Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
21/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kannata subjektiivista päivähoito-oikeutta jos ei ole mitään sosiaalisia ongelmia kasvattaa kotona omaa lastaan ja ihan vain laiskuudesta johtuvaa oikeutta tukkia jo ennestään liian täysiä ja meluisia päiväkoteja ja sysätä kasvattamista muille kun vähäisten heikosti palkattujen hoitajien selkärangat ovat jo muutenkin koetuksella. 

Minä en voi ymmärtää kuinka tätä mahdollisuutta tietenkin käytetään hyväksi tietenkin jos se on ihan ilmaistakin tai erittäin halpaa vanhemman loikoillessa kotona kun muut raatavat. 

Jokainen vanhempi pystyy kotonakin antamaan varhaiskasvatusta omalle lapselleen jos vain viitsii. Lapsi voi paljon paremmin kun ei liian varhain viedä sitä meluisiin lapsiryhmiin jossa se vain häiriintyisi kun liian varhain liikaa ärsykkeitä on ennemmin haitallista. 

Subjektiivinen päivä hoito pitäisi lopettaa kokonaan ja vain sosiaalisten syiden takia ja sekin vain osa-aikaisesti. 

Vierailija
22/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi lapsi, sen pidempi hoitopäivä.

Tuodaan heti puoli seiskaan ja haetaan vähän vaille viisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse syntynyt 70-luvulla. Minut laitettiin puolitoistavuotiaana päiväkotiin Helsingissä. Minut otettiin päiväkodista pois viisivuotiaana ja olin kotihoidossa vuoden ennen kuin menin eskariin joskus kasarin alussa.

Perhettäni on pidetty omituisena, syrjäytyneenä ja vanhempiani suurin piirtein vastuuttomina hulluina tämän päätöksen vuoksi. Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä. 

Mistäkö tämän tiedän? Sairastan erästä kroonista tautia, jota on hoidettu Lastenlinnassa koko lapsuuteni. Tilasin itseäni koskevat hoitodokumentit sieltä taannoin ja niissä oli mielenkiintoisia merkintöjä perheestäni. 

Naurattaa miten nykyään ajattelu on kääntynyt täysin päälaelleen. Nykyään päiväkotiin lapsensa tuovat ihmiset ovat itsekkäitä ikiteinejä, 80-luvulla on kotihoitoa pidetty täysin sopimattomana, esim. puolitoistavuotias on ollut korkea aika laittaa hoitoon, kun päiväkoti meni kiinni, piti lapsi työntää kesäksi maalle mummolaan tai leiriltä toiselle. 

Vierailija
24/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman näkökulma asiaan.

Työntekijät valittavat ja haluavat määrätä työaikansa?

Missä muussa työpaikassa olisi edes mahdollista kirjoitella tänne tällaisia aloituksia?

Kuka suunnittelija, suorittava työntekijä voisi asiakkaalle sanoa, että ette tuo sitten niitä projektejanne perjantaina kun haluan lomailla, voitte ihan hyvin siirtää ne maanantaihin tai kuukauden päähän. =D 

Kuulostaa aika absurdilta.

Teillä päiväkodin hoitajilla/johtajilla tai miksi nyt itseänne haluattekaan kutsuttavan on nyt unohtunut sellainen asia, että se lapsien hoito ja joku muka "varhaiskasvatus"  on teidän työtänne ja lapset vanhempineen ovat teidän asiakkaita,  ilman heitä teillä ei olisi töitä! Joten olkaa tyytyväisiä, että toistaiseksi Suomessa on vielä lapsia joita hoitaa niin saatte ruokaa pöytään.

Vierailija
25/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevana kesänä päiväkotimme ei  päivystä, vaan hoitoa tarjotaan keskitetysti vuorostaan toisessa talossa, johon tulee lapsia ja henkilökuntaa useammasta talosta.

Mielenkiintoista, miten ryhmämme lapsista vain yksi (1) tarvitsee hoitoa tulevana päivystysaikana.(kun lapsi ei saakaan olla tutussa talossa). 

Viime kesänä yli puolet lapsista ilmoitettiin hoitoon joko pariksi viikoksi tai koko päivystysajaksi. (kun lapsi sai olla tutussa talossa, vaikka osa henkilökunnasta ja lapsista oli aivan outoja).

Vierailija
26/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat suuttua tästä mutta tuttu kaverimies vei aamulla pojan päiväkotiin ottaakseen itse pienen päivähumalat ja hakee lapsen vasta illalla.

Hiton itsekästä kun poika on aina muutenkin hoidossa aamusta melkein iltaan kaverin töiden takia mutta silti, minkäs voin kun ei ole mun lapsi.

Vierailija
27/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat on uupuneita. Siksi. Ehkä tämä on yhteiskunnallinen ongelma eikä äitien ja isien syy?

Vierailija
28/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhemmalla on vapaapäivä, myös lapselle kuuluu vapaapäivä, jos ei ole kyse jostain poikkeustapauksesta.

Paitsi että ne päiväkodithan nimenomaan eivät enää halua, että lapsi on siellä vanhemman työaikojen mukaan, vaan siitä saa tapella. Esimerkiksi vaikka työpäivä alkaisikin myöhemmin, päiväkoti riehuu, että lapsen pitää olla siellä aamukasilta.

Tämä. Ja omien tarpeiden mukaisia osa-aikaisia hoitopäiviä mahdotonta saada. Meidänkin lapset ovat päivittäin monta tuntia turhaan hoidossa, kun on pakko viedä aamulla ennen yhdeksää, vaikka töihinmeno itselläni vasta iltapäivällä.

Vierailija
29/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vien joskus. Olen kärsinyt kaksi burnoutia, joskus on hyvä levätä, jos on mahdollisuus. Minulla joustamattomat työajat virka-aikana ja pitää hoitaa asioita, en ehdi muuten. Meillä ei ole tukiverkkoja, joten mitään helpotusta ei ole ikinä ja mitenkään. Lastenhoitaja maksaa jotain 40e/tunti ja pk-maksu juoksee samalla. Mitä järkeä siinä on kun on rahat muutenkin tiukilla? Lapseni on yltiösosiaalinen ja jos on kotipäivä, niin kaveria pitää etsiä koko ajan.

Työelämä ja perhe-elämän yhdistelmä on tosi rankka, jos apuja ei ole. Kyllä, se tuli yllätyksenä. Että jos joskus hoitaa asioita tai lepää hetken, niin onpa vakavaa.

Vierailija
30/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok, että hoitolasteni vanhemmat tuovat lapsia hoitoon satunnaisina vapaapäivinään, koska heidän lapsillaan sitten kuitenkin on aina pitkät lomat. 

Vierailija
31/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat on uupuneita. Siksi. Ehkä tämä on yhteiskunnallinen ongelma eikä äitien ja isien syy?

Vanhempien uupuminen on nyt muodikasta (samoin toki vaka henkilöstönkin). Vain hyvä äidit ovat uupuneita, koska he uupuvat kun yrittävät olla hyviä äitejä. Jos et ole uupunut, et voi olla hyvä äiti.

Ihmiset "uupuvat" Normaalin arjen alle. Älkää tehkö niitä lapsia jos se niin uuvuttaa. Kelle tuli yllätyksenä että ei ne tiskit häviä lapsen synnyttyä ja kaupassakin pitää jatkossa käydä? Haloo ihmiset

PS vaka pitäisi muuttaa toimimaan kouluvuoden mukaisesti kuten esiopetus

Vierailija
32/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Muistithan päästää kissan ulos kun heräsit?

Vierailija
33/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on myös väläytelty varhaiskasvatusta pakolliseksi vielä nuoremmille?

Itsekin hoidin kyllä lapseni kotona 2v 9kk ikäiseksi ja hoitoon meni vasta tuolloin. Ekat vuodet tein osa-aikaisena pitkää 12h työpäivää noin 7-10pv per kolme viikkoa, jotta lasta ei tarvinnut hoitoon laittaa viitenä päivänä viikossa vielä noin pienenä. Sai vp-päiviä hänkin enemmän. Mutta kyllä minä laitoin joinain päivinä hoitoon, vaikka itselläni oli joinain viikkoina vain kaksi tai kolme työpäivää. Esim. neljän 12h työpäivän putken jälkeen saatoin haluta levätä rauhassa nukkuen sen ekan vapaapäivän ja lapsi oli lyhyen päivän hoidossa ja mies vei&haki. Tai jonain vp-päivänä minulla saattoi olla vaikka sairauteni takia esim. fysioterapia tai sairaalakäyntejä, esim. magneettitutkimuksia. Ei tuollaisista terveysasioista kaikki välttämättä halua pk:ssa puhua? Että on vaikka psykoterapiakäynti äidillä?

Eri juttu, jos lapsen kanssa ei koskaan haluta olla. Mutta fakta on, että kaikilla ei ole niitä tukiverkkoja niin, että arjessa löytyisi joka menoon mummu naapurista lasta hoitamaan. Meilläkin hätätilassa kyllä hoito järjestyy, mutta ei mummua ja pappaa "turhaan" häiritä pikkuasioilla ja asuvatkin 200km päässä.

Vierailija
34/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte oikeasti, mikä tilanne on?!

Olen opettaja. Joo, vapaana koko kesän? En. Opiskelen myös. En ole kertonut tästä päiväkodissa. Pitääkö? Ja kun lapseni on viikon päiväkodissa "lomallani", niin lähden omaishoitajaksi kahden sadan kilometrin päähän. En ole tiedottanut tästäkään. Ette te voi tietää kaikkia syitä, miksi ihmiset vievät lapsensa päiväkotiin.

Vierailija
35/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ymmärrän aloittajaa, mutta myös vanhempia.

Nyt sitten vain jotain aloitetta tekemään ja vaaditaan kaikilla alaikäisten vanhemmille myös pitkät kesälomat, syysloma, joululoma, talviloma ja lyhyet 5h työpäivät vaikka samalla myös (päiväkotien ja koulujen aukiolojen mukaan!), tietenkin kuitenkin normaalilla palkalla. 

Työttömät vaikka tilalle työssäoppimaan!

Vierailija
36/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ansaitut vapaat? Rankkaa työtä te hoitajat teette, mutta ei se perjantai ole mikään yleinen vapaapäivä.

Mun näkökulmasta on aina ongelma nämä päiväkodin yllättävät kiinniolot. S2-lasten vanhemmat tulevat vasta pari päivää ennen pyytämään vapaata, kun päiväkoti on kiinni. Miten heitä ei ole infottu varapäiväkotien toiminnasta? ( Oikeasti tiedän, että on kerrottu, mutta he eivät ymmärrä. Asiaa pitää toistaa ja toistaa)

Ja silti heitä on välillä käynyt oven takana kun ei ole millään ymmärretty. Ei vaikka kalenterista näyttää ja puhutaan ja puhutaan ja muistutellaan. Googlekääntäjälläkin kertonut, silti yllätys tulee kun ollaan kiinni.

Vierailija
37/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mun mielestä kohtuutonta pyytää kotiin jäämään vapaapäivänä kun kuitenkin siitä hoitopäivästä joutuu maksamaan?

Vierailija
38/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kesäpäivystykseen tuodaan näitäkin (alle 3-vuotiaita), joilla äidit pienten vauvojen kanssa kotona. Ja lisää pitää tehdä, en ymmärrä.

Vierailija
39/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tiedätte oikeasti, mikä tilanne on?!

Olen opettaja. Joo, vapaana koko kesän? En. Opiskelen myös. En ole kertonut tästä päiväkodissa. Pitääkö? Ja kun lapseni on viikon päiväkodissa "lomallani", niin lähden omaishoitajaksi kahden sadan kilometrin päähän. En ole tiedottanut tästäkään. Ette te voi tietää kaikkia syitä, miksi ihmiset vievät lapsensa päiväkotiin.

Eikä ole tarvekaan. Tosin sen kyllä sitten helposti näkee jos syy on siinä, että ei vain pärjätä lasten kanssa .

Vierailija
40/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitostako te hoitajat tiedätte, ovatko vanhemmat töissä vai eivät. Itse ainakin teen joustavaa etätyötä, joten vien lapset aamuisin tukka pystyssä verkkareissa hoitoon, ja heidän tai henkilökunnan sairastuessa olen nopeasti hakemassa. Päivystävässä päiväkodissa lapseni eivät ole koskaan, eli lomailevat 10 viikkoa vuodessa hoidosta. Varmasti hoitajat luulevat minun vain makaavan kotona päivät pitkät. Ja opiskelevilla vanhemmilla myös vastaava tilanne usein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi