Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
2321/2767 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein on se, että ei kehdata pyytää apua. Kannattaa vaan sanoa. Moni tykkää auttaa. 

Ei tykkää. Moni tykkää levätä työpäivien päätteeksi tai me kotiäidit ei jakseta hoitaa enää muiden lapsia. Vanhemmat ihmiset eivät enää jaksa hoitaa muita. 

Vierailija
2322/2767 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot tosi onnekas jos sulla on noin hyvät unenlahjat. Osalla ihmisistä on mahdotonta saada unta keskellä päivää. Aika yksinkertainen ajattelumalli jos ajattelee että kaikille nukkuminen on yhtä helppoa kuin sulle .

Aika yksinkertainen olet, jos luulet, että nukkuminen tulee itsestään. Ei tule. Kyllä se on pitänyt opetella, ihan tietoisesti. 

Mitä olen työkavereiden kanssa jutellut, suuri osa nukkuu päiväunia. Moni menee yöunille jo 18-19 aikaan, jos on aikainen herätys. Oppivathan muutkin vuorotyön tekijät nukkumaan, ei varmasti kukaan yövuoroa tekevä hoitaja esimerkiksi valvo seuraavaa päivää. 

Vain tässä keskustelussa ei väsyneille äideille kelpaa mikään. 

Mä olin yöhoitajana ja todellakin valvoin seuraavan päivän koska en vain nukahtanut.&nbsp

No valvoit vain yhden yön ja sait nukkua seuraavana yönä. Fyysisesti mahdottomuus valvoa yö, päivä ja mennä heti perään vielä toiseen yövuoroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2323/2767 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat on sitä varten. Se ken apua tarvii, pyytäkööt.

Vierailija
2324/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, täältä on poistunut kommentteja, joilla ehdotettiin oikeita muutoksia. Nyt keskustelun sävy on sitten enemmän että voi voi, mitäs teit lapsia ja on sitä ennenkin selvitty ja asiaan kuuluu pohjaton väsymys koska sen nyt vaan täytyy siihen kuulua. Ja syntyvyys laskee. Voisihan asioita jotenkin hieman parantaa. Niin että vanhemmuus ei olisi ihan niin uuvuttavaa. Ehkä tarkoitus onkin laskea syntyvyyttä. 

Vierailija
2325/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa apua. Tarkoitatko nyt että haluat apua mutta et halua maksaa siittä?

Vierailija
2326/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot tosi onnekas jos sulla on noin hyvät unenlahjat. Osalla ihmisistä on mahdotonta saada unta keskellä päivää. Aika yksinkertainen ajattelumalli jos ajattelee että kaikille nukkuminen on yhtä helppoa kuin sulle .

Aika yksinkertainen olet, jos luulet, että nukkuminen tulee itsestään. Ei tule. Kyllä se on pitänyt opetella, ihan tietoisesti. 

Mitä olen työkavereiden kanssa jutellut, suuri osa nukkuu päiväunia. Moni menee yöunille jo 18-19 aikaan, jos on aikainen herätys. Oppivathan muutkin vuorotyön tekijät nukkumaan, ei varmasti kukaan yövuoroa tekevä hoitaja esimerkiksi valvo seuraavaa päivää. 

Mä olin yöhoitajana ja todellakin valvo

Ei ole mahdotonta valvoa päivä, yö ja vielä seuraava päivä ja yö. Sitten sen jälkeen pari tuntia unta. Tein yleensä 3-4 yötä peräkkäin. 

Vierailija
2327/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on pohjimmiltaan siitä, että naisten ongelmia, sairauksia, kipuja tai vaivoja ei oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisen vain kuuluu kestää ja kestää, eikä naisen univaje ole muka yhtä suuri ongelma kuin miesten univaje. Tähän asenteeseen ei löydy mitään järjellistä syytä, vaan tuo vain kuuluu yleismaailmalliseen kulttuuriin. 

Vierailija
2328/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioikaa jaksamisenne ja muut resurssinne (erityisesti taloudelliset) ennen kuin menette lisääntymään. Turha ulista kun paskat on housuissa. Lapsiperheita tuetaan jo aivan liikaa. 

Hävetkää, että kehtaatte kerjätä apua.

Vierailija
2329/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äidit eivät enää jaksa mitään? 

Vierailija
2330/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yöhoitajana ja todellakin valvo

No ei ole mikään mahdottomuus. Olen tehnyt pitkiäkin yöputkia ja välillä jäänyt päivällä nukkumatta välissä.

Vierailija
2331/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te white trashit teette kersoja, menkää töihin!

Vierailija
2332/2767 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi mitään, mutta en pysty lopettamaan nauramista :D Siis ap haluaa kotiinsa yhteiskunnalta kaverin siivoamaan kotiaan :D Oma 9-vuotias lapsikin osaa pitää kodin siistinä, että kunnon siivous (kevät ja joulu) 2 kertaa vuodessa riittää :D Ja senkin saa tehtyä muutamassa tunnissa :D

Pikkaisen myös hymyilyttää se, että ap kertoo, ettei kukaan auta paria tuntia, että olis lasten kanssa sen aikaa, että itse saisi nukkua. No kannattaako olla niin ikävä ihminen, jos ei edes naapureita tai ystäviä ole, joilta voisi pyytää 2h lastenhoitoapua? :D Kyllä omat naapurit, ystävät ja sisarukset vahtivat mielellään lapsia ilmaiseksi jopa viikonloppuisin 8h jos pyydän eikä heillä ole sovittuja menoja :D (vanhemmat siis kuollut, varmasti lapsen isovanhemmat olisivat myös mielellään lasten kanssa)

Minä en ole ikävä ihminen vaan mukava ja olen auttanut muita ihmisiä paljon. Silti en ole saanut lapseeni liittyvissä asioissa keltään mitään apua koskaan. Muuttoapua saisin ja vastaavaa lapseen liittymätöntä, ja ystävät on valmiita koska vain kuuntelemaan huoliani jne. Mutta kukaan, ei kukaan katsomaan edes tuntia lasta jotta saisin nukkua. Naapurini ovat juro sinkkumies, venäläinen perhe jotka eivät puhu suomea eivätkä edes moikkaa takaisin, kolme iäkästä huonokuntoista vanhusta (kulkevat rollaattorin avulla). Viinaan taipuvainen lähes seitsemänkymppinen pariskunta, jotka on kyllä mukavia mutta melkein aina pienessä sievässä. Ketä heistä pyytäisin hoitamaan vauvaani jotta saisin nukkua?

Vierailija
2333/2767 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitään, mutta en pysty lopettamaan nauramista :D Siis ap haluaa kotiinsa yhteiskunnalta kaverin siivoamaan kotiaan :D Oma 9-vuotias lapsikin osaa pitää kodin siistinä, että kunnon siivous (kevät ja joulu) 2 kertaa vuodessa riittää :D Ja senkin saa tehtyä muutamassa tunnissa :D

Pikkaisen myös hymyilyttää se, että ap kertoo, ettei kukaan auta paria tuntia, että olis lasten kanssa sen aikaa, että itse saisi nukkua. No kannattaako olla niin ikävä ihminen, jos ei edes naapureita tai ystäviä ole, joilta voisi pyytää 2h lastenhoitoapua? :D Kyllä omat naapurit, ystävät ja sisarukset vahtivat mielellään lapsia ilmaiseksi jopa viikonloppuisin 8h jos pyydän eikä heillä ole sovittuja menoja :D (vanhemmat siis kuollut, varmasti lapsen isovanhemmat olisivat myös mielellään lasten kanssa)

Naapurit hoitaa 8h päivässä lasta ilmaiseksi? Kuolen nauruun.&nbs

Onneksi mulla onkin naapurina oma sisko :D Ja 250 metrin päässä asuu paras kaverini. Toinen naapuri mukava eläkeläismummo, joka myös ottaa lapset mielellään hoitoon. Yhdellä naapuripariakunnalla puolestaan koira, joiden kanssa lapset saa mennä leikkimään ja pariskunta ottaa lapset myös koiralenkille mukaansa tai ihan kylään jos itse lähtee asioille tai haluaisi vaikka nukkua päiväunet.

Vierailija
2334/2767 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ikävä ihminen vaan mukava ja olen auttanut muita ihmisiä paljon. Silt

Mitäpä jos kävisit lapsesi kanssa vaikka lähipuistoissa ja seurakunnan perhetapahtumissa ja vaikka muskarissa. Sieltä voisi löytyä vaikka niitä muita lapsiperheellisiä lähellä asuvia uusia ystäviä, joiden kanssa voi vaihdella vahtivuoroja ja lapset saavat kavereita.

Vierailija
2335/2767 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap harmittelee, ettei ilmaista saa lastenhoitoapua saa mistään, eikä lapsilla ole isovanhempia eikä hänellä ole varaa palkataan kahdeksi tunniksi lastenhoitajaa.

On kyllä hyvin ilävä tilanne, jos lapsella ei ole äidin lisäksi yhtäkään aikuista elämässään ja kaikki isovanhemmatkin kuolleet. Eikö lapsella ole edes kummia? Poikkeuksellinen tilanne myös, jos vanhemmilla ei kummallakaan ole sisaruksia tai ystäviä, jotka voisi tulla kylään pariksi tunniksi katsomaan lapsen perään että äiti voi nukkua tai käydä vaikka kävelyllä.

Minkä ikäinen on ap:n lapsi/lapset? Miksi isästä ei ole kerrottu mitään? Kyllä varmaati isän puolen suku on kiinnostunut myös tapaamaan lapsia/sukulaisiaan.

Päiväunia jos ei äiti halua ottaa samaan aikaan lapsen kanssa niin se on sitten jo oma valinta. Entä miksi lapsia ei laiteta päiväkotiin? Jotenkin vähän outo tilitys tämä aloitus.

Vierailija
2336/2767 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä ei ole mitenkään mukana kuvioissa, niin kyllä elareilla saa katettua sen 2h lastenhoidon kerran viikossa eli 2 x 10€ on 20€ x 4 eli 80€ kuukaudessa. Siivousapua saa myös samalla hinnalla.

Harmillista toki ettei lasten kummit mitenkään ole kiinnostuneita auttamaan tai ap:n ystävät.

Vierailija
2337/2767 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ikävä ihminen vaan

Joka paikassa ei ole mitään seurakunnan tapahtumia tai muskaria. Leikkipuistossa on päiväkodin lapset.

Vierailija
2338/2767 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ikävä ihminen vaan mukava ja olen auttanut muita ihmisiä paljon.  Silti en ole saanut lapseeni liittyvissä asioissa keltään mitään apua koskaan. Muuttoapua saisin ja vastaavaa lapseen liittymätöntä, ja ystävät on valmiita koska vain kuuntelemaan huoliani jne. Mutta kukaan, ei kukaan katsomaan edes tuntia lasta jotta saisin nukkua. Naapurini ovat juro sinkkumies, venäläinen perhe jotka eivät puhu suomea eivätkä edes moikkaa takaisin, kolme iäkästä huonokuntoista vanhusta (kulkevat rollaattorin avulla). Viinaan taipuvainen lähes seitsemänkymppinen pariskunta, jotka on kyllä mukavia mutta melkein aina pienessä sievässä. Ketä heistä pyytäisin hoitamaan vauvaani jotta saisin nukkua?

No vauvan isää.

Vierailija
2339/2767 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, etteikö olisi mitään paikkaa missä tavata muita lapsiperheitä? Leikkipuistoissa voi käydä myös viikonloppuisin jos se kylän ainoan leikkipuiston on vallannut päiväkodin lapset. Itse löysin ihanan uuden lapsiperheen kirjaston lasten leikkialueelta. 

Jos on puhelimessa netti että pääsee vauva.fi-palstalle niin Eikai mikään estä sinua laittamasta ilmoitusta vaikka oman alueen Facebook-ryhmään. Eli etsitään uusia ystäviä lapsille ja äidin tueksi. 

Kyllä kaikilla yksilöillä on se oma vastuu omasta elämästään. Ei voi olettaa, että yhteiskunta sinulle tarjoaa siivousapua ilmaiseksi? Pidä siivoustalkoot ystävillesi ja tarjoa kiitokseksi itsetehtyä piirakkaa ja mehua ja kahvia. Ihmisistä saa kummasti energiaa ja sisältöä elämään jos alkaa se arki lasten kanssa tökkiä ja väsyttää.

Vierailija
2340/2767 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa siis tietää SYYN siihen, miksi apua ei saa.  Ei hän kysy, mistä sitä saisi, vaan syyn siihen, miksi sitä ei saa.

Miettikää itse kukin.  Myös ap itse.

Jokaisellahan on se oma kotinsa ja lapsensa ja työnsä ja huushollinsa hoidettavanaan.  Siinähän se syy on.  

Ei minullekaan kukaan tule auttamaan siivoamisessa, ruuan laitossa, lasten hoidossa, ei ylipäänsä missään.  Ei kukaan, ikinä, koskaan.

Jokaisella on se oma reviirinsä hoidettavanaan.  Kenet voisi vielä velvoittaa hoitamaan toisen asioita kaiken lisäksi?  

Sen voi tehdä vain yhteiskunta luomalla järjestelmän, jossa palkattu työntekijä tulee tekemään näitä töitä toiselle ihmiselle, ihan työnään.  Tällaista työtähän on jo toki olemassa.  On ammatteja, jotka ovat juuri tätä, esim. kotisiivous.  Sairaita ja vanhuksia ja vammaisia varten on kotisairaanhoitajia ja erilaisia avustajia.  

Mutta vauvan ja taaperoiden hoitajia, heitä ei ole.  Sellaisia, jotka voisi noin vain palkata tulemaan tiettynä aikana muutamaksi tunniksi tai pidemmäksikin.  Ei siis tarvitsisi pyydellä ketään tulemaan, eikä selitellä, miksi tarvitsee apua.  Tilaisi vain tulemaan tai tekisi sopimuksen, että kerran viikossa tietyn ajan tai jopa yöksi.

Löisiköhän tuollainen ammatti leiville? Voi olla, että ei, koska lapsia syntyy niin vähän ja lapsiperheillä ei olisi varaa palkata heitä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän