Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2767)
Vierailija kirjoitti:
No ap, kenen/keiden tai minkä tahon sitä apua pitäisi antaa, millä ajalla, millä resursseilla ja mistä muusta pois karsien?
Perustellusta vastauksestasi kunnioittavasti ja nöyrimmin jo etukäteen kiittäen!
T. (toisin valinnut) vela (vapaaehtoisesti lapseton)
Olen eri, mutta voitais ottaa Amerikan malli. Sovitaan, että koulu maksulliseksi ja kouluruoka myös. Tai sitten omat eväät kouluun joka päivä. Jos saa kaikki perheet ilmaista lasten hoitoapua vauvavuosina vaikka 10h/kk. Niin kun lapset on jo 7-18v. Niin äiti varmaan jo jaksaa herää joka aamu tekemään lapsille maittavat koulueväät ja säästettyä ja maksettua ne koulumaksut 20 000€/lukuvuosi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voi jättää arkisin päiväkotiin ja itse mennä työelämään. Jää vielä rahaa palkata viikonlopuksi lapsenvahti että pääsee ite baariin.
Jos kyseessä pieni vauva, niin ei varmaan tullut yllätyksenä, että sieltä alapäästä syntyy vauva? Se aika kestää vuoden ja hyvin jaksaa äitihormoneilla. Vauvat kans nukkuu paljon niin samalla voi itsekin nukkua.
Vauvat nukkuu paljon ja samalla voi itsekin nukkua? Sanopa tuo sen vauvan äidille joka herää alle tunnin välein joka ikinen yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voi jättää arkisin päiväkotiin ja itse mennä työelämään. Jää vielä rahaa palkata viikonlopuksi lapsenvahti että pääsee ite baariin.
Jos kyseessä pieni vauva, niin ei varmaan tullut yllätyksenä, että sieltä alapäästä syntyy vauva? Se aika kestää vuoden ja hyvin jaksaa äitihormoneilla. Vauvat kans nukkuu paljon niin samalla voi itsekin nukkua.
Vauvat nukkuu paljon ja samalla voi itsekin nukkua? Sanopa tuo sen vauvan äidille joka herää alle tunnin välein joka ikinen yö.
Ja samat "äitihormonit" sitten menee joillain äideillä niin sekaisin tuon alun aikana, että vahingoittavat joko itseään tai vauvaa. Ei ne mitään supervoimia ole, kaikkien keho toimii eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti voi nukkua silloin kun isä on kotona.
On paljon yksinhuoltajia joilla ei tukijoukkoja ole saatavilla, suuri apu olisi ihan arkisten kotitöiden auttajasta. Synnytyksen jälkeen moni on aika yksin, on väsynyt, tulee univelkaa ja jopa masennusta, silloin sitä tukea tarvitaan. Aika ilkeästi ja vähätellen täällä suhtaudutaan asiaan joka on monelle hyvin tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isät käy töissä.
Kateelliset velat haluaa äideille kurjuutta
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset velat haluaa äideille kurjuutta
Taas koko käsite viturallaan, koska äityliinilasit. Vapaaehtoisesti lapseton = ei halua lapsia eikä lapsellista elämää eikä mitään mikä siihen millään tavalla liittyy.
Miksi kukaan vela, joka ei siis halua lapsia tai lapsellisuutta olisi kateellinen synnytyskoneelle, jonka elämä on sen vastakohta mitä vela itse itselleen haluaa?
Miksi kukaan vela, joka onnellisena kulkee omia polkujaan haluaisi kellekään äidillekään, huom, joka itse valitsi äitiytensä mitään kurjuutta? Äiti tasapainoton?
Ne perheet, joissa joskus muinoin kävi kodinhoitaja kokkaamassa ja siivoamassa, maksoivat itse palvelun esim. lääkäri perhe. Eräskin lääkäri perhe palkkasi pysyvän kodinhoitajan moneksi vuodeksi. Toinen ryhmä oli sosiaalitapauksiksi luokitellut. Ei tavallinen keskivertoperhe tuolloinkaan mitään kodinhoitaja palvelua saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isät käy töissä.
Se ei ole syy olla hoitamatta omaa lasta. Jos hän on töissä 24/7, silloin kotiavun voi ostaa itse.
väsymys katsotaan normaalitilaksi, epänormaalitila olisi jos paljon tekevä, kiireinen äiti ei väsyisi. Siksi ns 'normaalitilaan' ei anneta lääkitystä tms.
Tuotakin väsymys asiaa olisi voinut miettiä, ennen raskautta. Jos vain 1 lapsi, nuku silloin kun vauva nukkuu. Vauvan kanssa voi sen hereillä ollessa tehdä sitten ne kotiasiat...ja kyllä.. vauvan voi ottaa esim suihkuun mukaan=sittari. Elänhallinta ja suunnittelu käyttöön, eikä vinkua yhteiskunnalta apua itse tehtyyn tilanteeseen. Tai säästä parin tunnin tuntipalkka lastenhoitajalle kotiin, jos et muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
On paljon yksinhuoltajia joilla ei tukijoukkoja ole saatavilla, suuri apu olisi ihan arkisten kotitöiden auttajasta. Synnytyksen jälkeen moni on aika yksin, on väsynyt, tulee univelkaa ja jopa masennusta, silloin sitä tukea tarvitaan. Aika ilkeästi ja vähätellen täällä suhtaudutaan asiaan joka on monelle hyvin tuttua.
Miksi kukaan synnyttää jos ei ole tukijoukkoja ja tietää että jää yksin? Kyllä vaiva on rakkauden hedelmä, joka hommataan silloin jos on kaksi työssä käyvää aikuista, jotka rakastaa toisiaan ja haluavat myös rakastaa ja hoitaa lasta. Kuulostaa idiootilta tyypiltä, joka tulee raskaaksi ja sitten ihmettelee että oho, jäinkö yksin eikö ole edes rahaa ostaa siivouspalveluja ja kauheeta kun ei saa edes nukutuksi eikö ole ystäviä tai sukulaisia
Eikös se yksinhuoltajan saama extra 73,30€ ole tarkoitettu siihen että saa siivousapua? Lapsilisä 95€ ja elatusmaksut 300€ menee varmaan kaikki vauvan ruokaan ja uusiin kenkiin/vaatteisiin tms. Toki omiin ruokiin ja vaatteisiin menee alle 100€/kk mutta vauvat tarvitsee varmaati enemmän uusia kenkiä ja rättejä.
Maä en ymmärrä miten siivous voi olla ongelma. Joka aamu kun siistii keittiötä sen 10min samalla kun tekee kahvia ja aamupalaa niin hommat pysyy kasassa ja siistinä. Laittaa silloin edellisen päivän mittaan tulleet tiskit tiskikoneeseen jne. Jos ei osaa niitä suoraan sinne tiskikoneeseen laittaa vaan jättää vaan pöydille lojuamaan. Ei siivous voi olla kenellekään ongelma. Jos haluaa jotain suursiivouksia tehdä ja pestä ikkunat yms. Niin ei siihenkään mene montaa tuntia ja voi pyytää ystäviä avuksi. Kerran vuodessa riittää.
Ilmoitin miehelle, että jos lapsia tulee, voi hoitaa ne. Jaksaa varmasti valvoa kolme yötä toisin kuin minä. Mutta en kai siitä mitään lisäkorvausta maksa. Hänenhän velvollisuus on lapset hankkiessaan vastata niistä. Olen vain välikappale toiveilleen lapsista. Kirjoitukset avasivat silmäni äidin orjan asemasta.
Meillä mies sanoi että laittaa kumin mutta ei laittanut. No tulin raskaaksi. Hän ilmoitti että voi jäädä vahtimaan lasta mutta ei siitä olis mitään tullut, koska hän tienaa 7k/kk ja ite oon työttömänä. Vaadin että maksaa abortin ja kävin yksityisellä, maksoi 450€. Tuli hänelle halvemmaksi enkä ite jaksais mitään lasta hoitaa muutenkaan. Mies oli itekin vauva kun ei osannut edes pyykkiä pestä oikein vaan lakanatkin pesi kerran vuodessa ja silloinkin pikapesuohjelmalla 30 asteessa. En olis jaksanut hoitaa koko huushollia yksin. Älkää tehkö lapsia jos ei ole oikea mies kuvioissa ja teillä voimavaroja!
Aloituskysynykseen vastaus. Eli miksi ei haluta antaa apua niille, joilla ei ole rahaa tai isovanhempia auttamassa? No kun nämä asiat ei voi tulla yllätyksenä 9kk jälkeen. Ystäviä varmasti kaikilla on ja sillä lapsella isä, joka auttaa. Ei yhteiskunnan tarvitse maksaa. Tai no veronmaksajat ei halua maksaa yksinäisten ja ikävien sinkku-äitien lastenhoitoa ja kodin siivouksia. Jokaisella on oma vastuu elämästään ja alle 18-vuotiaista jälkeläisestään. Ei ole pakko hommata vauvaa eikä koiraa. Ei edes omakotitaloa, jos sitä ei jaksa kunnossapitää. Voi asua vaikka hotellissa koko elämänsä.
Miten yksinhuoltajat noin 500€ extratulot vesrsus tavallinen kotihoidontuloulle jäänyt kotiäiti ei pysty pärjäämään? Siis sulla on satoja euroja laittaa lapsenhoitoon rahaa. Vauva ei syö satojen eurojen edestä. Voit itse soseuttaa sen perunan ja porkkanan ja antaa tissimaitoa. Käsittämätöntä valitusta äitiydestä ja köyhyydestä.
Johtuu siitä, että sosionomi ei ole siivooja eikä lastenhoitaja. Se ei ole mikään vääristymä. Tosin osa asiakkaista kyllä yrittää kovasti saada sosionomin siivoamaan asuntonsa esimerkiksi asumisyksiköissä. Muutamat yrittää manipuloida päivittäin, kun ovat joko suoraa äidin helmoista tai sitten yhteiskunta on aiemminkin kustantanut heille lähes kaiken. Se vaan nyt ei mene niin ja kuntoutumista ei tapahdu, jos tehdään kaikki puolesta ja asiakas makaa sohvalla.
Aloittajan ongelmaan täytyy siten saada eri ratkaisu kuin sosionomi siivoamaan:D Ymmärrän kyllä, että aloittaja ei ole sama kuin nuo tyypit ja ansaitsisi varmasti oikeaa apua, mutta sosionomi on väärä työntekijä haukuttavaksi.