Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1401/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina "vapaapäivä". Hoidan tosin aina vauvaa, joka on huono syömään ja nukkumaan. Olisi siinä isoveljellä 5 v vähän tylsää olla kotona, kun ensin imetän 1,5 tuntia, sitten hytkyttelen itkevää vauvaa, lisää imetystä, yritän nukuttaa vauvaa tunnin, ei saa häiritä, lisää imetystä, nyt vauva itkee taas... ehkä on kuitenkin kivempi käydä mieluummin kavereiden kanssa leikkimässä. Ei pitkää päivää kuitenkaan.

Miksi alapeukku. Pistin lapsen päiväkotiin vasta kun hän itse itkien pyysi päästä sinne. On todella sosiaalinen. Kaipaa jatkuvasti leikkiseuraa. Onko joku oikeasti sitä mieltä, että lapsen olisi silti parempi olla aina kotona? Ei löydy ikäisiään leikkikavereita mistään muualta kuin päiväkodista.

Vierailija
1402/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhemmalla on vapaapäivä, myös lapselle kuuluu vapaapäivä, jos ei ole kyse jostain poikkeustapauksesta.

Paitsi että ne päiväkodithan nimenomaan eivät enää halua, että lapsi on siellä vanhemman työaikojen mukaan, vaan siitä saa tapella. Esimerkiksi vaikka työpäivä alkaisikin myöhemmin, päiväkoti riehuu, että lapsen pitää olla siellä aamukasilta.

Mikä on ihan loogista. Lapsen on oltava paikalla kun varhaiskasvatus alkaa. Eihän kouluunkaan ole ok tulla vasta joskus tunteja sen jälkeen, kun opetus on alkanut.

Varhaiskasvatus ei ala klo 8, varhaiskasvatusta on koko aukioloajan eli esim. klo 6.30 alkaen. Sinun logiikallasi kaikkien lasten pitäisi olla päiväkodissa ensihetkistä alkaen.

Sekin

Vien lapsen päiväkotiin sen mukaan miten oma työni alkaa ja haen vastaavasti sen mukaan kun työni päättyy. Toki otan huomioon lapsen päiväuniajan enkä keskeytä sitä. Ei päiväkoti voi määrätä meidän elämäämme. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista lukea näitä perusteluja, että kun joutuu joka tapauksessa maksamaan, niin vie lapsen mieluummin päiväkotiin. Tällaisilla vanhemmilla on jäänyt kiintymyssuhde lapseen syntymättä. Meilläkin tulee työn vuoksi yllättäviä vapaapäiviä, joita ei hyvitetä, jos on hoito varattu. Ei kuitenkaan koskaan tulisi mieleenkään viedä lasta silloin päiväkotiin, koska haluan viettää hänen kanssaan mahdollisimman paljon aikaa. Näin sen pitäisikin olla joka ikisen lapsen kohdalla.

Vierailija
1404/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just noin!

Vierailija
1405/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvattajat halutaan alentaa hoitajiksi/lastenvahdeiksi.

Ei ole loogista. Aloittaja tuntuu ajattelevan päiväkotia juuri varastona, johon lapsi viedään kun muuta ei voida. Moni vanhempi ajattelee, että lapsi nauttii päiväkodissa hyvää varhaiskasvatusta ja viihtyy.

Vertaa:  Viihtyisitkö itse työpaikassa, jossa hirveä määrä älämölöö  erilaisilta !!!  työntekijöiltä.

Isoissa ryhmissä kaoottinen huuto ja melske koko päivän.

Aamusta pakolla revittäisiin unesta ja klo 17 haettaisiin pois.

Isää, jos on, ja äitiä näkisi muutaman tunnin ja nukkumaan. Ja taas aamulla alusta.

H.lvettiähän tuo on.

Jos mitenkään muutoin onnistuu, niin EI kokopäivähoitoon ennen kolmea ikävuotta missään tapauksessa ja sen jälkeenkin vain minimiaika.

Kotona nussimiseen ja parisuhteelle löytyy kyllä keinot, jos on mielikuvitusta.

t. YH - ÄITI

V.ttu korvat siinä alkaisivat soida ja olisi päivän jälkeen pois tolaltaan.

Aivan hirveitä pikkulasten säilöjä, reservaatteja.

Vierailija
1406/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei lapsia ole, mutta teen vuorotyötä ja oon kuullut monen perheellisen olevan tosi väsynyt sairaalan työympyröihin. Tai niin olen minäkin jo ilman niitä maksuja.. Meidän vuorot menee aamu klo 7-14, väli 11-19, ilta 14-22. Sit jollain on 3 pientä lasta siinä ja kaikki oma aika menee arjen pyöritykseen. Lapsi heräilee öisin, vanhempi ei nuku kunnolla ja herätys kuitenkin töihin klo 5 yms. Eli varmasti kiva saada joskus aikaa tehdä jotain kivaa! Ettei aina elämä ole pelkkää työtä ja arjen rutiineja.. en edes voisi kuvitella perheen hankkimista. Itse irtisanoutuisin, jos olisin perheellinen. Ei jää omaa aikaa taatusti yhtään! 

Vierailija
1407/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei lapsia ole, mutta teen vuorotyötä ja oon kuullut monen perheellisen olevan tosi väsynyt sairaalan työympyröihin. Tai niin olen minäkin jo ilman niitä maksuja.. Meidän vuorot menee aamu klo 7-14, väli 11-19, ilta 14-22. Sit jollain on 3 pientä lasta siinä ja kaikki oma aika menee arjen pyöritykseen. Lapsi heräilee öisin, vanhempi ei nuku kunnolla ja herätys kuitenkin töihin klo 5 yms. Eli varmasti kiva saada joskus aikaa tehdä jotain kivaa! Ettei aina elämä ole pelkkää työtä ja arjen rutiineja.. en edes voisi kuvitella perheen hankkimista. Itse irtisanoutuisin, jos olisin perheellinen. Ei jää omaa aikaa taatusti yhtään! 

Sinä onneksi tajuat olla lisääntymättä. Harmi etteivät kollegasi ole tajunneet.

Vierailija
1408/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen tällä hetkellä päiväkodissa mihin kertynyt paljon ns huonompi osaisten perheiden lapsia. Tätä ennen olin useamman vuoden taas toisen tyylisessä päiväkodissa. Molemmissa päiväkodeissa 99%:sesti vanhemmat toivat lapsensa hoitoon olivat he kotona itse tai eivät, mutta tässä nykyisessä päiväkodissa koen helpotusta siitä että ne lapset tuodaan hoitoon joka aamu. Tiedän että lapset ovat turvassa ja saavat ruokaa ja ulkoilua. Mutta jos vanhemmat ovat normaaleja ihmisiä ja terveitä niin kyllä minusta vanhemmuuteen kuuluu se että lapsen kanssa viettää aikaa ja haluaa olla lapsensa kanssa. Silloin voi ihan hyvin vaikka 5v lapset olla täysin kotihoidossa. Mikäli kaupungissa ei ole mitään kerhotoimintaa niin valitsee lapselle vaikka pari harrastusta missä lapsi oppii toimimaan ryhmässä. Jos lapsi on niin yliviritteinen ettei kotona halua olla niin tällainen erityisesti hyötyy siitä että joutuu olemaan rauhassa kotona. 

Elämän ei tarvitse olla mukavaa ja hauskaa. Jos valitsee tehdä lapsia niin silloin valitsee myös luopua itsekkyydestä.

Vierailija
1409/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin työtön, kouluttamaton ja nuori yh (20) kun esikoinen syntyi. Sosiaalitoimen kehoituksesta vein lapsen hoitoon sosiaalisin perustein 3 vuotiaana. Hoito oli ilmainen ja olisiko ollut 4-6h 3-4pv viikossa ( tästä 20 vuotta aikaa).  Kouluttauduin tämän mahdollisuuden myötä ja olen tästä ikuisesti kiitollinen.

Vierailija
1410/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito on subjektiivinen oikeus ja pienituloiselle ilmaista. 

Meillä ei ole mitään tukiverkkoja, ei ole ketään joka olisi meidän lapsen kanssa edes maksusta, joten päivähoito on ainoa mahdollisuus saada lapsi hoitoon.  

Vierailija
1411/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vanhemmatkin ovat ansainneet omaa aikaa eikä lapsen kuulu olla vanhemmissa kiinni 100% ajasta.

Vierailija
1412/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina "vapaapäivä". Hoidan tosin aina vauvaa, joka on huono syömään ja nukkumaan. Olisi siinä isoveljellä 5 v vähän tylsää olla kotona, kun ensin imetän 1,5 tuntia, sitten hytkyttelen itkevää vauvaa, lisää imetystä, yritän nukuttaa vauvaa tunnin, ei saa häiritä, lisää imetystä, nyt vauva itkee taas... ehkä on kuitenkin kivempi käydä mieluummin kavereiden kanssa leikkimässä. Ei pitkää päivää kuitenkaan.

Miksi olet tehnyt kaksi lasta, jos et osaa hoitaa kuin yhtä kerrallaan?

Vierailija
1413/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta voi kotona pitää ovulaation aikaan. Silloin on muut meiningit menossa 😋

Vierailija
1414/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhemmatkin ovat ansainneet omaa aikaa eikä lapsen kuulu olla vanhemmissa kiinni 100% ajasta.

Tätä varten on olemassa kerhoja.

Vierailija
1415/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisin kyllä hoitaa, mutta en tällä hetkellä pysty tarjoamaan isommalle kaikkea, mitä hän kaipaa (muutenkin tökeröä syytellä, koskaan ei tiedä etukäteen miten helppo lapsi on tulossa). Mikä siinä on niin pahaa, jos hän käy välillä päiväkodissa? Jos hän ei viihtyisi siellä, en veisi, mutta lapsi nauttii. Aina lähdössä sinne innoissaan. Ei ole koskaan kysellyt, että miksi pikkuinen saa olla kotona ja hän ei, koska itse tahtoi päiväkotiin. Tiedän myös, että monissa päiväkodeissa on isoja ongelmia, mutta lapseni ryhmä on ihana. Kivat aikuiset, kivat lapset, homma toimii. Ennen kuin vauva syntyi olimme lähes joka aamu ulkona klo 9 ja retkeilimme yleensä lähes koko päivän. Ei hän silloinkaan kotona viihtynyt, mutta silloin pystyin järjestämään paljon toimintaa. Nyt se ei onnistu ja tuntuu hyvältä viedä hänet aamulla päiväkotiin, jossa kaverit jo kiskovat suksia jalkaan ja jättää hänet sinne kisaamaan ja nauramaan sillä aikaa kun itse hoidan imetysrumbaa. Tämä vaan toimii. Ymmärrän, että lapset ovat erilaisia ja jotkut viihtyvät kotona, mutta meillä tämä toimii.

Vierailija
1416/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisin kyllä hoitaa, mutta en tällä hetkellä pysty tarjoamaan isommalle kaikkea, mitä hän kaipaa (muutenkin tökeröä syytellä, koskaan ei tiedä etukäteen miten helppo lapsi on tulossa). Mikä siinä on niin pahaa, jos hän käy välillä päiväkodissa? Jos hän ei viihtyisi siellä, en veisi, mutta lapsi na

Todella huolestuttavaa, ettei lapsi ole koskaan viihtynyt kotona. Eli hänen onkin parempi olla hoidossa, kun kotiolot kuulostavat huonoilta.

Vierailija
1417/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan tekee lapsia ja pistää heidät kouluun muiden kasvatettavaksi? Kotikoulukin on täysin mahdollista Suomessa! Vai onko siinä 6 v tienoilla jokin maaginen raja, jonka jälkeen se onkin ok, vaikka 5 v se oli vielä ihan kamalaa

Vierailija
1418/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän silloin kahdenkeskistä laatuaikaa vaimon kanssa.

Kenties uusia päiväkotilapsia on tulollaan jonkin ajan perästä...

Vierailija
1419/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan tekee lapsia ja pistää heidät kouluun muiden kasvatettavaksi? Kotikoulukin on täysin mahdollista Suomessa! Vai onko siinä 6 v tienoilla jokin maaginen raja, jonka jälkeen se onkin ok, vaikka 5 v se oli vielä ihan kamalaa

Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei päiväkotivelvollisuutta.

Vierailija
1420/1734 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisin kyllä hoitaa, mutta en tällä hetkellä pysty tarjoamaan isommalle kaikkea, mitä hän kaipaa (muutenkin tökeröä syytellä, koskaan ei tiedä etukäteen miten helppo lapsi on tulossa). Mikä siinä on niin pahaa, jos hän käy välillä päiväkodissa? Jos

Kotiolot ovat oikein hyvät, kiitos vaan. Lapsi on todella aktiivinen ja sosiaalinen ja kotona suorastaan hyppi seinille pienempänä. Nautti vaikka junaretkistä, joiden aikana jutteli ihan kaikille matkustajille. Olen saanut myös täysin tuntemattomilta kehuja siitä, miten hyvä äiti olen. Kotioloissa ei ole ongelmia. Ehkä oma lapsesi on kotihiiri/ ujo piimä, joten et voi ymmärtää.