16-vuotias ei edes pyytänyt työkyvyttömyyseläkettä... mutta sai sen kuitenkin
Onko ilmaisen rahan syytäminen mennyt jo liian pitkälle?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009555323.html
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta esimerkistä huomataan miten poukkoilevasti työkyvyttömyys eläke voidaan myöntää.
Lääkärin kirjoittamat paperit ratkaisee mahdollisuudet sekä vakuutuslääkäri armeijan kokoonpano.
Sama sairaus ja diagnoosi täysin erilainen lopputulos
Aika jännä että jollekin annetaan pyytämättä, itse monisairaana pyytämälläkään en ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, sanotaan vaan että ei sitä nyt noin nuorena (vähän alle 40) viitsi vielä eläkkeelle pistää. Ilmeisesti yhteiskunnalle parempi että haen työpaikkoja joita en voi tehdä terveydentilan takia
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin pitkäaikaismasentunut. Elän nykyään ihan aktiivista elämää lääkkeiden avulla.
Onkohan tuossa tapauksessa niin, että lääkehoito ei tehoa?
Kuulostaa todella surulliselta, että nuori ihminen makaa huoneessaan ja on eläkkeellä.
Onkohan kotona kokeiltu kaikkea mahdollista aktivointia? Esim. lemmikki, terapiakoira, voisi tuoda aktiivisuutta elämään.
No just, miksi elävä olento (koira) pitäisi tuollaiseen paikkaan hankkia? Huoneessa makaava eläkeläinen tuskin aktivoituu koiran saatuaan!
Siinä on sitten kärsijänä koira, kun ei pääse elämään mielekästä elämää.
Menehän itse noita masentuneita aktivoimaan, äläkä ikinä enää tarjoa tuota lemmikki teemaa missään yhteydessä.
Tasan ei käy onnen lahjat. Itselläni meni 12 vuotta ensimmäisestä lääkärin käynnistä, ennen kuin sain työkyvyttömyyseläkepäätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei käy onnen lahjat. Itselläni meni 12 vuotta ensimmäisestä lääkärin käynnistä, ennen kuin sain työkyvyttömyyseläkepäätöksen.
Minulla meni 16 vuotta, tosin siitä ajasta 12 en edes tiennyt että mt ongelmista saa eläkettä. Luulin, että ihmiset vain käy töissä siitä huolimatta. Oli hieman yllätys kun tajusin, että joku saa masennuksesta sairaslomaa ja minä kävin vuorotyösä vaikeasti masentuneena vuosia. Siis kaikkihan on masentuneita, haluaa kuolla ja voi pahoin, eikö?
Masentunut tuttu teki itsemurhan viime syksynä
Vierailija kirjoitti:
Ilman fyysistä vammaa kukaan alle kaksikymppinen ei kyllä ole oikeasti kokonaan työkyvytön. Laiskuutta voi toki olla.
Seuraavan kerran kun joudut sairaalaan, niin sulle siis sopii että sua hoitamaan tulee päästään umpisekaisin oleva mielenterveyspotilas?
Itse kun pyysin, niin psykiatri sanoi että on "pelaamisen makua"- non olihan siinä, yritin pelata korttini niin, etten hyppäisi jonkun rekan tai junan alle. Mutta tämä kuspiä ilmeisesti luuli että feikkaan oloni päästäkseni vapaamatkustajaksi,vaikka tilanteeni ja oloni oli kaikin puolin todellinen. No, vielä eletään, mistä EI kiitosta hänelle, eikä myöskään palstan samanmielisille.
Tulevaisuus näyttää enemmän ja enemmän siltä, että vanhuuseläkkettä on joko
A. turha unelmoida, tai
B. kertynyttä eläkettä on turha haaveilla, vaan mennä minimi takuueläkkeen mukaan
Vielä olisi n. 30 vuotta työelämää jäljellä ennen kuin voin hakea vanhuuseläkettä, mutta kuka sitä kertynyttä eläkettä on maksamassa jos alle 20 vuotiaitakin ollaan jo pistämässä eläkkeelle?
Toihan kuulostaa siltä kuin luovutettais nuoren suhteen! Kauheeta!
Pyritäänkö säästämään kuntoutuksesta leikkaamalla?
Toihan kuulostaa siltä kuin luovutettais nuoren suhteen! Kauheeta!
Pyritäänkö säästämään kuntoutuksesta leikkaamalla?
Mä olen kyllä järkyttävän paljon säästänyt yhteiskunnan rahoja, kun en silloin 16v jäänyt eläkkeelle.
Kroonisen sairauden kadehtijat, osa miljoona.
Kyllähän te mieluusti ottaisitte yhteiskunnalta rahaa mitääntekemättömyydestä, mutta ette te sitä sairautta huolisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole kadehtimista, vaan kauhistelua. Miten voidaan puhua mediassa siitä kuinka nuorten syrjäytymistä pitäisi ehkäistä ja panostaa kuntoutukseen. Millaista kuntoutumista se on että kaikki potkaistaan heti eläkkeelle? Odotetaan hiljaa hissukseen josko nuori kokisi ihmeparantumisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole kadehtimista, vaan kauhistelua. Miten voidaan puhua mediassa siitä kuinka nuorten syrjäytymistä pitäisi ehkäistä ja panostaa kuntoutukseen. Millaista kuntoutumista se on että kaikki potkaistaan heti eläkkeelle? Odotetaan hiljaa hissukseen josko nuori kokisi ihmeparantumisen?
Noinhan tehtiin jo 80-luvulla. Silloin minä olisin 16v päässyt eläkkeelle.
Minäkin haluan "ilmaista" rahaa! Mistä sitä saa?
Voi sitä sitten vanhana miettiä, miten käytin elämäni. Voi kiesus. Eläkkeelle vaan kun on juuri ja juuri ehtinyt oppia lukemaan ja laskemaan.
Mä en usko tätä stooria.
Olen ollut 23-v lähtien yli kymmenen vuotta kuntoutustuella (muu kuin masennus, autismi tai psykoosisairas), ja sinä aikana on ollut terapiaa ja olen saanut käydä kouluja omaan tahtiin. Välillä aina olen koittanut työntekoa, joskus täysipäiväisenä lyhyempää pätkää, joskus osa-aikaisena pitempään. Eläkkeen voi jättää lepäämään.
Ne ovat todella hanakoita olleet kuntoutuksen suhteen, etenkin, kun olen kuitenkin saanut opiskeltua ja vähän töitäkin tehtyä. Pysyvällä ei enää kuntoutettaisi, jotne en sitä edes halua niin kauan kun näyttää kuntoutuminen vähänkään mahdolliselta.
Mp kirjoituksen äiti löytää syyllisen kaikkialta muualta kuin kotoa. Mt ongelmissa on se, että ketään ei voi väkisin auttaa, pakkohoito on ääritilanteisiin. Terapiaa on turha järjestää jos potilas ei siellä käy. Hoito menee niille, ketkä siihen sitoutuu.
Nyt on kaikkien muiden syytä, että nuori syrjäytyy. Vaikka edes eläke ei tarkoita automaattisesti syrjäytymistä. Eivät kaikki työkyvyttömyyseläkkeellä olevat ole syrjäytyneitä!
Näitä on, ja se on kamalaa, ja iso ongelma. Mutta enemmän tarvittaisiin etsivää nuorisotyötä tai vastaavaa, kuin erikoissairaanhoitoa.
Tuosta esimerkistä huomataan miten poukkoilevasti työkyvyttömyys eläke voidaan myöntää.
Lääkärin kirjoittamat paperit ratkaisee mahdollisuudet sekä vakuutuslääkäri armeijan kokoonpano.