Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
241/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on suurin ongelmasi, suosittelen alanvaihtoa. :) Subjektiivinen päivähoito tarkoittaa sitä, että kaikilla on oikeus olla päivähoidossa perheen tilanteesta riippuen.

Mua huvitti kans viime vuonna tuli päiväkodin johtajalta viesti, että kaikilla lapsilla pitäisi olla lomaa kesällä ja hän oli huolissaan kun näin ei kaikilla ole. Jouduin silmätikuksi tämän vuoksi. Ei ollut mahdollista lomailla. Olen opiskelija ja pakko oli olla töissä.

Säälin lastasi. Jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollisuus lomaan. Olisi kannattanut suunnitella lapset opiskelun jälkeiseen aikaan. Musta itsestäni on ihana muistella näin vanhana, ihania kesälomia maalla ja hiihtolomia järven jäällä hiihdellen, milloin pilkkien. Mitä vanhemmaksi tulen, sen lämpimämmin niitä muistelen. Mulla oli kuin olikin hyvä lapsuus.

Vierailija
242/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jokainen lapsi ole varhaiskasvatuksen tarpeessa? Tuo että vain työssäkäyvän jne. lapsi tarvitsisi varhaiskasvatusta on juuri sitä vanhan päivähoitolain aikaista ajattelua missä päiväkoti oli lastenhoitopalvelu jossa työskenteli "tarhatätejä". Niitä aikoja ei kai kukaan ammattilainen toivo takaisin.

Ei ole jokainen varhaiskasvatuksen tarpeessa, minä en ole ollut sekuntiakaan tarhassa, eivätkä sisaruksenikaan. Kaikki ollaan korkeakoulutettuja ja hyvässä työpaikassa.

Mitään vakoja ei tarvita ja tosiaankin siellä pitäisi olla vain tarhatätejä.

Meidän ikäluokka on jäämässä korkeakoulutetuimmaksi ikäluokaksi, eikä meillä ollut vakoja. Jotain on mennyt pieleen jossain. Lasten pitää antaa olla lapsia, he ehtivät kyllä opiskella myöhemminkin.

Sillon Suomi oli suomalainen ja jokainen puhui suomea (tai ruotsia) eikä kouluun siirtymisessä ollut ongelmia. Jos joku oppi hitaasti koulussa niin hän jäi luokalle kertaamaan. 

Opettaja kertoi televisiossa, kuinka luokassa opettaja ei ymmärrä lapsia, eivätkä lapset opettajaa,  koska yhteistä kieltä ei ole. Toimittajan kysyessä, kuinka opetus sujuu, opettaja nosti kädet pystyyn. Tuloksethan on jo nähtävissä.

Varhaiskasvatuksessa taitaa olla sama ongelma, kymmentä eri kieltä solkataan, mikä kaamea sekamelska.

Ilmankos kukaan ei enää halua alalle, kuinka vanhemmat ylipäätään jättävät lapsensa moisiin karsinoihin. Ja vieläpä lomillaan ja vapaapäivinä viskaavat pienet lapsensa karsinoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme vaimoni kanssa vuorotyötä ja lapset sen ansiosta päiväkodissa keskimäärin kolmena päivänä viikossa. Minä teen toistaiseksi 80 prosenttista ja vaimoni normaalia työaikaa. Myöhemmin tarkoitus vaihtaa roolit toisinpäin jos vain työantajallemme sopii. Kesällä lomailemme molemmat samaan aikaan sillä siihen oli mahdollisuus ja on sitten koko perheen yhteistä aikaa. Lapsille on vapaapäiviä päiväkodista kuitenkin myös kesäaikaan lomamme ulkopuolella reilusti. Koen että olemme onnekkaita kun olemme kyenneet asiat näin järjestämään. 

Niin ja tänään meidän lapset ovat päiväkodissa sillä tänään meillä molemmilla on työpäivä. Ovat siellä lyhyemmän päivän mutta ovat kuitenkin. Niin moni työyhteisössä halusi vapaata täksi päiväksi ettei viitsinyt alkaa itse päivää yrittämään.

Vierailija
244/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen tarhatäti ei saanut tätä päivää vapaaksi, koska toit lapsen vapaapäivänäsi hoitoon.

Tarhatäti saattoi joutua viemään oman lapsen päiväkotiin, vaikka olisi mieluummin viettänyt 4 päivän vapaan oman kanssa.

Saa harmittaa!

Vierailija
245/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska saan tehtyä asioita tehokkaammin kun lapsi on toisaalla. Oli sitten siivoamista, laskujen maksua, lenkillä käyntiä, kampaamoa tai ruuanlaittoa. En koe huonoa omaatuntoa ollenkaan.

Vierailija
246/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapsi ei enää ole pieni, koska varmaan joku syyllistäisi, kun veisin lapsen hoitoon joka päivä ja silti olisin kotona. Teen etätyötä 100%, mutta voin jakaa päivää niin, että saatan käydä kaupassa ja kampaajalla tai tehdä pihatyöt keskellä päivää. Voin kyllä sanoa, että nämä normaalit päivän aikana tekemäni kotityöt ym. hommat olisi ollut hyvin vaikeita tehdä pienen lapsen vaatiessa huomiota samalla. Joten ymmärrän ihan hyvin, jos joku haluaa viedä lapsen päivähoitoon ja tehdä rästihommat yksin kotona. Ymmärrän toki myös hoitajia, heidän pitää saada lomansa ja väkeä pitää vaan saada lisää varhaiskasvatukseen, joka onkin aiheellisesti tapetilla hallituksellakin.

Vierailija
247/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ajatella mitä muut ajattelee, mutta vaikka olen työtön vien lapset silti päiväkotiin. Ovat lyhyempää päivää vain. Siitä syystä, että tapaisivat omanikäisiään ja kavereitaan ja oppisivat ihmissuhdetaitoja. Ovat kuitenkin jo sen verran isoja, että kaipaavat muutakin seuraa kuin vanhemmat. Ajatelkoon joku sitten pahasti. Ja saa myös hoidettua monia asioita paremmin pois alta ilman lapsia.

Vierailija
248/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on suurin ongelmasi, suosittelen alanvaihtoa. :) Subjektiivinen päivähoito tarkoittaa sitä, että kaikilla on oikeus olla päivähoidossa perheen tilanteesta riippuen.

Mua huvitti kans viime vuonna tuli päiväkodin johtajalta viesti, että kaikilla lapsilla pitäisi olla lomaa kesällä ja hän oli huolissaan kun näin ei kaikilla ole. Jouduin silmätikuksi tämän vuoksi. Ei ollut mahdollista lomailla. Olen opiskelija ja pakko oli olla töissä.

Säälin lastasi. Jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollisuus lomaan. Olisi kannattanut suunnitella lapset opiskelun jälkeiseen aikaan. Musta itsestäni on ihana muistella näin vanhana, ihania kesälomia maalla ja hiihtolomia järven jäällä hiihdellen, milloin pilkkien. Mitä vanhemmaksi tulen, sen lämpimämmin niitä muistelen. Mulla oli kuin olikin hyvä lapsuus.

Kaikille vanhemmille ei ole kertynyt palkallista kesälomaa esimerkiksi työuran alussa tai työpaikkaa vaihtaessa. Aina ei myöskään ole mahdollista ottaa palkatonta vapaata, vaikka haluaisi. Ja mitä tuohon lasten suunnitteluun tulee, niin onneksi lapset eivät tiedä näistä suunnitelmista tullessaan mitään. Valitettavasti jotkut lapset saavat kyllä kokea olevansa ei-toivottuja.

Vierailija
249/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn ihan mielelläni löysäilemässä heinäkuussa töissä. Olen sitten elo-syyskuussa lomalla, kun uutta toimintakautta starttaillaan. Sama huomenna. Paikalla on ehkä puolet lapsista ja ohjelmassa vapaata leikkiä ja ulkoilua. Menen mielelläni töihin ja olen sitten lomalla vaikka joku vittumainen tiistai.

Itse koen nuo heinäkuut raskaimmiksi. Meillä keskitetääm hoito silloin yhteen päiväkotiin ja usein joka viikko vaihtuu lapset, on opeteltava pienessä ajassa hirveästi uusista lapsista. Usein omasta ketjumme pienimmästä päiväkodista ei ole yhtään lasta, joten kaikkiin saa tutustua ja opetella heidän tavat, allergiat jne. Lisäksi lapset tottakai kokeilevat heille uuden aikuisen rajoja.

Joskus toistakymmentä vuotta sitten olin päiväkodissa missä saattoi olla heinäkuulla 1-4 lasta. Ne olivat kyllä leppoisia työpäiviä.

Heinäkuu oli viime vuonna todella hämmentävää aikaa töissä. Jonakin päivänä saattoi olla että esimerkiksi 12 lasta saattoi jäädä saapumatta vaikka olisi pitänyt tulla. Oli kyllä hiljaista siinä kohtaa kun ennalta jo rauhallisempi päivä. Seuraavana päivänä jokainen paikalla. Perjantai ja maanantai olivat ne jolloin erityisesti jäi moni saapumatta ja läheskään kaikki vanhemmat eivät edes ilmoittaneet asiasta mitään ennakolta. 

Sinne päiväkotiin pitää ilmoittaa hoidon tarve kesäksi niin aikaisin, ettei aina voi tietää edes omia lomiaan vielä, tai varsinkaan sitä milloin esim isovanhemmat haluaa olla lapsen kanssa (mikä on tietenkin sinällään ymmärrettävää, että voi sopia henkilökunnan lomat). Siksi on pakko varata hoito pahimman skenaarion mukaan ja pitää sitten kotona jos pystyykin. Eikö se nyt kuitenkin ole lapsen etu jos saakin enemmän lomaa kuin alunperin luultiin? Ilmoittaa tietenkin pitäisi heti, kun tietää että lapsi tuleekin olemaan vapaalla.

Vierailija
250/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista minulla olleen koskaan, yhtä ainutta vapaa päivää. Lomat oli, ja silloin lapsi oli kotona. Lapsi oli tarhassa päivät pitkät.

Sattumoisin hoidin oman lapseni vauva aikana yksin, enkä saanut koskaan mitään apua. Siitä ei hyvää seurannut, kenellekään. Kolme ensimmäistä vuotta olin kotona. En ole koskaan toipunut näistä ajoista. Eikä lapsikaan.

Jos joku uupunut äiti, osaa ottaa omaa aikaa palautuakseen, niin sehän on hyvä asia ja myös lapsen etu. Oikeastaan en käsitä, miten niinkin monet naiset selviävät tästä 24h hoito urakasta. Ja te, ketkä selviätte lasten hoidosta kuta kuinkin; olkaa onnellisia, selviätte muutenkin elämästä paremmin. Teissä on jotain onnistunutta.

Minusta ei olisi ollut hyväksi äidiksi ollenkaan, mutta en tiennyt sitä nuorena. Ilmeisesti sain raskauden jälkeisen masennuksen, eikä sitä tietenkään hoidettu mitenkään. Kukaan ei välittänyt tai osannut ohjata avun piiriin, vaikka kerroin haasteistani neuvolassa. Eikä sitä apua oikeasti olisi ollut olemassakaan.

Vierailija
251/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei suunnitella vaan saadaan taivaan lahjana ja jotkut opiskelevat aikuisenakin uuteen ammattiin (näinä päivinä hyvä vaihtoehto työttömyydelle). Itse "suunnittelin" lapsenteon vasta yli kolmekymppiseksi ja voin sanoa, että meinasi alkaa ottaa kupoliin, kun 3 vuotta yritettiin tosissaan ennen tärppiä. Ei ehkä kannata jäädä odottelemaan.

Vierailija
252/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa tämäkään henkilö koko lapsensa lapsuusaikaa opiskelee ja on töissä, eiköhän niitä ihania lapsuuden kesiä ehdi tulla hänenkin lapsilleen. Sinunkaan muistosi tuskin ovat ajalta kun olit 3-vuotias vaan paljon isompana tulleita.

Vierailija
253/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska saan tehtyä asioita tehokkaammin kun lapsi on toisaalla. Oli sitten siivoamista, laskujen maksua, lenkillä käyntiä, kampaamoa tai ruuanlaittoa. En koe huonoa omaatuntoa ollenkaan.

Ehkä olisi syytä.

Vierailija
254/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen tarhatäti ei saanut tätä päivää vapaaksi, koska toit lapsen vapaapäivänäsi hoitoon.

Tarhatäti saattoi joutua viemään oman lapsen päiväkotiin, vaikka olisi mieluummin viettänyt 4 päivän vapaan oman kanssa.

Saa harmittaa!

Turhaa omasta ammatinvalinnasta kitistä. Olisi AP valinnut ammatin, jossa voi halutessaan pitää vapaata.

Vierailija
255/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa ajatella mitä muut ajattelee, mutta vaikka olen työtön vien lapset silti päiväkotiin. Ovat lyhyempää päivää vain. Siitä syystä, että tapaisivat omanikäisiään ja kavereitaan ja oppisivat ihmissuhdetaitoja. Ovat kuitenkin jo sen verran isoja, että kaipaavat muutakin seuraa kuin vanhemmat. Ajatelkoon joku sitten pahasti. Ja saa myös hoidettua monia asioita paremmin pois alta ilman lapsia.

Seli seli. Aina nämä samat lauseet. Myönnä pois, että olet laiska, mukavuudenhaluinen ja ajattelet itseäsi ennen lapsiasi.

Vierailija
256/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan muuttaa hinnoittelu niin, että vapaapäivistä saisi myös oikeasti alennuksen maksuihin.

Muuten on vähän turha itkeä, kun päivähoidosta kuitenkin maksetaan monta sataa euroa kuussa.

Itse asiassa hyvin harva maksaa enää nykyään täyttä maksua, eli monta sataa euroa kuussa. Asiakasmaksulain muutoksen myötä ihan keskituloisillakin maksu voi olla satasien sijaan kymppejä kuussa.

Me ollaan tasan keskituloisia ja kyllä se maksu on satasia.

Vierailija
257/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä lapsesta tuntuu kun hänet kiskotaan sängystä ja kyörätään pakkasessa tai helteessä pois, koska äipän arki sujuu paremmin,  kun lapset ovat pois alta. Jos päivähoito olisi laadukasta voisin ymmärtää, mutta nyt se sitä ole. Lapsi on vain hetken pieni, kyllä siinä jää aikaa siihen omaan elämäänkin,  ihan varmasti.  Olen kuullut, että joku lapsi haluaakin olla alta pois. Haluaakin jäädä varhaiskasvatuspaikkaan mieluummin kuin lähteä kotiin.

Vierailija
258/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa harmittaa!

Turhaa omasta ammatinvalinnasta kitistä. Olisi AP valinnut ammatin, jossa voi halutessaan pitää vapaata.

No, ei se aloittaja välttämättä osannut arvata, ettei helatorstaita saa vapaaksi tai jotain muuta toivetta valitessa ammattia. Harva 15- vuotias miettii tällaista. Asiat konkretisoituu myöhemmin, kun saa lapsia.

Tällainen kommentointi ei myöskään edistä saamaan hupenevia lastenhoitajia alalle ja töihin päiväkotiin. Se ei myöskään ole tarhatädin ongelma, jos ihmiset tekevät enemmän lapsia mitä jaksavat hoitaa hyvin. Toki subjektiivinen päivähoito-oikeus antaa mahdollisuuden tuoda lapsi hoitoon omana vapaapäivänä. Itse en tällaista itsekkyyttä voi käsittää.

Vierailija
259/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista minulla olleen koskaan, yhtä ainutta vapaa päivää. Lomat oli, ja silloin lapsi oli kotona. Lapsi oli tarhassa päivät pitkät.

Sattumoisin hoidin oman lapseni vauva aikana yksin, enkä saanut koskaan mitään apua. Siitä ei hyvää seurannut, kenellekään. Kolme ensimmäistä vuotta olin kotona. En ole koskaan toipunut näistä ajoista. Eikä lapsikaan.

Jos joku uupunut äiti, osaa ottaa omaa aikaa palautuakseen, niin sehän on hyvä asia ja myös lapsen etu. Oikeastaan en käsitä, miten niinkin monet naiset selviävät tästä 24h hoito urakasta. Ja te, ketkä selviätte lasten hoidosta kuta kuinkin; olkaa onnellisia, selviätte muutenkin elämästä paremmin. Teissä on jotain onnistunutta.

Minusta ei olisi ollut hyväksi äidiksi ollenkaan, mutta en tiennyt sitä nuorena. Ilmeisesti sain raskauden jälkeisen masennuksen, eikä sitä tietenkään hoidettu mitenkään. Kukaan ei välittänyt tai osannut ohjata avun piiriin, vaikka kerroin haasteistani neuvolassa. Eikä sitä apua oikeasti olisi ollut olemassakaan.

Minulle myös kotiäitiaika kahden lapsen kanssa oli rankkaa ja meni pitkään toipua siitä uupumuksesta. Kuopus oli levoton öisin eikä esikoinen nukkunut päivällä, joten olin aivan sumussa univajeen takia. Jouduin hilaamaan lapset mukaan joka hiivatin paikkaan. Mies oli paljon työmatkoilla. Jälkeenpäin ajatellen olisi ehdottomasti kannattanut laittaa esikoinen päiväkotiin edes osa-aikaisesti, että olisi joskus saanut levätä ja pyytää apua jostain, mutta jotenkin sitä puri hammasta ja ajatteli että hyvän äidin kuuluu vaan jaksaa...

Vierailija
260/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä lapsesta tuntuu kun hänet kiskotaan sängystä ja kyörätään pakkasessa tai helteessä pois, koska äipän arki sujuu paremmin,  kun lapset ovat pois alta. Jos päivähoito olisi laadukasta voisin ymmärtää, mutta nyt se sitä ole. Lapsi on vain hetken pieni, kyllä siinä jää aikaa siihen omaan elämäänkin,  ihan varmasti.  Olen kuullut, että joku lapsi haluaakin olla alta pois. Haluaakin jäädä varhaiskasvatuspaikkaan mieluummin kuin lähteä kotiin.

Mun lapsi oli päiväkodissa kello 11-16. Ihan sai kuule nukkua aamulla pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme