Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1661/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että saan panna koko päivän rauhassa. Voin lähettää päikkytädille videomateriaalia, jos niin kovin kiinnostaa. 

Vierailija
1662/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siellä valitat? Lapsille on päivähoitopaikka luvattu, ja miksi sitä ei sitten käytettäisi?

Eihän lasten vanhempien pidä näiden päiväkotien ammattilaisten vapaapäiviä tuurata.

Se on vaan surullista ettei vanhemmat halua viettää aikaa lastensa kanssa.

Onhan se hyvinkin surullista, että sinulla on tuollainen tilanne. Älä kuitenkaan oleta, että päiväkodissa oleminen tarkoittaisi kaikille sitä, että lasten kanssa ei ikinä olla. 

Kyllä se monelle sitä tarkoittaa. Kun lapsi on heti vuoden ikäisestä 10h päivässä viitenä päivänä viikossa päiväkodissa niin ei siinä paljon jää aikaa lapsen kanssa olemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä taas keskustelu.. ja sekin ihmetyttää, että oletetaan, että etätöissä voisi hoitaa lapsen siinä samalla. Ei voi, kumpikaan ei tule hoidettua kunnolla. Hämmentää myös ehdotukset, että hoitopäivä rajattaisiin esim 5 tuntiin - miten teet siinä työpäivän? Onneksi päivähoito ei enää meillä ajankohtainen asia.

Vierailija
1664/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ikinä? hoitakaa lapset kotona, se on turvallisin ja kivoin lapsen kannalta

Vierailija
1665/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kolmen alle kouluikäisen lapsen yh ja jos piti käydä lääkärissä, nii otin lapset mukaan, otin mukaan lapset myös papaseulontaan. Kiltisti istuivat odottamassa. Ja kampaajan voi tilata myös kotiin, samoin kuin hierojan. Mun hierojalla oli mukanaan taitettava hierontapöytä, että sain välillä niskajumit auki, ja kampaaja pystyi leikkaamaan ja värjäämään hiukset myös kotioloissa, tosin siitä saattoi tulla itselle hieman siivottavaa. Minä toimin näin, koska halusin hoitaa lapseni itse. Leikkipuistoissa oli aina samanikäisiä kavereita lapsille ja siellä ehti välillä vaihtaa kuulumisia muiden äitien kanssa. 

Vierailija
1666/1734 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan vapaata lapsesta! On ihanaa kun saa rentoutua aivan ypöyksin. Aaah! 

t. Kaari-Hina

Vierailija
1667/1734 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se jostakin kertoo. Kuten itsekkyydestä ja siitä että lapset on enemmän rasite kuin ilo. Tosin on ymmärrettävää että joskus vanhempi tarvitsee esim. asioiden hoitopäivän.

Se päivähoitoon meno on niitä ensimmäisiä ulkoisia rutiineja joita lapsi tarvitsee hampaiden pesun ja laita itse sukat jalkaan jälkeen. Lapsihan on ihan sekaisin jos aina kun johonkin tottuu niin eipä mennä mutta huomenna mennää ja kun arkipyhä tullee niin ööö no ei mennä mutta sitten..Lisäksi 99% kaipailee sitä päivän leikkimistä kavereiden kanssa. Se on lapselle ihan oma työpaikka. 

Vierailija
1668/1734 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista sinä kuule paska. Älyätkö ettet ole Suomen ainoa ihminen? Päiväkodin käyttäminen maksaa ja sinä tulet väittämään etteivät lapset saa olla siellä niin paljon kuin huvittaa! Painu helvettiin.

Vierailija
1669/1734 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen laiska ja itsekäs. Oikea vastaus 90% tapauksista.

Vierailija
1670/1734 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se jostakin kertoo. Kuten itsekkyydestä ja siitä että lapset on enemmän rasite kuin ilo. Tosin on ymmärrettävää että joskus vanhempi tarvitsee esim. asioiden hoitopäivän.

Se päivähoitoon meno on niitä ensimmäisiä ulkoisia rutiineja joita lapsi tarvitsee hampaiden pesun ja laita itse sukat jalkaan jälkeen. Lapsihan on ihan sekaisin jos aina kun johonkin tottuu niin eipä mennä mutta huomenna mennää ja kun arkipyhä tullee niin ööö no ei mennä mutta sitten..Lisäksi 99% kaipailee sitä päivän leikkimistä kavereiden kanssa. Se on lapselle ihan oma työpaikka. 

1-vuotiaalle oma työpaikka? Oletko ihan sairas päästäsi? Toivottavasti tämä kommentti oli sarkasmia.

Vierailija
1671/1734 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan siksi olen tuonut, että lapsilla on siihen oikeus. Olin aivan järkyttävän väsynyt kuopuksen syntymän jälkeen. En jaksanut edes puhua lapselle tarpeeksi. Onneksi sitten pääsi päiväkotiin. Myöhemmin paljastui, että minulle oli puhjennut useampi sairaus, jotka aiheuttivat väsymystä. Mm. anemia. 

Miksi piti tehdä lapsia lisää kun et jaksa niitä hoitaa?

Jaa, no kun äidille voi siinä synnytyksessäkin puhjeta sairaus tai syntyä pitkäaikaista hoitoa vaativa vaurio tai masennus. Puhumattakaan mitä vauvan voinnista ei tiedetä ennen syntymää. Ehkä voit alkaa tarjota kristallipalloasi maksua vastaan, niin jää ne sairastuvat, hoitovirheiden takia kärsivät äidit raskautumatta ja sairaat, heikot keskoset syntymättä. Kaikille jaetaan tasapuolisesti voimia ja terveyttä se

Suurimmalla osalla kuitenkin kaikki menee ihan hyvin. Äiti saattaa olla nuori ja täysin terve ja silti viimeisillään raskaanakin tuo sen 1-2-vuotiaan täydeksi päiväksi hoitoon. Jopa ennen kuin uusi vauva on edes syntynyt! Silloin kun olisi mahdollista viettää kahdenkeskistä spesiaalia aikaa sen esikoisen kanssa ennen kuin sisarus syntyy. Eikä vauvan syntyminenkään ole mikään syy etteikö esikoisen kanssa voisi olla. Suurin osa vauvoista nukkuu ensimmäiset kuukaudet. Monet äidit kehuskelee sillä miten helppoa on olla pelkän vauvan kanssa kotona. Onhan se ihan naurettavaa että oletus on että äiti ei pärjää KAHDEN OMAN lapsen kanssa, kun päiväkodissa henkilöstö joutuu yksin pärjäämään 4-12 kanssa samanaikaisesti. Kyllä ne suhdeluvut paukkuu pitkin päiviä helposti ja mitään erityishuomiota nämä lapset eivät päiväkodissa saa. Ja jos puhutaan pienistä lapsista, eivät he kaipaa niinkään kaveria (täysin naurettavaa sanoa että viedään 1v hoitoon kavereiden takia!) vaan aikuisen huomiota. Ja siitä he jäävät paitsi. Valitettavasti.

Vierailija
1672/1734 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nykypäivää se että omat vanhemmat joutuisivat itse kasvattamaan omat lapsensa. Tietenkin kasvatus kaikin puolin on järjestettävä jokin muun taholta sillä lapsen vanhemmat tarvitsevat omaa aikaa mahdollisimman paljon. Lapsi tai lapset ovat omien asioiden tiellä. Hyvin riittää että omia lapsia näkee silloin kun he tulevat hoitopaikasta kotiin iltapalalle ennen kuin käyvät nukkumaan. On naurettavaa vaatia että omat vanhemmat joutuisivat antamaan omaa aikaansa tuolle melko vieraalle pikku olennoille jolle hoitopaikan väki on paljon läheisempi ja tärkeämpi kuin omat vanhemmat. Lisäksi omilla vanhemmilla on usein vääriä ajatuksia ja  ideologioitsvjotka sotivat lapselle paljon läheisemmän oikean kasvattajan opettamia arvoja vastaan.

Vierailija
1673/1734 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset haluavat lapsia, jos ei sitten jakseta tai haluta olla heidän kanssaan aina kuin mahdollista olisi? Ihmettelen myös trendiä jossa itsenäiset naiset haluavat vapaaehtoisesti yksinhuoltajiksi ja saada vain siemenet sisään mieheltä. Ei ole lasta kohtaan reilua pienestä pitäen, että tällä on vain toinen vanhempi. Voitte selittää sitä ihan millä tutkimuksilla haluatte, mutta lapsi kaipaa isää ja äitiä. Ei siis kahta äitiä tai kahta isää, huom. 

Vierailija
1674/1734 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kolmen alle kouluikäisen lapsen yh ja jos piti käydä lääkärissä, nii otin lapset mukaan, otin mukaan lapset myös papaseulontaan. Kiltisti istuivat odottamassa. Ja kampaajan voi tilata myös kotiin, samoin kuin hierojan. Mun hierojalla oli mukanaan taitettava hierontapöytä, että sain välillä niskajumit auki, ja kampaaja pystyi leikkaamaan ja värjäämään hiukset myös kotioloissa, tosin siitä saattoi tulla itselle hieman siivottavaa. Minä toimin näin, koska halusin hoitaa lapseni itse. Leikkipuistoissa oli aina samanikäisiä kavereita lapsille ja siellä ehti välillä vaihtaa kuulumisia muiden äitien kanssa. 

Ja yhteiskunta elätti?

Olisihan se ihanaa hoitaa lapset kotona, mutta eipä ole halua olla tuilla. Paljon jää lasten lapsuudesta kokematta, mutta en voi heittäytyä tukien varaan. Luonto ei anna myötä.

Vierailija
1675/1734 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tarvitsemme lapsia tähän maahan, joten jospa ei syyllistetä niitä, jotka ovat lapsen tähän maahan synnyttäneet. Toivoisi kyllä resurssia päivähoitoon sitä mukaan, kun varhaiskasvatukseen osallistumista suositellaan

Vierailija
1676/1734 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu päiväkodintyöntekijöille asiakkaiden henkilökohtaiset asiat koska he maksavat lapsen hoidon. Eikä myöskään sekään kuulu käykö joku esim. kaupassa tai asioilla ennen lapsen hakua.

Kyllä teidän pitäisi ottaa asia puheeksi  ja harkita asiallisia toimenpiteitä jos tällainen haittaa jotenkin lasta eikä inistä somessa. 

Me ainakin olemme ilmoittaneet tietyn tuntimäärän mitä lapsi on hoidossa ja maksamme siitä. Ei ole nokan koputtamista siitä hoitajilla. Jos tietysti on maksanut lyhyemmän päivän niin silloin on mentävä se lapsi hakemaan silloin kun sovittu. 

Vierailija
1677/1734 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan vapaata lapsesta! On ihanaa kun saa rentoutua aivan ypöyksin. Aaah! 

t. Kaari-Hina

Olisinpa minäkin kotiäitinä joskus saanut ihan kokonaisen vapaapäivän lapsista, no muutama tuntikin putkeen olisi ollut niin tervetullut.

On mulla kyllä ihanat lapset mutta se henkinen väsymys olla aina lasten seurassa.

Ja ne typerät kysymykset, miten sä siellä kotona saat aikasi kulumaan. Voiko tyhmempää enää olla?

Vierailija
1678/1734 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei rakasta lastaan.

Vierailija
1679/1734 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu päiväkodintyöntekijöille asiakkaiden henkilökohtaiset asiat koska he maksavat lapsen hoidon. Eikä myöskään sekään kuulu käykö joku esim. kaupassa tai asioilla ennen lapsen hakua.

Kyllä teidän pitäisi ottaa asia puheeksi  ja harkita asiallisia toimenpiteitä jos tällainen haittaa jotenkin lasta eikä inistä somessa. 

Me ainakin olemme ilmoittaneet tietyn tuntimäärän mitä lapsi on hoidossa ja maksamme siitä. Ei ole nokan koputtamista siitä hoitajilla. Jos tietysti on maksanut lyhyemmän päivän niin silloin on mentävä se lapsi hakemaan silloin kun sovittu. 

" ... on mentävä se lapsi hakemaan... "

Luepa, mitä kirjoitit:

Ensinnäkin ihminen on HÄN.

SINUN Oma Lapsesi.

Vierailija
1680/1734 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä taas keskustelu.. ja sekin ihmetyttää, että oletetaan, että etätöissä voisi hoitaa lapsen siinä samalla. Ei voi, kumpikaan ei tule hoidettua kunnolla. Hämmentää myös ehdotukset, että hoitopäivä rajattaisiin esim 5 tuntiin - miten teet siinä työpäivän? Onneksi päivähoito ei enää meillä ajankohtainen asia.

Etätyötä tekevä ei ole vapaapäivällä, ainakaan työnantajan mielestä. Sinä et nyt ymmärrä, että tässä puhutaan niistä, jotka vievät lapsensa päiväkotiin silloin kun eivät itse ole tekemässä töitä. Hoitopäivää ei tarvitse rajata 5 tuntiin, jos menet kotiin tai työpaikalle tekemään töitä. Sen sijaan sen voisi vallan hyvin rajata niiltä, jotka ovat kotona pienemmän sisaruksen kanssa tai työttömänä ja kieltää kokonaan niiltä, jotka ovat vapaapäivällä/vuosilomalla töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan