40 % suomalaisesta aikuisista ei osaa uida
Sanottiin kymppiuutisissa. Miten voi olla mahdollista täällä tuhansien järvien maassa? Huolestuttavaa.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata uida?
Toisekseen en halua uida heh
Urheilukaupoista saa uimalaseja vahvuuksilla.
Et ymmärtänyt kohtaa "EN HALUA UIDA"
Minäkään en halua hakea sinua vedestä jos joskus sinne päädyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä minäkän osaa jonkun määritelmän mukaan jos aikarajat ja tietty tekniikka vaatimuksena. Jotain vapaauinnin kaltaista vetelen kyllä hissukseen vaikka tunnin ajan uimahallissa.
Ei siinä ole mitään aikarajaa eikä erityistä tekniikkavaatimusta, paitsi että yhtäjaksoisesti pitää uida 200 metriä josta 50 metriä selällään.
Onhan siinä tekniikkavaatimus jos selällään pitää uida. Eikö vedestä tai avannosta pääse ilman selkäuintia?
Siksi sana *paitsi*. Mutta se että räpiköi eteenpäin joko mahallaan tai selällään ei vielä tarkoita mitään erityistä tekniikkaa, vaan saa edetä näillä kahdella tavalla kunhan etenee.
En tiedä miten pääset vedestä tai avannosta.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että jos järveen putoaa ulkovaatteet päällä ja kengät jalassa niin 90% ei osaa uida
Olin uinti joukkueessa ja joskus treeneissä kokeiltiin tuota ja raskasta oli. Vielä jos lisäksi pari promillea veressä ja pelastusliivit kotona naulakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä minäkän osaa jonkun määritelmän mukaan jos aikarajat ja tietty tekniikka vaatimuksena. Jotain vapaauinnin kaltaista vetelen kyllä hissukseen vaikka tunnin ajan uimahallissa.
Ei siinä ole mitään aikarajaa eikä erityistä tekniikkavaatimusta, paitsi että yhtäjaksoisesti pitää uida 200 metriä josta 50 metriä selällään.
Onhan siinä tekniikkavaatimus jos selällään pitää uida. Eikö vedestä tai avannosta pääse ilman selkäuintia?
Luulisin selkäuinnin olevan vaatimuksessa mukana siksi, että selällään on paljon kevyempi uida, jos on tarve odotella vedessä apua pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata uida?
Toisekseen en halua uida heh
Urheilukaupoista saa uimalaseja vahvuuksilla.
Et ymmärtänyt kohtaa "EN HALUA UIDA"
Minäkään en halua hakea sinua vedestä jos joskus sinne päädyt.
Minä päädyn veteen vain jos vesi päätyy minun luo. Se tarkoittaa jotain tsunamin tapaista ja silloinkaan uimataidosta ei ole mitään hyötyä.
Minä en ymmärrä miten voi _osata_ uida 20 m mutta ei 200 m. Osaako joku kävellä puoli kilometriä mutta ei viittä, tai pyöräillä kilometrin mutta ei kymmentä? Mihin se taito matkalla katoaa?
Jaksaminen on eri asia, ja toki ihmisten kellumisominaisuuksiltaan on erilaisia, joten toisilta se vaatii erilaista jaksamista. Minä rapakuntoisena lihavana uin vaivatta kilometrin, koska työtä tarvitsee tehdä lähinnä eteenpäin pääsemiseksi, ei pinnalla pysymiseksi. Myös (hoikat) lapseni ovat kouluiän kynnyksellä uineet 200-1000 km matkoja uimahallissa ja 400 m matka on testattu luonnonvesissä (hyppy veneestä + uinti rantaan), suurin este on ollut se että altaan ees taas veivaaminen on pitkästyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus alle kouluikäisenä ja uimataidottomana ollut tilanteessa, jossa luulin hukkuvani. Pelleilin vedessä uimarenkaan kanssa, olin pää alaspäin enkä meinannut päästä pinnalle. Nyt aikuisena en halua olla niin, että jalat ei yllä pohjaan. Vesi on parhaimmillaan suihkussa ja lasissa, ne riittää minulle.
Juuri se, että et osaa uida, vaarantaa henkesi. Suurin osa hukkuneista Suomessa on uimataidottomia.
Ei vaan uimataitoisia: "Tutkinta-aineistossa ei ole kattavaa tietoa hukkuneiden henkilöiden uimataidosta. Tieto puuttuu kokonaan yli puolesta tapauksista (58 %). Vähintään jonkinlainen uimataito kerrottiin olleen 33 %:lla ja uimataidottomaksi oli kuvattu 9 % hukkuneista."
eri
No eihän tuosta voi päätellä, että suurin osa olisi uimataitoisia. Suurimmasta osasta joko ei tiedetä tai ovat täysin uimataidottomia.
Vain 33% osasi -jotenkin- uida. Tuskin osasivat normaalin uimataitovaatimuksen mukaan uida 200 metriä, vaan todennäköisesti olivat pikemminkin näitä saunan laiturilta pulahtelijoita.
Itse aloitin uintiharastuksen noin 30 vuotiaana. Osasin kyllä jo tuolloinkin uida, mutta tekniikassa oli puutteita ja on kyllä vieläkin. Kilometri menee noin 25 minuuttiin. Alunperin aloitin ihan vain lihaskoordinaation parantamiseksi. Pelasin salibandya tuolloin 2-divisoonassa ja iän karttuessa huomasin uinnin auttavan lihashuoltoon ja koordinaatioon.
Olen yllättynyt, miten moni ketjussa on OK uimataidottomuuden kanssa eikä ole kiinnostunut opettamaan lapsiaankaan uimaan kunnolla. Uiminen on taito kuin pyöräily, mutta se voi pelastaa hengen jos joutuu veden varaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten voi _osata_ uida 20 m mutta ei 200 m. Osaako joku kävellä puoli kilometriä mutta ei viittä, tai pyöräillä kilometrin mutta ei kymmentä? Mihin se taito matkalla katoaa?
Jaksaminen on eri asia, ja toki ihmisten kellumisominaisuuksiltaan on erilaisia, joten toisilta se vaatii erilaista jaksamista. Minä rapakuntoisena lihavana uin vaivatta kilometrin, koska työtä tarvitsee tehdä lähinnä eteenpäin pääsemiseksi, ei pinnalla pysymiseksi. Myös (hoikat) lapseni ovat kouluiän kynnyksellä uineet 200-1000 km matkoja uimahallissa ja 400 m matka on testattu luonnonvesissä (hyppy veneestä + uinti rantaan), suurin este on ollut se että altaan ees taas veivaaminen on pitkästyttävää.
Tässä tulee juuri tekniikka kuvioihin. Jos pysyy pinnalla, niin kyllä kuka tahansa etenee 20 metriä kun vähän potkii ja käsiä heiluttaa. Mutta jos on olematon uintitekniikka niin 200 metriä voi käydä yllättävän työlääksi. Käyttää energiaa vääriin asioihin.
Pinnalla pysyminen on niin vaivalloista ettei kiinnosta.
wt-porukka ei osaa. Ei ne osaa tosin tehdä ruokaakaan, vaan kaikki pitää olla valmista. Meille syntyi ikäpolven alarymä wt. Se mitä ne osaa tehdä on woltata pizzaa, kiskoa sidukkaa ja körssitellä L&M:ää.
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt, miten moni ketjussa on OK uimataidottomuuden kanssa eikä ole kiinnostunut opettamaan lapsiaankaan uimaan kunnolla. Uiminen on taito kuin pyöräily, mutta se voi pelastaa hengen jos joutuu veden varaan.
Niinpä. Lisäksi se on ylipainoisille ja nivelvaivaisille tosi hyvä kuntoilumuoto. Kokonaisvaltaista liikuntaa. Halpaa kuin makkara. Ja kivaa.
Mutta jos ei viitsi niin ei viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus alle kouluikäisenä ja uimataidottomana ollut tilanteessa, jossa luulin hukkuvani. Pelleilin vedessä uimarenkaan kanssa, olin pää alaspäin enkä meinannut päästä pinnalle. Nyt aikuisena en halua olla niin, että jalat ei yllä pohjaan. Vesi on parhaimmillaan suihkussa ja lasissa, ne riittää minulle.
Juuri se, että et osaa uida, vaarantaa henkesi. Suurin osa hukkuneista Suomessa on uimataidottomia.
Ei vaan uimataitoisia: "Tutkinta-aineistossa ei ole kattavaa tietoa hukkuneiden henkilöiden uimataidosta. Tieto puuttuu kokonaan yli puolesta tapauksista (58 %). Vähintään jonkinlainen uimataito kerrottiin olleen 33 %:lla ja uimataidottomaksi oli kuvattu 9 % hukkuneista."
eri
No eihän tuosta voi päätellä, että suurin osa olisi uimataitoisia. Suurimmasta osasta joko ei tiedetä tai ovat täysin uimataidottomia.
Vain 33% osasi -jotenkin- uida. Tuskin osasivat normaalin uimataitovaatimuksen mukaan uida 200 metriä, vaan todennäköisesti olivat pikemminkin näitä saunan laiturilta pulahtelijoita.
Tarkastellaan tietysti sitä osuutta, jonka uimataito tiedetään. Näistä siis lähes 80%:lla oli jonkinlainen uimataito ja hieman yli 20% oli uimataidottomia. Tässä on vielä mukana lapset, jotka todennäköisemmin kuuluvat uimataidottomien osuuteen. Uimataidottomat aikuiset ovat siis selvästi aliedustettuina hukkumiskuolemissa ja ne, joilla on jonkinlainen uimataito, puolestaan yliedustettuina.
Vierailija kirjoitti:
wt-porukka ei osaa. Ei ne osaa tosin tehdä ruokaakaan, vaan kaikki pitää olla valmista. Meille syntyi ikäpolven alarymä wt. Se mitä ne osaa tehdä on woltata pizzaa, kiskoa sidukkaa ja körssitellä L&M:ää.
Ei vaan nimenomaan wt-porukka on niitä, jotka koko kesän hyppivät uimastadionin hyppytornista. Vanhemmat kannustavat tupakkaäänellä kalja kädessä ja kesän jälkeen vertailevat kenellä on paras rusketus.
Vierailija kirjoitti:
Pari kuukautta vuodesta on tarpeeksi lämmintä uimiseen. Silloinkin sinilevä pilaa mahdollisudet. Uimahalleissa emme viihdy. Ne on viihtyvyydeltään sairaalatasoa. Kylpylät on kivoja, mutta kalliita. Uintia tulee harrastettua siis muutaman kerran vuodessa ja täysin harkitusti ja tarkoituksella. Lähin ranta arjessani on 4km päässä. Riskini hukkumiseen on suurin luultavasti talvisin, kun kävelen siellä jäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollu vain heidän oma kokemuksensa? Eli osaavat uida, mutta jos kriteeri on, että pitää olla hyväkuntoinen ja pystyä uimaan 200 metriä putkeen, niin silloin lasketaan uimataidottomaksi.
Ihme kriteeri kyllä, eikö pointti ole pysyä pinnalla, vaikka kellumalla???
Ei 200 metrin uimiseen tarvita mitään erityistä kuntoa, ainakaan sen erityisempää kuin vaikka 500 metrin kävelyyn. Kyse on tekniikasta. Joko osaa tai sitten tosiaan jotenkuten kelluu, heiluttelee eviään ja toivoo pääsevänsä eteenpäin.
Onhan sekin hyvä että pysyy pinnalla, mutta kyllä jääkylmästä vedestä kannattaa myös hakeutua pois, eikä odottaa että joku hakee.
Todellakin tarvitaan aallokossa eikä ole mitenkään verrattavissa ilmanvastukseen kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
Todella harva pystyy oikeasti uimaan 200 metriä. Todella moni myös luulee pystyvänsä uimaan 200 metriä.
Luultavasti 90% suomalaisista ei osaa uida, jos 200 metriä on mittarina ja ihmiset laitettaisiin uimatestiin.
Sukulainen naureskeli, kun laitoin lyhyehkölle soutuvenematkalle pelastusliivin. Järvenselällä oli vaahtopäitä eli aika tuulista. Kehui, että varmasti pystyisi uimaan rannalle, jos vene kaatuisi, kun on muinaisvuoden uimamaisteri. Sen jälkeen on tullut 80 kg lisää ja puuskuttaa pienessä ylämäessä. En kuunnellut, laitoin pelastusliivin, vaikka muut nauroivat.
Pointti on siis, että ihmiset yliarvioivat kykynsä.
Todella harva pystyy oikeasti uimaan 200 metriä. Todella moni myös luulee pystyvänsä uimaan 200 metriä.
Luultavasti 90% suomalaisista ei osaa uida, jos 200 metriä on mittarina ja ihmiset laitettaisiin uimatestiin.