Te, jotka varotte edelleen koronaa, niin millä tavalla?
Itse joudun sairauksien takia varomaan. Liikun vähän missään ja käytän maskia edelleen.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en varsinaisesti enää varo koronaa, mutta mua ei enää kauheesti kiinnosta likkua paikoissa, joissa on paljon ihmisiä. Jos pitäisi mennä sellaiseen paikkaan, käyttäisin ffp3:sta. Lopetin vähän aikaa sitten sytostaattien käytön, koska ei ne oikein auttaneet mun reumaan, vaikka pari vuotta ehdinkin niitä käyttää. Joten nyt ei tarvitse sytostaattien vuoksikaan enää varoa. Lisäksi päälle ysikymppiset vanhempani - joista siis huolehdin ja joiden vuoksi myös varoin koronaa - päättivät tammikuun lopussa itsekin lopettaa koronan varomisen. Heillä käy nykyisin ihan normaalisti ihmisiä eivätkä enää käytä ffp3:sta missään, joten vähän tyhmäähän mun olisi koittaa varoa tartuttamasta heitä, kun kukaan muu ei enää varo eivätkä he itsekään enää varo saamasta tartuntaa.
Mää kans varon mun yli ysikymppisten vanhempien takia.
Mutta mulla on se ongelma, että he eivät ole täysin kykeneviä itse enää arvioimaan kunnolla, haluavatko varoa tai eivät. En pysty päättämään heidän puolestaan. Mun äiti saattaisi jonaim päivinä sanoa, että ei enää jaksa varoa ja kohta taas olla pelkotilassa, että hänellä on jotain ja mitata kuumetta 20 kertaa päivässä. En vaan kestä. (Hänellä on vakava masennus ja luultavasti alkava muistisairaus)
Ymmärrän. Toi on hankala tilanne. Mun vanhemmat suojautuivat oikein hyvin ensimmäiset vuodet, mutta kun nyt jo tietää, ettei korona ole menossa ohi, eivät halua enää elää erossa läheisistään. Ja mullekin on ihan hyvä, että se en ole aina just minä, joka siellä käyn kahvilla tai muuten.
Kiitos tuestasi.
Hankala tilanne tosiaan, kun eivät itse kunnolla pysty päättämään.
Sepä. Mun äidillä ei ole enää ihan kaikki muumit laaksossa, mutta isällä on. Ja mä tiedän kyllä äidistäni, että ei se haluaisi elää loppuelämäänsä ilman lapsiaan, lapsenlapsiaan ja lapsenlapsenlapsiaan. Ilman yhteisiä jouluja ja muita juhlapäiviä. Toki meillä edelleen jätetään osallistumatta suvun yhteisiin juttuihin, jos on vähänkään jotain oireita.
Millä tavalla sinä suhtauduit varoessasi ja te kaikki muut iäkkäiden takia itsekin koronaa varovat suhtaudutte esim kotihoidon työntekijöihin.
Vaaditteko täyttä oireettomuutta? Voiko sellaista vaatia?
T: se, jolla yli ysikymppiset vanhemmat.
Mun vanhemmat asuvat mun naapurissa, joten heillä ei ole käynytkään kotihoito. Mä teen etätöitä ja olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja, joten kotihoitoa ei ole tarvittu. Mutta mietin asiaa monta kertaa, kun näin kotihoidon työntekijöitä tulevan (tässä taloyhtiössä asuu muitakin vanhuksia). Erityisesti sitä, että niillä on samat kirurginmaskit monen asiakkaan luona ja vetävät vain maskin leuan alle, kun vaihtavat asiakkaalta toiselle. Silloin pandemian alussa (yksi kaverini on kotihoidossa töissä) eivät käyttäneet maskeja ollenkaan, kun maskeja ei yksinkertaisesti ollut. Tosin silloin alussa jokainen niiskaus ja yskäisy johti koronatestiin ja sitä myötä karanteeniin, mutta aika varmasti osa kotihoidon asiakkaista sai tartunnan nimenomaan kotihoidon työntekijältä. En osaa sanoa, voisiko täyttä oireettomuutta enää nykyisin vaatia. Kun hoitajista on muutenkin pulaa.
Kiitos vastauksestasi. Minusta kyllä kotihoidon työntekijöiden pitäisi olla täysin terveitä tullessaan.
.
Sijaisia ei saa, eli vanhukset maatkoon sitten ilman apua?
Oireisena ja muutenkin voisivat kyllä käyttää vähintään FFP2 tason suojaimia. Ja jos mahdollista niin potilaalle myös samanlainen.
Meidän taloyhtiössä oli silloin ensimmäisenä koronavuonna joitakin remontteja ja lisäksi kävi huoltomiehet lukemassa energiamittarit. Kun kävivät, mulla ja mun vanhemmillani oli ffp3-hengityssuojaimet ja ovella ojensin sellaiset myös huoltomiehille. Yksikään ei napissut vastaan vaan ihan onnistui heiltä tehdä hommat maski naamallakin. Nyt eivät taitaisi enää suostua käyttämään enkä ole pyytänytkään, vaikka tässä vähän aikaa sitten meillä kävi energiamittarinlukija.
Juu, tuttua. Joutuu kaikenlaisten huoltomiesten kanssa olemaan varovainen.
Olen se yli ysikymppisten tytär. En vaan uskalla tehdä sitä varomattaolemispäätöstä vanhempieni puolesta. Toistaiseksi siis varomme niin paljon kuin voimme. Erittäin hankalaa se on, kun yhteiskunnan toiminnot eivät sitä enää kovin paljon tue. Koetaan ikään kuin, että korona on jo ohi. Onkohan koronakuolemat edelleen Euroopan huipputasoa Suomessa, kuten olivat muutama kuukausi sitten, kun siitä uutisoitiin.
Koronaan tosiaan suhtaudutaan nyt samalla tavalla kuin influenssoihinkin. Eli on palattu takaisin pandemiaa edeltävään aikaan. Ja jätetty vastuu omasta suojautumisestaan niille, jotka katsovat tarpeelliseksi suojautua. Pandemian alussa oli hyvin vaikea saada mistään suojavarusteita, kun ei niitä ollut riittävästi edes terveydenhuollon henkilöstölle. Kun koko maailma alkoi samaan aikaan tarvita satoja kertoja enemmän suojavarusteita kuin aiemmin, ei ollut oikein muita keinoja estää virusta leviämästä kuin erilaiset rajoitukset. Ja kun tässäkin vielä muistaa, että keskeisin asia, mihin haluttiin vaikuttaa, oli terveydenhuollon kantokyky, niin yksittäisellä kansalaisella ei ollut muuta merkitystä kuin että se ei menisi kuormittamaan terveydenhuoltoa.
Yritin eilen illalla googlettaa kysymiäsi kuolinlukuja, mutta en löytänyt. Seurasin pandemian alussa tilannetta Worldometersin sivuilta, mutta Suomi lakkasi jo aikoja sitten ilmoittamasta tietoja sinne. Niin on näköjään tehnyt moni muukin maa. Jos mun vanhemmat eivät olisi tammikuussa tehneet päätöstä varotoimista luopumisestaan, varmaan mun pitäisi edelleenkin varoa. Tai ainakaan en voisi sitten enää huolehtia heistä, jolloin joutuisivat pärjäämään kahdestaan tai kotihoidon turvin. Ja jälkimmäinen olisikin koronan varomisen osalta yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokonaan etätöissä. Ruoka tilattuna kotiovelle. En käy ravintoissa tai kahviloissa ellei käytössä iso väljä terassi. Käytän kodin ulkopuolisissa sisätiloissa FFP3-hengityssuojainta. Vieraita ei käy enkä käy kenelläkään itse vieraana. Ystäviä tapaan vain ulkona (turvavälit, maskit). Taksia käyttäessä tilaan auton, jossa kuskilla maski ja autossa pisarasuoja. Junalla matkustaessa käytössä oma makuuhytti tai oma työskentelyhytti.
Kauhee tapa kyllä elää. Purkissa.
Enkestäis1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokonaan etätöissä. Ruoka tilattuna kotiovelle. En käy ravintoissa tai kahviloissa ellei käytössä iso väljä terassi. Käytän kodin ulkopuolisissa sisätiloissa FFP3-hengityssuojainta. Vieraita ei käy enkä käy kenelläkään itse vieraana. Ystäviä tapaan vain ulkona (turvavälit, maskit). Taksia käyttäessä tilaan auton, jossa kuskilla maski ja autossa pisarasuoja. Junalla matkustaessa käytössä oma makuuhytti tai oma työskentelyhytti.
Vastaa sitä että on elävä kuollut. Kaukana normaalista arjesta.
Enkestäis1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä millään tavalla elä purkissa. 🤣 Vietän mm. useamman kuukauden vuodessa Lapissa vaeltaen. Se etten istu ns. kavereiden kanssa räkälässä keskikaljaa vetämässä ei ole purkissa elämistä. Olin myös etätöissä jo ennen koronaa. Lisäksi olen muutenkin introvertti, joten viihdyn parhaiten yksin tai puolisoni seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Enkestäis1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa sitä että on elävä kuollut. Kaukana normaalista arjesta.
Kuollut olisin ennemminkin siinä vaiheessa jos saisin koronan. Se mikä on sinulle normaalia arkea ei ole välttämättä normaalia muille, joten ehkä ei kannata käyttää sanaa normaali niin liberaalisti.
Enkestäis1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nimimerkkisi mukaan et varmaan kestäisi. Heikko on kestokyky nykyihmisillä ja varsinkin mukavuudenhalu. Onneksi itse olen psyykkisesti paljon kestävämpää sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Muut ei käytä maskia, mutta ei se mua kiinnosta.
Sama täällä. Teen enimmäkseen etätöitä maaseudulla. Pidän FFP2-maskia kaupoissa ja busseissa ja junissa. Olen myös osallistunut joihinkin lähikokouksiin ja yhdistystoimintaan pitäen maskia sisätiloissa. Olen myös jättänyt risteilyt toistaiseksi väliin, ja samoin eräät muut sellaiset asiat, jotka olisivat altistaneet tartunnalle.
Joskus olen miettinyt, joko olisi aika luopua varovaisuudesta, mutta aina silloin olen saanut kuulla ystävistä tai työtovereista, jotka ovat sairastuneet koronaan, jotkut jo toisen tai kolmannen kerran, ja monet ovat valittaneet ankarista oireista. Olen myös nähnyt, miten pitkäaikaisen väsymyksen korona voi aiheuttaa. Sellainen ei houkuttele. Puhumattakaan maku- ja hajuaistin menettämisestä, mitä myös on joillekin tapahtunut.
Harmi, että se suojaava nenäsumute yhä viipyy. Jos koronasta joskus päästään, aion silti pitää jatkossakin maskia ainakin joukkoliikenteessä influenssakausina. Miksi sairastella suotta? Influenssakin voi olla vaarallinen.
Tuolta löytyy ajantasaiset tilastot. Pahin aalto tais jo mennä ohi ainakin pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta löytyy ajantasaiset tilastot. Pahin aalto tais jo mennä ohi ainakin pääkaupunkiseudulla.
Eli keskimäärin 12 ihmistä päivässä kuolee nyt koronaan.
Pidän väliä kassajonossa, bussissa en istu puheliaiden lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Enkestäis1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nimimerkkisi mukaan et varmaan kestäisi. Heikko on kestokyky nykyihmisillä ja varsinkin mukavuudenhalu. Onneksi itse olen psyykkisesti paljon kestävämpää sorttia.
Helppoa on erakon linnoittautua kotiinsa. Miten olet kestävämpää sorttia, ethän kestä edes nyt, vaikka pahin korona-aalto on ohi. Pelkäät ja eristäydyt loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkestäis1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa on erakon linnoittautua kotiinsa. Miten olet kestävämpää sorttia, ethän kestä edes nyt, vaikka pahin korona-aalto on ohi. Pelkäät ja eristäydyt loputtomiin.
En ole erakko, olen introvertti. Se on ihan eri asia. Se että pahin korona-aalto on ohi ei vaikuta meihin mitenkään, sillä olemme ikävä kyllä vaarassa yhä. Sitä sinun on varmaan vaikea perusterveenä ymmärtää, mutta kyllä sinäkin suurella todennäköisyydelle sairastut joskus vakavasti ja ehkä silloin sitä ymmärrystä ja empatiakykyä löytyy tai sitten ei. Seuraan näissä asioissa lääkärini ohjeita, en palstalla huutelijan besserwisseröintiä. Tuskinpa sinua oikeasti edes minun mahdolliset pelkoni ja eristäytymiseni kiinnostavat. Olen huomannut että yleensä ihmisiä lähinnä ärsyttää se, että on mahdollisuus olla jatkuvasti etätöissä ja on rahaa tilata ruoat kotiin ja se että on välttynyt ihan kaikilta infektiotaudeilta. Jatka sinä vain koronavapaata elämääsi, äläkä vaivaa päätäsi minun oi niin ahdistavalla elämäntavalla. Minua kun ei kiinnosta oikeasti ollenkaan miten sinä elät, joten miksi ihmeessä sinua niin kiinnostaa minun tapani elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkestäis1 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että tunnistaa oman elämänsä realiteetit, esim. itsensä tai läheisensä immuunipuutteen, ei ole pelkoa. Se on nimenomaan järkevää käyttäytymistä.
Pääsääntöisesti lääkärit kannustavat normaaliin elämään. Johon kuuluu työssäkäynti, harrastukset, ystävien tapaaminen esim. Ei mene läpi, että lääkäri olisi suositellut toimimaan kuten tämä yksi toimii. Ainahan voi kertoa mikä itselle sopii.
Hei kaikki, jos näitte minut viime viikolla maski päässä kaupassa, niin se johtui siitä, että...
...MINULLA OLI KORONA PÄÄLLÄ. En halunnut levittää sitä valtoimenaan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti lääkärit kannustavat normaaliin elämään. Johon kuuluu työssäkäynti, harrastukset, ystävien tapaaminen esim. Ei mene läpi, että lääkäri olisi suositellut toimimaan kuten tämä yksi toimii. Ainahan voi kertoa mikä itselle sopii.
Ai ei mene läpi? No voihan harmi! Mistä kuvittelet että elämäni ei voisi olla normaalia? Käyn töissä, mutta hoidan ne etänä kuten olen aina hoitanut. Harrastuksia on enemmän kuin normi-ihmisellä keskimäärin. Ystäviä tapaan lähes päivittäin ulkona. Jos et tiedä mistään mitään, niin ehkä parempi pitää suu supussa.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm, millaista on normaali elämä vaikeasti sairaalla, esim. aggressivista syöpää sairastavalla? Niin, varmaan hieman erilaista kuin sinun normaali elämä, veikkaisin. Annetaan kaikkien elää kuten haluavat.
Laaja kyselytutkimus KORONAROKOTUKSISTA ja niiden vaikutuksista
Laaja kyselytutkimus KORONAROKOTUKSISTA ja niiden vaikutuksista
Juu, tuttua. Joutuu kaikenlaisten huoltomiesten kanssa olemaan varovainen.
Olen se yli ysikymppisten tytär. En vaan uskalla tehdä sitä varomattaolemispäätöstä vanhempieni puolesta. Toistaiseksi siis varomme niin paljon kuin voimme. Erittäin hankalaa se on, kun yhteiskunnan toiminnot eivät sitä enää kovin paljon tue. Koetaan ikään kuin, että korona on jo ohi. Onkohan koronakuolemat edelleen Euroopan huipputasoa Suomessa, kuten olivat muutama kuukausi sitten, kun siitä uutisoitiin.