Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia FODMAP ruokavaliosta?

Vierailija
17.11.2022 |

Söin eilen ison lautasellisen hernaria ja tänä aamuna pöntöllä istuessani päätin, että nyt riittää. Tutkailin FODMAP-ruokavaliota ja huomasin, että vältettävistä löytyi useita aineksia, joita olen vältellyt jo valmiiksi tietäen ettei sovi vatsalle. Kaikkea en ole kuitenkan hoksannut.

Mitä kokemuksia FODMAPista? Paraniko olo ja voiko vatsa paremmin? Helpottiko ikuinen turvotus?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti joku kokeillut?

Vierailija
2/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on IBS ja olen kokeillut. Mulla ei auttanut mitään edes tiukka FODMAP, mistä olin oikeastaan onnellinen koska se olisi myös ollut ihan äärimmäisen rajoittava ruokavalio. 

Mutta jos tuota kokeilee niin kannattaa ensin aloitaa varsin tiukalla linjalla jossa kaiken eri tyyppisiä FODMAPeja poistetaan ruokavaliosta. Itse käytin apuna Monash University FODMAP mobiili-appia, jossa ruoka-aineet on hyvin laitettu liikennevaloilla sopiviksi ja ei-sopiviksi. Lisäksi kerrotaan mitä FODMAP ryhmää niissä on, eli sitten jos tiukka fodmap auttoi, voi alkaa kokeilemaan jos se olisikin itsellä vain tietty alaryhmä joka oireilee ja muita voisikin syödä ilman oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi rukakartta koska O on tippunut pois?

Vierailija
4/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se on nyt Foodmap? Kyllä se ennen oli ruokalista kun ravintelissa pyydettiin.

Vierailija
5/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi rukakartta koska O on tippunut pois?

Se nimenomaan ei ole mikään "ruokakartta" vaan kokonaan muu etukirjainlyhenne.

Vierailija
6/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jättänyt pois sellaisia ruokia, jotka selvästi aiheuttaa vatsaoireita, mutta ne pitää melkein kokeilla yksitellen, ei voi tietää mikä itselle sopii ja mikä ei. Lisäksi syön jonkin verran sellaisiakin, joista aiheutuu oireita, mutta jos pidän määrän vähänä, niin voin silti niitä syödä. Se on käsittääkseni FODMAP ruokavalioin ideakin, ettei suljeta liikaa tärkeitä ravintoaineita pois, vaan kokeillaan mikä itselle sopii, ja kun on ensin jättänyt täsyin pois, voi pikkuhiljaa kokeilla, jos pieni määrä sopisi. Ne listaukset ruuista antaa hyvää osviittaa, mutta ei siis ole kaikille samoja. 

Ja kyllä on ollut apua siitä, että olen jättänyt pois pahimpia oireita aiheuttavia ruokia, ja jos välillä niitä kuitenkin kokeilen tai syön (liikaa), niin sen huomaa heti siitä, että vatsa turpoaa taas kuin olisin raskaana. 

Vierailija
7/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopeasti teillä alkaa oireet kun syötte epäsopivaa ruokaa? Ap

Vierailija
8/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
9/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ruisleivän 20 vuotta sitten. Muut viljat käy. Luulin ensin keliakiaa mutta puolen vuoden gluteeniton ei auttanut.

En syö kaalia, lanttua enkä herneitä. Ne on pahaa kaikki ja ravinneköyhiä muutenkin.

Vatsa voi hyvin.

Suomessa ruis on yliarvostettua ja sitä syödään liikaa. Ihmiselle riittää pari palaa leipää päivässä.

Vierailija
10/10 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän