Taas pitäisi lähettää jotain videoita itsestä (haen työpaikkaa)
En taida viitsiä. Annetaan paikan mennä suosiolla jollekin muulle joka mielellään esiintyy videoilla. Itse työ ei sisällä videoesiintymistä, mutta toki työnantaja saa vaatia mitä haluaa.
Onko muita, jotka on tehneet kategorisen päätöksen olla osallistumatta tähän nykyajan humppaan? Mielestäni jos kirjallinen hakemus on kiinnostava ja suositukset kunnossa, voisi pyytää hakijan haastatteluun jos haluaa nähdä, miltä tämä näyttää ja miten puhuu.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi, vaikka olen julkisessa työssä ja ns.esillä puhumassa muiden edessä päivittäin. Haastatteluun minut voi halutessaan pyytää ja kuvankin voin vielä laittaa, jos sellaista toivotaan. Videoilla en ala kekkuloimaan.
Tiimskin olisi jo vähän eri. Rekrytoija vois heti sanoa ettei tollasta naamaa ja se olis siinä.
Itse olen pil kun nus si ja usein ohjeet ovat sitä luokkaa, että seinän kuvaaminen ja samalla kysymyksiin vastaaminen täyttää vaatimukset.
Katselen työkseni näitä videohakemuksia, meillä sellaisissa rekryissä joihin tulee paljon hakemuksia, yleensä pyydetään video esim 15-20 parhaalta. Jos taas on sellainen paikka, mihin tulee vain harvoja hakemuksia, pyydetään suoraan haastatteluun.
Voin lohduttaa sen verran, että ei niissä arvostella teknistä laatua tai haittaa, jos sekoaa sanoissa tms. Tärkeintä on vastata suht järkevästi, kuten vastaisit livenäkin, ja vaikuttaa iloiselta tai kiinnostuneelta. Taustat, valaistukset jne ovat sivuseikkoja, mikä tahansa tausta mitä voisi näyttää teams-palaverissa kelpaa mainiosti.
Ja kyllä, monia inhottaa videoiden tekeminen. Ymmärrän sen, en itsekään haluaisi niitä pyytää, mutta silti käytännössä on myös aivan mahdotonta rekrytoivien esihenkilöiden haastatella kymmeniä. Videolla annetaan hieman isommalle joukolle mahdollisuus kertoa itsestään kuin suoraan haastatteluun karsimalla esim 5 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videotehtävä työhakemuksessa kertoo työnantajasta. Kun jo työnhakeminen yritetään tehdä mahdollisimman hankalaksi, niin millaista mahtaa itse työskentely yrityksessä olla? Vaikka olisi tottunutkin videoesiintyjä, muutaman minuutin videon tuottamiseen voi mennä monta tuntiakin aikaa. Ensin pitää miettiä hyvät vastaukset esitettyihin kysymyksiin, sitten harjoitella esiintymistä ja lopuksi ottaa moneen kertaan video ja tarvittaessa editoida. Usein videokysymyksiä on monta, joten on syytä varata yksi kokonainen päivä niiden tekemiseen. Vain jotta saa mahdollisuuden havitella työpaikkaa.
Ei kiitos, työpaikkoja on sellaisiakin, joita saa kohtuuvaivalla. Kun työn hakeminen tehdään helpoksi ja hauskaksi, niin sellaisessa paikassa työn tekeminenkin voi olla tehty sujuvaksi.
Ylianalysoitkohan tätä nyt. Kirjoitat vastaukset, laitat sen vaikka wordiin riittävän isolla tekstillä ruudulle ja painat sitä rekrysovelluksen rec-nappulaa. Ja luet vastauksen, tadaa. Ei tarvita editointeja.
Vielä astetta parempi tulee jos pystyt laittamaan sen tekstin/avainsanat webbikameran taakse, sitten tulee aidosti se vaikutelma että katsot koko ajan kameraan. Esim kahdella näytöllä onnistuu helposti.
Kaikista paras tulee kun lataat puhelimeen jonkun prompterisovelluksen ja hoidat sillä. Puhelimen tuet pystyyn sopivasti vaikka kirjalla, jos sinulla ei ole irtojalustaa.
Mä en edes tiedä, mikä on prompterisovellus.
Sovellus joka näyttää ruudulla luettavan tekstin haluamasi kokoisena ja sen skrollausnopeuden voi säätää omaan lukunopeuteen.
Itse olen töissä suuressa firmassa, jossa normaalin työpaikkailmoituksen yhteydessä on fraasi "voit lähettää meille videon itsestäsi". Omien rekrytarpeiden yhteydessä olen pyytänyt tuon poistamista, koska sellainen ihminen, joka tekee hyvän ja luontevan videon itsestään, ei välttämättä ole se, jota itse haen. En tarvitse esiintymisvarmuutta kameralle. Mutta konsultti, joka hoitaa hakemusten alkukarsinnan, haksahtaa näihin ja saattaa karsia potentiaalisen hakemuksen pois. Hyvin laadittu hakemus, sopiva työhistoria ja haastattelussa ilmennyt järkevyys ovat olleet minulle riittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi saati lähettäisi videota itsestäni, koska en luota siihen että vastaanottaja poistaa videon sen katsottuaan enkä haluaisi, että videota käytetään opetusmielessä esim kokouksissa tms.
Tietosuojan nimissä tuo olisi jo rikos. Eivät työpaikat sellaista riskiä lähtisi ottamaan. Mitä ihmettä he tekisivät jonkun random hakijan videolla sen rekryn jälkeen?
Rikos se on vain jos tulee ilmi. Nauhoitetaanhan puheluitakin henkilötietoineen kaikkineen, koulutukseen ja todisteeksi. Siellä rekrytoija osoittaa laserilla hakijaa laajakuvassa että kattokaas tuotakin, heheh.
Tämä. En voi ymmärtää, kuinka muuhun kuin spesifin ammatillisen osaamisen todentamiseen voidaan käyttää suosittelijoita.
Aina vanhoista työpaikoista löytyy joku päällikkötason nimi, joka voi puhelimessa kehua "hyvä ja yhteistyökykyinen, vastuullinen ja pidetty".
Niin totaalisen 70-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi saati lähettäisi videota itsestäni, koska en luota siihen että vastaanottaja poistaa videon sen katsottuaan enkä haluaisi, että videota käytetään opetusmielessä esim kokouksissa tms.
Tietosuojan nimissä tuo olisi jo rikos. Eivät työpaikat sellaista riskiä lähtisi ottamaan. Mitä ihmettä he tekisivät jonkun random hakijan videolla sen rekryn jälkeen?
Rikos se on vain jos tulee ilmi. Nauhoitetaanhan puheluitakin henkilötietoineen kaikkineen, koulutukseen ja todisteeksi. Siellä rekrytoija osoittaa laserilla hakijaa laajakuvassa että kattokaas tuotakin, heheh.
Ja jos tuollaista jotenkin laajamittaisesti tehtäisiin, meinaat ettei se tulisi ilmi? Hohhoijaa. Jos puheluita asioitaan nauhoittaa mihin tahansa tarkoitukseen, se ja käyttötarkoitus kyllä kerrotaan asianomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on vastata suht järkevästi, kuten vastaisit livenäkin, ja vaikuttaa iloiselta tai kiinnostuneelta..
Kuinka voit olla iloinen ja kiinnostunut jos et tiedä vielä edes toimen yksityiskohtia?
Vierailija kirjoitti:
Katselen työkseni näitä videohakemuksia, meillä sellaisissa rekryissä joihin tulee paljon hakemuksia, yleensä pyydetään video esim 15-20 parhaalta. Jos taas on sellainen paikka, mihin tulee vain harvoja hakemuksia, pyydetään suoraan haastatteluun.
Voin lohduttaa sen verran, että ei niissä arvostella teknistä laatua tai haittaa, jos sekoaa sanoissa tms. Tärkeintä on vastata suht järkevästi, kuten vastaisit livenäkin, ja vaikuttaa iloiselta tai kiinnostuneelta. Taustat, valaistukset jne ovat sivuseikkoja, mikä tahansa tausta mitä voisi näyttää teams-palaverissa kelpaa mainiosti.
Ja kyllä, monia inhottaa videoiden tekeminen. Ymmärrän sen, en itsekään haluaisi niitä pyytää, mutta silti käytännössä on myös aivan mahdotonta rekrytoivien esihenkilöiden haastatella kymmeniä. Videolla annetaan hieman isommalle joukolle mahdollisuus kertoa itsestään kuin suoraan haastatteluun karsimalla esim 5 ihmistä.
"Videolla annetaan hieman isommalle joukolle mahdollisuus kertoa itsestään kuin suoraan haastatteluun karsimalla esim 5 ihmistä."
Mitä jos vaan itse tekisit työsi ja karsisit niistä hakemuksista ne 5 parasta? Minä en ainakaan etsi tilaisuutta kertoa itsestäni, vaan työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä juuri. Olen itse tehnyt usean videohakemuksen kun hain töitä ja eihän se kivaa ole, mutta ymmärrän hyvin silloin kun puhutaan paikoista mihin tulee satoja hakemuksia. Jos videovaiheesta pääsee eteenpäin, on enää muutama kilpailija jäljellä.
VaahtoVasara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on vastata suht järkevästi, kuten vastaisit livenäkin, ja vaikuttaa iloiselta tai kiinnostuneelta..
Kuinka voit olla iloinen ja kiinnostunut jos et tiedä vielä edes toimen yksityiskohtia?
No yleensä ihmiset ovat kiinnostuneita paikoista joita hakevat. Ei kiinnostus tarkoita samaa kuin että on varma, että haluaa paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Videolla annetaan hieman isommalle joukolle mahdollisuus kertoa itsestään kuin suoraan haastatteluun karsimalla esim 5 ihmistä."
Mitä jos vaan itse tekisit työsi ja karsisit niistä hakemuksista ne 5 parasta? Minä en ainakaan etsi tilaisuutta kertoa itsestäni, vaan työpaikkaa.
Niin että jos on kymmeniä työhistorialtaan sopivan oloisia hakijoita, että karsisin vaikka valokuvan, fontin tai itseäni miellyttävien sanamuotojen perusteella? Meillä homma toimii niin, että minä tai joku muu hr:stä tekee rekrytoivalle esihenkilölle esikarsinnan, jossa ovat ne, jotka vaikuttavat hakemuksen ja CV:n perusteella täyttävän kriteerit. Sitten esihenkilö katso läpi onko selkeästi kiinnostavia tai sellaisia jotka eivät kuitenkaan vastaa hakua. Sitten päätetään haastatellaanko kaikki paperilla sopivan oloiset, pyydetäänkö videot osalta vai tehdäänkö esim kevyt soittokierros.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, jos kyseessä on paikka johon tulee paljon hakemuksia, ei se yhden tai parin tyypin kiukustumisesta ole kiinni. Kyllä sieltä löytyy riittävästi hyviä hakijoita, joille ei ole ongelmaa puhua lyhyttä videota. Jos taas hakijoista on pulaa, videota ei yhtään järkevissä paikoissa pyydetä, vaan suora kontakti kaikkiin sopiviin hakijoihin.
Mun alalla on työvoimapula eli on varaa karsia pois paskat työnantajat. En todellakaan hae paikkaan, joka vaatii ties mitä sirkushuveja. Nätti ulkonäkö ja pirtsakka videoesiintyminen eivät ole tällä alalla millään tavoin oleellisia asioita.
Jos hakiessa vaaditaan videota hakijasta niin mielestäni se kertoo työnantajan laiskuudesta.
En laita videoita tai suosittelijoita. Pitäisi riittää se mitä kertoo itsestään, haastattelussa lisää sitten.
Yleensä näitä videoita vaativat paikat, jotka pompottavat muutenkin liikaa ja haluavat mahdollisimman nuoria hakijoita tai valita pelkän ulkonäön perusteella.
Ja se paikka on usein joku erikseen töihin kutsuttava "sandwich artist" tai lehtien myynti ständillä. Ei kiitos.
Hain opettajan töitä, ja tosiaan tuli mieleen, että karsitaan noilla videoilla yli-ikäiset hakijat pois, koska en jaksanut alkaa tehdä. Halvempaa palkata vastavalmistunut, joka on myös sinut videoiden kanssa.
Tee joku hassun hilpeä tiktok-tanssivideo. Ehkä sitten tajuat kuinka älytön tuo vaatimus on
Itse haen opettajan paikkoja ja skippaan nuo videojutut, koska useimmiten niissä kysytään jotain opsiin liittyvää mukahienoa, johon pitäisi vastata pedagogisella sanahelinällä. Käytännön ja pedagogisen ideologian välillä on niin iso ero, että pitää ihan oikeasti istua alas miettimään, 1) miten joku tavoite on toteutunut käytännössä, ja 2) miten sen käytännön koodaisi takaisin sanahelinäksi. Koen sen jotenkin hyvin raskaaksi abstrahoinniksi, vaikka varmasti siitä voi olla hyötyäkin oman tekemisen tiedostamisessa. Tässä vaiheessa lukuvuotta alkaa olla niin uupunut, ettei vaan jaksa käyttää vapaa-aikaansa tuollaiseen.