Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista on että kolmivuotias viedään päikkyyn ja äiti lepäilee vauvan kanssa kotona. Nukkuu päiväunia vauvan aikataulun mukaan tai tapaa jonkun kaverin luona lounastreffeillä. Kynnetkin ehtii lakkaamaan. Mutta kun se on niin raskasta tämä vauvan hoito, että Prinsessa ei viitsi hoitaa kuin yhtä.
Tämä viesti on täyttä trollausta ja joko miehen tai lapsettoman naiden kirjoittama.
Minulla on eskarilainen ja alle puolivuotias vauva. Vauva ei nuku minuuttiakaan päiväunia jos häntä ei työnnetään vaunuissa (eli en todellakaan lepäile vauvan kanssa) ja hereillä ollessaan vaatii huomiota ja viihdytystä koko ajan. Kaupassa käydessäni vauva herää ja joudun häntä kantamaan. En käy missään lounastreffeillä, koska vauva herää ja joko huutaa tai hänet pitää ottaa syliin, jolloin voisin syödä yhdellä kädellä.
Se eskarilainen ei tuohon yhtälöön mene järkevästi päivisin, varsinkin kun vielä kieltäytyy tulemasta vaunukävelylle mukaan. Eli hän on päiväkodissa, tosin hoitoaika on lyhennetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta silloin kun oli, vein heitä joskus päiväkotiin, vaikka olin vapaalla. Minulla ei tosin ole arkivapaita, joten tämä tapahtui lomalla. Kyse oli satunnaisista päivistä vuoden varrella. No miksi vein: Yleensä kävin niinä kertoina hammaslääkärissä, kun en uskaltanut jättää pieniä lapsia keskenään mihinkään aulatilaankaan, ei se oikein ole mahdollista.
Kirjoitustani on alapeukutettu useita kertoja. Minusta kyllä hammaslääkärissä käynnin pitäisi olla sallittua myös pienten lasten vanhemmille.
Ilmeisesti lapset pitäisi ottaa sinne mukaan, jonka jälkeen samat kirjoittajat avautuvat täällä siitä, miten ärsyttävää on, että hammaslääkärin odotushuoneessa on kirkuvia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen äiti, en varhaiskasvatuksen ammattilainen. Jos ei ilmoiteta, että sinä päivänä ei opetella mitään vaan on pelkkää hoitoa, niin lapsi menee hoitoon ettei jää jälkeen. Minä osaan kasvattaa siitä ihmisen, mutta luotan, että pedagogit osaavat paremmin kasvattaa muuten. Niillä on siellä paljon muskarin tyyppistä, opettelevat hienomotoriikkaa kehittäviä juttuja ja liikkuvat ohjatusti. Lisäksi opettelevat numeroita, eläimiä, kirjaimia ja äänteitä. Kotona sitten harjoitellaan lisää, mutta kyllä ammattilainen osaa ne opettaa mua paremmin. Minä keskityn siihen, että lapsi ei kasva kieroon, on empaattinen ja osaa olla ihmisiksi. En halua, että hän jää jälkeen muista taidoissa siksi, että mulla on vapaapäivä.
😂 Lapsesi EI jää jälkeen mistään. Voi ziisus. Edes eskarin tehtävä ei ole opettaa lukemaan tms. Vaan tutustellaan kirjaimiin ja numeroihin. Ja vanhemmat on huolissaan kun lapsi ei osaa lukea.
Ei, vaan varhaiskasvatus tähtää vain ja ainoastaan ryhmässä olemisen taitoihin. Vuoron odottaminen, ei puhuta päälle, kuunnellaan toista, annetaan tilaa toistenkin ideoille, neuvotellaan, vuorotellaan, tullaan toimeen kaikkien kanssa Ja sitä opetellaan päivästä toiseen, siinä ei viikot pari poissaoloa paina, saati sitten yksittäiset vapaat. Siinä samalla sitten vietetään aikaa ja tutustellaan maailmaan ja sen ilmiöihin. Naapuriryhmässä seinän takana voi olla aivan eri sisällöt tai ei sisältöjä ollenkaan. Se on arpapeliä mitä ryhmässä tehdään, lapsesi nauttii enemmän satunnaisista vapaapäivistä kotona vanhempien huomassa kuin metelissä ja laumassa tavaroista ja huomiosta tapellen.
En usko, että tässä keskustelussa on kyse vain Helatorstain jälkeisestä perjantaista, vaan yleensä siitä, miksi vanhemmat haluavat pitää omaa lomaa. Jos perheessä on ongelmia, päiväkotiin tuominen ei niitä poista. Jos lapsi on haastava, apua tarvitaan myös kotiin ( perhetyö). Ja päiväkodissa tehostettu tuki ja yhteiset keskustelut ( vanhemmat, veo ja vo). Mutta niinkuin monessa kohdassa on tullut esille, lapsi tarvitsee lomaa ja vanhemman pitäisi ymmärtää, että isossa ryhmässä toimiminen on raskasta lapselle ja nostaa stressitasoa, vaikka kasvattajat jakavatkin lapsia pienryhmiin yms. Niinkuin oma tyttö n. 2 v sanoi kotona on parasta olla . Minä uskon myös niin ,joten lasten isän kanssa sovittiin lomat niin, että lapsilla lomaa/vapaata oli mahd. paljon. Meidän lapset on jo aikuisia, ja mietinkin, että onko nykyvanhemmilla enemmän oikeuksia ja vähemmän velvollisuuksia ? Meille ei edes tullut mieleen omien vapaiden pitäminen, se oli ihan selvä asia, eikä mitään sädekehän kiillotusta. Ja huom., jos/ kun vanhempi on uupunut, yh, masentunut tai/ ja tukiverkostoa ei ole ollenkaan, tilanne on eri ja vaatii esim. perheesi parhaaksi- palaverin, joita joissakin kunnissa järjestetään matalan kynnyksen palveluna perheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta silloin kun oli, vein heitä joskus päiväkotiin, vaikka olin vapaalla. Minulla ei tosin ole arkivapaita, joten tämä tapahtui lomalla. Kyse oli satunnaisista päivistä vuoden varrella. No miksi vein: Yleensä kävin niinä kertoina hammaslääkärissä, kun en uskaltanut jättää pieniä lapsia keskenään mihinkään aulatilaankaan, ei se oikein ole mahdollista.
Kirjoitustani on alapeukutettu useita kertoja. Minusta kyllä hammaslääkärissä käynnin pitäisi olla sallittua myös pienten lasten vanhemmille.
Eihän siellä hammaslääkärissä kuitenkaan koko päivää mene ja vaikea uskoa, että jos joudut vuoden aikana käymään useamman kerran hammaslääkärissä, niin joka kerta sinulla sattuu olemaan loma juuri silloin. Julkiselle kun ajan saa silloin kun heillä on tarjota. Jos taas käy yksityisellä hammaslääkärillä, niin ajanhan voi valita vaikka työpäivän jälkeen tai jopa viikonloppuun, eli ei hammaslääkärikäynti ole mikään hyvä syy viedä lapsia "satunnaisina päivinä vuoden varrella".
Enemmän kannattaisi kannustaa tai syyllistää (?) vanhempia pitämään lapset pidempään kotihoidossa. Yksittäiset vapaapäivät ovat aivan mitättömiä sen rinnalla, että viedäänkö lapsi hoitoon 1- vai 3-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali lapsi tahtoo osallistua vanhempiensa ja sisarustensa kanssa arkisiin asioihin vaikkapa leipoa ja poimia marjoa.
Kampaajalla käyntikin voi olla lapsesta kiva juttu, näin lapsi huomaa että elämässä on muutakin kuin huliseva lapsijoukko, aidattu piha ja lukittu portti.
Mikä kaamea ilmaisu lapsivapaa elämä, toisaalta nythän häihin, hautajaisiin ja muihin perhejuhliin lapsia ei saa edes viedä.
Tämä nyt ei kuulu ollenkaan aiheeseen, mutta aidatusta pihasta tuli mieleen asia, jota on pitänyt alaa tuntevilta jo pitkään kysyä. Onko nykyään lakisääteistä, että piha, jossa päiväkotiryhmä ulkoilee, on aidattu? Kauhean rumia aitoja noussut Tampereella ennen aitaamattomien leikkialueiden ympärille. Ne on vihreitä metallisia ruudukkoaitoja, samanlainen kuin itärajalle on nyt pykätty. Joka paikassa samaa aitaa, kuin vankila.
Vankilasta muistuttaa myös lasten heijastinliivi eli se, että kaikilla pitää olla samanlainen asu. Kauhistuksella katselin yksi päivä tällaista ryhmää. Ymmärrän huomioliivit jos lähdetään lapsiryhmän kanssa liikenteeseen, mutta että päiväkodin ovesta päiväkodin pihaan mentäessäkin pitää olla liivit päällä.
Voi nykylapsiparkoja. Kovin vähän tilaa heille enää jätetään missään mielessä. Kiipeilläkään ei saa, heti kuului tulevan kielto kun pojat yrittivät.
Ihan tosissako kysyt? Kunnon aidat on päiväkodin pihassa ihan syystä. Lapset on nopeita karkaamaan ja kiipeilemään. Muutama tapaus on ollut suomessa, jossa lapsi on karannut päiväkodin pihalta ja kuollut. Meillä on päiväkodissa 3 ryhmää ja kaikki lapset on pihalla samaan aikaan. Kaikilla eri ryhmän lapsilla on eri väriset huomioliivit. Liiveistä tunnistaa kuka lapsi kuuluu mihinkin ryhmään. Ryhmän lapset on myös helpompi laskea. Että kaikki tulevat myös sisään, eivätkä jää jonnekin vaikkapa varastorakennuksen taakse piiloon.
Jos vanhemmat maksavat X määrästä hoitotunteja, miksi eivät saisi käyttää kaikkia niitä hoitotunteja?
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat maksavat X määrästä hoitotunteja, miksi eivät saisi käyttää kaikkia niitä hoitotunteja?
Siis vain se on sinulle tärkeää, ei lapsesi hyvinvointi? Eipä ole ihme, jos lapset voivat huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Itse joskus muinoin soitin tarhaan, että viisivuotiaani ei tule sinne, kun meillä on yhteinen vapaapäivä. Sieltä hoitaja moittien muistutti, että koulustahan ei sitten tällä tavalla voi olla poissa. Että näinkin päin.
Samaa sanottu minulle. Ihan kuin olisin niin tyhmä että en sitä tietäisi. sanoin vaan että nyt ei olla koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista on että kolmivuotias viedään päikkyyn ja äiti lepäilee vauvan kanssa kotona. Nukkuu päiväunia vauvan aikataulun mukaan tai tapaa jonkun kaverin luona lounastreffeillä. Kynnetkin ehtii lakkaamaan. Mutta kun se on niin raskasta tämä vauvan hoito, että Prinsessa ei viitsi hoitaa kuin yhtä.
Tämä viesti on täyttä trollausta ja joko miehen tai lapsettoman naiden kirjoittama.
Minulla on eskarilainen ja alle puolivuotias vauva. Vauva ei nuku minuuttiakaan päiväunia jos häntä ei työnnetään vaunuissa (eli en todellakaan lepäile vauvan kanssa) ja hereillä ollessaan vaatii huomiota ja viihdytystä koko ajan. Kaupassa käydessäni vauva herää ja joudun häntä kantamaan. En käy missään lounastreffeillä, koska vauva herää ja joko huutaa tai hänet pitää ottaa syliin, jolloin voisin syödä yhdellä kädellä.
Se eskarilainen ei tuohon yhtälöön mene järkevästi päivisin, varsinkin kun vielä kieltäytyy tulemasta vaunukävelylle mukaan. Eli hän on päiväkodissa, tosin hoitoaika on lyhennetty.
Sinun tilanteesi ymmärretään, jos näin on, kuten kerrot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vain se on sinulle tärkeää, ei lapsesi hyvinvointi? Eipä ole ihme, jos lapset voivat huonosti.
Ei kai lähtökohtaisesti voi ajatella, että päiväkodissa pitäminen aiheuttaa pahoinvointia. Ja koskeeko tämä vain niitä, joilla olisi mahdollisuus olla kotona vapaapäivänä vai niitä, jotka ovat aina kaikki päivät hoidossa? Miksi kukaan vie lastaan päiväkotiin, jos se on niin paha paikka? Olen kuitenkin ymmärtänyt, että päiväkodit pursuilevat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää sukulaislapseni, koko kesän hoidossa. 1 viikon pitävät lomaa, silloinkin joku leiri missä lastenhoito järjestetty. Ei ollut mitään lomaa vuoden aikana, joulun välipäivinäkin hoitoon. 8-9h joka päivä.
Tämä oli vanhempien valinta, tekevät näin koska pystyvät. Nuorimman laittavat elokuussa hoitoon ja sitten vanhemmat viettävät lomaa kotona.
Missä vaiheessa päiväkoti alkaa tällaisesta huolestua, onko siellä mitään mahdollisuutta puuttua tähän?
TÄSSÄ on yksi syy, miksi tämä ketju on aloitettu!
Saa päiväkotiin tuoda myös vapailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lähtökohtaisesti voi ajatella, että päiväkodissa pitäminen aiheuttaa pahoinvointia. Ja koskeeko tämä vain niitä, joilla olisi mahdollisuus olla kotona vapaapäivänä vai niitä, jotka ovat aina kaikki päivät hoidossa? Miksi kukaan vie lastaan päiväkotiin, jos se on niin paha paikka? Olen kuitenkin ymmärtänyt, että päiväkodit pursuilevat lapsia.
Kyllä, tämä koskee niitä, joilla olisi mahdollisuus pitää lastansa joskus myös kotona, mutta eivät niin tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yhtään seurannut viime vuosien keskustelua varhaiskasvatuksen laadusta ja päiväkotien henkilöstöpulasta? Kyllä se kertoo mielestäni jo paljon, että kasvatusalan ammattilaiset eivät itse vie lapsiaan päiväkotiin, jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä hammaslääkärissä kuitenkaan koko päivää mene ja vaikea uskoa, että jos joudut vuoden aikana käymään useamman kerran hammaslääkärissä, niin joka kerta sinulla sattuu olemaan loma juuri silloin. Julkiselle kun ajan saa silloin kun heillä on tarjota. Jos taas käy yksityisellä hammaslääkärillä, niin ajanhan voi valita vaikka työpäivän jälkeen tai jopa viikonloppuun, eli ei hammaslääkärikäynti ole mikään hyvä syy viedä lapsia "satunnaisina päivinä vuoden varrella".
Kuka niitä lapsia työpäivän jälkeen tai viikonloppuna vahtii? Ei kai niitä tarvitsisi päiväkotiin siksi aikaa viedä, jos olisi joku, joka vahtisi.
Siksi, että maksan siitä päivähoidosta täyden hinnan, vaikka lapsi olisi vapaapäivän kotona.
Siksi ettei lapsen säännöllinen arkirytmi rikkoudu turhaan.
Siksi, koska asiassa ei ole asiaa edes kysyttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yhtään seurannut viime vuosien keskustelua varhaiskasvatuksen laadusta ja päiväkotien henkilöstöpulasta? Kyllä se kertoo mielestäni jo paljon, että kasvatusalan ammattilaiset eivät itse vie lapsiaan päiväkotiin, jos ei ole pakko.
Tottakai olen. Miksi päiväkodit sitten ovat täynnä? Ja mikähän se pakko on joka lopulta lapset vie päiväkotiin?
Liivit on isoissa päiväkodeissa päällä turvallisuussyistä. Näin kasvattajat pystyvät tarkkailemaan ja laskemaan oman ryhmän lapset. Kiipeilyasiaan saattaa liittyä myös jokin turvallisuustekijä, jota et ohikulkijana voi ymmärtää.