Taas pitäisi lähettää jotain videoita itsestä (haen työpaikkaa)
En taida viitsiä. Annetaan paikan mennä suosiolla jollekin muulle joka mielellään esiintyy videoilla. Itse työ ei sisällä videoesiintymistä, mutta toki työnantaja saa vaatia mitä haluaa.
Onko muita, jotka on tehneet kategorisen päätöksen olla osallistumatta tähän nykyajan humppaan? Mielestäni jos kirjallinen hakemus on kiinnostava ja suositukset kunnossa, voisi pyytää hakijan haastatteluun jos haluaa nähdä, miltä tämä näyttää ja miten puhuu.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Komppaan ap:tä.
No jos olis ihan unelmatyö kyseessä ja realistiset mahikset, niin ehkä sitten videoisin.
Videon vaatiminen voi olla yksi merkki siitä, että työpaikan kulttuurissa on muutakin sellaista, minkä vuoksi unelmalta näyttävä työ ei ehkä sittenkään vastaa unelmia pitkän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse haen opettajan paikkoja ja skippaan nuo videojutut, koska useimmiten niissä kysytään jotain opsiin liittyvää mukahienoa, johon pitäisi vastata pedagogisella sanahelinällä. Käytännön ja pedagogisen ideologian välillä on niin iso ero, että pitää ihan oikeasti istua alas miettimään, 1) miten joku tavoite on toteutunut käytännössä, ja 2) miten sen käytännön koodaisi takaisin sanahelinäksi. Koen sen jotenkin hyvin raskaaksi abstrahoinniksi, vaikka varmasti siitä voi olla hyötyäkin oman tekemisen tiedostamisessa. Tässä vaiheessa lukuvuotta alkaa olla niin uupunut, ettei vaan jaksa käyttää vapaa-aikaansa tuollaiseen.
Minä tein opetustöitä ensin kouluissa ja sitten aikuiskoulutuksessa vuosikausia ilman minkäänlaisia opettajaopintoja. Olin muun muassa yliopistolla virassa monta vuotta niihin aikoihin, kun maisteri oli virkakelpoinen sellaisenaan. Suoritin nykyisin välttämättömät opettajan pedagogiset opinnot vasta muutama vuosi sitten, kahdenkymmenenviiden vuoden työharjoittelun jälkeen.
Pedagogista ideologiaa ja käytännön koodaamista takaisin sanahelinäksi - hyvin sanoit. Jos minun pitäisi sovitella kaikki käyttämäni tietoiset ja kokemuksen esiin pulpauttamat opetusmenetelmät ja lähestymistavat ja muut metkut omaan opetusideologiaani, en mahtuisi sen kanssa enää samaan huoneeseen. Olen kuitenkin saanut aikaan erinomaisia tuloksia ja valtavan pitkiä asiakaskontakteja ilman iskulauseita. Opeopinnoissa oli pakko keksiä oma ideologia, joten minä keksin, mutta pokka ei pidä sellaista soopaa lasketellessa. Pokka piti vain niillä, joilla oli käytännön kokemusta vain alkuhuuman mitalta.
Jätin äskettäin osallistumatta verkossa suoritettavaan ryhmähaastatteluun. En halua työpaikkaan, jossa karsitaan kokeneita ammattilaisia ruudun takaa wipeout-ryhmäkisameiningillä. Työnantaja on se, joka tässä häviää, valitettavasti kyllä tietämättään.
Emma K. kirjoitti:
Esittelemällä itsensä voi saada työpaikan. Kuinka meinasit tehdä esittelyn?
Työhakemuksella ja CV:llä.
t. boomeri
Luojan kiitos, olen alalla , jossa tarvitsee vai ilmoittaa toiselle firmalle, että vois tulla töihin jos jotain on tarjota ja ei tarvitse noita hakemuksia tehdä. Kaikki tuntee toisensa ja sillä pääsee eteenpäin.
Kuolen mieluummin nälkään kun teen tuollaisen ties mihin päätyvän nöyryytysvideon.
Painotus työpaikkojen vaatimuksissa työntekijöille on siirtynyt näköjään sataprosenttisesti ulkonäköön.
48v mies ja viime viikolla jouduin tekemään videohaastattelun työhön jossa ei ole esiintymistä ollenkaan, tavallinen duunarityöpaikka. Tein sen läppärillä, mutta ei kyllä ole luontevaa mulle jutella läppärin webkameralle, muutenkaan en kuvaa itseäni edes valokuvana, saati videolle. Viimeksi taisi itsestä tulla kuva ajokortin kaksoiskappaletta varten vuonna 2016.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi saati lähettäisi videota itsestäni, koska en luota siihen että vastaanottaja poistaa videon sen katsottuaan enkä haluaisi, että videota käytetään opetusmielessä esim kokouksissa tms.
Tietosuojan nimissä tuo olisi jo rikos. Eivät työpaikat sellaista riskiä lähtisi ottamaan. Mitä ihmettä he tekisivät jonkun random hakijan videolla sen rekryn jälkeen?
Hakemuksia levitellään aika laveasti useassakin yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun alalla on työvoimapula eli on varaa karsia pois paskat työnantajat. En todellakaan hae paikkaan, joka vaatii ties mitä sirkushuveja. Nätti ulkonäkö ja pirtsakka videoesiintyminen eivät ole tällä alalla millään tavoin oleellisia asioita.
Olen kanssa kaipaillut jotain sivustoa, jossa voisi arvostella työpaikan. Voisi auttaa erottamaan jyvät akanoista.
Muutenkin ajattelen niin päin, että mitä 'just tämä' työpaikka voi tarjota mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi saati lähettäisi videota itsestäni, koska en luota siihen että vastaanottaja poistaa videon sen katsottuaan enkä haluaisi, että videota käytetään opetusmielessä esim kokouksissa tms.
Tietosuojan nimissä tuo olisi jo rikos. Eivät työpaikat sellaista riskiä lähtisi ottamaan. Mitä ihmettä he tekisivät jonkun random hakijan videolla sen rekryn jälkeen?
Minun entinen työnantajani, yksityinen kielikoulu, sai pyytämättäkin läjäpäin hakemuksia sekä Suomesta että ulkomailta. Toimistoväki luki hiljaisina aikoina ajankulukseen erityisesti Ö-mappia, johon se yksi työntekijä, jolle asia kuului, sijoitti epäpätevien ja hakuampujien hakemukset. Yrityskauppojen myötä sekin mappi on kulkeutunut ties mihin hyllyyn lukijoita odottamaan.
Eihän tuo luvallista ole, mutta kukapa estäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun entinen työnantajani, yksityinen kielikoulu, sai pyytämättäkin läjäpäin hakemuksia sekä Suomesta että ulkomailta. Toimistoväki luki hiljaisina aikoina ajankulukseen erityisesti Ö-mappia, johon se yksi työntekijä, jolle asia kuului, sijoitti epäpätevien ja hakuampujien hakemukset. Yrityskauppojen myötä sekin mappi on kulkeutunut ties mihin hyllyyn lukijoita odottamaan.
Eihän tuo luvallista ole, mutta kukapa estäisi?
Vuokratyöfirman hr-henkilö pyhästi vannoi ettei videota levitetä minnekään mutta eihän tässä neuvostoliitossa enää kenenkään sanaan voi luottaa, valehtelijoita kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselen työkseni näitä videohakemuksia, meillä sellaisissa rekryissä joihin tulee paljon hakemuksia, yleensä pyydetään video esim 15-20 parhaalta. Jos taas on sellainen paikka, mihin tulee vain harvoja hakemuksia, pyydetään suoraan haastatteluun.
Voin lohduttaa sen verran, että ei niissä arvostella teknistä laatua tai haittaa, jos sekoaa sanoissa tms. Tärkeintä on vastata suht järkevästi, kuten vastaisit livenäkin, ja vaikuttaa iloiselta tai kiinnostuneelta. Taustat, valaistukset jne ovat sivuseikkoja, mikä tahansa tausta mitä voisi näyttää teams-palaverissa kelpaa mainiosti.
