida, kun reisilihas kramppaa ja tule sitten kertomaan, miten hyvin se sujui.
On olemassa uimalaseja vahvuuksilla.
Silmä adaptoituu nopeasti.
Kramppeihin auttaa magnesiumtabletti tai öljy iholle ennen uintia.
Olen uinut halleissa vuosikymmenet ja olen hyvä uimari. Sensijaan luonnonvedet pelottaa.
No enpä lähtis merta ylittään ilman uimataitoja, mut jotkut senkin on varmaan tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus alle kouluikäisenä ja uimataidottomana ollut tilanteessa, jossa luulin hukkuvani. Pelleilin vedessä uimarenkaan kanssa, olin pää alaspäin enkä meinannut päästä pinnalle. Nyt aikuisena en halua olla niin, että jalat ei yllä pohjaan. Vesi on parhaimmillaan suihkussa ja lasissa, ne riittää minulle.
Juuri se, että et osaa uida, vaarantaa henkesi. Suurin osa hukkuneista Suomessa on uimataidottomia.
Ei vaan uimataitoisia: "Tutkinta-aineistossa ei ole kattavaa tietoa hukkuneiden henkilöiden uimataidosta. Tieto puuttuu kokonaan yli puolesta tapauksista (58 %). Vähintään jonkinlainen uimataito kerrottiin olleen 33 %:lla ja uimataidottomaksi oli kuvattu 9 % hukkuneista."
eri
No eihän tuosta voi päätellä, että suurin osa olisi uimataitoisia. Suurimmasta osasta joko ei tiedetä tai ovat täysin uimataidottomia.
Vain 33% osasi -jotenkin- uida. Tuskin osasivat normaalin uimataitovaatimuksen mukaan uida 200 metriä, vaan todennäköisesti olivat pikemminkin näitä saunan laiturilta pulahtelijoita.
Tarkastellaan tietysti sitä osuutta, jonka uimataito tiedetään. Näistä siis lähes 80%:lla oli jonkinlainen uimataito ja hieman yli 20% oli uimataidottomia. Tässä on vielä mukana lapset, jotka todennäköisemmin kuuluvat uimataidottomien osuuteen. Uimataidottomat aikuiset ovat siis selvästi aliedustettuina hukkumiskuolemissa ja ne, joilla on jonkinlainen uimataito, puolestaan yliedustettuina.
No tarkastellaan. Koko hukkuneiden porukasta tiedetään varmasti ainoastaan, että 9% ei osannut uida. Muista joko ei tiedetä, tai tiedetään että osasivat "jotenkin" uida.
Tuo jotenkin uiminen pitää sisällään aika laajan skaalan siitä että ehkä selvin päin pysyy hetken pinnalla aina kilpauimariin asti. Koska emme tiedä kumpia he olivat, Sauna-Sakkeja vai Jani Sievisiä, niin emme voi tästä paljon päätellä. Tosin yleisen elämänkokemuksen nojalla voidaan todeta, että Sievisiä on populaatiossa paljon vähemmän kuin pari metriä selvin päin räpiköiviä Sauna-Sakkeja.
Myös hyväkuntoisille voi sattua, jos yliarvioi voimansa ja taitonsa.
Hiekkamaista tulleilta ihmisiltä puuttuu kaiken muun lisäksi myös uimataito
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten voi _osata_ uida 20 m mutta ei 200 m. Osaako joku kävellä puoli kilometriä mutta ei viittä, tai pyöräillä kilometrin mutta ei kymmentä? Mihin se taito matkalla katoaa?
Jaksaminen on eri asia, ja toki ihmisten kellumisominaisuuksiltaan on erilaisia, joten toisilta se vaatii erilaista jaksamista. Minä rapakuntoisena lihavana uin vaivatta kilometrin, koska työtä tarvitsee tehdä lähinnä eteenpäin pääsemiseksi, ei pinnalla pysymiseksi. Myös (hoikat) lapseni ovat kouluiän kynnyksellä uineet 200-1000 km matkoja uimahallissa ja 400 m matka on testattu luonnonvesissä (hyppy veneestä + uinti rantaan), suurin este on ollut se että altaan ees taas veivaaminen on pitkästyttävää.
Noin sivuhuomautuksena, luonnonvesiuinnissa on paljon enemmän muuttujia/riskejä kuin hallissa.
Toki hyvä peruskunto on aina etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata uida?
Tärkeämpiäkin taitoja on ja paljon.
Itse kävin uimakoulua 4-5 vuotiaana ja taito on hallussa mutta en tee sillä mitään.
Vesistön äärellä kesäisin mut en ole enkä elä siellä vedessä.Joo ei kiitos veteen. Veden äärellä voin olla kyllä.
EN pelkää vettä mutta ilman silmälaseja en näe juuri mitään ja se sitten pelottaa!
Toisekseen en halua uida heh
Urheilukaupoista saa uimalaseja vahvuuksilla.
Urheilukaupoista?!? -10 ja sylinterikorjaukset?
Monella lapsella se on laiturilta hyppy x tuhat. Kivaa puuhaa, mutta ei siinä opi pitkää matkaa uimaan. Sinänsä mitäpä siitä, jos ei osaa uida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus alle kouluikäisenä ja uimataidottomana ollut tilanteessa, jossa luulin hukkuvani. Pelleilin vedessä uimarenkaan kanssa, olin pää alaspäin enkä meinannut päästä pinnalle. Nyt aikuisena en halua olla niin, että jalat ei yllä pohjaan. Vesi on parhaimmillaan suihkussa ja lasissa, ne riittää minulle.
Juuri se, että et osaa uida, vaarantaa henkesi. Suurin osa hukkuneista Suomessa on uimataidottomia.
Missäs minä hukkuisin? Sitä varten pitäisi mennä veteen ja siten, että pää ei yllä pinnalle vaikka jalat olisi pohjassa.
Liukastut vaikka pihalammen reunalaatoituksella untuvatakki päällä niin kuin läheiseni, selvin päin, mutta olet yksin. Ei se enempää vaadi. Matkaa matalaan veteen oli pari kolme metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata uida?
Tärkeämpiäkin taitoja on ja paljon.
Itse kävin uimakoulua 4-5 vuotiaana ja taito on hallussa mutta en tee sillä mitään.
Vesistön äärellä kesäisin mut en ole enkä elä siellä vedessä.Joo ei kiitos veteen. Veden äärellä voin olla kyllä.
EN pelkää vettä mutta ilman silmälaseja en näe juuri mitään ja se sitten pelottaa!
Toisekseen en halua uida heh
Urheilukaupoista saa uimalaseja vahvuuksilla.
Urheilukaupoista?!? -10 ja sylinterikorjaukset?
Sylinterikorjauksista en tiedä, mutta ei normaalinäköisilläkään ole täysi näkökenttä uimalasit päässä. Googlaa uimalasit vahvuuksilla, kyllä löytyy. Jossain oli -8 asti mutta kai sekin jotain auttaa. Adaptoitumista ei saa pelätä.
Uinnissa on niin paljon hyviä puolia ettei lasit voi olla este, sokeatkin voi käydä uimassa.
Joskus näkee uimareita myös lasit päässä. Lensway.fi on halpoja laseja jos ei raaski parhaita lasejaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt, miten moni ketjussa on OK uimataidottomuuden kanssa eikä ole kiinnostunut opettamaan lapsiaankaan uimaan kunnolla. Uiminen on taito kuin pyöräily, mutta se voi pelastaa hengen jos joutuu veden varaan.
Niinpä. Lisäksi se on ylipainoisille ja nivelvaivaisille tosi hyvä kuntoilumuoto. Kokonaisvaltaista liikuntaa. Halpaa kuin makkara. Ja kivaa.
Minulla on vahvat miinuslasit ja hajataitteisuutta. Ilman laseja en pysty uimahallissa liikkumaan. Mitkään uimalasit ei tilannetta pelasta, sillä niissä ei ole läheskään samanlaiset linssit mitä silmälaseissa on. Omat silmät ei vaihtoon sopeudu vaan minua pyörryttää ja oksettaa. Saan hyvin helposti lihaskramppeja ja uidessa niitä tulee poikkeuksetta. Kokeile itse uida, kun reisilihas kramppaa ja tule sitten kertomaan, miten hyvin se sujui.
On sulla selitykset, voi jestas. Onko ylipainoa?
Ei 😀
Eikä kiinnosta että onko sinulla. Uiminen on silti kivaa!
Sopii myös todella happamille ihmisille. Voi vahingossa alkaa hymyilyttää.😉
Juurihan sanoin, etten pysty uimaan, koska ilman laseja en pysty uimahallissa liikkumaan. Lisäksi saan vielä kipeitä lihaskramppeja. Koeta siinä sitten hymyillä.
Mulla vähän sama. Sen jälkeen kun kerran pyörryin saatuani jalkaan krampin (joku neuvoi, että kannattaa hypätä seisomaan, se kuulemma auttaa), olen ollut arka uimaan. Käyn kyllä pulahtamassa saunasta joitain vetoja, mutta kauemmas en uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ähhlämeitä on jo niin helvetisti.
Ja ne pask*vat veteen! Uimarannat pilalla!!
Viime kesinä on ainakin Tampereen ja HellSinkin seuduilla jouduttu sulkemaan uimarantoja kolibakteerin takia! Sehän on ulosteperäinen bakteeri ja syy sen esiintymiseen on selvä!
Ihan on kantaväestöä minkä olen nähnyt pesevän taaperoa vaipanvaihdon yhteydessä rannalla. Ällöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä minäkän osaa jonkun määritelmän mukaan jos aikarajat ja tietty tekniikka vaatimuksena. Jotain vapaauinnin kaltaista vetelen kyllä hissukseen vaikka tunnin ajan uimahallissa.
Ei siinä ole mitään aikarajaa eikä erityistä tekniikkavaatimusta, paitsi että yhtäjaksoisesti pitää uida 200 metriä josta 50 metriä selällään.
Onhan siinä tekniikkavaatimus jos selällään pitää uida. Eikö vedestä tai avannosta pääse ilman selkäuintia?
Se on niin päin, että SAA uida 50 m selkää, ei enempää, koska selkää on helpompi uida kuin muita tyylejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa uimalaseja vahvuuksilla.
Silmä adaptoituu nopeasti.
Kramppeihin auttaa magnesiumtabletti tai öljy iholle ennen uintia.
Väärin, väärin ja väärin. Toivottavasti sinulla ei ole enempää huonoja neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko niin, että eivät ihmiset aiemminkaan tuota kummemmin osanneet, mutta asiaa ei ennen kysytty. Nyt on kysytty ja tulos on tämä.
Ei ole noin. Asiaa on tutkittu kuudesluokkalaisilla säännöllisesti. Ks, https://www.suh.fi/toiminta/uimaopetus/uimataitotutkimus . 15 cuotta sitten kriteerin täytti 80% kuudesluokkalaisista, nyt tytöistä 50% ja pojista 60%.
Ai, ja sen takia et osaa uida? Tekosyynsä kullakin.