VAKAVA-2023
Onko muille tullut VAKAVA-kokeen kutsua, kun viikko enää kokeeseen?
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin silleen et oh my god - olinko niin huono etten saanut kutsua ees varhaiskasvatuksen soveltuvuuskokeisiin... mut ilmeisesti niitä kutsuja ei ole edes vielä lähetetty.
Sitä vaan mietin, että kun itse olen alan vaihtaja niin näkeeköhän ne, että mulla on jo yksi maisterin tutkinto. Siis näkeekö siinä haastattelutilanteessa? Mietin että onkohan se aiempi kasvatustieteen maisterin tutkinto miinusta, eivätkä usko että oikeasti haluaisin vaihtaa varhaiskasvatukseen :D et jos vaan esittäis innokasta lukiolaistaustaista :D
Mun tietääkseni ei tiedä. Pisteytyksessä, kun ne laitetaan opintopolkuun näkyy sitten se ei-ensikertalaisuus. Mutta siinä haastattelutilanteessa ei mun mielestä tiedä taustaa. Ja ei siitä kyllä miinusta tuu! Vakalle varsinkin tarvitaan väkeä.
Ne kysyy sitä siinä haastattelussa, että onko aikaisempia korkeakoulututkintoja. Mutta siis nehän miettii motivaatiota suorittaa tutkinto loppuun sekä soveltuvuutta koulutettavuuteen, että yleensä varmaan aiemmat opinnot on vaan plussaa siinä tilanteessa.
Kiitti vastauksista :) mäkin mietin eka et aiempi tutkinto olis plussaa mut sit mietin et jos ne kelaa et en oo enää "koulutettavissa" jos luulen olevani liian asiantuntija jo kasvatusalalla :D pitää muistaa mainita että olen ihan aloittelija varhaiskasvatuksen puolella. Toisaalta se voi olla plussaa että olen tehnyt tutkinnon ihan hyvillä arvosanoilla loppuun.
Opiskelin siis itse kotitalousopettajaksi ja kasvatusala tuntuu omalta jutulta mutta en vain halua jatkaa töitä yläkoulussa. Kaverin jutuista innostuin varhaiskasvatuksesta, vaikka hänen töissä ainakin vähän henkilöstövajetta (ryhmässä on vain 2 aikuista vaikka pitäisi olla 3 töissä).
(lisäyksenä: ei ole kiinnostusta olla yläkoulussa töissä, mutta en myöskään ole saanut töitä koska kotitalousopettajia on vähän liikaa työelämässä haluamassa niihin hommiin, toisin kuin varhaiskasvatuksen opettajia)
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
pisterajat tulleet!
Nyt oli tullut pisterajat
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Mä taktikoin silleen vakava kokeessa, et pisteet ei tule riittämään vakava kokeesta (viime vuonna varhaiskasvatuksessa tosi matalat pisteet joten jätin puolet vastaamatta kun olin epävarma) kun kokeeseen piti mennä kun ei tiennyt tänä vuonna mikä todistusvalinnan tilanne oli. Ja todistus pitäisi riittää :)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin silleen et oh my god - olinko niin huono etten saanut kutsua ees varhaiskasvatuksen soveltuvuuskokeisiin... mut ilmeisesti niitä kutsuja ei ole edes vielä lähetetty.
Sitä vaan mietin, että kun itse olen alan vaihtaja niin näkeeköhän ne, että mulla on jo yksi maisterin tutkinto. Siis näkeekö siinä haastattelutilanteessa? Mietin että onkohan se aiempi kasvatustieteen maisterin tutkinto miinusta, eivätkä usko että oikeasti haluaisin vaihtaa varhaiskasvatukseen :D et jos vaan esittäis innokasta lukiolaistaustaista :D
Täysin ulkopuolisena tulen kysymään eikö kasvatustieteiden maisterin paperit sovellu varhaiskasvatukseen yhtälailla?
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vastauksista :) mäkin mietin eka et aiempi tutkinto olis plussaa mut sit mietin et jos ne kelaa et en oo enää "koulutettavissa" jos luulen olevani liian asiantuntija jo kasvatusalalla :D pitää muistaa mainita että olen ihan aloittelija varhaiskasvatuksen puolella. Toisaalta se voi olla plussaa että olen tehnyt tutkinnon ihan hyvillä arvosanoilla loppuun.
Opiskelin siis itse kotitalousopettajaksi ja kasvatusala tuntuu omalta jutulta mutta en vain halua jatkaa töitä yläkoulussa. Kaverin jutuista innostuin varhaiskasvatuksesta, vaikka hänen töissä ainakin vähän henkilöstövajetta (ryhmässä on vain 2 aikuista vaikka pitäisi olla 3 töissä).
Kannattaa miettiä vastaus siihen, jos ne kysyy miksi haet tälle alalle.
Vitsi meni jännäksi! Huomasin että en saa vanhasta yhteisreaalista pisteitä vaan pitäisi olla uusi reaali missä on kirjoitettu yksi aine kerralla. Kelasin jo et tähänkö se homma kaatui. Mutta... ihme kyllä mun pisteet riittää todistusvalinnassa selkeesti vaikka saan pisteet vaan 3 aineesta 4 aineen sijaan :) eikä oo vieläkään tullut kutsua sähköpostiin. Jos ei tule niin teen valituksen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä vastaus siihen, jos ne kysyy miksi haet tälle alalle.
Joo mä en viitsinyt miettiä liikaa ennen kuin varmistuu paikka soveltuvuuskokeesta, mut täytyy nyt miettiä et miten kerron. Tai varmaan vaan rehellisesti kerron miksi mut täytyy muistaa tuoda asiat esille haastattelussa että nekin tietää miksi. Jos aikaa olisi haastattelussa enemmän, olen varma että saisin heidät vakuuttuneeksi halukkuudestani opiskella... mutta sitku aikaa on vähän ja jännittää niin saattaa unohtaa sanoa tärkeitä asioita.
Ohhoh! 0,32 pistettä jäi puuttumaan vakava-kokeesta - onneksi oli hyvä todistus :)
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh! 0,32 pistettä jäi puuttumaan vakava-kokeesta - onneksi oli hyvä todistus :)
Olin siis myös saanut kutsun sähköpostiin :)
Onko muille tullut Joensuuhun tai Jyväskylään kutsuja?
Tuleekohan joillekin säpöt myöhemmin?
Näkyykö teillä tulokset opintopolussa?
Kyllä sähköpostiin tulee tieto sovareista. Oon ymmärtäny et tähän mennessä ois tullut vaan Helsingin yliopiston kutsuja?
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan joillekin säpöt myöhemmin?
Näkyykö teillä tulokset opintopolussa?
Varmaan voi tulla myöhemmin, ei näy soveltuvuuskoekutsua opintopolussa ainakaan itsellä.
Helsingin ja Turun soveltuvuuskoekutsu tuli mulle juuri sähköpostiin. Sinänsä erikoista, kun pääsin jo ylempään kohteeseen (yleinen ja aikuiskasvatus), eli eihän mulla olisi edes mahdollisuutta ottaa noita alempia vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Helsingin ja Turun soveltuvuuskoekutsu tuli mulle juuri sähköpostiin. Sinänsä erikoista, kun pääsin jo ylempään kohteeseen (yleinen ja aikuiskasvatus), eli eihän mulla olisi edes mahdollisuutta ottaa noita alempia vastaan?
Totta. Kannattaa olla asiasta yhteydessä, niin joku muu voi saada sun soveltuvuuskoepaikan.
Onko kukaan muu hakenut Ouluun?
Mun tietääkseni ei tiedä. Pisteytyksessä, kun ne laitetaan opintopolkuun näkyy sitten se ei-ensikertalaisuus. Mutta siinä haastattelutilanteessa ei mun mielestä tiedä taustaa. Ja ei siitä kyllä miinusta tuu! Vakalle varsinkin tarvitaan väkeä.