16-vuotias ei edes pyytänyt työkyvyttömyyseläkettä... mutta sai sen kuitenkin
Onko ilmaisen rahan syytäminen mennyt jo liian pitkälle?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009555323.html
Kommentit (98)
Kyllä, 16-vuotta. Juoksee eläke ja lapsilisä.
Tämä johtui aikanaan siitä, kun kulmahousut ja rahtihameet piti saada suoraan kansakoulusta eläkkeelle, koska he eivät vielä 500 vuodessa ole kotiutuneet tarpeeksi päästäkseen/mennäkseen työhön.
Olemme maailman tyhmin kansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pitkäaikaisairas ja enkä ole saanut eläkettä, kaiken maailman kuntoutuksiin ängetään. Odotan sitä päivää kun saan sairaskohtauksen työpaikalla niin saa työnantaja maksella mukavia summia :)
Ajatko autoa tai jotain konetta?
Vierailija kirjoitti:
Miten 16 v. voi olla eläkkeellä, kun oppivelvollisuus jatkuu 18 v. asti.
Kyllä se on mahdollista. Olin yhdeksännellä luokalla peruskoulussa vuonna 1984. Täytettyäni 16 vuotta aloin saada eläkettä. Siihen ei liittynyt mitään sen suurempaa dramatiikkaa. Kävin peruskoulun loppuun, menin lukioon, kirjoitin ylioppilaaksi ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen voi keskeyttää.
Jep,varma perustulo kannattaakin keskeyttää omasta aloitteesta kun siltä tuntuu. :D
Mä halusin 10 vuotiaana jäädä eläkkeelle ei kouluressiä ja jatkossa työvitutusta ; )
Vierailija kirjoitti:
Myös oma kokemukseni on, että helpolla irtoaa. Kun on ollut muutaman vuoden kuntoutustuella, tk-eläke myönnetään ihan rutiinilla.
No heh, mä olin yli 7 vuotta ja olen yli 50 v.
Täytyy olla kyllä todella häiriintynyt ja patologinen tapaus sekä sairas jos tuosta vain 16 vuotiaana saa eläkkeen. Siinä on jo äiti sulkenut silmänsä monelta ongelmalta ja kieltäytynyt näkemästä totuutta pitkään.
Romaanit pääsee halutessaan eläkkeelle 18 vuotiiana jos on rikoshistoriaa ja sanoo että ei sopeudu kulttuuriin. Tiedän useita alle 23 vuotiaita miehiä .
Päihdeongelmasta pääsee tk-eläkkeelle, mutta oikeasta työkyvyttömyydestä ei pääse.
Tätä se just on. Työttömät loisii jättituilla teini-ikäisestä 100 vuotiaaksi samaan aikaan kun toiset paahtaa minimipalkalla niska limassa töitä. Kaikki tuet pois!!!
Miksi kukaan enää menee töihin? 2 kertaa suuremman palkan saa kun käy vähän narisemassa masennusta?
Sitten ei tule edes lomautuksia eikä alanvaihtoja eikä palkkaa kilpailuteta vientivetoisesti eikä tule paikallista sopimista eikä mitään, aina täys liksa.
Tämähän voittaa kaikki muut alat ihan ylivoimaisesti, kaikista varmin työpaikka mitä löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Tätä se just on. Työttömät loisii jättituilla teini-ikäisestä 100 vuotiaaksi samaan aikaan kun toiset paahtaa minimipalkalla niska limassa töitä. Kaikki tuet pois!!!
Eiköhän Satosen paikallinen sopiminen ja vientivetoinen malli takaa sen, että se on palkka, mistä otetaan pois, ei se yrityksen voitto muutoin kasva!
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo totta? Eikö pidä olla täysi-ikäinen, että saa eläkkeen? Nythän kyseessä on murrosikäinen nuori, joka saa vielä lapsilisää. Nyt opin kyllä jotain uutta, jos 16-v joutuu/pääsee eläkkeelle.
Hevosmiehet ja muu seurue pääsee syntyessään eläkeputkeen.
Sain myös eläkepäätöksen vaikka olen täysin työkykyinen ja terve. Työkkärin virkailiija ja sossun virkailiija ehdottivat minulle koska olen ollut pitkään työtön niin jostain kumman syystä ne ehdotti eläkkeelle siirtymistä kun olin 43 vuotias. Ne teki paperit ja ne tuli postissa ja minä pistin nimet ja läpi meni. Saan joka kuukausi 1570 euroa ilmaiseksi tekemättä mitään vaikka olen täysin työkykyinen. Kuntoilen ja kävin salilla pitkään ja nostin penkistä 100 kg. Pyöräilen joka päivä ja energiaa on paljon. Olen nyt kalastellut 6 vuotta 200 päivää vuodessa. Kalastan ja myyn kalaa tutuille ajankuluksi
Vierailija kirjoitti:
Pääset työttömäksi kohta, älä hätäile
Pitää muistaa että iso osa luopuu työkyvyttömyyseläkkeestä ihan parissa vuodessa. Liian vähän käytetty työkalu, joka mahdollistaa keskittymään paranemiseen ilman työkkärin/kelan häirintää.
Järkyttävää että nuoria ihmisiä ei yritetä edes kuntouttaa, eläke on yhtä kuin toivoton tapaus, jota kenenkään noin nuoren ei missään nimessä pitäisi olla!!!