Ja kyllä, monia inhottaa videoiden tekeminen. Ymmärrän sen, en itsekään haluaisi niitä pyytää, mutta silti käytännössä on myös aivan mahdotonta rekrytoivien esihenkilöiden haastatella kymmeniä. Videolla annetaan hieman isommalle joukolle mahdollisuus kertoa itsestään kuin suoraan haastatteluun karsimalla esim 5 ihmistä.
Sattuipa juuri tulemaan vastaan paikka, joka on nyt kolmatta kertaa auki, kun hakijoita ei ole ollut. Ja tadaa - videoita pyydetään!
Missähän vaiheessa toisessa päässä tajutaan, että videoiden vaatiminen voi karsia jopa puolet potentiaalisista hakijoista?
"Videolla annetaan hieman isommalle joukolle mahdollisuus kertoa itsestään kuin suoraan haastatteluun karsimalla esim 5 ihmistä."
Mitä jos vaan itse tekisit työsi ja karsisit niistä hakemuksista ne 5 parasta? Minä en ainakaan etsi tilaisuutta kertoa itsestäni, vaan työpaikkaa.
Noh, jos kyseessä on paikka johon tulee paljon hakemuksia, ei se yhden tai parin tyypin kiukustumisesta ole kiinni. Kyllä sieltä löytyy riittävästi hyviä hakijoita, joille ei ole ongelmaa puhua lyhyttä videota. Jos taas hakijoista on pulaa, videota ei yhtään järkevissä paikoissa pyydetä, vaan suora kontakti kaikkiin sopiviin hakijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselen työkseni näitä videohakemuksia, meillä sellaisissa rekryissä joihin tulee paljon hakemuksia, yleensä pyydetään video esim 15-20 parhaalta. Jos taas on sellainen paikka, mihin tulee vain harvoja hakemuksia, pyydetään suoraan haastatteluun.
Voin lohduttaa sen verran, että ei niissä arvostella teknistä laatua tai haittaa, jos sekoaa sanoissa tms. Tärkeintä on vastata suht järkevästi, kuten vastaisit livenäkin, ja vaikuttaa iloiselta tai kiinnostuneelta. Taustat, valaistukset jne ovat sivuseikkoja, mikä tahansa tausta mitä voisi näyttää teams-palaverissa kelpaa mainiosti.
Ja kyllä, monia inhottaa videoiden tekeminen. Ymmärrän sen, en itsekään haluaisi niitä pyytää, mutta silti käytännössä on myös aivan mahdotonta rekrytoivien esihenkilöiden haastatella kymmeniä. Videolla annetaan hieman isommalle joukolle mahdollisuus kertoa itsestään kuin suoraan haastatteluun karsimalla esim 5 ihmistä.
"Videolla annetaan hieman isommalle joukolle mahdollisuus kertoa itsestään kuin suoraan haastatteluun karsimalla esim 5 ihmistä."
Mitä jos vaan itse tekisit työsi ja karsisit niistä hakemuksista ne 5 parasta? Minä en ainakaan etsi tilaisuutta kertoa itsestäni, vaan työpaikkaa.
Noh, jos kyseessä on paikka johon tulee paljon hakemuksia, ei se yhden tai parin tyypin kiukustumisesta ole kiinni. Kyllä sieltä löytyy riittävästi hyviä hakijoita, joille ei ole ongelmaa puhua lyhyttä videota. Jos taas hakijoista on pulaa, videota ei yhtään järkevissä paikoissa pyydetä, vaan suora kontakti kaikkiin sopiviin hakijoihin.
Sattuipa juuri tulemaan vastaan paikka, joka on nyt kolmatta kertaa auki, kun hakijoita ei ole ollut. Ja tadaa - videoita pyydetään!
Missähän vaiheessa toisessa päässä tajutaan, että videoiden vaatiminen voi karsia jopa puolet potentiaalisista hakijoista?
Mä en ikinä suostuisi mihinkään videoon.
Enkä voi katsoa itseäni videolta koska olen ruma ja ääneni on kamala.
Silti olen ahkera ja hyvä työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoissa pitää kommunikoida toisten kanssa.
Videolla antaa jo jonkinlaisen ensivaikutelman suullisesta kommunaatiokyvystä.
Ei se sen kummempaa ole.
Asennoitumalla positiivisesti elämässä on vähän helpompaa.
Tavallaan siinä säästää aikaakin kummatkin osapuolet. Mieluummin videohaastatteluja kuin käynti haastattelussa paikan päällä.
Juuri epäluontevampaa tapaa tehdä haastattelua ei ole vastaan tullut kuin nuo veen videohaastattelut. Siis se, että vastaat johonkin kysymykseen lyhyesti ja otat siitä videon. Näitä sitten muutama ja haastattelu oli siinä. Aika on yleensä rajallinen joten jos koitat selittää jotain ja menee sanat sekaisin niin eikun uusiksi, ja uusiksi, ja uusiksi. Lopulta otos 408 onkin "tosi luonteva" mutta enempääkään ei jaksa enää.
Kuulin tutulta että jossain oli vaan haettu väkeä huvikseen töihin, eli kun firmassa muilla ei ollut tarpeeksi oikeita töitä ja tekemistä, niin siellä istuivat katsomassa tällaisia hakuvideoita ja nauroivat niille ja arvostelivat videolla olijoiden puhetta ja ulkonäköä. Vaikkei homma mitään videota vaatinut.
Siksi en todellakaan kuvaisi ja lähettäisi mihinkään. Ties mihin sekin video päätyisi joskus, jonkun Youtubeen tai someen!
Oon yrittänyt suhtautua myönteisesti videotehtäviin työnhaussa ja tehnytkin niitä vaikka ne on tosi työläitä. Muistan kun kerran meni koko aurinkoinen sunnuntaipäivä kun tein viisi klippiä jotka vaadittiin. No en tullu valituksi enkä kutsutuksi edes haastatteluun. Ei noi videot oo koskaan poikinu edes sitä haastattelukutsua joten siksi oon lakannu tekemästä niitä. Kokeiltu on ja se on mun mielestä jo riittävää. Nyt ei enää, kun ei tuu tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin tutulta että jossain oli vaan haettu väkeä huvikseen töihin, eli kun firmassa muilla ei ollut tarpeeksi oikeita töitä ja tekemistä, niin siellä istuivat katsomassa tällaisia hakuvideoita ja nauroivat niille ja arvostelivat videolla olijoiden puhetta ja ulkonäköä. Vaikkei homma mitään videota vaatinut.
Siksi en todellakaan kuvaisi ja lähettäisi mihinkään. Ties mihin sekin video päätyisi joskus, jonkun Youtubeen tai someen!
Jos löydän videoni tubesta tai mistä tahansa muualta somesta, haastan oikeuteen ko. vuokratyöfirman ja työnantajan, joka vaati videohaastattelun tietoturvarikoksesta, kunnianloukkauksesta ja petoksesta. Asianajaja varmasti keksii lisääkin syytteitä.
Vierailija kirjoitti:
Videon voi lähettää, jos kokee sen tekemisen itselleen kehittäväksi puuhaksi. Suosittelijoiden vaatiminen on nöyryyttävää. Pitäisikö edellisen esimiehen antaa työntekijästä jotkut vakuudet vai eikö rekrytoiva henkilö luota omaan ihmistuntemukseen?
Suosittelijaksi ei kannnata itse ikinä ryhtyä. Se on ihan sen takia, jos se tyyppi ketä on suositellut ja mokaa jotain, niin suosittelijaa katellaan siinä vaiheessa.
Tunnen yhden suosittelijan ja häneltä meni maine ja omalla alalla ei ainakaan vaihda työpaikkaa. Suositteli duunaria, joka varasti uudesta firmasta tuhansien edestä tavaraa.
laitan nauhalta hitlerin puheen