Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Lapsi päiväkotiin juuri siksi että minulla on vapaapäivä.
Mulla on joka viikko vähintään 2 päivää arkivapaita. Teen 12h työpäiviä, joten tarvitsen vapaat palautuakseni, harrastaakseni liikuntaa, PÄIVÄUNET, kodin siivousta ja ruoanlaittoa unohtamatta kaupassakäyntiä. Näinä päivinä herätään kuitenkin ilman kelloa (kuitenkin muun perheen mukana ja usein me 2 aamuvirkkua ennen heitäkin) ja pois haen aiemmin kuin normaalisti. Väillä pidän kyllä kotonakin, mutta hoitoon tuon hyvällä omallatunnolla. :)
Ainakin meillä katolisessa yksityisessä päiväkodissa on lukujärjestys, jonka mukaan tarjotaan eri päivinä eri aiheista opetusta. Esimerkiksi liikuntatunnit, uskonnonopetus, askartelu ja kuvaamataito, leivonta, muskari läheisessä musiikkikoulussa, lisäksi eskarilaisille vielä iltapäivisinkin ohjattua esikoulutoimintaa. Ei ole toivottavaa, että lapset jäävät opetuksesta pois vain sen takia, että vanhemmilla sattuu olemaan vapaata. Ehkä pienempien lasten kohdalla tämä olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu päiväkodintyöntekijöille asiakkaiden henkilökohtaiset asiat koska he maksavat lapsen hoidon. Eikä myöskään sekään kuulu käykö joku esim. kaupassa tai asioilla ennen lapsen hakua.
Kyllä teidän pitäisi ottaa asia puheeksi ja harkita asiallisia toimenpiteitä jos tällainen haittaa jotenkin lasta eikä inistä somessa.
Me ainakin olemme ilmoittaneet tietyn tuntimäärän mitä lapsi on hoidossa ja maksamme siitä. Ei ole nokan koputtamista siitä hoitajilla. Jos tietysti on maksanut lyhyemmän päivän niin silloin on mentävä se lapsi hakemaan silloin kun sovittu.
Tämä kommentoija ei taida olla penaalin terävin kynä😁luuletko todella, että maksamasi summa kattaa lapsesi hoidon😂😂
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joka viikko vähintään 2 päivää arkivapaita. Teen 12h työpäiviä, joten tarvitsen vapaat palautuakseni, harrastaakseni liikuntaa, PÄIVÄUNET, kodin siivousta ja ruoanlaittoa unohtamatta kaupassakäyntiä. Näinä päivinä herätään kuitenkin ilman kelloa (kuitenkin muun perheen mukana ja usein me 2 aamuvirkkua ennen heitäkin) ja pois haen aiemmin kuin normaalisti. Väillä pidän kyllä kotonakin, mutta hoitoon tuon hyvällä omallatunnolla. :)
Miksi et ole huolehtinut ehkäisystä?
Ja kaksi kärsivää mukulaa!
Mukulat eivät koskaan kotona.
Kannattiko?
Onko hyvä mieli?
Kiintymyssuhde? Pah. Ei sitä ole.
Vanhenet unohdettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kolmen alle kouluikäisen lapsen yh ja jos piti käydä lääkärissä, nii otin lapset mukaan, otin mukaan lapset myös papaseulontaan. Kiltisti istuivat odottamassa. Ja kampaajan voi tilata myös kotiin, samoin kuin hierojan. Mun hierojalla oli mukanaan taitettava hierontapöytä, että sain välillä niskajumit auki, ja kampaaja pystyi leikkaamaan ja värjäämään hiukset myös kotioloissa, tosin siitä saattoi tulla itselle hieman siivottavaa. Minä toimin näin, koska halusin hoitaa lapseni itse. Leikkipuistoissa oli aina samanikäisiä kavereita lapsille ja siellä ehti välillä vaihtaa kuulumisia muiden äitien kanssa.
Ja yhteiskunta elätti?
Olisihan se ihanaa hoitaa lapset kotona, mutta eipä ole halua olla tuilla. Paljon jää lasten lapsuudesta kokematta, mutta en voi heittäytyä tukien varaan. Luonto ei anna myötä.
Luontosi antaa myötä laiminlyödä lapsesi lapsuus. Et tule edes tuntemaan lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei puoliso hoida?
Olisko se puoliso vaikka töissä?
Pitää varmasti taas huomenna viedä, kun on koko pääsiäisen joutunut olemaan lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä taas keskustelu.. ja sekin ihmetyttää, että oletetaan, että etätöissä voisi hoitaa lapsen siinä samalla. Ei voi, kumpikaan ei tule hoidettua kunnolla. Hämmentää myös ehdotukset, että hoitopäivä rajattaisiin esim 5 tuntiin - miten teet siinä työpäivän? Onneksi päivähoito ei enää meillä ajankohtainen asia.
Etätyötä tekevä ei ole vapaapäivällä, ainakaan työnantajan mielestä. Sinä et nyt ymmärrä, että tässä puhutaan niistä, jotka vievät lapsensa päiväkotiin silloin kun eivät itse ole tekemässä töitä. Hoitopäivää ei tarvitse rajata 5 tuntiin, jos menet kotiin tai työpaikalle tekemään töitä. Sen sijaan sen voisi vallan hyvin rajata niiltä, jotka ovat kotona pienemmän sisaruksen kanssa tai työttömänä ja kieltää kokonaan niiltä, jotka ovat vapaapäivällä/vuosilomalla töistä.
Helposti monessa perheessä näin etätöiden aikaan voisi toinen aloittaa myöhemmin ja toinen lopettaa aiemmin, jotta lapsen hoitopäivä ei pahimmassa tapauksessa olisi jopa yli 8 tuntia. Mutta eihän tällaista tänäpäivänä juurikaan tehdä. Lapsia pidetään maksimiajat ja hyvällä omalla tunnolla koko vanhempien etätyöaika plus vielä vähän päälle, jotta ehtivät rauhassa käydä ravintolassa syömässä päivän aikana ja hoitaa omia asioitaan. Itsekkäitä ovat nykyvanhemmat, se on kyllä tullut todistettua niin lukemattomia kertoja. Se miten tämä loputon itsekkyys lapsiin vaikuttaa näkyy jo. Lapset voi pahoin ja oireilee, nuoriso voi pahoin. Mutta vanhempien mielestä lapsi on vain hankala ja ratkaisu siihen on että lisätään hoitoaikaa.
Koska ei rakasta lastaan. Ei ole muuta syytä.
Hyvä kysymys. Nykyisinhän aikuinen tarvitsee vapaata jaksaakseen omia lapsiaan. Vuoroviikkosysteemiä rakastetaan, koska joka toinen viikko on vapaus toteuttaa itseään. Kuulemma jaksavat olla sitten lapsiviikolla parempia vanhempia. Aivan käsittämätöntä touhua. Itse en ole lapsiani vienyt yhtään ylimääräistä muiden hoidettaviksi, itse olen halunnut heidän kanssa aikaa viettää. Eihän lapsia opi edes tuntemaan, jos elämä on pelkkää työtä, päiväkotia, harrastuksia ja pikainen iltapala. Sitten ihmetellään, kun teini-iässä nuori ei ota kontaktia. Suhde luodaan pienenä, läheisyyttä ei voi ostaa, eikä siihen ole oikopolkuja. Kyllä lapsi huomaa haluaako vanhempi viettää aikaa hänen kanssaan. Ja ilmeisen usein ei halua...
Tämä on jotenkin erikoinen ketju meidän perheen kannalta, sillä meitä on neuvolassa painostettu viemään lasta päiväkotiin kotihoidon sijaan. Vaikka tarkoitus on pitää lapsi kotona. Että teet niin tai näin, niin aina se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotenkin erikoinen ketju meidän perheen kannalta, sillä meitä on neuvolassa painostettu viemään lasta päiväkotiin kotihoidon sijaan. Vaikka tarkoitus on pitää lapsi kotona. Että teet niin tai näin, niin aina se on väärin.
Onkohan teillä jotain pielessä kotona..? Päivähoitoon painostetaan, jos kotioloissa on puutteita. Muussa tapauksessa lapsen paras paikka on kyllä koti. Miksi lapsella olisi parempi olla jossain huutavassa laumassa vaihtuvien aikuisten seassa? Olen nähnyt päiväkotitouhua sisältäpäin, en koskaan veisi lastani sinne minuuttiakaan ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit lapsen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan teillä jotain pielessä kotona..? Päivähoitoon painostetaan, jos kotioloissa on puutteita. Muussa tapauksessa lapsen paras paikka on kyllä koti. Miksi lapsella olisi parempi olla jossain huutavassa laumassa vaihtuvien aikuisten seassa? Olen nähnyt päiväkotitouhua sisältäpäin, en koskaan veisi lastani sinne minuuttiakaan ylimääräistä.
No ei minun tietääkseni. Ihan normaali perhe, jolla on asiat kunnossa. Ei neuvolassakaan ole otettu mitään huolta esiin. Ollaan haluttu pitkän työuran jälkeen ottaa vähän kevyemmin ja viettää enemmän aikaa lapsen kanssa pitkän kaavan mukaan.
Sori en jaksanut lukea kaikkia viestejä. Olen itse opettaja ja vasta nyt kun lapset on aikuistuneet, olen ymmärtänyt miten suuri etu se on perheellemme ollut, ettei ole loma-aikoina hoito-ongelmaa.
Mielestäni on ihan ok, jos vanhempi vie lapsen hoitoon vapaapäivänään, sehän varmaan tarkoittaa sitä, että hän tekee työvuoroja esim vkl? Jos on asioita hoidettavana - lääkäriä, kampaajaa, fyssaria, virasto-asioita, niin toki ne on paljon järkevämpi hoitaa ilman lapsia, jos näillä hoitopaikka on.
sen sijaan sellaista en ymmärrä lainkaan, että lomalla viedään lapset hoitoon ja lähdetään omalle lomalle. Siinä on jo vanhemmuus hukassa tai toisarvoinen.
Tästä aloituksesta huomaa, että ei ole päiväkodin tädeillä kaikki muumit laaksossa. Ei ymmärretä, että ihmisillä on erilaisia tilanteita. Kaikki ei näy päälle päin, ettekä voi tietää, millainen tilanne siellä kotona on. Lasun voitte tehdä, jos huolestuttaa ja tehkääkin se nopeasti, ettei käy kuten Joensuussa.
Lasta ei rakasteta.