Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
2541/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako hankkia lapsia jos voimavarat ovat olemattomat ja tukijoukkoja ei löydy. Entiseen aikaa oli suurperheitä ja äiti hoiti ongelmitta vaikka kymmenen lasta niin että surkeaksi on mennyt nykynaisten taso. Mallia voisi toki katsoa vaikka Euroopan komission puheenjohtajasta Ursula von der Leyenistä joka lääkärin ja poliitikon uran lisäksi on kasvattanut 7 lasta. Kaikki on siis mahdollista kun vain on taitoa ja viitseliäisyyttä.

Juuri tällaisten asenteiden vuoksi ne viimeisetkin lasta harkitsevat päättävät olla lähtemättä koko hommaan. Osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä. 

Missäs ne isät on? Ai niin, ei missään, kun ei nykymiehistä ole isiksi. Siemenetkin pitää ostaa rahalla, jos äidiksi haluaa - puhumattakaan mistään isänä toimimisesta. 

Vierailija
2542/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se äiti nuku? Kannattaa karsia turhat asiat hetkeksi pois elämästä ja nukkua silloin kun pystyy. Näin ainakin minä toimin kahden koliikkivauvan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2543/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kylmästi pistänyt 6veen vahtimaan pikkusisaria kun teen ruokaa tai siivoan ja jos joku tekee lasun niin voi.  Ennenkin on isot sisaret vahtineet pienempiä ja toiminut hyvin.

Kyllä ne tossa rivarin leikkipaikalla pärjää,olen sanonut ettei siitä lähdetä mihinkään.

Missä lasten toinen vanhempi?

Vierailija
2544/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä paikkakunnalla on ainakin ennen saanut mielenterveysongelmien perusteella lapsenhoitoapua ilmaiseksi. Eli oikeasti tulee joku kokenut täti hoitamaan vauvaa että äiti saa vaikka nukkua. Mutta vaatii tosiaan sen mt-ongelman... jotenkin kuvittelisi, että perhetyöntekijä olisi sellainen taho, joka voisi auttaa ihan konkreettisesti. Ei ole oikein valjennut, mikä funktio tällä ammattiryhmällä on. Havaita lastensuojelun tarveko? Ainakaan heidän neuvoissaan ei ole päätä ja häntää: kerrot ettet meinaa millään jaksaa tehdä edes välttämättömiä arjen rutiineja -> perhetyöntekijä kehottaa tekemään vauvan soseet itse. 

Perhetyöntekijän tarkoitus on auttaa perhettä löytämään omat voimavarat ja että vanhemmat pystyisi itse huolehtimaan perheestä.

Esimerkiksi tässä keskustelussa on valitettu, ettei perhe saa apua, jos on yksi lapsi ja kaksi tervettä vanhempaa. Tuollaisessa tilanteessa on tosiaan syytä saada ulkopuolisen apua sen hahmottamiseen, että ne kaksi tervettä vanhempaa osaisi itse selvitä perusarjesta. Miksi esimerkiksi se isä ei tämän keskustelun viesteissä tee mitään lastenhoidon eteen?

Vierailija
2545/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se johtuu, ettei väsyneellä äidillä ole läheisiä jotka voisivat tulla auttamaan? Jos muilla kavereilla ja ystävillä ei ole omia lapsia, niin eivätkö he kelpaa avuksi? Onko kyse äidin ylpeydestä, häpeästä, luottamuspulasta vai masennuksesta? Haluaisin kovasti kuulla mitä äideille on sanottu syyksi kun joku kieltäytyy auttamasta.

Tämä kysymys pitäisi esittää lapsen isälle. Miksi isä ei huolehdi lapsestaan?

Vierailija
2546/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS kerran yksi ketju, joka todistaa sen, että sitä lasten tekoa olisi hyvä miettiä muutaman kerran enemmän, kuin nyt monilla tulee tehtyä!!!!!

Ei siis mitään realismia...

Nykyäitien pitää päästä viisi kertaa viikossa salille, käyttää 4h päivässä instassa omia kuvia laittelemassa, pari etelänmatkaa vuodessa ja miehen kanssakin pitäisi olla hotelliviikonloppuja suht säännöllisesti. Hohhoijaa....

Sitten kitistään ulkopuolisille, että ei oikein jaksa ja rahatkin meinaa olla vähissä!

Vierailija
2547/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kylmästi pistänyt 6veen vahtimaan pikkusisaria kun teen ruokaa tai siivoan ja jos joku tekee lasun niin voi.  Ennenkin on isot sisaret vahtineet pienempiä ja toiminut hyvin.

Kyllä ne tossa rivarin leikkipaikalla pärjää,olen sanonut ettei siitä lähdetä mihinkään.

Kyllä 6v ikäistäkin voi hiukan perään katsoa ja jos jotain pienelle sattuu, syytät tietysti häntä?

Vierailija
2548/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TAAS kerran yksi ketju, joka todistaa sen, että sitä lasten tekoa olisi hyvä miettiä muutaman kerran enemmän, kuin nyt monilla tulee tehtyä!!!!!

Ei siis mitään realismia...

Nykyäitien pitää päästä viisi kertaa viikossa salille, käyttää 4h päivässä instassa omia kuvia laittelemassa, pari etelänmatkaa vuodessa ja miehen kanssakin pitäisi olla hotelliviikonloppuja suht säännöllisesti. Hohhoijaa....

Sitten kitistään ulkopuolisille, että ei oikein jaksa ja rahatkin meinaa olla vähissä!

Sulla ei taida nyt olla realismia.

Vierailija
2549/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu lapsesta on aina äidillä ja isällä. Jos eivät pärjää niin pyytävät apua läheisiltään tai maksavat avusta.

En ymmärrä miksi opiskelijan, muiden perheenäitien ja isien, eläkeläisten, sinkkujen ja lapsettomien yrittäjien pitäisi alkaa maksamaan yksittäisen lapsiperheen lapsien vahtimiskuluja kun leikkivät ja siivousapua kotiin. En niin kuin vaan ymmärrä.

En minäkään valita töissä, että nyt en jaksa ja palkatkaa minulle apuvoimia. Tehdään hommat niiln hyvin kuin jaksetaan ja syödään vaikka likaisista astioista jos ei niitä jaksa laittaa sinne tiskikoneeseen. Ei se ole sen kummempaa. Ei kaiken tarvitse olla täydellistä ja kaikki on väsyneitä joskus. Vauvakuoli kestää vuoden. Entäs ne ihmiset, joilla univaikeuksia läpi elämän ja joutuvat maksamaan itsensä unilääkkeillä kipeäksi eivätkä silti ole saanut kunnon unta 10 vuoteen? Kuka tulee heidän kodit siivoamaan ilmaiseksi?

Vierailija
2550/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äiti odottaa, että hänelle annetaan apua. Miksi ei itse järjestä paikkakunnalle omaa Facebook-rinkiä äideille ja isille, missä voidaan vuorotella lasten vahtivuoroja, että kaikille vanhemmille jää aikaa viikossa myös muutamia tunteja vaikka nukkua, jos ei osaa nukkua lasten kanssa samaan aikaan - vaan silloin pitää valvoa mutta ei saa edes siivotuksi. Mihin se aika menee?

Vierailija
2551/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan kuntien tulee tuottaa lapsrperheiden  kotipalvelua. Se että kunnalla on lapsiperheiden kotipalvelu, ei tarkoita että jokainen halukas saa palvelua. Kunnalla on oikeus linjata, missä tilanteessa perheet saavat kotipalvelua. Oikeus kotipalveluun ei ole ns. Subjektiivinen oikeus, kuten esim. On oikeus päivähoitopaikkaan.

Vierailija
2552/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi äiti odottaa, että hänelle annetaan apua. Miksi ei itse järjestä paikkakunnalle omaa Facebook-rinkiä äideille ja isille, missä voidaan vuorotella lasten vahtivuoroja, että kaikille vanhemmille jää aikaa viikossa myös muutamia tunteja vaikka nukkua, jos ei osaa nukkua lasten kanssa samaan aikaan - vaan silloin pitää valvoa mutta ei saa edes siivotuksi. Mihin se aika menee?

Koska jos on pahasti uupunut ja tai kovassa unenpuutteessa niin ei pysty auttamaan muita silloin. Nuo ringit perustuu siihen, että kaikki auttaa toisiaan vuorotellen. Se uupunut ei pysty. Pystyy vasta kun uupumus on pois. Muut rinkiläiset ei taas tällaista halua.

Vierailija
2553/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu lapsesta on aina äidillä ja isällä. Jos eivät pärjää niin pyytävät apua läheisiltään tai maksavat avusta.

En ymmärrä miksi opiskelijan, muiden perheenäitien ja isien, eläkeläisten, sinkkujen ja lapsettomien yrittäjien pitäisi alkaa maksamaan yksittäisen lapsiperheen lapsien vahtimiskuluja kun leikkivät ja siivousapua kotiin. En niin kuin vaan ymmärrä.

En minäkään valita töissä, että nyt en jaksa ja palkatkaa minulle apuvoimia. Tehdään hommat niiln hyvin kuin jaksetaan ja syödään vaikka likaisista astioista jos ei niitä jaksa laittaa sinne tiskikoneeseen. Ei se ole sen kummempaa. Ei kaiken tarvitse olla täydellistä ja kaikki on väsyneitä joskus. Vauvakuoli kestää vuoden. Entäs ne ihmiset, joilla univaikeuksia läpi elämän ja joutuvat maksamaan itsensä unilääkkeillä kipeäksi eivätkä silti ole saanut kunnon unta 10 vuoteen? Kuka tulee heidän kodit siivoamaan ilmaiseksi?

Minä join aamukahvini ja söin ruokani  vuosikausia kertakäyttöastioista kun ei ollut aikaa siivota ja aina olin aina väsynyt :D Joo, luonto ja niin, mutta menee rahaa pesuaineisiin ja tiskiveteenkin. Pahviastiat voi lisäksi ottaa mukaan metsäretkelle ja polttaa kodassa tai grillissä viikonloppuisin kun retkeilee muutenkin.

Ruoaksi tosiaan vaan iso kattilallinen sosekeittoa tai pastaa, riittää moneksi päiväksi. 1 kattilan kun syötyään jaksaa pestä 2-3 päivän jälkeen tiskiharjalla niin paljon muuta siivousta ei kotona tartte. Ei sänkyä tartte joka aamu pedata ja roskat vie ulos kun muutenkin käy ulkona.

Kyllä sometus taitaa olla suurempi ajankäytön hallintaohjelmistot kuitenkin. Vai peliriippuvuus tai päihteet vai mikä?

Vierailija
2554/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jos on pahasti uupunut ja tai kovassa unenpuutteessa niin ei pysty auttamaan muita silloin. Nuo ringit perustuu siihen, että kaikki auttaa toisiaan vuorotellen. Se uupunut ei pysty. Pystyy vasta kun uupumus on pois. Muut rinkiläiset ei taas tällaista halua.

Eihän ap halunnut kuin pari tuntia apua, että taas jaksaa? Tuolla tavalla saa sen avunsa ja siinä ei ole paljoa enempää vaivaa jos vahtii oman lapsensa lisäksi 1-2 muutakin kerrallaan. Ne voi laittaa aidattuun tilaan, vanhemmat lapset katsomaan vaikka elokuvaa tai mennä puistoon tms. Sopii vain että tarpeeksi monta aikuista per lapset on kaitsemassa ja muut aikuiset saavat sitten vapaata tehdä mitä huvittaa ilman skidejä. Sitten vaihto ja itse saa taas levätä. Ongelmanratkaisukykyä suosittelen kaikille Sitäkin voi harjoitella ja opiskella.

Vierailija
2555/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat visa-korttisi pyydetyllä luotolla 5 päivän kuluessa. Näin voit nostaa lainasi rahasi millä tahansa pankkiautomaatilla maailmassa. Lisätietoja: mickeygovaerts@gmail.com

Vierailija
2556/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut perhepäivähoitaja ja omien 3 lapsen lisäksi minulla oli 2 muutakin joka ikinen päivä. Kaikille tein ruokaa ja menin ulos leikkimään säästä huolimatta. Lisäksi mulla oli tuolloin koira ja akvaario. Mies kävi töissä 7-18. Ihan hyvin jaksettiin. Amerikassa perhepäiväkotimammoilla on jopa 9-12 lasta päivisin kotonaan hoidettavana ja ruokittavama. Siivoavat myös joka päivä keittiön ja kaikki tilat. Päivään mahtuu luonnollisesti vaippojenvaihdot ja ulkoilut. Suunnittelevat, valmistavat ja ostavat itse kaikki ruoat välipaloineen, aamupaloineen ja lounaineen. Mitään apuja ei ole. Monilla myös eläimiä kuten koiria ja kanoja kotona. Saattavat olla vielä viimeisillään raskaana itse, niin kuin tämä yksi somettaja, ketä olen seuraillut. Nimi on Dailymealideas_

Vierailija
2557/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap halunnut kuin pari tuntia apua, että taas jaksaa? Tuolla tavalla saa sen avunsa ja siinä ei ole paljoa enempää vaivaa jos vahtii oman lapsensa lisäksi 1-2 muutakin ke

Ap taas rääkyy yksipuolisesti itselleen apua, mutta auttaisiko itse edes apua saatuaan muita kaltaisiaan väsymysäitejä vai onko vain minäminäminä ainaensinvälissäjalopuksi tärkein?

Vierailija
2558/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden 9 päivittäisen hoitolapsen lisäksi ja eläinten ja kodin siivouksen ja ruoanlaiton ja lasten vanhempien kohtaamisen ja kauppareissujen kaiken muun lisäksi aikaa ja jaksamista on vielä tehdä raskaana samalla somea ja editoida ne videot nettiin.

Kaikki ei valita.

Vierailija
2559/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan äideillä äitiysloma! Äitiyslomalla voi nukkua ja kerätä voimia, ilman että tarvitsee tehdä töitä.

t. Koti-isä

Koti-isyys (siemennä nautinnollisesti, yritä jaksaa maksaa edes 0-50% itseaiheuttamistasi kuluista, 'hoida' 0% metatöistä, nauti lopunikääsi statusnoususta, täysihoidosta lepokodissasi, ainaisesta, katkeamattomasta lomasta, harrastuksista, vapaudesta ja mistä ikinä haluatkaan) on nolo vitsi (äidin orjuus), joka ei naurata yhtäkään vauva-ansaan langennutta kotiäitiparkaa. 

Vierailija
2560/2767 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä! On pyykinpesukoneet/-tornit, astianpesukoneet, imurit ja vaikka mitkä härpäkkeet. Äidit ja isät vain väsyvät. Lapsia on perheessä max. 4.

Miten helkatissa 1940-50-60-70 -luvulla vanhemmat jaksoivat? Lapsia oli jopakin kuten minun perheessäni 7 (äiti oli synnyttänyt 9). Ja äiti jaksoi, isä jaksoi. En ymmärrä. 

Tietysti rakennekynsien yms. laittoihin tietysti menee aikaa, joka on pois perheeltä. Yms. HUH HUH!

Ne jaksoi kun lapset jätettiin herran haltuun juoksemaan pitkin pihoja ja  joskus vauvoja kuoli "kätkytkuoleman" kun ehkäisyä ei ollut (40/50luku)  tai  avaimet kaulasa tulemaan koulusta tyhjään kotiin ja matkalla hakemaan pikkusisaren päiväkodista, huolehtimaan yksin läksyistä ja tekemään voileipiä nälkään kun äiti tuli vasta illalla (70luku).

Äidit  veti röökiä ketjussa "hermosavut",vaunujakin työnnettiin tupakka huulessa-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi