Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

40 % suomalaisesta aikuisista ei osaa uida

Vierailija
19.05.2023 |

Sanottiin kymppiuutisissa. Miten voi olla mahdollista täällä tuhansien järvien maassa? Huolestuttavaa.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ollu vain heidän oma kokemuksensa? Eli osaavat uida, mutta jos kriteeri on, että pitää olla hyväkuntoinen ja pystyä uimaan 200 metriä putkeen, niin silloin lasketaan uimataidottomaksi.

Ihme kriteeri kyllä, eikö pointti ole pysyä pinnalla, vaikka kellumalla???

Vierailija
2/101 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoja on enemmän kuin järviä, mutta onhan meillä ajotaidottomiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painuvat pohjaan kuin kivi? Muuten jos osaa kellua, niin pääsee uimaan vaikka selkää

Vierailija
4/101 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kun lapsena ei saanut uida sairauden takia. En voinut opetella uimaan.

Vierailija
5/101 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkään vapaata vettä, joten taitoni eivät koskaan päässeet kehittymään.

Vierailija
6/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi osata uida?

Tärkeämpiäkin taitoja on ja paljon.

Itse kävin uimakoulua 4-5 vuotiaana ja taito on hallussa mutta en tee sillä mitään.

Vesistön äärellä kesäisin mut en ole enkä elä siellä vedessä.

Vierailija
7/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus alle kouluikäisenä ja uimataidottomana ollut tilanteessa, jossa luulin hukkuvani. Pelleilin vedessä uimarenkaan kanssa, olin pää alaspäin enkä meinannut päästä pinnalle. Nyt aikuisena en halua olla niin, että jalat ei yllä pohjaan. Vesi on parhaimmillaan suihkussa ja lasissa, ne riittää minulle.

Vierailija
8/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan jotenkuten uida ja viimeksi olen varmasti uinut vuonna 2006. Sen jälkeen en ole ihan varma olenko käynyt jonakin kesänä uimassa. Asun merenrantakaupungissa ja uimarantoja löytyy merestä sekä järvestä ihan läheltä. Parempi pysyä kuivalla maalla niin ei huku.

Vierailija
9/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uimataitoa tarvinnut 25 vuoteen.

Vierailija
10/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että jos järveen putoaa ulkovaatteet päällä ja kengät jalassa niin 90% ei osaa uida

Vierailija
11/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että jos järveen putoaa ulkovaatteet päällä ja kengät jalassa niin 90% ei osaa uida

Vahvat selviytyvät.

Vierailija
12/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin minäkin etten osaa uida. Jos siis on se uimataidon määritelmä, että hyppäät veteen ja uit 200m, jonka jälkeen 50m selällään.

Mökillä pulahdan laiturilta muutamat sammakkovedot ja kylpylässä samanlaista rauhallista, lyhyttä polskimista. Meressä menen ihan lukkoon.

Vierailija
13/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus alle kouluikäisenä ja uimataidottomana ollut tilanteessa, jossa luulin hukkuvani. Pelleilin vedessä uimarenkaan kanssa, olin pää alaspäin enkä meinannut päästä pinnalle. Nyt aikuisena en halua olla niin, että jalat ei yllä pohjaan. Vesi on parhaimmillaan suihkussa ja lasissa, ne riittää minulle.

Juuri se, että et osaa uida, vaarantaa henkesi. Suurin osa hukkuneista Suomessa on uimataidottomia.

Vierailija
14/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin, että eivät ihmiset aiemminkaan tuota kummemmin osanneet, mutta asiaa ei ennen kysytty. Nyt on kysytty ja tulos on tämä.

Vierailija
15/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38-vuotias ja elämäni pisin "uintisuoritus" oli joskus ala-asteella kun räpiköin uimahallissa 25 metriä koiraa kellukkeiden kanssa uimaopettajan kannustaessa vieressä.

En siis todellakaan osaa uida.

Vierailija
16/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38-vuotias ja elämäni pisin "uintisuoritus" oli joskus ala-asteella kun räpiköin uimahallissa 25 metriä koiraa kellukkeiden kanssa uimaopettajan kannustaessa vieressä.

En siis todellakaan osaa uida.

Tässä näkee, että perhe on laiminlyönyt kansalaistaitojen opettamisen. Miksi vanhempasi eivät vieneet sinua uimahalliin ja opettaneet uimaan?

Vierailija
17/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri se, että et osaa uida, vaarantaa henkesi. Suurin osa hukkuneista Suomessa on uimataidottomia.

Arvelisin että suurin osa hukkuneista on kännissä

Vierailija
18/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä minäkän osaa jonkun määritelmän mukaan jos aikarajat ja tietty tekniikka vaatimuksena. Jotain vapaauinnin kaltaista vetelen kyllä hissukseen vaikka tunnin ajan uimahallissa.

Vierailija
19/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ollu vain heidän oma kokemuksensa? Eli osaavat uida, mutta jos kriteeri on, että pitää olla hyväkuntoinen ja pystyä uimaan 200 metriä putkeen, niin silloin lasketaan uimataidottomaksi.

Ihme kriteeri kyllä, eikö pointti ole pysyä pinnalla, vaikka kellumalla???

Ei 200 metrin uimiseen tarvita mitään erityistä kuntoa, ainakaan sen erityisempää kuin vaikka 500 metrin kävelyyn. Kyse on tekniikasta. Joko osaa tai sitten tosiaan jotenkuten kelluu, heiluttelee eviään ja toivoo pääsevänsä eteenpäin.

Onhan sekin hyvä että pysyy pinnalla, mutta kyllä jääkylmästä vedestä kannattaa myös hakeutua pois, eikä odottaa että joku hakee.

Vierailija
20/101 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin sillai uimaan viisvuotiaana kun veli tönäs uimahallissa syvään päätyyn niin pakko oli jotenki räpiköijä ettei hukkunu. Siperia opettaa.