40 % suomalaisesta aikuisista ei osaa uida
Sanottiin kymppiuutisissa. Miten voi olla mahdollista täällä tuhansien järvien maassa? Huolestuttavaa.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata uida?
Tärkeämpiäkin taitoja on ja paljon.
Itse kävin uimakoulua 4-5 vuotiaana ja taito on hallussa mutta en tee sillä mitään.
Vesistön äärellä kesäisin mut en ole enkä elä siellä vedessä.
Joo ei kiitos veteen. Veden äärellä voin olla kyllä.
EN pelkää vettä mutta ilman silmälaseja en näe juuri mitään ja se sitten pelottaa!
Toisekseen en halua uida heh
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä minäkän osaa jonkun määritelmän mukaan jos aikarajat ja tietty tekniikka vaatimuksena. Jotain vapaauinnin kaltaista vetelen kyllä hissukseen vaikka tunnin ajan uimahallissa.
Ei siinä ole mitään aikarajaa eikä erityistä tekniikkavaatimusta, paitsi että yhtäjaksoisesti pitää uida 200 metriä josta 50 metriä selällään.
Minusta uimataito on jo vähän vanhanaikainen kansalaistaito. Ennen lapset pyöri järvien rannoilla ilman, että vanhemmat ehti vahtia vieressä. Nykyään suurin osa elää kaupungeissa. Merenrantaa toki riittää täällä Helsingissäkin 130km, mutta sinne pitää monen erikseen lähteä eli ei sinne vahingossa joudu.
Veneellä jos mennään jonnekin, niin pelastusliivit on päällä uimataitoisillakin.
Usein hukkumiset tapahtuu humalassa tai muuten rehvakkaalla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä minäkän osaa jonkun määritelmän mukaan jos aikarajat ja tietty tekniikka vaatimuksena. Jotain vapaauinnin kaltaista vetelen kyllä hissukseen vaikka tunnin ajan uimahallissa.
Ei siinä ole mitään aikarajaa eikä erityistä tekniikkavaatimusta, paitsi että yhtäjaksoisesti pitää uida 200 metriä josta 50 metriä selällään.
Onhan siinä tekniikkavaatimus jos selällään pitää uida. Eikö vedestä tai avannosta pääse ilman selkäuintia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus alle kouluikäisenä ja uimataidottomana ollut tilanteessa, jossa luulin hukkuvani. Pelleilin vedessä uimarenkaan kanssa, olin pää alaspäin enkä meinannut päästä pinnalle. Nyt aikuisena en halua olla niin, että jalat ei yllä pohjaan. Vesi on parhaimmillaan suihkussa ja lasissa, ne riittää minulle.
Juuri se, että et osaa uida, vaarantaa henkesi. Suurin osa hukkuneista Suomessa on uimataidottomia.
Missäs minä hukkuisin? Sitä varten pitäisi mennä veteen ja siten, että pää ei yllä pinnalle vaikka jalat olisi pohjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpiäkin taitoja on ja paljon.
Itse kävin uimakoulua 4-5 vuotiaana ja taito on hallussa mutta en tee sillä mitään.
Vesistön äärellä kesäisin mut en ole enkä elä siellä vedessä.Joo ei kiitos veteen. Veden äärellä voin olla kyllä.
EN pelkää vettä mutta ilman silmälaseja en näe juuri mitään ja se sitten pelottaa!
Urheilukaupoista saa uimalaseja vahvuuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 38-vuotias ja elämäni pisin "uintisuoritus" oli joskus ala-asteella kun räpiköin uimahallissa 25 metriä koiraa kellukkeiden kanssa uimaopettajan kannustaessa vieressä.
En siis todellakaan osaa uida.Tässä näkee, että perhe on laiminlyönyt kansalaistaitojen opettamisen. Miksi vanhempasi eivät vieneet sinua uimahalliin ja opettaneet uimaan?
No vaikka esim siksi että olin 20v kun uimahalli tuli kaupunkiimme. Asuin silloin jo muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin minäkin etten osaa uida. Jos siis on se uimataidon määritelmä, että hyppäät veteen ja uit 200m, jonka jälkeen 50m selällään.
Mökillä pulahdan laiturilta muutamat sammakkovedot ja kylpylässä samanlaista rauhallista, lyhyttä polskimista. Meressä menen ihan lukkoon.
Yhteensä 200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus alle kouluikäisenä ja uimataidottomana ollut tilanteessa, jossa luulin hukkuvani. Pelleilin vedessä uimarenkaan kanssa, olin pää alaspäin enkä meinannut päästä pinnalle. Nyt aikuisena en halua olla niin, että jalat ei yllä pohjaan. Vesi on parhaimmillaan suihkussa ja lasissa, ne riittää minulle.
Juuri se, että et osaa uida, vaarantaa henkesi. Suurin osa hukkuneista Suomessa on uimataidottomia.
Missäs minä hukkuisin? Sitä varten pitäisi mennä veteen ja siten, että pää ei yllä pinnalle vaikka jalat olisi pohjassa.
Ei tarvita kuin äkkisyvä tai veteen putoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa hukkuneista on kännissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 38-vuotias ja elämäni pisin "uintisuoritus" oli joskus ala-asteella kun räpiköin uimahallissa 25 metriä koiraa kellukkeiden kanssa uimaopettajan kannustaessa vieressä.
En siis todellakaan osaa uida.Tässä näkee, että perhe on laiminlyönyt kansalaistaitojen opettamisen. Miksi vanhempasi eivät vieneet sinua uimahalliin ja opettaneet uimaan?
Eri vastaaja tässä. Meillä on 9-vuotias lapsi, jonka kanssa on pandemia-aikaa lukuunottamatta käyty säännöllisesti uimahallissa ja rannoilla. Uimakoulunkin on käynyt. Hän ei siltikään ui. Sukeltaa vaan. Miten pakotat, kun toinen ei halua? Viihtyy vedessä, rakastaa sukeltamista, mutta pää pinnalla lähtee samantien uppoamaan.
Tuntuu että nykyään kukaan ei osaa mitään muuta kuin tuijottaa kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilukaupoista saa uimalaseja vahvuuksilla.
Et ymmärtänyt kohtaa "EN HALUA UIDA"
Työkaverini meinasi lapsena hukkua pudottuaan lomamatkalla syvään uima-altaaseen. Hänen vanhempansa olivat uimataidottomia, mutta onneksi sivullinen hyppäsi altaaseen ja pelasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne niitä afrikaanoja ja lähi-itäläisiä?
Ai 40%? Edes Itä-Helsingissä ei ole ulkomaalaistaustaisia noin paljon, saati koko maassa.
Mene uimahalliin niin näet paljon tummaa aikuista väkeä opettelemassa uimaan. Eipä näy kantaväestöä samassa puuhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri vastaaja tässä. Meillä on 9-vuotias lapsi, jonka kanssa on pandemia-aikaa lukuunottamatta käyty säännöllisesti uimahallissa ja rannoilla. Uimakoulunkin on käynyt. Hän ei siltikään ui. Sukeltaa vaan. Miten pakotat, kun toinen ei halua? Viihtyy vedessä, rakastaa sukeltamista, mutta pää pinnalla lähtee samantien uppoamaan.
Sukeltaminen on hyvä taito ja ensiaskel uimataidossa. Kannattaisi laittaa lapsi uimakoulun jatkokutsseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan uimataitoisia: "Tutkinta-aineistossa ei ole kattavaa tietoa hukkuneiden henkilöiden uimataidosta. Tieto puuttuu kokonaan yli puolesta tapauksista (58 %). Vähintään jonkinlainen uimataito kerrottiin olleen 33 %:lla ja uimataidottomaksi oli kuvattu 9 % hukkuneista."
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pakottaa. Tuolla asenteella oppii ennen pitkää ja hänestä tulee todennäköisesti erittäin hyvä uimari. Hyvä että annatte tehdä mitä rakastaa.
Uimataito siis lisää hukkumiskuoleman riskiä suomalaisilla aikuisilla. Tässä olisi paremmat ohjeet:
1. Älä päästä lapsia veden lähelle
2. Älä kannusta lapsiasi uimaan opetteluun
3. Vesillä käytä aina pelastusliiviä
Kumpikaan vanhemmistani ei osaa uida. Äiti on lapsena meinannut hukkua kaksi kertaa ja pelkää vettä, ehkä siksi pitänyt omatkin lapsensa kaukana vedestä. Ja koulun uintitunneilla en kertakaikkiaan pysynyt muiden menossa mukana, joten minut käskettiin jonnekin lastenaltaan reunalle odottelemaan kun toiset ui.