Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?

Vierailija
17.05.2023 |

Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.

Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.

Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.

Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.

Miksi sitä ei haluta antaa?

Kommentit (2767)

Vierailija
2181/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se isä ole siellä kotona päivisin jos se äiti hoitaa lapsia eikä äiti ole siellä jos isä hoitaa lapsia.

Jompikumpi on töissä!

Isä on sitten iltaisin kotona hoitamassa lapsia, jolloin äiti saa vapaa-aikaa. Miksi siellä pitäisi olla samaan aikaan molempien?

Ja se äitikö sitten saa sen jaksi tuntia unta kello 18-20, niinkö? Mikä aivopieru nyt taas!

Miksipä ei? Joka tapauksessa lapset hoidetaan itse. Yhteiskunnalla ei ole varaa hyysätä kaikkia uusavuttomia.

Siksi että siinä ei ole mitään järkeä. Kuten ei sinullakaan. Yhtään. Joku yhteiskunnan elätti olet sivan takuulla itse! 

Tässä taas näkyy tämä asenne. Ei suostuta nukkumaan silloin kun olisi mahdollisuus, koska siinä ei ole järkeä. Vauvan vuorokausirytmissä ei olekaan mitään järkeä, mutta sen mukaan on vain elettävä.

Vierailija
2182/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi muiden pitäisi sinua auttaa?

porsiminen on vapaaehtoista. älä lisäänny, jos et kykene hoitamaan lastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*tuttaa, kun ihmiset luulevat aina, että se mikä toimii itsellä automaattisesti toimii myös muilla. Kuten tämä "Nuku silloin kuin vauva nukkuu." Meillä kumpikin vauva nukkui lyhyissä pätkissä pitkään. Itse en ehtinyt juuri koskaan oikein nukahtaa, ennen kuin vauva heräsi. En ole koskaan ollut semmoinen, että vaikka olisi kuinka väsynyt, nukahtaisin saman tien, kun pään pistää tyynyyn. Se, ettei ikinä oikein ehtinyt nukahtaa pisti hermoston sekaisin pitkäksi aikaa. Eli sitten kun vauva alkoikin nukkua paremmin ei itse kuitenkaan millään nukahtanut tai säpsähteli 5min. välein hereille. 

Mulla lopulta auttoi ohjattujen meditaatioiden kuuntelu. Erityisesti yoga nidra-meditaatiot. Niissä sai nukkumisen tuoman levon vaikkei nukahtanutkaan kunnolla.

Pitää yrittää kokeilla vaan mikä auttaisi omassa tilanteessa parhaiten. Itse myös lopetin imetyksen ja aloin syömään unilääkkeitä, kun en muuten tosiaan pystynyt nukkumaan öisin, vaikka vauva nukkui jo. Eli pakko punnita mikä lopulta on itselleen tärkeintä. Jos en olisi saanut nukuttua niin olisin varmaan hypännyt parvekkeelta tai ollut osastolla kuukausia. Mulle imetys ei ole sen väärti.

Vierailija
2184/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*tuttaa, kun ihmiset luulevat aina, että se mikä toimii itsellä automaattisesti toimii myös muilla. Kuten tämä "Nuku silloin kuin vauva nukkuu." Meillä kumpikin vauva nukkui lyhyissä pätkissä pitkään. Itse en ehtinyt juuri koskaan oikein nukahtaa, ennen kuin vauva heräsi. En ole koskaan ollut semmoinen, että vaikka olisi kuinka väsynyt, nukahtaisin saman tien, kun pään pistää tyynyyn. Se, ettei ikinä oikein ehtinyt nukahtaa pisti hermoston sekaisin pitkäksi aikaa. Eli sitten kun vauva alkoikin nukkua paremmin ei itse kuitenkaan millään nukahtanut tai säpsähteli 5min. välein hereille. 

Mulla lopulta auttoi ohjattujen meditaatioiden kuuntelu. Erityisesti yoga nidra-meditaatiot. Niissä sai nukkumisen tuoman levon vaikkei nukahtanutkaan kunnolla.

Pitää yrittää kokeilla vaan mikä auttaisi omassa tilanteessa parhaiten. Itse myös lopetin imetyksen ja aloin syömään unilääkkeitä, kun en muuten tosiaan pystynyt nukkumaan öisin,

Sinä ratkaisit ongelman itse toisin kuin nämä uusavuttomat täällä.

Vierailija
2185/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä lapsi jos ei voimavarat riitä sen kanssa?

Tämähän se onkin paras neuvo ihan jokaiseen ongelmaan. Korvaat vain tuon "tehdä lapsi" -kohdan millä tahansa ongelmalla.

Miksi mennä kouluun, jos ei voimavarat riitä? Miksi mennä töihin, jos ei voimavarat riitä? Miksi aloittaa parisuhde, jos ei voimavarat riitä? Miksi ostaa talo, jos ei voimavarat riitä...

Voin kertoa sinulle yllättävän jutun: Moni ihminen ei osaa arvioida millainen tuleva lapsi/työ/puoliso on. Kiva että sinä näet omat tulevaisuuden voimavarasi, mutta normaalit ihmiset ei. Elämä yllättää. Varmasti vielä sinutkin.

____

Paras neuvo on tosiaan edes levätä silloin kun lapsi nukkuu. Oma esikoinen oli koliikkivauva ja todella huono nukkuja monta vuotta. Olin lopulta niin yliväsynyt, että en nukahtanut, mutta pidin silmiä kiinni, yritin hengittää pitkään ja rauhallisesti niin sekin oli jonkunlaista lepoa. En uskaltanut ajaa autoa, koska väsymys vaikutti näköönkin niin, että esim. suojatien viivat vaihtoivat paikkaa, kaikki viivallinen vilisi silmissä. Ainoa "apu" oli, että sellaista se nyt vain on. 

Harmillisesti kaikki kaverisuhteet katkesi tuona aikana. Olin ensimmäinen lapsen saanut ja sain heiltä vain moitteita, miten se ja sekin reissaa lapsen kanssa ja vauvathan vain nukkuu, et sä nyt niin väsynyt voi olla, miten aiot pärjätä teinin kanssa jos et pärjää vauvankaan kanssa jne. 

Miehen kanssa vuoroteltiin niin, että toinen kanniskeli vauvaa yön, toinen sai nukkua tai edes yrittää nukkua. 

Toinen lapsi oli sitten sellainen, joka nukkui yöllä monta tuntia, aivan nauratti, että voiko olla näin helppoa vauva-arki :D ja hulluinta, että jotkut luulevat, että se on jotenkin omaa taitoaan. Kolmas lapsi oli sitten taas valvoskelija, eli ei voitu erehtyä kuvittelemaan, että toisen lapsen kanssa osattiin jotain paremmin, kuten neuvolassa väittivät, että esikoisen kanssa oltu vain joka inahduksesta kanniskelemassa....

Vierailija
2186/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien avunpyyntö väsymyksessä voi helposti johtaa lasu ilmoitukseen,vaikka perheessä ei käytettäisi päihteitä ollenkaan.

Kokemuksesta ja ketään tuomitsematta,mielen ja kropan lepääminen ei ainakaan ole bilettämistä,kun lapsi on muilla hoidossa.

Kannattaa todella harkita kenelle avautuu väsymyksestään ja miettiä miten tähän ongelmaan voisi itse vaikuttaa.

Yleinen ongelma on myös kofeiinivalmisteet  ja niitä käytetään yleensä enemmän,kun väsyttää.

Vierailija
2187/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se onkin paras neuvo ihan jokaiseen ongelmaan. Korvaat vain tuon "tehdä lapsi" -kohdan millä tahansa ongelmalla.

Miksi mennä kouluun, jos ei voimavarat riitä? Miksi mennä töihin, jos ei voimavarat riitä? Miksi aloittaa parisuhde, jos ei voimavarat riitä? Miksi ostaa talo, jos ei voimavarat riitä...

