16-vuotias ei edes pyytänyt työkyvyttömyyseläkettä... mutta sai sen kuitenkin
Onko ilmaisen rahan syytäminen mennyt jo liian pitkälle?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009555323.html
Kommentit (98)
Mä olen sentään ollut 16 vuotta pois työelämästä, mielenterveysongelmien vuoksi. Just kokeilin hakea työkyvyttömyyseläkkeelle, vaan silti hylätty tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo totta? Eikö pidä olla täysi-ikäinen, että saa eläkkeen? Nythän kyseessä on murrosikäinen nuori, joka saa vielä lapsilisää. Nyt opin kyllä jotain uutta, jos 16-v joutuu/pääsee eläkkeelle.
Ei tarvitse olla täysi-ikäinen. Eläkkeen alaikäraja on aina ollut 16 vuotta.
Juu. Mun 16-vuotiaalta myös evättiin kuntoutustuki ja laitettiin suoraan eläkkeelle, vaikka hän on kykenevä työhön ja lähes itsenäiseen asumiseen.
No hänhän voi asua nyt itsenäisesti, kun saa kerran eläkkeen ja sen myötä asumistuenkin.
Ja miksi ihmeessä häntä lääkärissä kuljeteltiin ja minkä takia häntä hoidettiin, jos hän kerran kykeni töissä olemaan.
Jossaonhan tuossa jutussa on mättänyt.
Liikaa sairaslomia, ei pärjännyt duunissa, vaikeita mt-ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahahh nakertaako? Kaveria masensi kuukauden, 2 ja pääsi eläkkeelle. Toiset masentuneita 10 vuotta, eikä eläkettä tipu.
Todellisesta masennuksesta saa pian eläkkeen. Jos vain vähän laiskottaa, pitää osata näytellä.
Olisiko näyttelyvinkkejä yksinasuvalle?
Jos minä täällä uhriudun ja jään sängynpohjalle makaamaan, ei kukaan ole hätääni näkemässä ja eläkekelpoisuuttani todistamassa. Duunista kyllä kohta soitellaan, että missä mies, mutta ei ole ihan sama asia. Pitäisikö lorvia kotona niin kauan että töistä joku lähetetään tsekkaamaan kollegan tilanne?
Tuota käyntiä varten pitäisi kämppä olla tietenkin lavastettu sellaiseen kuntoon, jollaisena sen voisi kuvitella olevan muutaman viikon masentuneelta (ruoan jätteitä ja pakkauksia siellä täällä ja likaa ja törkyä kaikkialla).
Kotikäynnin tehnyt kollega raportoi asiasta pomolle --> Pomo irtisanoo --> minä masennun taas lisää ja menen lääkärille. Irtoaisikohan 51-vuotiaalle varhaiseläke?
Suomessa jokainen eläkettä haluava saa sen. Ei kai kukaan nyt valehtelisi?
Jos on ollut ongelmia vuosia, vie parantuminenkin kauan. Tai sitten jotain pahoja luottamusrikkomisia.
Koti on silloin se turvapaikka.
Elämä muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Myös oma kokemukseni on, että helpolla irtoaa. Kun on ollut muutaman vuoden kuntoutustuella, tk-eläke myönnetään ihan rutiinilla.
Mitäh? Mun kuntoutustukea on nyt haettu seitsemättä vuotta peräkkäin ja tänä aikana on diagnoosit lisääntyneet siitä vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta ihan muutamilla neurologisilla ja neuropsykologisilla diagnooseilla. Sain uuden kelakortinkin ekstrakoodilla. Tuntuu niin oudolta, että menen koko ajan ihan fyysisestikin huonommaksi jostain syystä, niin silti vielä pidetään kynsin ja hampain kiinni ;_; Tietenkin haluan kuntoutua tai kyetä toimimaan jotenkin arjessa, mutta on tämä jokavuotinen 2-3kk odottelu ilman rahaa kamalaa, kun pitää yrittää sopia vuokranantajien kanssa maksun lykkäystä yms. >_<
Huomatkaa että väliaikainen TK eläke tällä. Eihän se ole paljon sairaslomaa kummempi.
Olen itsekin pitkäaikaismasentunut. Elän nykyään ihan aktiivista elämää lääkkeiden avulla.
Onkohan tuossa tapauksessa niin, että lääkehoito ei tehoa?
Kuulostaa todella surulliselta, että nuori ihminen makaa huoneessaan ja on eläkkeellä.
Onkohan kotona kokeiltu kaikkea mahdollista aktivointia? Esim. lemmikki, terapiakoira, voisi tuoda aktiivisuutta elämään.
Mielenterveyspalveluista on huutava pula. Potilaalla pitää olla myös omaa motivaatiota parantua. Tuossa tapauksessa apua on yrittänyt tarjota lastensuojelu, hoitotaho ja koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös oma kokemukseni on, että helpolla irtoaa. Kun on ollut muutaman vuoden kuntoutustuella, tk-eläke myönnetään ihan rutiinilla.
Mitäh? Mun kuntoutustukea on nyt haettu seitsemättä vuotta peräkkäin ja tänä aikana on diagnoosit lisääntyneet siitä vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta ihan muutamilla neurologisilla ja neuropsykologisilla diagnooseilla. Sain uuden kelakortinkin ekstrakoodilla. Tuntuu niin oudolta, että menen koko ajan ihan fyysisestikin huonommaksi jostain syystä, niin silti vielä pidetään kynsin ja hampain kiinni ;_; Tietenkin haluan kuntoutua tai kyetä toimimaan jotenkin arjessa, mutta on tämä jokavuotinen 2-3kk odottelu ilman rahaa kamalaa, kun pitää yrittää sopia vuokranantajien kanssa maksun lykkäystä yms. >_<
Joka vuosi hakemus on kelan käsittelyssä 2-4 viikkoa pidempään, kuin on luvattu, ja yleensä silloin vasta, kun sinne laittaa viestin ja kohteliaasti kysyy, voisiko käsittelyä nopeuttaa koska: mielenterveys, ahdistus, rahahuolet, vuokrahuolet jne oikein matelee, kuinka surkea eliö on, hakemus käsitellään yleensä 1-2pv aikana tämän jälkeen. Kerran käsittelyaika meni yli 10 viikkoa, eli yhteensä 18 viikkoa, kun en ollut uskoa ja jaksanut reagoida asiaan, ratkesi päivä muistutuksen jälkeen. Olin silloin avoliitossa, niin en kuollut nälkään tai joutunut kadulle. Ei se minua vaivaa liiaksi muistutella ja kertoa, kuinka heikko olen, mutta ei se paranemista auta yhtään tehdä joka vuosi sama. Kuuden vuoden jälkeen aina sama juttu, niin pakkohan tässä on uskoa, ettei ole minkään arvoinen, ei edes sen kuntoutustuen ;_; Aina siellä lukee ettei kela näe terapiaa yms. ajankohtaisena. Mahdankohan tänävuonna edes jaksaa taistella kuntoutustuesta, kerran kuntoutusta ei nähdä kuitenkaan ajankohtaisena? Milloin sitten? Olen todella väsynyt tähän. -sama
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sentään ollut 16 vuotta pois työelämästä, mielenterveysongelmien vuoksi. Just kokeilin hakea työkyvyttömyyseläkkeelle, vaan silti hylätty tuli.
No ei sulla ole näyttöä jos olet ollut kotona vaan eikä oo monipuolisia uusia lausuntoja ym jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi hakemus on kelan käsittelyssä 2-4 viikkoa pidempään, kuin on luvattu, ja yleensä silloin vasta, kun sinne laittaa viestin ja kohteliaasti kysyy, voisiko käsittelyä nopeuttaa koska: mielenterveys, ahdistus, rahahuolet, vuokrahuolet jne oikein matelee, kuinka surkea eliö on, hakemus käsitellään yleensä 1-2pv aikana tämän jälkeen. Kerran käsittelyaika meni yli 10 viikkoa, eli yhteensä 18 viikkoa, kun en ollut uskoa ja jaksanut reagoida asiaan, ratkesi päivä muistutuksen jälkeen. Olin silloin avoliitossa, niin en kuollut nälkään tai joutunut kadulle. Ei se minua vaivaa liiaksi muistutella ja kertoa, kuinka heikko olen, mutta ei se paranemista auta yhtään tehdä joka vuosi sama. Kuuden vuoden jälkeen aina sama juttu, niin pakkohan tässä on uskoa, ettei ole minkään arvoinen, ei edes sen kuntoutustuen ;_; Aina siellä lukee ettei kela näe terapiaa yms. ajankohtaisena. Mahdankohan tänävuonna edes jaksaa taistella kuntoutustuesta, kerran kuntoutusta ei nähdä kuitenkaan ajankohtaisena? Milloin sitten? Olen todella väsynyt tähän. -sama
Anteeksi kysymys, mutta onhan lääkehoito kunnossa? Se tekee jo paljon.
Se alkaa olla nykyään, että ihmisten on pärjättävä itse täällä yhteiskunnassa. Vaikeaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo totta? Eikö pidä olla täysi-ikäinen, että saa eläkkeen? Nythän kyseessä on murrosikäinen nuori, joka saa vielä lapsilisää. Nyt opin kyllä jotain uutta, jos 16-v joutuu/pääsee eläkkeelle.
Kehitysvammaiset pääsevät 16v eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaiset pääsevät 16v eläkkeelle.
Kaipa tuon kirjoittajn lapsesta Kela on todennut tilastoihin nojaten, että tuolla taustalla ei ihmisestä työkykyistä tule, vaikka miten kuntoutettaisiin.
Varmaan katsoivat, että on niin toivoton tapaus että hyppää kohta katolta. Eläke tulee halvemmaksi kuin hoidot.
Kuntoutustukihan tuo on, ei pysyvä eläke. Odotetaan kuntoutuvan työkykyiseksi
Ehkä tämä tapahtui vuosikymmeniä sitten, kun lapsilisä loppui 16-vuotiaana ja heti sen jälkeen mm. kehitysvammaiset saivat eläkkeen jokseenkin automaattisesti. Linkkiä en avannut, sen varmaan arvasittekin.
Nykyisin lapsilisää maksetaan 17-vuotiaaksi, ja sen jälkeen yleensä ensin kuntoutustukea ennen eläkepäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Muualla sitä ei tapahdu. Taitaa olla pk-seutu? Ehkä on syitä miksi joillekin laittavat sen. Mutta ei ole kiellettyä että myöhemmin löytää jonkun alan.
Ihan joka puolella Suomea pääsee eläkkeelle 16-vuotiaana.
Itsekin jäin eläkkeelle 16-vuotiaana, lähes parikymmentä vuotta sitten. Enkä ole koskaan käynyt lähelläkään pk-seutua.
Ok. Muualla sitä ei tapahdu. Taitaa olla pk-seutu? Ehkä on syitä miksi joillekin laittavat sen. Mutta ei ole kiellettyä että myöhemmin löytää jonkun alan.