Äkkilähdötkin törky kalliita, menee motivaatio työnteosta
Olemme mieheni kanssa (ei lapsia) joka kesä lähteneet viikoksi välimerelle, useimmiten äkkilähdöllä. Lennot+hotelli on maksanut n. 400€ per henkilö.
Nyt kun katsoo matkojen hintoja niin eihän noissa ole mitään järkeä. Lennot ja kämänen kahden tähden huonot arvostelut saanut hotelli, hinta n. 500€-600€ hlö.
Jos siis haluaisimme saman tasoisen reissun mitä aiemmin ollut, niin pitäisi pulittaa vähintään 700€ hlö, + siihen vielä käyttöraha (ravintolat jne).
Nämä matkat ovat aina olleet meille molemmille tärkeä asia, reissussa pääsemme aina kunnolla rentoutumaan ja se antaa motivaatiota jaksaa taas tehdä töitä.
Ei paljoa Pärnuut ym kiinnostele. Pitäisikö tässä ryhtyä työttömäksi, menee täysin motivaatio työnteosta kun ei kuitenkaan ole varaa palkita itseään.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kalliita ovat.
Minuakaan ei kiinnosta joku Baltia. Oleellista on ilmasto. Ei hiekkarannalla ole mitään virkaa, jos siellä palelee.
Haha, nähnyt just tuttavan lomavideoita Ischiasta. Sadetakki päällä joka videossa, vettä tulee kuin aisaa, tuulee niin että tukka lähtee päästä. Jo-ka päi-vä!!
Vain tänään sataa, joka päivä tästä eteenpäin aurinkoa ja reilu 20 astetta ja voin sanoa et riittää hyvin tuo lämpötila siellä juuri olleena.
Kerroin vain mitä hän on laittanut. Aina ei käy hyvä tuuri.
Itse varaan matkn aina kun näen mitä säätä ennustetaan, usein matkan varaaminen jäkin aamuun tai edeltävään päivään mut ainakin on aina hyvät kelit. Lentojen hinnat myös laski wizzairilla kun varasi päivää ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä sinulla sitten varmaan onkin varaa matkustaa?
Ihme kitinää taas. Juu kaikki on kallistunut, se ole mitään uutta. Menkää vaikka telttaan kuusen alle jos ei talous kestä muutaman sadan euron ylimääräistä kulua.
Työttömänä en varmaan kokisi tarvetta reissata kun joka päivä on lomaa.
Jää työttömäksi sitten, vaikka tuskin siinäkään onnistut, vaan päädyt sossun luukulle. Kortistosta tulee joku sinua parempi tilallesi.
Ennen hyvään aikaan, kun koneessa oli tilaa ja ruuat, lento maksoi pienen kuukausipalkan verran. Kaipaan niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Lentoja saa halvalla. Ota lento erikseen ja majoitus itse. Just olin Malagassa, lento 45€.
Lentokenttävero/-maksu on eurooppalaisilla kentillä satasen paikkeilla että todellinen kustannus tuolle lennolle on kuitenkin ollut enemmän vaikka sulle markkinoidaankin sitä riisuttua hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoja saa halvalla. Ota lento erikseen ja majoitus itse. Just olin Malagassa, lento 45€.
Lentokenttävero/-maksu on eurooppalaisilla kentillä satasen paikkeilla että todellinen kustannus tuolle lennolle on kuitenkin ollut enemmän vaikka sulle markkinoidaankin sitä riisuttua hintaa.
Mitä helvetin väliä sillä on? 😂
Tehtiin reilu kuukausi sitten semisti ylellinen Välimeren risteily. Viisi tonnia ja rapiat paloi tuosta vaan reilun viikon reisussa. Kyllä sitä sviitin parvekkeella oleessa porealtaassa lilluessa vähän jäi kelaamaan, että onko tässä järkeä. Toisaalta virkistävät juomat ja rajaton spa access kuuluivat matkan hintaan, joten sanoisin, että hinta-laatu-suhde oli ihan hyvä. Spasta löytyi jopa suomalainen sauna.
Luulen, että jouduimme myös maksamaan jonkun lentokenttäveron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa työssä olet jos et tienaa kuin enintään 300 euroa enemmän työttömyyteen verrattuna vuodessa?
Eli sinä poltat tyytyväisenä satoja euroja enemmän rahaa ilmaan koska siihen varaa? Me taas teemme valintoja eli jos lomamatka maksaa enemmän niin arjessa käytämme saman summan vähemmän rahaa. Olemme budjetoineet elämämme tietyn tason mukaan ja siinä jää säästöön lopulta aina tietty määrä. Jos lomamatka vie enemmän niin jätämme vaikka kampaajakäyntejä väliin ja ehkä ravintolassa harvemmin kun olemme kotona.
Ja ap on täysin oikeassa että lomamatkat ovat kallistuneet kovasti viime aikoina. Eikä väittänyt että tienaavansa enintään 300 euroa enemmän kuin työttömänä vaikka niin asian käänsit. Luetun ymmärtäminen.
Kerrostaloissa ei kannata valita noin. Olet vastuussa naapuri yhtiölainoista, jos naapureitasi irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryanairilla esim. 25.6 Venetsiaan meno-paluu 84€.
Ja majoitus paikan päällä satasen/yö.
Venetsiassa teltan kanssa leirintäalueellle 28€/yö 2henkeä. Venezia Camping Village Mestressä. Bussilla pääsee kaupunkiin ja lentokentälle.
Tamako olisi turvallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryanairilla esim. 25.6 Venetsiaan meno-paluu 84€.
Ja majoitus paikan päällä satasen/yö.
Venetsiassa teltan kanssa leirintäalueellle 28€/yö 2henkeä. Venezia Camping Village Mestressä. Bussilla pääsee kaupunkiin ja lentokentälle.
Paljonkos se teltta, makuupussi ym maksaa? Ei noita mistään ilmaiseksi jaella. Tai näiden matkatavaroiden lennättäminen kun ne ei ihan käsilaukussa kulje..
Noilla halpislentolipuilla ei yleensä matkatavaraa saa olla just yhtään. Lisäksi se bussikuljetuskin kaupungille/lentokentälle maksaa eli kun nuo kaikki ynnäilee yhteen niin saatetaan hyvinkin olla ihan samoissa hinnoissa mitä se äkkilähtö.
Ja siinä sentään saa asua hotellissa.
Ostaa teltan Venetsiasta tai tilaa sen sinne nettikaupasta etukateen.
Ai että miten v i tuttaa pienipalkkaisena työntekijänä lukea tällaista pas kaa. "Menee motivaatio työnteosta", voi hyvä luoja. Itselläni on varaa matkustaa viikoksi johonkin ehkä joka kolmas vuosi, ja niin sitä vain joka jumalan aamu raahautuu seitsemäksi töihin.
Lakkaa vinkumasta ja hoida duunisi, pelle.
Juuri katsoin Napsu.fi sivustolta,nyt Apollomatkoilla ja Tjäreborgilla lentoja jopa 150 e lla esim.Kreikan kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kitinää taas. Juu kaikki on kallistunut, se ole mitään uutta. Menkää vaikka telttaan kuusen alle jos ei talous kestä muutaman sadan euron ylimääräistä kulua.
Ei työttömyys ole lomailua. Sitä paitsi ei viikko ulkomailla kerran vuodessa rentoutua sinua lainkaan. Kunhan halusit tehdä aloituksen, jossa yrität jotenkin syyllistää työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri katsoin Napsu.fi sivustolta,nyt Apollomatkoilla ja Tjäreborgilla lentoja jopa 150 e lla esim.Kreikan kohteisiin.
Noin halvat lennot eivät minua kiinnosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin halvat lennot eivät minua kiinnosta.
Ap
No just, se siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ai että miten v i tuttaa pienipalkkaisena työntekijänä lukea tällaista pas kaa. "Menee motivaatio työnteosta", voi hyvä luoja. Itselläni on varaa matkustaa viikoksi johonkin ehkä joka kolmas vuosi, ja niin sitä vain joka jumalan aamu raahautuu seitsemäksi töihin.
Sinunkin tekstisi vaikuttaa siltä, että motivaatio työntekoon on mennyt. Et eroa mitenkään ap:sta. Kumpikin käy töissä, vaikka se ärsyttää.
Tiedoksi ap:lle. Nälkä lisää työmotivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin reilu kuukausi sitten semisti ylellinen Välimeren risteily. Viisi tonnia ja rapiat paloi tuosta vaan reilun viikon reisussa. Kyllä sitä sviitin parvekkeella oleessa porealtaassa lilluessa vähän jäi kelaamaan, että onko tässä järkeä. Toisaalta virkistävät juomat ja rajaton spa access kuuluivat matkan hintaan, joten sanoisin, että hinta-laatu-suhde oli ihan hyvä. Spasta löytyi jopa suomalainen sauna.
Luulen, että jouduimme myös maksamaan jonkun lentokenttäveron.
Ohis: pitkät risteilyt on alkanu ahdistaa sen jälkeen, kun ne sai risteilyllä sitä koronaa ja moni kuoli.
Olivat vankeina ja peloissaan hyteissä. Kaikilla ei edes parveketta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nyt on tosiaan lennot kallistuneet huomattavasti. Luulisi silti, että Ap saa nipistettyä muusta kulutuksesta lomamatkan lisähinnan verran, kun matkustaminen kerran on hänelle ja miehelleen niin tärkeää.
Minä sinkkuna matkustan kesällä yksin. Matkan majoituksestakin tietysti suhteessa enemmän. Olen kompensoinut nousseita matkakustannuksia jättämällä keväältä yhden itselleni tärkeän ja aika kalliin harrastuksen tauolle. Kesäaikaan ulkoliikunta onnistuu ilmaiseksi ja lisäksi kotona on kahvakuula ja vastuskuminauhoja valmiina. Olen ostanut lennon ja majoituksen erikseen. Itä-Euroopassa hintataso on alhaisempi ja alueella on paljon mielenkiintoisia maita. Suosittelen!
Millä matikalla tuo onnistuu kun ihan peruseläminen on kallistunut hurjasti?! Itse en voi harkitakaan mitään lomamatkaa tänä kesänä, koska rahaa kuluu kokoajan aiempaa enemmän ihan vuokraan, ruokaan, sähköön jne. Nythän on ihan sähköpostin kk-maksusta lähtien kaikkien hintaa nostettu eli siihen ihan peruselämiseen meneekin enemmän rahaa per/kk. Palkka sen sijaan ei ole noussut samassa suhteessa.
Lisäksi nyt saa jo yrittää varautua siihenkin, että tulee lomautuksia ja esim lomarahojen suhteen on vahva suositus, että ne pitäisi ottaa vapaana rahan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vietin talvet Thaimaassa ansiosidonnaisella ennen aktiivimallia.
Eikö siellä voi olla, vaikka onkin aktiivimalli? Tekee vain vaadittavat työhakemukset säännöllisesti.
Nythän siellä juuri saa olla ihan luvan kanssa. Puhelin ja netti toimii Pattayallakin.
Tiedän, työttömät ovat saanut oleskella luvallisesti ulkomailla jo n 10 vuoden ajan kunhan on tavoitettavissa. Mutta kuten kirjoitin nykyään joutuu ravaamaan työvoimatoimistossa vähän väliä ja lennot ovat tosiaan kallistuneet reilusti muutamassa vuodessa. Kun 2019 (ennen pandemiaa) ostin yhden suunnan suoran lennon Bangkokiin niin maksoi vain 220 euroa.
Kerroin vain mitä hän on laittanut. Aina ei käy hyvä tuuri.