Voin kertoa sinulle yllättävän jutun: Moni ihminen ei osaa arvioida millainen tuleva lapsi/työ/puoliso on. Kiva että sinä näet omat tulevaisuuden voimavarasi, mutta normaalit ihmiset ei. Elämä yllättää. Varmasti vielä sinutkin.

____

Paras neuvo on tosiaan edes levätä silloin kun lapsi nukkuu. Oma esikoinen oli koliikkivauva ja todella huono nukkuja monta vuotta. Olin lopulta niin yliväsynyt, että en nukahtanut, mutta pidin silmiä kiinni, yritin hengittää pitkään ja rauhallisest

Mulla oli myös kaksi täysin erilaista lasta, toisella oli paljon vatsavaivoja ja itki jatkuvasti pikkuvauvana, toisella ei oikeastaan mitään. Onneksi sain sen vatsavaivaisen kanssa apua. Paljon helpompaa onkin antaa äidille se hoitoapu heti, eikä sitten joskus, kun unettomuudesta tullut vaikeaa ja äidillä mahdollisesti masennusta ym.

Vierailija
2188/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

____

Paras neuvo on tosiaan edes levätä silloin kun lapsi nukkuu. Oma esikoinen oli koliikkivauva ja todella huono nukkuja monta vuotta. Olin lopulta niin yliväsynyt, että en nukahtanut, mutta pidin silmiä

Mulla oli myös kaksi täysin erilaista lasta, toisella oli paljon vatsavaivoja ja itki jatkuvasti pikkuvauvana, toisella ei oikeastaan mitään. Onneksi sain sen vatsavaivaisen kanssa apua. Paljon helpompaa onkin antaa äidille se hoitoapu heti, eikä sitten joskus, kun unettomuudesta tullut vaikeaa ja äidillä mahdollisesti masennusta ym.

Se on edelleenkin puolison tehtävä antaa sitä hoitoapua.

Vierailija
2189/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kehtasin valittaa väsymystäni monen valvotun kuukauden jälkeen, mies totesi, että se hoitaa, jota lapsen itku häiritsee. Häntä se ei vaivaa. Sukulainen totesi, että eihän mies voisi ajaa töihin väsyneenä. Voisi ajaa kolarin. Kysymys oli yhden hengestä. Minulla väsyneenä neljän lapsen hengestä. Neuvolasta kehotettiin nukkumaan enemmän. Keskittymään olennaiseen, joka oli kolmen tunnin välein ruokailut ja vaipan vaihdot. En jaksanut ymmärtää, kuka ne ruuat valmistaa, astiat ja pyykit pesee, kun mies kotona vasta nukkumaanmenoaikana. Mutta jokaisella oli ratkaisu, ettei asia heille kuulu. Selvisin ja lapsetkin ihmeen kaupalla, vaikka välillä tunsin olevani täysin syyntakeeton.

Vierailija
2190/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.

Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?

Tässä maassa ei ole resursseja antaa tuollaista apua edes SAIRAILLE! Miksi sitä pitäisi antaa ihmiselle joka on varta vasten ajanut itsensä tuohon tilanteeseen?

Miksi ei ole puolisoa? Ainoa hyväksyttävä syy on että puoliso on kuollut. Mutta muuten miksi teet lapsen jos sinulla ei ole puolisoa? Miksi eroat jos teillä on lapsi?

Se on oma valinta. Miksi teet lapsia jos sinulla ei ole tukiverkkoa? Asiat pitää miettiä etukäteen. Ei ikinä edes harkita lasten tekemistä jos ei ole naimisissa. Ei edes harkita lasten tekemistä jos ei ole useita luotettavia ihmisiä jotka lupautuvat auttamaan sinua intensiivisesti ajallisesti ja rahallisesti.

Ei edes ajatusta lasten hankinnalle jos ei ole vakituista ja vähintään suomalaisten keskipalkkaa oleva palkka kummallakin vanhemmalla.

Ihminen ei voi sille mitään jos sairastuu tai vaikka joku tukiverkostossa oleva kuolee jne. Mutta ihminen voi sille että ennen kuin lapsen hankkii niin edes alkulähtökohdat on kunnossa.

Vierailija
2191/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit voi kysyä asiaa puolisoiltaan ja läheisiltään.

Eli jos ei ole läheisiä ja puolisoa auttamassa niin oma syy ja sietääkin kärsiä vai?

Tässä maassa ei ole resursseja antaa tuollaista apua edes SAIRAILLE! Miksi sitä pitäisi antaa ihmiselle joka on varta vasten ajanut itsensä tuohon tilanteeseen?

Miksi ei ole puolisoa? Ainoa hyväksyttävä syy on että puoliso on kuollut. Mutta muuten miksi teet lapsen jos sinulla ei ole puolisoa? Miksi eroat jos teillä on lapsi?

Se on oma valinta. Miksi teet lapsia jos sinulla ei ole tukiverkkoa? Asiat pitää miettiä etukäteen. Ei ikinä edes harkita lasten tekemistä jos ei ole naimisissa. Ei edes harkita lasten tekemistä jos ei ole useita luotettavia ihmisiä jotka lupautuvat auttamaan sinua intensiivisesti ajallisesti ja rahallisesti.<

Vi***u mitä paskaa. Lapsia ei saa hankkia jos ei ole sukulaisia, isoa palkkaa ja vakituista työtä? Naimisissakin pitäis olla. Miksi?

Vierailija
2192/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman turhuuksia tarjotaan tosiaan eikä varmastikkaan mitään mistä olisi hyötyä ei vielä kriisiytyneelle perheelle.

Pyytämällä sai Espoosta jotain ihme apuseteleitä, joilla pystyi halvemmalla saamaan (10e tunti tms.) lastenhoitoapua, mutta ne eivät saaneet kuulemma siivota. Ei oltaisi mitään lastenhoitoapua tai neuvojaa sohvalla istumaan tarvittu vaan ihan vaan peruselämään pari tuntia helpotusta viikossa, kuten siivousta, kokkausta, joku tekemään asiota jotka eivät ole täysin välttämättömiä, kuten pesemään jääkaappi tai siivoamaan sauna joiden tekemistä lykättiin, niin pitkään kuin mahdollista. En varmasti jätä lapsiani jollekkin ventovieraalle edes pariksi tunniksi käydäkseni kaupassa tai maksa 20e siitä, että joku katsoo samassa huoneessa, kun muksu nukkuu pari tuntia. Joku voisi sanoa, että mikset siivoa sitä jääkaappia, kun muksu nukkuu, joo en vaan lykkään sen tekemistä ja nukun silloin itsekkin tai teen jotain välttämätöntä kuten ruokaa tai vaan olen, jotta jaksan taas kun muksu herää.

Vierailija
2193/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken maailman turhuuksia tarjotaan tosiaan eikä varmastikkaan mitään mistä olisi hyötyä ei vielä kriisiytyneelle perheelle.

Pyytämällä sai Espoosta jotain ihme apuseteleitä, joilla pystyi halvemmalla saamaan (10e tunti tms.) lastenhoitoapua, mutta ne eivät saaneet kuulemma siivota. Ei oltaisi mitään lastenhoitoapua tai neuvojaa sohvalla istumaan tarvittu vaan ihan vaan peruselämään pari tuntia helpotusta viikossa, kuten siivousta, kokkausta, joku tekemään asiota jotka eivät ole täysin välttämättömiä, kuten pesemään jääkaappi tai siivoamaan sauna joiden tekemistä lykättiin, niin pitkään kuin mahdollista. En varmasti jätä lapsiani jollekkin ventovieraalle edes pariksi tunniksi käydäkseni kaupassa tai maksa 20e siitä, että joku katsoo samassa huoneessa, kun muksu nukkuu pari tuntia. Joku voisi sanoa, että mikset siivoa sitä jääkaappia, kun muksu nukkuu, joo en vaan lykkään sen tekemistä ja nukun silloin itsekkin tai teen jotain

On se kumma, jos kaksi aikuista ei saa aikaiseksi siivota omaa jääkaappiaan.

Vierailija
2194/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi***u mitä paskaa. Lapsia ei saa hankkia jos ei ole sukulaisia, isoa palkkaa ja vakituista työtä? Naimisissakin pitäis olla. Miksi?

No siksi että ei tarvitsisi sitten vinkua vauvapalstalla, kun on huonotuloinen sekä tukiverkoton 

Vierailija
2195/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytämällä sai Espoosta jotain ihme apuseteleitä, joilla pystyi halvemmalla saamaan (10e tunti tms.) lastenhoitoapua, mutta ne eivät saaneet kuulemma siivota. Ei oltaisi mitään lastenhoitoapua tai neuvojaa sohvalla istumaan tarvittu vaan ihan vaan peruselämään pari tuntia helpotusta viikossa, kuten siivousta, kokkausta, joku tekemään asiota jotka eivät ole täysin välttämättömiä, kuten pesemään jääkaappi tai siivoamaan sauna joiden tekemistä lykättiin, niin pitkään kuin mahdollista. En varmasti jätä lapsiani jollekkin ventovieraalle edes pariksi tunniksi käydäkseni kaupassa tai maksa 20e siitä, että joku katsoo samassa huoneessa, kun muksu nukkuu pari tuntia. Joku voisi sanoa, että mikset siivoa sitä jääkaappia, kun muksu nukkuu, joo en vaan lykkään sen tekemistä ja nukun silloin itsekkin tai teen jotain

Eli te ette oikeasti sitten olleet väsyneitä kun ei lastenhoitoapu kelvannut.

Vierailija
2196/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttavat todella uusavuttomilta nämä nykyajan vauvojen väsyneet äidit. Aivan onnetonta sakkia. Ei voi muuta sanoa.

Jonkun pitäisi tulla siivoamaan heidän jääkaappinsa, keräämään lelut lattialta, viikkaamaan heidän pyykkinsä. 

Jonkun pitäisi tulla jopa valvomaan heidän lastensa kanssa, jotta pariskunta saa nukkua.

Ei tällaista palvelua todellakaan kukaan saa paitsi jotkut kuninkaalliset. 

Eivät ole kasvaneet aikuisiksi nämä mammat. Aikuiset hoitavat itse asiansa vaikka väsyttäisi. 

Vierailija
2197/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

____

Paras neuvo on tosiaan edes levätä silloin kun lapsi nukkuu. Oma esikoinen oli koliikkivauva ja todella huono nukkuja monta vuotta. Olin lopulta niin yliväsynyt, että en nukahtanut, mutta pidin silmiä

"Moni ihminen ei osaa arvioida millainen tuleva lapsi/työ/puoliso on."

Ihminen yllättää aina, siksi osa eroaa, mutta fakta taas on se, että syntynyt lapsi pistää koko kodin sekaisin. Työtä voi vaihtaa, jos ei tunnu omalta.

Kokemuksesta voin sanoa (3 lasta) että lasten ohjaus jatkuu yli aikuisiän aina 30 vuotiaaksi asti. Silloin on odotettavissa se ensimmäinen oma aika.

Kannattaa siis suhtautua siihen lasten teon jälkeiseen aikaan kuin se olisi toinen työ - sillä sitä se on, väsytti tai ei, oli yö tai päivä, 24/7/365.

Älä tee lapsia, jos et niitä kykene hoitamaan. Sama asia koskee koiria, ne on aivan samanlaisia hoitaa kuin lapsetkin ja koiralla kannattaa muuten aloittaa.

Vierailija
2198/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi muiden pitäisi sinua auttaa?

porsiminen on vapaaehtoista. älä lisäänny, jos et kykene hoitamaan lastasi.

Niin, miksi muiden pitäisi osallistua sinun lasten hoitoon? Ne mukulat on sinun. Hoitakoon synnyttänyt ja ne mällit heittänyt - heidän vastuu.

Ei se vastuu ole isovanhempienkaan - he auttavat jos haluavat. Usein välit menee huonoiksi, kun isovanhempi auttaa komentamalla ja vanhemmat kitisee vastaan.

Miksi pyytää edes apua? Hoida itse, niin voit komennella kuten haluat - se pieni ihminen tarvitsee komentelua, jotta sille kehittyy kyky miettiä ensin ja tehdä sitten.

Siinä ei ole kyseessä mikään muu, mutta vanhemmat kokevat sen siten, että tullaan tontille, jolloin edessä on aikuisten naurettava riita - riita mistä?

Jos itse joutuisin tuollaiseen joskus, niin se olisi helppo jatkossa välttää olemalla jatkuvasti "omalla ajalla" - ei päätään kannata vaivata, jos apu ei suju.

Vierailija
2199/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kehtasin valittaa väsymystäni monen valvotun kuukauden jälkeen, mies totesi, että se hoitaa, jota lapsen itku häiritsee. Häntä se ei vaivaa. Sukulainen totesi, että eihän mies voisi ajaa töihin väsyneenä. Voisi ajaa kolarin. Kysymys oli yhden hengestä. Minulla väsyneenä neljän lapsen hengestä. Neuvolasta kehotettiin nukkumaan enemmän. Keskittymään olennaiseen, joka oli kolmen tunnin välein ruokailut ja vaipan vaihdot. En jaksanut ymmärtää, kuka ne ruuat valmistaa, astiat ja pyykit pesee, kun mies kotona vasta nukkumaanmenoaikana. Mutta jokaisella oli ratkaisu, ettei asia heille kuulu. Selvisin ja lapsetkin ihmeen kaupalla, vaikka välillä tunsin olevani täysin syyntakeeton.

Usko pois, tuosta juuri on kysekin.  Ne äidit, ennen ja nyt, ovat selvinneet ja tulevat selviytymään.

Miten ihmeessä hommasit neljä lasta?  Se ei selity millään muulla, kuin että halusit ne lapset.  Kyllä jo sen ensimmäisen jälkeen ihan varmasti tiesit, mitä on tulossa.  Ja varmasti tiesit omat voimavarasi.

Itse en yhtä lasta enempää tehnyt, kun opin jo siitä yhdestä, että mies ei arkeani helpottanut, vaan päinvastoin lisäsi taakkaa.

Ja tiesin jo myös, että tarvitsen riittävästi unta.  Minä en ollut enkä ole niitä naisia, jotka pärjäävät muutaman tunnin yöunilla.

Ja tiesin senkin, että kukaan ei tule hoitamaan lastani ja kotiani, vaikka olisin kuinka väsynyt.

Ja sinä teit neljä!

Eikö se kerro siitä, että itse olit sitä mieltä, että jaksat?  Teitkö virhearvioinnin kerta toisensa jälkeen?

No, selvisit siis kumminkin, niin kuin naiset kautta aikojen ovat joutuneet selviämään.  

Vierailija
2200/2767 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytämällä sai Espoosta jotain ihme apuseteleitä, joilla pystyi halvemmalla saamaan (10e tunti tms.) lastenhoitoapua, mutta ne eivät saaneet kuulemma siivota. Ei oltaisi mitään lastenhoitoapua tai neuvojaa sohvalla istumaan tarvittu vaan ihan vaan peruselämään pari tuntia helpotusta viikossa, kuten siivousta, kokkausta, joku tekemään asiota jotka eivät ole täysin välttämättömiä, kuten pesemään jääkaappi tai siivoamaan sauna joiden tekemistä lykättiin, niin pitkään kuin mahdollista. En varmasti jätä lapsiani jollekkin ventovieraalle edes pariksi tunniksi käydäkseni kaupassa tai maksa 20e siitä, että joku katsoo samassa huoneessa, kun muksu nukkuu pari tuntia. Joku voisi sanoa, että mikset siivoa sitä jääkaappia, kun muksu nukkuu, joo en vaan lykkään sen

Siis mitä ihmettä? En mäkään ole jaksanut pestä saunaa kahteen vuoteen, mutta ei ole kyllä tullut mieleenkään, että yhteiskunnan pitäisi se mulle kustantaa :D Terkuin kahden lapsen äiti. Ei ole niin vakavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä