Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1001/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjia tulkintoja tässä kyllä suuntaan ja toiseen tehdään jonkin päivähoidossa pitämisen ja vapaapäivien osalta. Joku vanhempi, jonka lapsi on päivähoidossa satoja tunteja vähemmän vuodessa kuin jonkun toisen, onkin yhtäkkiä haluton viettämään aikaa lapsensa kanssa jonkin yhden vapaapäivän perusteella. Kyllähän näitä asioita pitäisi tarkastella kokonaisuuksina. Itse en kannata subjektiivisen päivähoidon rajaamista, mutta jokin "lomapakko" ja maksimituntimäärä päivähoidossa voisi olla kaikille. Ylittäminen pitäisi sitten perustella erikseen. Eli vähän niinkuin aikuisille on vuosilomat ja maksimityöaika. Koska jos tässä lapsen etua ajatellaan, niin varmaan toimenpiteet pitäisi kohdistaa niihin lapsiin, jotka tosiaan viettävät päivähoidossa pitkiä päiviä läpi vuoden. Sen sijaan jos joku vanhempi esim. omaa työaikaa vähentäen tai osa-aikatyöllä saa itselleen omaa aikaa niin, että lapsetkin kuitenkin vajaata viikkoa, niin sen ei pitäisi olla keltään muulta pois.

Vierailija
1002/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolla ei saada mitään aikaan, jos vanhemmat eivät halua lapsiaan hoitaa on ihan inhimillistä että joku hoitaa. Toisaalta onko tultu myös siihen tuloskeen ettei työtön kykene edes lastaan hoitamaan, että tarvitaan koulutettu henkilö siihen.  Jo on yhteiskunta tullut vaativaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjia tulkintoja tässä kyllä suuntaan ja toiseen tehdään jonkin päivähoidossa pitämisen ja vapaapäivien osalta. Joku vanhempi, jonka lapsi on päivähoidossa satoja tunteja vähemmän vuodessa kuin jonkun toisen, onkin yhtäkkiä haluton viettämään aikaa lapsensa kanssa jonkin yhden vapaapäivän perusteella. Kyllähän näitä asioita pitäisi tarkastella kokonaisuuksina. Itse en kannata subjektiivisen päivähoidon rajaamista, mutta jokin "lomapakko" ja maksimituntimäärä päivähoidossa voisi olla kaikille. Ylittäminen pitäisi sitten perustella erikseen. Eli vähän niinkuin aikuisille on vuosilomat ja maksimityöaika. Koska jos tässä lapsen etua ajatellaan, niin varmaan toimenpiteet pitäisi kohdistaa niihin lapsiin, jotka tosiaan viettävät päivähoidossa pitkiä päiviä läpi vuoden. Sen sijaan jos joku vanhempi esim. omaa työaikaa vähentäen tai osa-aikatyöllä saa itselleen omaa aikaa niin, että lapsetkin kuitenkin vajaata viikkoa, niin sen ei pitäisi olla keltään muulta pois.

Tämä!

Vierailija
1004/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tuon, kun minulla on kerrankin reilusti aikaa tehdä se ja kaiken lisäksi haluan olla kaikessa rauhassa vapaalla.

Vierailija
1005/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä näyttää olevan ilmoilla 50-luvun lastenhoitotavat. Äiti on kotona kaikkien lasten kanssa, yrittää saada Roopen ja RiittaLiisan syömään ja nukkumaan. Ollaan ihan lopussa ja esitetään, että kaikki kunnossa ja hyvin jaksetaan. Sitten nimettömänä valitetaan täällä tai ystäville, että taaskaan kukaan ei nukkunut tai syöny ja oon ihan loppu en jaksa enää. Ja sitten vanhemmat, jotka ajattelevat myös itseään ovat perseestä eivätkö osaa hoitaa lapsia. Huhhuh mitä meininkiä😅

Ei kannata ilveillä, vaikka boomereita on sovattu ihan maan johdon tasolta. Sopii kysyä miksi lapset eivät osaa lukea ja laskea, miksi lasten hyvinvointi menee vain alaspäin, vaikka heitä kasvattaa nyt akateemisesti koulutettu henkilöstö.

Onko siis oman jälkeläisen hoidosta ja kasvatuksesta tullut jotain rakettiedettä, huudetaan yhteiskuntaa peppua  pyyhkimään.

On helppoa viedä lapsi hoitoon myös vanhempien lomilla ja vapailla, eikä kukaan kysele mitään. Kamalaa syyllistämistä jos kyselee! Ei kuulu kellekään, varsinkaan hoitajille, jotka on enemmän lasten kanssa kuin vanhemmat itse.

Vierailija
1006/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vienyt lapset päiväkotiin vapaapäivinä. Minulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta jos olisi, olisin vienyt esim. tänään, vaikka minulla on vapaapäivä. Olen tehnyt ihan koko päivän töitä ja joudun tekemään tämän pienen tauon jälkeen vielä iltaan saakka.

Kerran vein, kun oli muutto. Ja joskus olen vienyt, koska on oli pakko mennä hammaslääkäriin. 

En tuntenut huonoa omaatuntoa, sillä olen kuitenkin töissä, ja päivähoitoon saavat viedä lapsensa hekin, jotka ovat kokonaan kotona.

Sori, päiväkoti on kiinni tänään.. eräs äiti oli kerran tuomassa jouluaattona ja ihmetteli, miksei päiväkoti ole auki vaikka kaupatkin ovat. Silloin teki mieli vähän näpäyttää!

Niin siellä kaupassa ei sitten ollut myyjät töissä jouluaattona? Vai eikö kiinnosta, kun et itse ole myyjä? Onneksi sentään (ainakin toivottavasti) jätit "näpäyttämättä".

Vierailija
1007/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas ikävä aloitus. Olisiko aloittajan aika jäädä eläkkeelle?

Kerronpa tähän hieman ajatuksia. Meillä esimerkiksi on tilanne, että päiväkoti on vuodessa enemmän kiinni kuin me vanhemmat pystymme pitämään lomaa (viime vuonna seitsemän viikkoa). Tämä aiheuttaa stressiä, koska joko lapsi pitää viedä silloin korvaavaan hoitoon tai saada isovanhempi hoitamaan. Ei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta pitää lomaa töistä ihan koko ajan!

Joskus vanhempien pitää myös hoitaa niitä juoksevia asioita. Mikä siinä on niin kamalaa, jos joku menee kampaajalle yhtenä päivänä vuodesta ja lapsi on sillä aikaa päivähoidossa? Kampaajat ovat usein auki vain arkisin työaikaan, joten moni ei normaalisti sinne työn takia ehdi.

Miksi sitä lasta ei voi ottaa mukaan kampaajalle? Kyllä mä muistan olleeni mukana kun äiti kävi kampaajalla ja mä sen aikaa selailin niitä lehtiä mitä kampaamoista aina löytyy. Tietysti jos olet jättänyt lapsesi kasvattamatta ja hän on kamala riiviön niin...

En minä ottaisi taaperoa kampaajalle. Jos itse muistat istuneesi kampaajalla, olet ollut varmasti jo isompi lapsi.

Miksi et ottaisi? Lapsesi on yllämainittu riiviö?

Mulla ei ole lapsia. Menisin kampaajalle juurikin rentoutumaan hetkeksi arjesta ja lellimään itseäni, en stressaamaan siitä mitä pikkupetteri puuhaa. Taaperoilla nyt ei vielä aivot toimi jotta edes osaisivat olla riiviöitä tai kilttejä, ovat sellaisia kuin millainen temperamentti nakattiin kiusaksi.

Vierailija
1008/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa tähän hieman ajatuksia. Meillä esimerkiksi on tilanne, että päiväkoti on vuodessa enemmän kiinni kuin me vanhemmat pystymme pitämään lomaa (viime vuonna seitsemän viikkoa). Tämä aiheuttaa stressiä, koska joko lapsi pitää viedä silloin korvaavaan hoitoon tai saada isovanhempi hoitamaan. Ei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta pitää lomaa töistä ihan koko ajan!

Joskus vanhempien pitää myös hoitaa niitä juoksevia asioita. Mikä siinä on niin kamalaa, jos joku menee kampaajalle yhtenä päivänä vuodesta ja lapsi on sillä aikaa päivähoidossa? Kampaajat ovat usein auki vain arkisin työaikaan, joten moni ei normaalisti sinne työn takia ehdi.

Miksi sitä lasta ei voi ottaa mukaan kampaajalle? Kyllä mä muistan olleeni mukana kun äiti kävi kampaajalla ja mä sen aikaa selailin niitä lehtiä mitä kampaamoista aina löytyy. Tietysti jos olet jättänyt lapsesi kasvattamatta ja hän on kamala riiviön niin...

Mitä arvoa tolla sun viimeisellä lauseella on? Voitko selittää miksi se piti laittaa siihen? Ihan vain ollaksesi ilkeä, ja purkaaksesi omaa pahaa oloa? Toi ois voinut olla melkein järkevä kommentti ilman sitä, mutta näköjään kettuilemaan pitää päästä, vaikka mikä olisi. Eikös?

Oikeesti tätäkin ketjua lukiessa tajuaa todella helposti, että miksi lapset ja nuoriso voi niin käsittämättömän pahoin. Ei mikään ihme, kun ei aikuisetkaan osaa keskustella mistään asiasta niin, etteikö se olisi jatkuvaa toisten syyllistämistä ja arvostelua. Mitään rakentavaa ei edes yritetä sanoa.

No, rehellisesti suuri osa lapsista on nykyään kasvatettu aivan kieroon tai pikemminkin jätetty kasvattamatta kokonaan. Sitten valitetaan kun on niin rankkaa ja pakko raijata lapset hoitoon, vaikka todellista tarvetta ei ole. Kyllä se turhauttaa vierestä katsoa monen perheen menoa. Jos osui ja upposi, niin kannattaa ehkä miettiä miksi. T. Eri

Ei osunut, eikä uponnut. Ja olin eri kuin nuo aiemmat kommentoijat. Kiinnitin vain huomiota siihen, että miksi pitää lisätä henkilökohtaisuuksiin menevä loppulause. Muutenkin melko vihamielinen asenne, kun heitetään toi nettikeskustelujen vanha klassikko, että taisi osuta ja upota, ja että miksiköhän. Ei sinulla ole tämän perusteella mitään aihetta olettaa mitään osumisia, tai uppoamisia. Ehkä heitit sen, kun sun kanssa samaa mieltä olevien kommentteja ei sais kyseenalaistaa. :)

Sekö sitten helpottaa turhautumista, kun yrittää jakaa sitä pahaa oloa muillekin? Kuulostaa jotenkin epäloogiselta yhtälöltä. Mitä tarkoittaa "suuri osa"? Lähes kaikki, puolet, 30%, 10%? 

Helpottaako toi muiden syyllistäminen jotenkin tilannetta? Helpottaako se edes pitkässä juoksussa syyllistäjän oloa. Epäilen, että tuskinpa. Eikä se ainakaan asiaa ratkaise. 

Hmm, mikäköhän kirjoituksesi pointti oli? Ei saa olla eri mieltä mistään? Ei saa rehellisesti sanoa ääneen tosiasioita? Kyllä se vaan nyt niin on, että vanhemmuus on monella täysin hukassa ja tämän olen nähnyt vierestä niin työni kautta kuin muutenkin, kun olen paljon lapsiperheiden kanssa tekemisissä. Lapsia tehdään, vaikka omasta mukavuudesta ja ajasta ei olla ollenkaan valmiita tinkimään. Sitten valitetaan kun on niin rankkaa, ei ole omaa aikaa ja itketään yhteiskunnalta apuja. Eikä mitään tällaista saisi tietenkään sanoa ääneen, eikä vanhempien tekemisiä kyseenalaistaa ollenkaan, koska sehän on heti kamalaa syyllistämistä ja kamalaa vanhempia kohtaan.

"Hmm, mikäköhän kirjoituksesi pointti oli? Ei saa olla eri mieltä mistään? Ei saa rehellisesti sanoa ääneen tosiasioita?"

Missäs kohtaa tossa niin sanotaan, ettei saa eri mieltä olla? Se on jännä, että keskustelupalstat on pullollaan näitä, ketkä syyttävät toisia, ja sitten kuitenkin pillastuvat jos heidän kanssaan on eri mieltä. Onko se jotenkin eri asia? Sinä saat olla eri mieltä, mutta sun kanssa on oltava samaa mieltä, tai on kieltämässä eri mieltä olemisen.

Tietenkin saa kyseenalaista. Mutta onko kyseenalaistaminen toisten henk.koht. arvostelua, ja piikittelyä? Ei kai sentään. Mun pointti oli alunperin se, että jos aikuisten käytös on tätä luokkaa kuin täällä, niin olet aivan oikeassa, ei ole kummoiset eväät lapsillakaan. Itketään yhteiskunnalta apua? Mitäs varten se yhteiskunta on olemassa? Mitä luulet? Ei kannata puhua asioista tosiasioina, jos ei tunne jokaisen tapauksen taustoja. Teissä päiväkodin henkilökunnassa on paljon sellaisia, joista huomaa, että niin paljon lasten kanssa tekemisissä, ettei enää osata oikein aikuisten kanssa keskustella. Mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää.

Vierailija
1009/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä arvoa tolla sun viimeisellä lauseella on? Voitko selittää miksi se piti laittaa siihen? Ihan vain ollaksesi ilkeä, ja purkaaksesi omaa pahaa oloa? Toi ois voinut olla melkein järkevä kommentti ilman sitä, mutta näköjään kettuilemaan pitää päästä, vaikka mikä olisi. Eikös?

Oikeesti tätäkin ketjua lukiessa tajuaa todella helposti, että miksi lapset ja nuoriso voi niin käsittämättömän pahoin. Ei mikään ihme, kun ei aikuisetkaan osaa keskustella mistään asiasta niin, etteikö se olisi jatkuvaa toisten syyllistämistä ja arvostelua. Mitään rakentavaa ei edes yritetä sanoa.

No, rehellisesti suuri osa lapsista on nykyään kasvatettu aivan kieroon tai pikemminkin jätetty kasvattamatta kokonaan. Sitten valitetaan kun on niin rankkaa ja pakko raijata lapset hoitoon, vaikka todellista tarvetta ei ole. Kyllä se turhauttaa vierestä katsoa monen perheen menoa. Jos osui ja upposi, niin kannattaa ehkä miettiä miksi. T. Eri

Ei osunut, eikä uponnut. Ja olin eri kuin nuo aiemmat kommentoijat. Kiinnitin vain huomiota siihen, että miksi pitää lisätä henkilökohtaisuuksiin menevä loppulause. Muutenkin melko vihamielinen asenne, kun heitetään toi nettikeskustelujen vanha klassikko, että taisi osuta ja upota, ja että miksiköhän. Ei sinulla ole tämän perusteella mitään aihetta olettaa mitään osumisia, tai uppoamisia. Ehkä heitit sen, kun sun kanssa samaa mieltä olevien kommentteja ei sais kyseenalaistaa. :)

Sekö sitten helpottaa turhautumista, kun yrittää jakaa sitä pahaa oloa muillekin? Kuulostaa jotenkin epäloogiselta yhtälöltä. Mitä tarkoittaa "suuri osa"? Lähes kaikki, puolet, 30%, 10%? 

Helpottaako toi muiden syyllistäminen jotenkin tilannetta? Helpottaako se edes pitkässä juoksussa syyllistäjän oloa. Epäilen, että tuskinpa. Eikä se ainakaan asiaa ratkaise. 

Hmm, mikäköhän kirjoituksesi pointti oli? Ei saa olla eri mieltä mistään? Ei saa rehellisesti sanoa ääneen tosiasioita? Kyllä se vaan nyt niin on, että vanhemmuus on monella täysin hukassa ja tämän olen nähnyt vierestä niin työni kautta kuin muutenkin, kun olen paljon lapsiperheiden kanssa tekemisissä. Lapsia tehdään, vaikka omasta mukavuudesta ja ajasta ei olla ollenkaan valmiita tinkimään. Sitten valitetaan kun on niin rankkaa, ei ole omaa aikaa ja itketään yhteiskunnalta apuja. Eikä mitään tällaista saisi tietenkään sanoa ääneen, eikä vanhempien tekemisiä kyseenalaistaa ollenkaan, koska sehän on heti kamalaa syyllistämistä ja kamalaa vanhempia kohtaan.

"Hmm, mikäköhän kirjoituksesi pointti oli? Ei saa olla eri mieltä mistään? Ei saa rehellisesti sanoa ääneen tosiasioita?"

Missäs kohtaa tossa niin sanotaan, ettei saa eri mieltä olla? Se on jännä, että keskustelupalstat on pullollaan näitä, ketkä syyttävät toisia, ja sitten kuitenkin pillastuvat jos heidän kanssaan on eri mieltä. Onko se jotenkin eri asia? Sinä saat olla eri mieltä, mutta sun kanssa on oltava samaa mieltä, tai on kieltämässä eri mieltä olemisen.

Tietenkin saa kyseenalaista. Mutta onko kyseenalaistaminen toisten henk.koht. arvostelua, ja piikittelyä? Ei kai sentään. Mun pointti oli alunperin se, että jos aikuisten käytös on tätä luokkaa kuin täällä, niin olet aivan oikeassa, ei ole kummoiset eväät lapsillakaan. Itketään yhteiskunnalta apua? Mitäs varten se yhteiskunta on olemassa? Mitä luulet? Ei kannata puhua asioista tosiasioina, jos ei tunne jokaisen tapauksen taustoja. Teissä päiväkodin henkilökunnassa on paljon sellaisia, joista huomaa, että niin paljon lasten kanssa tekemisissä, ettei enää osata oikein aikuisten kanssa keskustella. Mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää.

Valitettavasti et kirjoita kovin selkeästi, en ymmärrä tämänkään pitkän viestin pointtia. Miten niin ei voi puhua asioista tosiasioina, jos ei tunne jokaisen tapauksen taustoja? Tuohan on ihan absurdi väittämä. Minulle riittää se mitä näen ja todistan jatkuvasti - se on ihan todellista elämää minulle ja myös näille pienille lapsille. Jos et itse ole päiväkodissa töissä, niin varmaan turha tulla selittämään mitään päiväkodin todellisuudesta. Toki sen kotona olevan vanhemman todellisuus on aivan jotain muuta.

Vierailija
1010/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakolla ei saada mitään aikaan, jos vanhemmat eivät halua lapsiaan hoitaa on ihan inhimillistä että joku hoitaa. Toisaalta onko tultu myös siihen tuloskeen ettei työtön kykene edes lastaan hoitamaan, että tarvitaan koulutettu henkilö siihen.  Jo on yhteiskunta tullut vaativaksi.

Ehkä lapset voisi antaa sijoitukseen? Voisivat sitten asua ja elää perheissä laitoksen sijaan?

Vierailija
1011/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

a.p aloitus on ihan tööt. Tuokaa lapsenne vain päiväkotiin!! Täysi oikeus !

T. pk täti

Vierailija
1012/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a.p aloitus on ihan tööt. Tuokaa lapsenne vain päiväkotiin!! Täysi oikeus !

T. pk täti

Tuokaa kaikki vaan, vaikka henkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja kaikki lapset oireilee! Tuokaa ja tehkää lisää lapsia ja tuokaa ne jo vauvana heti varhaiskasvatatettavaksi!

Vierailija
1013/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vattu mitä ulinaa - vuodessa on 365 päivää ja nyt ulistaan YHDESTÄ päivästä - varmaan se lapsi nyt sitten traumatisoituu kun on yhden päivän hoidossa siten äiti tai isä hoitaa asioita tai käy nyt sitten vaikka siellä kampaamossa - voi luoja 

Vierailija
1014/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on huono suhde itseensä ja sen vuoksi myös läheisiinsä, jopa omiin lapsiinsa. Luulisi sen olevan ihanaa, kun on perhe ja saa viettää vapaapäivää omien lasten kanssa, mutta ei. Kun suhteet eivät ole kunnossa muihinkaan perheenjäseniin ja lähisukulaisiin, niin lapset eivät käy hoidossa muutenkaan missään.

Yhteiskuntamme on myös koko ajan sairaampi, kun ihmisistä on tullut antisosiaalisia ja vuorovaikutukseen kyvyttömiä narsisteja. Lapsia ei myöskään hankita ajoissa, kun ensin pitää yrittää rikastua, ja sitten vasta seuraava "projekti". Niinpä ei olekaan sitten enää voimia kasvattaa lapsia.

Alamme olla tuhon omia.

Vierailija
1015/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta silloin kun oli, vein heitä joskus päiväkotiin, vaikka olin vapaalla. Minulla ei tosin ole arkivapaita, joten tämä tapahtui lomalla. Kyse oli satunnaisista päivistä vuoden varrella. No miksi vein: Yleensä kävin niinä kertoina hammaslääkärissä, kun en uskaltanut jättää pieniä lapsia keskenään mihinkään aulatilaankaan, ei se oikein ole mahdollista.

Vierailija
1016/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aidosti ihmettelin että miksi sitä lasta ei voi ottaa mukaan kampaajalle (tai virastoihin jne). Mikä siitä muka tekee niin mahdotonta että on pakko saada lapselle hoitaja siksi aikaa? Että millään ei pärjätä hetkeäkään ihmisten ilmoilla. Se arvo sillä vikalla lauseella on, että jos lapsi tosiaan on riiviö, eikä suostu tottelemaan vanhempaansa sitten millään, niin sitten ymmärrän miksi äiti ei halua lasta mukaan, koska asioiden hoidosta ei yksinkertaisesti tulisi mitään. Ja siksi mainitsin kasvattamatta jättämisen koska siitähän ne lasten tottelemattomuudet johtuu, on annettu periksi jo liian monta kertaa aiemmin. Nimenomaan halusin korostaa sitä kasvatuksen puutetta, enkä halunnut syyllistää niitä joiden lapsien vaikeampi käytös johtuu esim. autismista. Joten jos on vaikea mennä hoitamaan asioita lapsen ollessa mukana, niin katsokaa peiliin.

Eli ei ollut kettuilua ihan vaan kettuilun takia, eikä minulla ole pahaa oloa purettavana, muuten kuin sen verran että turhauttaa ja raivostuttaa se kun lapsia ei enää kasvateta, mennään mistä aita on matalin ja nyt saadaan kaikki pelätä (varhais)teinijoukkoja, että saako ne päähänsä viedä mun takin ja huvikseen puukottaa samalla, sekä muut lapset joutuvat pelkäämään välitunneillakin että tulevat joukkohakatuksi.

Että mitä jos pysähtyisit miettimään mistä se toisten turhautuminen johtuu ennen kuin purat sitä omaa huonoa oloasi ja alat puolustelemaan itseäsi ja huonosti hommansa hoitavia vanhempia.

Vierailija
1017/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ottaisi taaperoa kampaajalle. Jos itse muistat istuneesi kampaajalla, olet ollut varmasti jo isompi lapsi.

Miksi et ottaisi? Lapsesi on yllämainittu riiviö?

Mulla ei ole lapsia. Menisin kampaajalle juurikin rentoutumaan hetkeksi arjesta ja lellimään itseäni, en stressaamaan siitä mitä pikkupetteri puuhaa. Taaperoilla nyt ei vielä aivot toimi jotta edes osaisivat olla riiviöitä tai kilttejä, ovat sellaisia kuin millainen temperamentti nakattiin kiusaksi.

Aaaaivan, sinun rentoutumisesi ja itsesi lelliminen menee (potentiaalisen) lapsesi rentoutumisen ja kasvatuksen edelle. Niin ajattelinkin 🙄

Ja tota kuulee niin paljon "Se on vielä niin pieni että ei se vielä ymmärrä kun sanoo ei", joten annetaan lapsen tehdä ja olla miten vaan, kun "ei se vielä ymmärrä". Niin, eikä koskaan tule ymmärtämäänkään, jos vaan odotellaan sitä milloin se ymmärrys sieltä itsestään kehittyy 😑

Vierailija
1018/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aidosti ihmettelin että miksi sitä lasta ei voi ottaa mukaan kampaajalle (tai virastoihin jne). Mikä siitä muka tekee niin mahdotonta että on pakko saada lapselle hoitaja siksi aikaa? Että millään ei pärjätä hetkeäkään ihmisten ilmoilla. Se arvo sillä vikalla lauseella on, että jos lapsi tosiaan on riiviö, eikä suostu tottelemaan vanhempaansa sitten millään, niin sitten ymmärrän miksi äiti ei halua lasta mukaan, koska asioiden hoidosta ei yksinkertaisesti tulisi mitään. Ja siksi mainitsin kasvattamatta jättämisen koska siitähän ne lasten tottelemattomuudet johtuu, on annettu periksi jo liian monta kertaa aiemmin. Nimenomaan halusin korostaa sitä kasvatuksen puutetta, enkä halunnut syyllistää niitä joiden lapsien vaikeampi käytös johtuu esim. autismista. Joten jos on vaikea mennä hoitamaan asioita lapsen ollessa mukana, niin katsokaa peiliin.

Eli ei ollut kettuilua ihan vaan kettuilun takia, eikä minulla ole pahaa oloa purettavana, muuten kuin sen verran että turhauttaa ja raivostuttaa se kun lapsia ei enää kasvateta, mennään mistä aita on matalin ja nyt saadaan kaikki pelätä (varhais)teinijoukkoja, että saako ne päähänsä viedä mun takin ja huvikseen puukottaa samalla, sekä muut lapset joutuvat pelkäämään välitunneillakin että tulevat joukkohakatuksi.

Että mitä jos pysähtyisit miettimään mistä se toisten turhautuminen johtuu ennen kuin purat sitä omaa huonoa oloasi ja alat puolustelemaan itseäsi ja huonosti hommansa hoitavia vanhempia.

"Että mitä jos pysähtyisit miettimään mistä se toisten turhautuminen johtuu ennen kuin purat sitä omaa huonoa oloasi ja alat puolustelemaan itseäsi ja huonosti hommansa hoitavia vanhempia."

Niin. No. Mitäköhän tohon nyt sanoisi... Mieti nyt vaikka ensin tota aiemman viimeistä lausettasi. Ihanko oikeasti ihan vaan hyvässä hengessä otit asian puheeksi. Ja tämä minkä tähän lainasin, niin missä kohtaa puolustelen, tai puran pahaa oloani. Onko kysymyksien esittäminen siis merkki siitä, että puolustelen itseäni, tai puran pahaa oloani? Ja miten olisin edes voinut puolustella itseäni, kun ekaa kertaa ketjuun kommentoin? Taas kerran aika vahvaa tulkintaa siitä, että mitä minä olen, miten olen lapseni kasvattanut, ja miten asioista ajattelen. En peräänkuuluttanut mitään muuta, kuin että vois jättää henk.koht. tökkimiset vähemmälle. Jos luet tarkemmin, että tulkitse rivien väliin jotain mitä siellä ei ole, niin huomaat että esitän lähinnä kysymyksiä. "Katsokaa peiliin"? Just tota mä tarkoitan. Ei vaikuta siltä, että olisi juurikaan ymmärrystä eri tilanteissa olevia ihmisiä kohtaan. Ja vielä kysymys. Jos sinua turhauttaa, ja ihan siis raivostuttaa, niin miten voit väittää, ettei sulla ole pahaa oloa purettavana? Kuulostaa omituiselta tämäkin ajatus.

Vierailija
1019/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti et kirjoita kovin selkeästi, en ymmärrä tämänkään pitkän viestin pointtia. Miten niin ei voi puhua asioista tosiasioina, jos ei tunne jokaisen tapauksen taustoja? Tuohan on ihan absurdi väittämä. Minulle riittää se mitä näen ja todistan jatkuvasti - se on ihan todellista elämää minulle ja myös näille pienille lapsille. Jos et itse ole päiväkodissa töissä, niin varmaan turha tulla selittämään mitään päiväkodin todellisuudesta. Toki sen kotona olevan vanhemman todellisuus on aivan jotain muuta.

Joo, en kirjoitakaan, ja sisälukutaito on toisilla paremmin hallussa, ja toisilla huonommin. Jos sun käsitys siitä, miten tosiasia määritellään on toi, että siihen riittää mitä näet ja todistat, niin tosiaankin mielekäs asioiden käsittely voi muuttua "vähän" vaikeaksi. Sinä kun et tiedä silloin mitään muuta kuin sen mitä näet ja todistat. Se ei ole kuin pintaraapaisu niistä tapauksista mitä näet, ja ei edes pintaraapaisu muista tilanteista. Silloin käsite tosiasia muuttuu aika lailla epäluotettavaksi. Selitinkö jotain päiväkodin todellisuudesta? Jos selitin, niin osoitatko missä. 

Monessa ammatissa tuntuu helposti käyvän niin, että kun sitä hommaa on tehnyt pitkään, niin koko maailmankuva alkaa rakentua sen ammatin kautta. Sitten kun ei oikein enää näe muuta, alkaa helposti kuvitella, että se sitä kautta tuleva maailmankuva on totuus, ja koko muun maailman pitäisi sitten alkaa huomioimaan sen oman työmaailman ongelmakohdat ja korjata ne. Ihan sama mikä se vaikutus laajemmin muihin ihmisiin olisi. Onneksi yhteiskunta ei ihan toimi sillä tavalla.

Vierailija
1020/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Että mitä jos pysähtyisit miettimään mistä se toisten turhautuminen johtuu ennen kuin purat sitä omaa huonoa oloasi ja alat puolustelemaan itseäsi ja huonosti hommansa hoitavia vanhempia."

Niin. No. Mitäköhän tohon nyt sanoisi... Mieti nyt vaikka ensin tota aiemman viimeistä lausettasi. Ihanko oikeasti ihan vaan hyvässä hengessä otit asian puheeksi. Ja tämä minkä tähän lainasin, niin missä kohtaa puolustelen, tai puran pahaa oloani. Onko kysymyksien esittäminen siis merkki siitä, että puolustelen itseäni, tai puran pahaa oloani? Ja miten olisin edes voinut puolustella itseäni, kun ekaa kertaa ketjuun kommentoin? Taas kerran aika vahvaa tulkintaa siitä, että mitä minä olen, miten olen lapseni kasvattanut, ja miten asioista ajattelen. En peräänkuuluttanut mitään muuta, kuin että vois jättää henk.koht. tökkimiset vähemmälle. Jos luet tarkemmin, että tulkitse rivien väliin jotain mitä siellä ei ole, niin huomaat että esitän lähinnä kysymyksiä. "Katsokaa peiliin"? Just tota mä tarkoitan. Ei vaikuta siltä, että olisi juurikaan ymmärrystä eri tilanteissa olevia ihmisiä kohtaan. Ja vielä kysymys. Jos sinua turhauttaa, ja ihan siis raivostuttaa, niin miten voit väittää, ettei sulla ole pahaa oloa purettavana? Kuulostaa omituiselta tämäkin ajatus.

Voisitko nyt ihan ajatuksella lukea ennen kuin kommentoit? Kirjoitin "...eikä minulla ole pahaa oloa purettavana, MUUTEN KUIN sen verran että turhauttaa ja..." Kyllä, siitä tulee aika paha olo kun näkee miten lapset ja nuoret voi ja vanhemmat kulkee laput silmillä "ei vaan meidän lapsi, me ollaan tehty kasvatustyömme niiiin hyvin että ollaan lastemme kavereita". Mutta että muuten ei ole henkilökohtaisessa elämässä asioita mitkä aiheuttaisi pahaa oloa mitä tahtoisin purkaa.

Ja missä minä väitin että sanoin tuon lauseeni riiviö lapsista "hyvässä hengessä"? Ei, ei ollut tarkoituskaan silitellä vanhempien päitä että "voi voi kyllä on teillä rankkaa, ymmärrän", vaan herättää ajattelemaan että miksi se on muka niin saamarin vaikeaa hoitaa asioita kun lapsi on mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi